Jump to content
MAINOS

Opiskelijoiden oikeutta toimia terveydenhuollon tehtävissä kavennetaan


Reportteri

Recommended Posts

Hallitus on tiukentanut terveydenhoitoalalle opiskelevien oikeutta tehdä alan töitä. Tiukennus koskee lääkäriksi ja sairaanhoitajiksi opiskelevia henkilöitä, ja tulee voimaan ensi kesästä alkaen. Lääketieteen opiskelijoilta vaaditaan viiden vuoden opintoja ennen kuin voivat toimia terveyskeskuksissa tai päivystyksissä. Sairaanhoitajaopiskelijan tulee olla suorittanut kaksi kolmasosaa opinnoista hyväksytysti, ennen toimimista sairaanhoitajan sijaisuuksissa.

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id82698.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 70
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eli sh-opinnoista tulisi olla 140 op suoritettuna. Kahdessa vuodessa saa kasaan jos haluaa.

Harvemmin kai sh-opiskelijat ennen kolmatta vuotta sairaanhoitajan sijaisuuksia tekeekään? Vai tekeekö?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on loistava juttu. Selkeyttää hommien laillisuutta ja vastaa moneen kysymykseen. Tälläkin foorumilla on sen sata ketjua siitä, milloin niitä sijaisuuksia saa tehdä. Huomatkaa että sh-opiskelijan kyseessä on siis todellakin kyse opinnoista eikä kalenterivuosista. Eli jos teet kiltisti läksysi, pääset/joudut sijaisuuteen kahden vuoden jälkeen - tai sitten kolmen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tossa mielessä on ihan kätevää et on toi lähihoitaja taustalla  ::) Saa tehtyä oman alan hommia.

Vaikka ei olisi lh ennestään, niin eihän tuo uudistus estä sitä etteikö sh-opiskelija saisi tehdä lähihoitajan hommia vaikka jo ensimmäisenä opiskeluvuotena..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olisin ensi kesänä saanut pitkäaikaisosastolla (perushoitoa paljon,vähän lääkehoitoa) tehdä sh:n sijaisuutta jo,mutta aikeet voi kariutua nyt tähän. Olen siis 2. vuoden sh-opiskelija,yo-pohjalta. Mutta toisaalta tämä säännös selkeyttää paljon,kuitenkin epäselvyyttä ollut ilmassa aina välillä. Eikö aikaisempi raja ollut 120 op? Mutta ei tuo haittaa nyt,sama se on saman osaston akuuttipuolella tehdä lh:n sijaisuutta,huonompi liksa,mutta oppii enemmän! (Ikuinen opiskelija)  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli sh-opinnoista tulisi olla 140 op suoritettuna. Kahdessa vuodessa saa kasaan jos haluaa.

Missä opinahjossa ja miten?

- K9 supersport -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli sh-opinnoista tulisi olla 140 op suoritettuna. Kahdessa vuodessa saa kasaan jos haluaa.

Missä opinahjossa ja miten?

Esim. Laureassa, ihan opiskelemalla niinkun taitaa yleisimmin olla tapana noissa laitoksissa?  ::)

Meidän vuosikurssilla ekalle vuodelle oli suunniteltu yhteensä 65-70 op, miksei tokalle saman verran? Ja siihen päälle muutama hassu verkkokurssi tai vapaavalintainen jos ei muuta tekemistä itelleen keksi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli sh-opinnoista tulisi olla 140 op suoritettuna. Kahdessa vuodessa saa kasaan jos haluaa.

Missä opinahjossa ja miten?

Esim. Laureassa, ihan opiskelemalla niinkun taitaa yleisimmin olla tapana noissa laitoksissa?  ::)

Meidän vuosikurssilla ekalle vuodelle oli suunniteltu yhteensä 65-70 op, miksei tokalle saman verran? Ja siihen päälle muutama hassu verkkokurssi tai vapaavalintainen jos ei muuta tekemistä itelleen keksi...

Näinpä ja samoin myös esim. p-k amk:ssa... Varsinkin jos tekee noita vapaavalintaisia pois niin eiköhän nuo kerry... Meillä oli ainakin pari ensimmäistä vuotta tosi tiiviitä verraten viimeiseen puoleen toista...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon tosi tyytyväinen tästä selvennyksestä, on tosi rasittavaa aina vääntää siitä, kuka saa tehdä ja missä saa tehdä sh:n sijaisuuksia. Hyvä et tulee selkeät pelisäännöt. Ja lisään vielä senkin, että välttämättä 120 op:n suorittamisen jälkeen ei ole oikeasti valmis tekemään sh:n töitä edes pitkäaikaispuolella. Koulutuksessa ei vain ole riittävästi siihen tarvittavaa teoriatietoa ja käytännön kokemustakaan ei ole vielä ehtinyt kertyä tarpeeksi. Tilanne ei kyllä oleellisesti muutu tuon 140 op kohdallakaan, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Mun mielipide.

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja lisään vielä senkin, että välttämättä 120 op:n suorittamisen jälkeen ei ole oikeasti valmis tekemään sh:n töitä edes pitkäaikaispuolella.

Totta. Vielä kun tuosta 120 opintopisteestä on noin sata kaikenmaailman LBD:tä ja PBL:ää joihin paneudutaan ensimmäiset vuodet. Niillä ei paljon potilaita hoideta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja lisään vielä senkin, että välttämättä 120 op:n suorittamisen jälkeen ei ole oikeasti valmis tekemään sh:n töitä edes pitkäaikaispuolella.

Totta. Vielä kun tuosta 120 opintopisteestä on noin sata kaikenmaailman LBD:tä ja PBL:ää joihin paneudutaan ensimmäiset vuodet. Niillä ei paljon potilaita hoideta...

No juuri tällä mäkin asiaa perustelisin.

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja lisään vielä senkin, että välttämättä 120 op:n suorittamisen jälkeen ei ole oikeasti valmis tekemään sh:n töitä edes pitkäaikaispuolella.

Totta. Vielä kun tuosta 120 opintopisteestä on noin sata kaikenmaailman LBD:tä ja PBL:ää joihin paneudutaan ensimmäiset vuodet. Niillä ei paljon potilaita hoideta...

Juu,itsekin olen hyvin samoilla linjoilla,opinahjossani tosin pbl on koko koulutuksen ajan :P Mutta on aika paljon myös itse opiskelijasta kyse,että miten on opiskellut,tehnyt itsenäisiä "ylimääräisiä" kouluasioita ja hankkinut kokemusta töissä. Toiset eivät sitä 140 op:n rajaa saa suoritettua ehkä ikinä,ei koulussa eikä omissa taidoissa.En itsestäni pystyisi vielä moneen vuoteen sanomaan että hallitsen työni hyvin,koko ajan tulee uutta opittavaa lisää.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olisin ensi kesänä saanut pitkäaikaisosastolla (perushoitoa paljon,vähän lääkehoitoa) tehdä sh:n sijaisuutta jo,mutta aikeet voi kariutua nyt tähän. Olen siis 2. vuoden sh-opiskelija,yo-pohjalta. Mutta toisaalta tämä säännös selkeyttää paljon,kuitenkin epäselvyyttä ollut ilmassa aina välillä. Eikö aikaisempi raja ollut 120 op? Mutta ei tuo haittaa nyt,sama se on saman osaston akuuttipuolella tehdä lh:n sijaisuutta,huonompi liksa,mutta oppii enemmän! (Ikuinen opiskelija)  :P

Et välttämättä häviä juurikaan rahallisesti. Sh:n palkasta olisi luultavasti lähtenyt -10% tuolla opintomäärällä. Ph:n palkasta ei pitäisi lähteä mitään, joten käteen saat suunnilleen saman rahamäärän. Lisäksi opit enemmän akuuttipuolella :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olisin ensi kesänä saanut pitkäaikaisosastolla (perushoitoa paljon,vähän lääkehoitoa) tehdä sh:n sijaisuutta jo,mutta aikeet voi kariutua nyt tähän. Olen siis 2. vuoden sh-opiskelija,yo-pohjalta. Mutta toisaalta tämä säännös selkeyttää paljon,kuitenkin epäselvyyttä ollut ilmassa aina välillä. Eikö aikaisempi raja ollut 120 op? Mutta ei tuo haittaa nyt,sama se on saman osaston akuuttipuolella tehdä lh:n sijaisuutta,huonompi liksa,mutta oppii enemmän! (Ikuinen opiskelija)  :P

Et välttämättä häviä juurikaan rahallisesti. Sh:n palkasta olisi luultavasti lähtenyt -10% tuolla opintomäärällä. Ph:n palkasta ei pitäisi lähteä mitään, joten käteen saat suunnilleen saman rahamäärän. Lisäksi opit enemmän akuuttipuolella :)

Niinpä. Toisaalta en tunne pakottavaa tarvetta vielä tehdä sh:n sijaisuutta,sitä ehtii myöhemminkin ja toisaalta myös oma oppiminen on palkkausta edellä.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli sh-opinnoista tulisi olla 140 op suoritettuna. Kahdessa vuodessa saa kasaan jos haluaa.

Missä opinahjossa ja miten?

Esim. Laureassa, ihan opiskelemalla niinkun taitaa yleisimmin olla tapana noissa laitoksissa?  :P

Meidän vuosikurssilla ekalle vuodelle oli suunniteltu yhteensä 65-70 op, miksei tokalle saman verran? Ja siihen päälle muutama hassu verkkokurssi tai vapaavalintainen jos ei muuta tekemistä itelleen keksi...

Missä vaan, koska AMK on luokatonta opiskelua mitä tehdään oman HOPSin mukaan, eikä tunteja suunnitella opiskelijoille valmiiksi.

Esim:

Ekan vuoden jälkeen oli 57 ov (eli 85,5 op), tokan vuoden jälkeen 108 ov (162 op) ja kolmen vuoden jälkeen 143 ov (214,5 op).

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. Laureassa, ihan opiskelemalla niinkun taitaa yleisimmin olla tapana noissa laitoksissa?

Heh, niin, kuinkas muuten. :P

Missä vaan, koska AMK on luokatonta opiskelua mitä tehdään oman HOPSin mukaan, eikä tunteja suunnitella opiskelijoille valmiiksi.

Hmm, en tiedä sitten olenko missannut jotain oleellista opintojenohjauksesta  :), mutta kyllä meillä täällä ihmeellisessä ja alati syvemmälle suohon uppoavassa Turun AMK:ssa aika pitkälle on suunniteltu nämä hommat valmiiksi. En sitten tiedä kuinka paljon on mahdollista reerata näitä systeemejä, koska mitä eri aikaan aloittaneiden ryhmien lukujärjestyksiä olen seurannut, niin kurssit menee aika paljon päällekkäin. Luennoilla läsnäolopakko, jos meinaa tenttiin. (Toki pelivaraa opettajasta riippuen, mutta kuitenkin...) Plus sitten tämä PBL, joka varmasti vaikeuttaa tätäkin asiaa.

Laskeskelin tuossa oman suunnitelman mukaan, niin kahden vuoden jälkeen, eli just tuossa kesän alussa, minulla on kasassa noin 115-120op.

Sinänsä tämä nyt ei kesän suunnitelmiin vaikuta, mutta mielenkiintoista huomata, että muualla ilmeisesti on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa opintojen etenemiseen, mitä täällä. Eipä olisi yllätys, mutta voi toki olla itseltä vaan mennyt jotain totaalisti ohi. :)

- K9 supersport -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon tosi tyytyväinen tästä selvennyksestä, on tosi rasittavaa aina vääntää siitä, kuka saa tehdä ja missä saa tehdä sh:n sijaisuuksia. Hyvä et tulee selkeät pelisäännöt. Ja lisään vielä senkin, että välttämättä 120 op:n suorittamisen jälkeen ei ole oikeasti valmis tekemään sh:n töitä edes pitkäaikaispuolella. Koulutuksessa ei vain ole riittävästi siihen tarvittavaa teoriatietoa ja käytännön kokemustakaan ei ole vielä ehtinyt kertyä tarpeeksi. Tilanne ei kyllä oleellisesti muutu tuon 140 op kohdallakaan, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Mun mielipide.

Tämän tyyppinen mielipide on hieman paradoksaalinen ajatellen lääketieteen opiskelijoita. Lääketieteen puolella ennen neljättä vuotta on käyty monia suuria kursseja, kuten sisätaudit, kirurgia ja infektiosairaudet. Oppia olisi siis olemassa aika suureenkiin potilasjoukon hoitamiseen terveyskeskuksissa. Kyse olisi ainoastaan potilasmateriaalin valinnasta ja riittävästä ohjauksesta. Nyt vuoden lisäyksestä (jonka aikana opiskellaan eri erikoisalojen asioita) johtuen osa näistä "opituista asioista" voi jopa unohtua ja heikentyä. Mutta näillä mennään eteenpäin. Valmistuva lääkäri on näiden uudistusten jälkeen entistä heikommin kiinni käytännön lääkärin töistä.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon tosi tyytyväinen tästä selvennyksestä, on tosi rasittavaa aina vääntää siitä, kuka saa tehdä ja missä saa tehdä sh:n sijaisuuksia. Hyvä et tulee selkeät pelisäännöt. Ja lisään vielä senkin, että välttämättä 120 op:n suorittamisen jälkeen ei ole oikeasti valmis tekemään sh:n töitä edes pitkäaikaispuolella. Koulutuksessa ei vain ole riittävästi siihen tarvittavaa teoriatietoa ja käytännön kokemustakaan ei ole vielä ehtinyt kertyä tarpeeksi. Tilanne ei kyllä oleellisesti muutu tuon 140 op kohdallakaan, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Mun mielipide.

Tämän tyyppinen mielipide on hieman paradoksaalinen ajatellen lääketieteen opiskelijoita.

Huomasithan, että otin kantaa vain sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta  :P

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon tosi tyytyväinen tästä selvennyksestä, on tosi rasittavaa aina vääntää siitä, kuka saa tehdä ja missä saa tehdä sh:n sijaisuuksia. Hyvä et tulee selkeät pelisäännöt. Ja lisään vielä senkin, että välttämättä 120 op:n suorittamisen jälkeen ei ole oikeasti valmis tekemään sh:n töitä edes pitkäaikaispuolella. Koulutuksessa ei vain ole riittävästi siihen tarvittavaa teoriatietoa ja käytännön kokemustakaan ei ole vielä ehtinyt kertyä tarpeeksi. Tilanne ei kyllä oleellisesti muutu tuon 140 op kohdallakaan, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Mun mielipide.

Tämän tyyppinen mielipide on hieman paradoksaalinen ajatellen lääketieteen opiskelijoita.

Huomasithan, että otin kantaa vain sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta  :P

Juu huomasin, toin vain esiin näkökulman lääketieteenopiskelijoiden näkökulmasta :) Sitä toi paradoksaalinen tarkoitti, ehkä huonosti artikuloitu.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvemmin kai sh-opiskelijat ennen kolmatta vuotta sairaanhoitajan sijaisuuksia tekeekään? Vai tekeekö?

Pari opiskelijakollegaa teki 4. lukukauden (tokan vuoden keväällä) aikana sh-sijaisuuksia vanhainkodissa. Itse tein ekan sh-sijaisuuden niinkin myöhään kuin 6. lukukauden jälkeen, sitä ennen ph-sijaisuuksia.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä vaan, koska AMK on luokatonta opiskelua mitä tehdään oman HOPSin mukaan, eikä tunteja suunnitella opiskelijoille valmiiksi.

Meil on ainakin suunniteltu tunnit ja kaikki jo puolesta  huh.gif mut en mä tiiä sitte...

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkähän tämä:

Samalla opiskelijan ohjaajan velvollisuuksia täsmennetään. Työnantajan on kesästä alkaen nimettävä ammattia itsenäisesti harjoittamaan oikeutettu laillistettu ammattihenkilö johtamaan ja valvomaan opiskelijan toimintaa. Ohjaajan on perehdytettävä opiskelija työhönsä. Lisäksi hänen on seurattava opiskelijan työtä oma-aloitteisesti ja puututtava mahdollisiin epäkohtiin.

Työnantajan on myös aina arvioitava tapauskohtaisesti opiskelijan valmiudet tehdä hänelle annettu työ.

...suhtautuu keikkatöihin opiskeluaikana? Lyhyissä keikkasuhteissa ei mitään perehdytystä voi olla. Mutta mikä minusta olisi ihan paikallaan, olisi jonkinlainen luettelo siitä mitä osaa ja voi tehdä itsenäisesti... toisaalta, mitä olen tuolla katsellut ympärilleni, niin ei ne valmiit ammattilaisetkaan keikkalaisena usein osaa sen enempää jotain tiettyä yksittäistä harvemmin tehtävää juttua, tai osaa ottaa kaikkea huomioon ihan niin hyvin kuin voisi.

Puhun nyt valmiista lähihoitajista samoissa tehtävissä kuin itse olen th-opiskelijana. Koskeekohan noi uudet ohjeistukset vain sairaanhoitajan toimenkuvaan kuuluvia asioita? Ei siinäkään oikein järkeä olisi.

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 14.02.08 - klo:23:24


AMK on luokatonta opiskelua mitä tehdään oman HOPSin mukaan, eikä tunteja suunnitella opiskelijoille valmiiksi.

Focce varmaan vitsailee tässä? Totuushan on, että totuus on kaukana tästä terveydenhoidon amk-koulutuksessa. En nyt ihan joka koulun puolesta voi tätä varmaksi vannoa, mutta väitän että useimpien.

No, joo, on varmaan mahdollista tunkea 10-20 ylimääräistä pistettä lukuvuoteen. Mutta se ei välttämättä jouduta esim valmistumista yhtään, onpa sitten vaan toisessa kohdassa väljempää, koska opintopisteitä ei saa myöskään tulla ylimääräisiä! Jouduttaa toki - tästedes - sairaanhoitajan sijaisuuksiin pääsemistä :-D

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...