Jump to content
MAINOS

Opiskelijoiden oikeutta toimia terveydenhuollon tehtävissä kavennetaan


Reportteri

Recommended Posts

Ehdottaisinkin jo nyt että liitto alkaa hiomaan työnantajan kanssa sopparia siitä kuinka isolla korvauksella sitä voisi vakihenkilökunta pitää vähän lyhyemmän kesäloman. Täällä hinnat ovat n.5000-10000kr viikolta ;).

Siis n. 500 - 1000 euroa/viikko.. Omalta kohdaltani sanoisin että en myisi viikkoa tonnilla mutta voisin vaihtaa sen 2- 3 viikkoon lomaa vapaavalintaiseen viikkoon kesälomakauden ulkopuolelle. Mutta ei pelkoa että tällaista ehdotetaan; Suomessa kun on niin helppo laittaa yksiköitä/osastoja kiinni vaikka kahdeksi kuukaudeksi jos sillä vaan saadaan sijaisongelma ratkaistua. Potilaillahan ei niin väliä...

Ymmärsinkö oikein, että vakiporukan tulisi pitää lyhyemmät kesälomat? Itse olisin mielelläni pitänyt kesälomaa vain viikon ja jättänyt loput pimeään aikaan, mutta kaupungin sääntöjen mukaan kesäloman on oltava yli puolet kertyneestä loma-ajasta. Toki voi laittaa lomat säästöön, mutta työnantajan ei ole niitä pakko myöntää seuraavana vuonna pidettäviksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 70
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllä tuskanhiki nousee pintaan, kun miettii tulevaa kesää....tosiaan, perehdytä, valvo ja ohjaa siinä kesäsijaista, kun kesäajat ovat olleet muutenkin yhtä kaaoksesta selviämistä päivästä toiseen: osastoja on kiinni, henkilökunta levitetty eri osastoille tarpeen mukaan ja potilaita joka paikassa. Toivottavasti perehdytyksestä ja ohjauksesta maksetaan lisärahaa, halukkaita siihen vastuunkantoon ei taida ihan helposti löytyä...(tulipa negatiivinen kommentti..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti perehdytyksestä ja ohjauksesta maksetaan lisärahaa, halukkaita siihen vastuunkantoon ei taida ihan helposti löytyä...(tulipa negatiivinen kommentti..)

Ei kannata henkeään pidätellen odottaa, että lisätyöstä ja -vastuusta maksettaisiin ylimääräistä. Kyllähän se jo tiedetään, että nurinasta huolimatta hoitajat tähänkin suostuvat.

Itseäni ei kiinnosta pätkääkään olla kenenkään palkkaa saavan työntekijän ohjaaja, joka pahimmassa tapauksessa on vastuussa mitä ko. henkilö tekee. Tai no, jos siitä saisi mukavan rahallisen korvauksen, niin sitten voisin asiaa harkita.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti perehdytyksestä ja ohjauksesta maksetaan lisärahaa, halukkaita siihen vastuunkantoon ei taida ihan helposti löytyä...(tulipa negatiivinen kommentti..)

Ei kannata henkeään pidätellen odottaa, että lisätyöstä ja -vastuusta maksettaisiin ylimääräistä. Kyllähän se jo tiedetään, että nurinasta huolimatta hoitajat tähänkin suostuvat.

Itseäni ei kiinnosta pätkääkään olla kenenkään palkkaa saavan työntekijän ohjaaja, joka pahimmassa tapauksessa on vastuussa mitä ko. henkilö tekee. Tai no, jos siitä saisi mukavan rahallisen korvauksen, niin sitten voisin asiaa harkita.

Samallaiset (ehkä negatiiviset) ajatukset pyörivät minunkin mielessäni. Joudun taas ensi kesänä siirtymään toiselle osastolle oman osaston sulun takia, eikä minua voisi vähempää kiinnostaa kantaa vielä vastuuta jonkun muunkin tekemisistä lähes vieraassa työyksikössä. Kyllä saisi korvaus (jota tuskin tulen näkemään) olla melkoinen, että tuollaisen ylimääräisen vastuun siihen kaaokseen ottaisin. Mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät, ei sitä vaivauduta minulta edes kysymään.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Mielenkiintoinen ketju ! Miten tätä pystyy noudattamaan vanhainkodit ym. perustasonyksiköt; sairaaloista puhumattakaan !! 2/3 osaa opinnoista on aika paljon, opintopisteitä pitää olla kasassa 140. Jos noista vielä vähennetään Hoitotyön perusopinnot, 21 op, niin tiukaksi menee. Aikaa minulla, jos kaikki hyväksytään menee tuohon pistemäärään 2.5 vuotta ja kaikki kurssit olen suorittanut ajallani. Tällä hetkellä op. on kasassa 114, siihen 15 harjotteluista 8 seksuaaliterveydesta, metodiikasta jotain ja... vapaastivalittavistakin saajotain. Just ja just saisin sen siis kasaan.

Aiheuttaako kenenkään palstalaisen kesätöihin muutoksia ?

Ja

Onko vakitoimessa oleville jo väläytelty uutta roolia ensikesäksi ?

liisa

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan OT...

Noi perehdytykset on kyl mielenkiintosia...Oon nykyisen työhöni epäpätevä (lääket. kand (sairauden takia jouduin syksyllä jäämään välivuodelle) ja lähihoitajan hommaa) ja on tulossa yksi perehtymään tähän työhön tässä. Ja katoin tosta että jaahas että ensimmäinen perehdytysvuoro onkin sitten laitettu mun vuoroon. Työtä tehdään siis yksin.  Ajattelin että saa ihan vaan kuunnella ja katella sit sen ekan vuoronsa, mitään käytännön juttuja en ala näyttämään. Kunhan paikkoja voi näyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän sairaalassa sairaanhoitajien perehdytyksen hoitaa perhedytyshoitaja, mikäli tulevat vakituisiksi. Lähihoitajien perehdytyksen hoitaa joku samassa työvuorossa olevista lähihoitajista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kiinnostaa lähinnä se, että kun käsittääkseni jonkun ohjeistuksen mukaan jo ihan aikaisemminkin olisi pitänyt olla opiskelijasijaisella jokaisessa vuorossa nimetty vastuuhoitaja tms mitä ainakaan itselläni ei ikinä ollut, niin miten mahtaa tämän asian tiimoilta olla määräykset nyt?

Jos itse lähden keikkaa tekemään kesällä silloin tällöin.. meinaan ihan erikoissairaanhoidossakin on ollut ihan tavallista, että vuorossa on yksi pätevä (mahdollisesti just se keikkalainen), sillä jos mulle vielä nakitetaan opiskelija vastuulle kun tulen keikalle, niin voin ilmoittaa jo nyt, että en tule kesällä keikan keikkaa tekemään.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin kaupungin rekrytointiosasto oli markkinoimassa terveyskeskuksen työpaikkoja (pitkäaikais- ja akuuttisairaaloissa, terveyskeskuksissa ja kotihoidossa) koulun aulassa. Eivät olleet kuulleetkaan, että sairaanhoitajan sijaisena ei enää voisi toimia 120 opintopisteellä (pitkäaikaisosastoilla), ja kun kysyin että mites nyt suu pannaan, niin tuli vain toistoa: "kyllä mein yksikössä ainakin on voinu.... 120 riittää pitkäaikaisosastolla... en tiedä, kyllä se 120 tän paperin mukaan rittäää...".

Hohhoijaa :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juttelin juuri Hels kaup työhönottajan kanssa, kun pyysi haastatteluun. Kysyin tuosta pistemäärästä ja hän kysyi mistä olen kuullut, että ei heille ole tullut tietoa. Sanoi että maakunnissa tämä voi päteä, mutta pääkaupunkiseudulla on kova pula hoitajista... Nyt en tiedä itsekkään jos pääsen tekeen sh:n sijaisuutta otanko paikan vastaan, keväällä 130 op ja kokemusta ei hirveesti, tosin keväällä vielä tulossa pitkä harjottelu. Ehkä jään keikkailemaan perushoitajan sijaisuusia.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juttelin juuri Hels kaup työhönottajan kanssa, kun pyysi haastatteluun. Kysyin tuosta pistemäärästä ja hän kysyi mistä olen kuullut, että ei heille ole tullut tietoa. Sanoi että maakunnissa tämä voi päteä, mutta pääkaupunkiseudulla on kova pula hoitajista... Nyt en tiedä itsekkään jos pääsen tekeen sh:n sijaisuutta otanko paikan vastaan, keväällä 130 op ja kokemusta ei hirveesti, tosin keväällä vielä tulossa pitkä harjottelu. Ehkä jään keikkailemaan perushoitajan sijaisuusia.

No kyllä se pula on melkoinen muuallakin Suomessa, miksi pääkaupunkiseutu saisi toimia vastoin uutta asetusta jos muiden sitä tulee noudattaa? Tämähän ei ollut mikään "noudatetaan jos pystytään" -suositus (jos nyt oikein käsitin). Outoa, etteivät muka ole tietoisia, kun siitä oli uutisissakin. Lisäksi luulisi jonkun virallisen tahon informoivan tms. Saa nähdä, miten tilanne etenee. Jos ne ei vaan halua olla tietoisia...

"Livet är ett äventyr, sa Snusmumriken förtjust." -Tove Jansson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juttelin juuri Hels kaup työhönottajan kanssa, kun pyysi haastatteluun. Kysyin tuosta pistemäärästä ja hän kysyi mistä olen kuullut, että ei heille ole tullut tietoa. Sanoi että maakunnissa tämä voi päteä, mutta pääkaupunkiseudulla on kova pula hoitajista... Nyt en tiedä itsekkään jos pääsen tekeen sh:n sijaisuutta otanko paikan vastaan, keväällä 130 op ja kokemusta ei hirveesti, tosin keväällä vielä tulossa pitkä harjottelu. Ehkä jään keikkailemaan perushoitajan sijaisuusia.

No kyllä se pula on melkoinen muuallakin Suomessa, miksi pääkaupunkiseutu saisi toimia vastoin uutta asetusta jos muiden sitä tulee noudattaa? Tämähän ei ollut mikään "noudatetaan jos pystytään" -suositus (jos nyt oikein käsitin). Outoa, etteivät muka ole tietoisia, kun siitä oli uutisissakin. Lisäksi luulisi jonkun virallisen tahon informoivan tms. Saa nähdä, miten tilanne etenee. Jos ne ei vaan halua olla tietoisia...

Niin mä luulen, että pakkohan niiden on oltava tietosia. Voihan olla, että haluavat haastatteluun ja sitten tarjoovat perushoitajan sijaisuutta. Täytyy varmaan mennä kattomaan. Jos näin on Seurelta vois saada parempaa palkkaa vaikka yksi omistajista on Helsingin kaupunki.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eivät olleet kuulleetkaan, että sairaanhoitajan sijaisena ei enää voisi toimia 120 opintopisteellä (pitkäaikaisosastoilla), ja kun kysyin että mites nyt suu pannaan, niin tuli vain toistoa: "kyllä mein yksikössä ainakin on voinu.... 120 riittää pitkäaikaisosastolla... en tiedä, kyllä se 120 tän paperin mukaan rittäää...".

Kyseessä on kuitenkin asetus jota täytyy noudattaa. Jopa Helsingin kaupunginkin. Lainsuojatonhan sellainen opiskelija on joka tekee sairaanhoitajan töitä ilman, että riittävä määrä opintoja on takana.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on kuitenkin asetus jota täytyy noudattaa. Jopa Helsingin kaupunginkin. Lainsuojatonhan sellainen opiskelija on joka tekee sairaanhoitajan töitä ilman, että riittävä määrä opintoja on takana.

Oikeassa olet. Lääkäreillä on ollut jo vuosia 4 opintovuoden raja toimimiselle lääkärin sijaisena ja tästä ollaan oltu viime aikoina tarkkana. Tiedän tapauksen, jossa 4. vuoden kandilta puuttui joku pikkukurssi (olisikohan ollut ruotsi 1 ov?). Töitä tehdessä joku oli sitten tehnyt valituksen lääninhallitukseen hoidosta ja tässä yhteydessä oli käynyt ilmi, että kyseinen kurssi puuttuu. Jatkoseurauksena oli poliisitutkinta laittoman ammatinharjoittamisen takia.

En itse lähtisi missään tapauksessa tekemään sairaanhoitajan hommia, jos vaadittava opintoviikkomäärä puuttuu. Seurauksen voivat olla varsin ikävät...

Muokkaus:Lainaukset kuntoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eräs työnantaja sanoi haastattelussa, ettei kätilöopiskelija pääse sh:n sijaiseksi ennen kuin on kasassa 180 op. Se siis on 2/3 kätilötutkinnosta.

Eihän se voi mennä niin. Kun sh:n sijaisuutta tehdään, eikö kaiken järjen mukaan kasassa pidä olla 2/3 sh-tutkinnon opintopisteistä? Kätilöopiskelija siis pääsisi (ainakin meidän koulussa opiskellessaan) sh:n sijaiseksi vasta neljännen opiskeluvuoden jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs työnantaja sanoi haastattelussa, ettei kätilöopiskelija pääse sh:n sijaiseksi ennen kuin on kasassa 180 op. Se siis on 2/3 kätilötutkinnosta.

Eihän se voi mennä niin. Kun sh:n sijaisuutta tehdään, eikö kaiken järjen mukaan kasassa pidä olla 2/3 sh-tutkinnon opintopisteistä? Kätilöopiskelija siis pääsisi (ainakin meidän koulussa opiskellessaan) sh:n sijaiseksi vasta neljännen opiskeluvuoden jälkeen.

Mä voin tätä opintoasiaa selventää vain oman koulun kohdalta. Meillä sh:t, th:t ja kätilöt tekevät samoja opintoja kaksi ja puoli vuotta eli noin 150 op. Näissä perusopinnoissa on poikkeuksia vain oikeastaan yhden harjoittelupaikkan suhteen. Lastensairaanhoidon harjoittelun kätilöt tekee vastasyntyneiden teholla ja muut lastenosastoilla ja -poliklinikoilla. Kirurgian jakson tekee klöop pääsääntöisesti naistentaudeilla(jossa on täällä myös muiden kirurgian alojen potilaita).Lisäksi kätilöopisk on lapsivuodeosastoharjoittelu, kun sh:t ja th:t tekee poliklinikka-/shvastaanotto-harjoitteluja. Muuten opinnot ovat täysin samat.

Kun suuntaavat alkaa, lähtevät kätilöopisk melkein heti syventäviin lapsivuode, äitiysneuvola ja naistentauti harjoitteluihin, kun taasen muiden suuntaavien opiskelijat tekevät harjoitteluja vasta loppulukuvuodesta. Eli tuossa vaiheessa klöopiskelijoilla on paljon enemmän harjoitteluja takana kuin muilla opiskelijoilla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on kesätyöpaikasta jo sopineille opiskelijatovereille alkanut tippua uutisia peruutuksista ja työhönottotyöryhmien kokouksista jotka "yrittävät selvittää tilannetta, palaamme asiaan" Helsingin kaupungin rekrytointien suhteen.

Käsittääkseni perushoitajan sijaisena toimimista ei ole sidottu (vielä?) mihinkään säädökseen, mutta niin vain oli HUS tai Meilahti ainakin asettanut siihenkin minimirajan 120 opintopistettä. Opiskelijatoveri, joka on keikkaillut kyseisellä osastolla vaikka kuinka, voi edelleen jatkaa keikkailuaan, mutta EI voi tehdä kesälomasijaisuutta. Outoa.

Jotenkin tuntuu kenkulta, että tätä STM:n ohjetta ei saatu julki paria kuukautta aikaisemmin, vaan vasta sitten, kun rekrytoinnit ovat jo isolta osalta tehdyt tai käynnissä, ja ihmisten lomalistat lähes valmiit. Tai sitten sen olisi voinut säätää astumaan voimaan vasta tämän kesän jälkeen. Ymmärrän kyllä mistä lähtee tarve jotenkin säädellä kirjavia käytäntöjä ja sitä joskus havaittua hällä väliä kunhan jossain koulussa oot -meininkiä. Mutta allikkoon, allikkoon!

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Sistah, varmaan tuohon ystäväsi keikkailuun on syynä se, että asetus tulee voimaan kesällä 2008. Muistaakseni kesäkuussa. Eli vielä voi toimia kuten ennenkin, mutta kesällä kaikki muuttuu...

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sistah, varmaan tuohon ystäväsi keikkailuun on syynä se, että asetus tulee voimaan kesällä 2008.

Ei KAIKEN pitäisi muuttua, ei ainakaan tietääkseni perushoitajan sijaisuuden tekemiseen ole tulossa mitään asetusrajoituksia ja siitä oli kyse. Mutta joissain paikoissa on omia sääntöjään.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kävin Helsingin kaupungilla haastattelusa ja siellä sanoi että kaupungille ei ole tullut ohjeita tuosta uudesta pistemäärästä. Sanoi että ottaisi minut mielellään kesätöihin tekemään sairaanhoitajan sijaisuutta. Kysyi että onko mulla muita paikkoja mielessä ja antoi mulle itse miettimisaikaa tän kuun puoleen väliin. Mä luulen että toi miettimisaika on todellisuudessa sitä, että odottaa kaupungilta ohjeita uuden pisterajan suhteen.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Juttelin juuri Hels kaup työhönottajan kanssa, kun pyysi haastatteluun. Kysyin tuosta pistemäärästä ja hän kysyi mistä olen kuullut, että ei heille ole tullut tietoa. Sanoi että maakunnissa tämä voi päteä, mutta pääkaupunkiseudulla on kova pula hoitajista... Nyt en tiedä itsekkään jos pääsen tekeen sh:n sijaisuutta otanko paikan vastaan, keväällä 130 op ja kokemusta ei hirveesti, tosin keväällä vielä tulossa pitkä harjottelu. Ehkä jään keikkailemaan perushoitajan sijaisuusia.

No kyllä se pula on melkoinen muuallakin Suomessa, miksi pääkaupunkiseutu saisi toimia vastoin uutta asetusta jos muiden sitä tulee noudattaa? Tämähän ei ollut mikään "noudatetaan jos pystytään" -suositus (jos nyt oikein käsitin). Outoa, etteivät muka ole tietoisia, kun siitä oli uutisissakin. Lisäksi luulisi jonkun virallisen tahon informoivan tms. Saa nähdä, miten tilanne etenee. Jos ne ei vaan halua olla tietoisia...

Niin mä luulen, että pakkohan niiden on oltava tietosia. Voihan olla, että haluavat haastatteluun ja sitten tarjoovat perushoitajan sijaisuutta. Täytyy varmaan mennä kattomaan. Jos näin on Seurelta vois saada parempaa palkkaa vaikka yksi omistajista on Helsingin kaupunki.

Näin siinä kävi, että tänään tuli sähköpostia ja tarjosi perushoitajan paikkaa kesäksi. Sinänsä se ei mua harmita, ajattelin myös itse etten olisi vielä mennyt sh sijaisuutta tekemään. Taidan mennä 1,5 kk pitkäaikaisostolle ja keikkailla loppu kesä ja pitää lomaa jossain välissä.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...