Jump to content
MAINOS

Sf-mitta ?


Mimmu

Recommended Posts

Laitanpa tämän nyt oikeaan paikkaan. Eli haluaisin kysyä asiantuntijoiden mielipidettä kyseisestä mitasta. Onko se ollenkaan luotettava mittari ? Omalla kohdalla tuntuu siltä että tuo mitta ei kerro mitään lapsen todellisesta koosta ja nyt jo menossa kolmas raskaus. Eikö tuohon vaikuta paljolti henkilön ruumiinrakenne ja mahan muoto ?

nim. Taas äitipolille PIENEN mahan takia (edellinen lapsi 4360g...  ::))

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ehkä hippasen menee ohi aiheen, mutta mun täti, joka on todella pitkä, pystyi käyttämään koko raskautensa normaaleja vaatteitaan. Että niin "iso" maha hänellä oli  :)

Itse taas 163,5-senttisen varteni kanssa taas paisun ihan hulluihin mittoihin ja sf-mittakin edellisessä ainakin huiteli yläkäyrillä.

Ei varmaan mitään apua, mutta ehkä hieman vertailuarvoja  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää nyt on vaan mun mielipide, ei oo ollu missään töissä tms. puhetta asiasta.

Mun mielestä on kuitenki parempi, että sitä sf-mittaa mitataan. Se on kuitenkin seulontamenetelmä sen suhteen, että siinä jää kiinni ne tapaukset, joissa on oikeesti pieni- tai suurikasvuisuudesta kyse. Mun mielestä ei oo mitenkään väärin lähettää äitiyspkl:lle jos sf-mitat huitelee käyrien ylä- tai alapuolella kovasti, tai jos sf-mitta "hälyttäisi" kasvuhidastumasta. Vaikkakin tiedettäis (koskaan ei voi olla silti varma) että sf-mittaan vaikuttaa mahan muoto, mittaaja ja muut seikat ja että ennenkin on sf-mitta näyttänyt väärin. Enempi väärin ois se, jos ei lähetettäis. Koskaan ei voi olla liian varma. Tosin monille "väärät hälytykset" aiheuttaa huolta, mutta onhan se helpottavaa sitten äitiyspkl:lla kuulla, että sikiöllä on kaikki hyvin. Parempi niin päin.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on hassua, että nykyään ei mitata mahan ympärystä enää sf-mitan lisäks.

Mulla s/f-mitta tosin on kolmesti kulkenut vauvan koon mukaan ja kaikista kolmesta kertonut myös kasvuhidastuman. Oon siis ollu Hoitsukarpin tilanteessa ja niissä hormoneissa se tuntuu paljon pahemmalta kuin nyt.  :nauraa: Kolmannella kerralla ei edes s/f-mittaa mittailtu lopussa koska kävin sen sijaan suoraan ultrassa sikiön painoarviossa.

Ensimmäisen sf-mitta kulki himpun verran alarajan alapuolella ja syntymäpaino 39+2 oli 2450g. Ultrassa arvioitiin kilon painavemmaksi. Keskimmäinen alarajan yläpuolella, syntymäpaino 2735g ja ultrassa arvioitu lähes kilon painavammaksi. Kolmannen kohdalla vaihdoin sairaalaa, käynnistyspäätös tehtiin kun ultrassa kolmella mittauksella painoarviot oli 2,666-2738g. JA kolmas oli 2738g syntyessään 2 päivän päästä tästä.  :) Tällä otannalla en siis luota muiden kuin NKL:n ultra-arvioihin.

Kasvuhidastuma oli siis lievempi kuin s/f-mitta näytti. Jonkin verran mulla s/f-mitta nimittäin kohosi rv30 tienoolla, koska lapsivettä on suhteessa enemmän. MUllahan on lapsivedetkin kadonnut mystisesti kahdessa viimeisessä raskaudessa, joten sekin varmaan on s/f-mitan laskua suurentanut.

Mulla kasvuhidastuman syyt on edelleen epäselvät, mutta todennäköisesti se johtuu siitä, että tila loppuu kesken. Istukan toiminnassakin todettu useita vikoja...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta mahan ympäryksen mittaamisesta:

En nyt ehtinyt etsimään linkkejä tutkimuksiin, mutta useammassa tutkimuksessa on havaittu se, että mahan ympäryksen mittaamisella ei saada mitään tietoa sikiön kasvusta, varsinkaan silloin, jos äidillä on vähänkään ylipainoa.

SF-mitta antaa yhä edelleen hyvin tietoa ja ultraääni sitten kertoo koko tilanteen(ultria pitäisi tehdä noin 300/vuosi, että pystyisi luotettavasti arvioimaan sikiön kokoa ym.tilaa. Riippuu siis ultran tekijästä mm. kokoarvioiden paikkansapitävyydet)

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei sf-mitan kai ole tarkoituskaan kertoa sikiön koosta, mutta kasvusta ja voinnista yleensä. Sf-mitta mittana vaihtelee äidin koon ja ruumiinrakenteen mukaan, mutta on tärkeää pysyä sillä omalla käyrällä - suuret muutokset ovat kyllä aina äitipolilähetteen paikka. Toisaalta myös normaalikäyrän alle tai yläpuolella menevät lukemat ovat aika harvinaisia ja siis nekin hyvä tutkia.

Minusta siis ihan pätevä mitta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Sf-mitan liiallisella pienuudella tai suuruudella voi olla indikaatiota laittaa jatkotutkimuksiin yliopistolliseen sairaalaan, kyseessä kun voi olla lapsiveden liian pieni tai suuri määrä. Allekirjoittaneella sf-mitta huiteli... no, todella yläkäyrien yläpuolella rv 28+, minulle laitettiin lähete SVO:lle ja sielläpä paljastuikin polyhydramnion ja sikiöllä duodenaaliatresia... voi kun kiva. Kyllä tuo sf-mitta siis ihan pätevä näissä tällaisissakin tapauksissa on. :) Sikiö tosin sitten kuoli H 35+2 infektioon, joka oli päässyt lapsiveteen ilmeisesti lapsivedenpoistojen vuoksi. NKL:lla tosin ihmettelivät, ettei neuvolan terveydenhoitaja ollut merkannut "virheellistä, liian suurta" sf-mittaa neuvolakorttiin käyrälle, se kun oli aivan oikea ja luotettava tulos tuon liikalapsivetisyyden vuoksi.

Mitä tästä opin: jos joskus valmistun kätilöksi ja pääsisin vaikka neuvolaan töihin (mikä on hyvin epätodennäköistä), en koskaan jättäisi sf-mittaa merkkaamatta. Ennemmin varmistaisin uusintamittauksella sen sf-mitan ja sitten vasta merkkaisin sen neuvolakorttiin. Tarvittaessa toki pitäisi laittaa lähete myös jatkotutkimuksiin, mikäli sf-mitta ei kasvaisi tai kasvaisi nopeasti liikaa.

Hoitajaoppilas omasta tahdostaan ja Jumal... siis AMK:n armosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sf-mitta on tärkeä mitta juuri esim. lapsivedenmäärän arvioinnissa . Kyllä se antaa viitettä lapsen koostakin , mutta kyllä siinä muutenkin ulkotutkimuksen tekeminen tulisi hallita ennenkuin painoarvion saa kokoon .

minulla itselläni sf-mitta on kyllä jätättänyt ja lapset ovatkin olleet SFD -rääpäleitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...