Jump to content
MAINOS

Palkkatiedot


Merkku

Recommended Posts

Onko esinaisella oikeus kertoa minun palkkatietoni muualla talon sisällä?

Siis vaikka tyyliin:"Järkkäsin teidän yksikköön palkankorotuksen ja se ei sitten koske esim. Möhkön yksikköä"

Tai kertoa meillä, kuinka paljon toisessa yksikössä saavat enemmän palkkaa, samasta työstä? Tai ihmetellä ääneen miksi meille viimeeksi tulleen työntekijän peruspalkka on 30 euroa pienempi kuin meidän muiden vakkareiden?

Milloin muuten pitää palkkalappu olla työntekijällä, onko tähän mitään lakia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onko esinaisella oikeus kertoa minun palkkatietoni muualla talon sisällä?

Kunnallis- ja valtionhallinnon henkilöstön kaikki palkkatiedot ovat julkisia, eli jos työskentelet julkisella puolella niin kuka tahansa voi kysyä sinun palkkatietosi palkanlaskennasta.

Mutta se että jos esimies kertoo yksittäisen henkilön palkkatietoja muulle henkilöstölle niin ainakaan se ei ole sopivaa - laittomaksi sitä voi kyllä olla vaikea syyttää.

Yksityisellä sektorilla työntekijää koskevat palkkatiedot kuuluvat pääasiassa yksityisyyden suojan piiriin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös se ole niin, että julkisen puolen palkkatiedot ovat julkisia siten, että kaikilla on oikeus tiedustella minkä verran tietystä työstä maksetaan, mutta ei kenenkään henkilökohtaisia palkkatietoja. Esim. kaikki voivat kysyä paljonko lähihoitajille maksetaan peruspalkkaa, mutta kukaan ei voi soittaa kysyäkseen kuinka paljon lh Inhi Milliselle maksetaan palkkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1

Palkkatietojen julkisuus

Nimikirjalain 7 §:n säännöksiä sovelletaan mm. valtion, kuntien ja kuntayhtymien henkilöstöön siitä riippumatta, pitääkö kunta tai kuntayhtymä nimikirjaa. Mainitun säännöksen mukaan tiedot virkamiehelle, viran tai toimen haltijalle ja työntekijälle henkilökohtaisen työsuorituksen perusteella tai muutoin henkilökohtaisesti määräytyneestä palkanosasta, sijoituspalkkaluokasta tai vaativuusryhmää vastaavasta palkasta taikka muusta mahdollisesta palkkauksen osasta sekä palkan kokonaismäärästä ovat julkisia. Näin ollen valtion- ja kunnallishallinnon henkilöstön kaikki palkkatiedot (peruspalkka, kokemuslisät, henkilökohtainen lisä, tulospalkkio, erilaiset lisät ja palkkiot sekä kokonaispalkka) ovat julkisia 1.12.1999 lukien.

Nimikirjalaissa ei ole enää henkilökohtaista palkkausta koskevien tietojen luovutusrajoituksia.

http://tinyurl.com/2v4uae

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selväksi tuli ja uskottavakin on. Jotenkin vaan sapettaa tuo asia edelleenkin  angry.png

Mutta taidan soittaa maanantaina palkkatoimistoon ja kysellä pomon palkkatietoja, sitten menen kahville sinne "paremminpalkattujen" kahvihuoneeseen ja alan ääneen päivitellä pomon tuloja :) epäilen kylläkin ettei noita tietoja mulle anneta.

Olen kylläkin antanut pomolle palautetta siitä, miten mukavalta tää tuntuu... :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selväksi tuli ja uskottavakin on. Jotenkin vaan sapettaa tuo asia edelleenkin  angry.png

Mutta taidan soittaa maanantaina palkkatoimistoon ja kysellä pomon palkkatietoja, sitten menen kahville sinne "paremminpalkattujen" kahvihuoneeseen ja alan ääneen päivitellä pomon tuloja ;D epäilen kylläkin ettei noita tietoja mulle anneta.

Kyllä annetaan, laki on sun takana. Ja lain mukaan ei tarvitse edes perustella mitä varten tiedot tarvitsee ja nimettömänäkin voi tiedot pyytää.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selväksi tuli ja uskottavakin on. Jotenkin vaan sapettaa tuo asia edelleenkin  angry.png

Mutta taidan soittaa maanantaina palkkatoimistoon ja kysellä pomon palkkatietoja, sitten menen kahville sinne "paremminpalkattujen" kahvihuoneeseen ja alan ääneen päivitellä pomon tuloja ;D epäilen kylläkin ettei noita tietoja mulle anneta.

Kyllä annetaan, laki on sun takana. Ja lain mukaan ei tarvitse edes perustella mitä varten tiedot tarvitsee ja nimettömänäkin voi tiedot pyytää.

Onkos dino ollut joskus moisessa puuhassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selväksi tuli ja uskottavakin on. Jotenkin vaan sapettaa tuo asia edelleenkin  angry.png

Mutta taidan soittaa maanantaina palkkatoimistoon ja kysellä pomon palkkatietoja, sitten menen kahville sinne "paremminpalkattujen" kahvihuoneeseen ja alan ääneen päivitellä pomon tuloja ;D epäilen kylläkin ettei noita tietoja mulle anneta.

Kyllä annetaan, laki on sun takana. Ja lain mukaan ei tarvitse edes perustella mitä varten tiedot tarvitsee ja nimettömänäkin voi tiedot pyytää.

Onkos dino ollut joskus moisessa puuhassa?

Ei ole ollut tarvetta palkkatietoja pyytää. Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta on vaan melko yksselitteinen ja just juttelin erään toimittajan kanssa asiasta. Ja on tästä palkkatietojen julkisuudesta ollut lehdissäkin juttua mm. paperiliiton lakon aikoihin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...