Jump to content
MAINOS

Opiskelijoiden kesätyötilanne 2008


Chine

Joko olet löytänyt kesätöitä  

116 ääntä

  1. 1. Joko olet löytänyt kesätöitä

    • Kyllä
      80
    • En
      3
    • Olen Hakenut
      16
    • En ole hakenut
      6
    • En aio hakea
      14
    • Aion hakea
      3


Recommended Posts

Pääsin töihin vanhainkotiin. Nimikkeestä tai palkkauksesta en vielä tiedä, oon vaan tyytyväinen, että mut jonnekin alan töihin huolittiin, mä kun en ole edes ensimmäistä harjottelua käynyt. Työt alkaa kesäkuun alussa ja nyt jo jännittää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 148
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kesä-elokuu vierähtää keskussairaalassa sisätautien vuodeosastolla. Perushoitajan sijaisuutta teen, palkasta ei tietoa, mutta tyytyväisenä otin homman vastaan kun sitä harjoittelun päätteeksi tarjottiin. Henkisesti olin jo toinen jalka dementiakodin puolella - tyytyväisenä hyrisin kun sain antaa rekrylle pakit...

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimikkeestä tai palkkauksesta en vielä tiedä, oon vaan tyytyväinen, että mut jonnekin alan töihin huolittiin

;) ;)

Mä olen niiiiin allerginen tällaiselle ajattelutavalle! Anteeksi nyt vain.... "Ei sillä palkalla väliä, kunhan......".

Miten me KOSKAAN saadaan alan palkkaus kondikseen kun porukka tekee töitä ihan millä tahansa palkalla?!?!  huh.gif

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomasin muuten Terveyspalvelualan työehtosopimuksesta, että opiskelijoiden epäpätevyysvähennys on maksimissaan -10%. Olikohan KVTES:sä se -15% vai mikä maksimina?

8. Vailla työtehtävässä vaadittavaa koulutusta olevan työntekijän

palkka saa olla enintään 10 % alempi kuin ko. vaativuusryhmän vä-

himmäispalkka. Työsuhteessa olevan työntekijän aloittaessa oppi-

sopimuskoulutuksen hänen palkkansa ei saa laskea.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimikkeestä tai palkkauksesta en vielä tiedä, oon vaan tyytyväinen, että mut jonnekin alan töihin huolittiin

Mä olen niiiiin allerginen tällaiselle ajattelutavalle! Anteeksi nyt vain.... "Ei sillä palkalla väliä, kunhan......".

Miten me KOSKAAN saadaan alan palkkaus kondikseen kun porukka tekee töitä ihan millä tahansa palkalla?!?!  huh.gif

aivan näitä nössyköitä näkee aika paljon.. kerran kuulin työkaverilta että oli pyydetty jäämään aamun jälkeen vielä iltavuoroon ois saanut hälyrahan, mut ei voinut.. sit kysyttiin toiselta hoitajalta niin se suostui ja sanoi vielä "etten mä nyt välttämättä tarvi hälyrahoja"... meinas tää toinen hoitaja kuristaa sen.

työnantaja tarjoo hälyrahan ja sä sanot noin  :)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimikkeestä tai palkkauksesta en vielä tiedä, oon vaan tyytyväinen, että mut jonnekin alan töihin huolittiin

:)

Mä olen niiiiin allerginen tällaiselle ajattelutavalle! Anteeksi nyt vain.... "Ei sillä palkalla väliä, kunhan......".

Miten me KOSKAAN saadaan alan palkkaus kondikseen kun porukka tekee töitä ihan millä tahansa palkalla?!?!  huh.gif

Ymmärrän tuon ajattelun ihan täysin. Omalla kohdallani kuitenkin on ensimmäisen vuoden jälkeen aivan se ja sama maksetaanko ph:n palkasta epäpätevyyden perusteella -5% tai -10%. Mulle riittää ihan täysin se, että pääsin keskussairaalaan viettämään kesäni, kun vaihtoehtona oli asumispalveluyksikkö (jossa on napattu tuo -10% keikoista).

Muutoin kesähommeleissa ei olekaan mitään epäselvää: aloitus- ja lopetuspäivä on tiedossa, täyttä listaa saan tehdä ja toivomusvihko on myös meikäläisen käytössä.

Jos palkkaus saadaan kondikseen opiskelijoiden kesätyötienestien kautta, niin eipä alalla kovin hyvin mene  :)

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen jo jossain aikaisemmassa viestissä sanonut että opiskelijoiden kannattaa käyttää rekrytointi firmoja.. ne maksaa pari euroo paremmin kuin suoraan työnantajan kautta joka vielä vähentää epäpätevyydet.

itse tein niin koko opiskelun ajan.. vasta loppuvaiheessa kun syvennyin perioperatiiviseen ja pääsin naistenklinikan leikkuriin kesätöihin unohdin rekryfirmat kun oli kuitenkin erikoisala minne pääsin töihin.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen jo jossain aikaisemmassa viestissä sanonut että opiskelijoiden kannattaa käyttää rekrytointi firmoja.. ne maksaa pari euroo paremmin kuin suoraan työnantajan kautta joka vielä vähentää epäpätevyydet.

Täällä meillä ei noita rekrytointifirmoja ole. Hommat tulevat joko suoraan osastoilta tai sitten kaupungin rekryn kautta. Pienet markkinat, pienet systeemit.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän tuon ajattelun ihan täysin. Omalla kohdallani kuitenkin on ensimmäisen vuoden jälkeen aivan se ja sama maksetaanko ph:n palkasta epäpätevyyden perusteella -5% tai -10%. Mulle riittää ihan täysin se, että pääsin keskussairaalaan viettämään kesäni, kun vaihtoehtona oli asumispalveluyksikkö (jossa on napattu tuo -10% keikoista).

Jos palkkaus saadaan kondikseen opiskelijoiden kesätyötienestien kautta, niin eipä alalla kovin hyvin mene  :(

Myös se opiskelija joka opiskeluaikanaan tyytyy johonkin pienempään palkkaan valmistuu jonain päivänä ja voi todennäköisemmin antaa jatkossakin helpommin periksi kys. asioissa kun siihen on ryhdytty alusta alkaen. Mistäs sen tietää...

Ei yksittäisen opiskelijan palkka koko alan palkkausta korjaakaan, mutta se voi valitettavasti auttaa pitämään florence-ajattelua elossa.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myös se opiskelija joka opiskeluaikanaan tyytyy johonkin pienempään palkkaan valmistuu jonain päivänä ja voi todennäköisemmin antaa jatkossakin helpommin periksi kys. asioissa kun siihen on ryhdytty alusta alkaen. Mistäs sen tietää...

Tuo on kyllä ihan totta - riski, että käy kuten kuvasit on ilmeinen. En tosin oikein voi puhua kuin itseni puolesta ja sen tiedän, että tästä kesästä eteenpäin olen valmiimpi vaatimaan myös työehtojen ja palkkauksen suhteen enemmän. Tässä vaiheessa olen vain ja ainoastaan tyytyväinen siitä, että erikoisairaanhoidosta löytyi kesätyö ja sen kokemuksen arvon kuitenkin mittaan jossain muussa kuin silkassa rahassa.

Ei mulla ole valmiina sairaanhoitaja mitään intressiä tehdä töitä pienemmällä palkalla kuin mitä on syytä maksaa.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kerran kuulin työkaverilta että oli pyydetty jäämään aamun jälkeen vielä iltavuoroon ois saanut hälyrahan, mut ei voinut.. sit kysyttiin toiselta hoitajalta niin se suostui ja sanoi vielä "etten mä nyt välttämättä tarvi hälyrahoja"... meinas tää toinen hoitaja kuristaa sen.

työnantaja tarjoo hälyrahan ja sä sanot noin  ;D

On se kumma jos ei raha kelpaa..  :)

*

Ainakin mulle opastettiin, että kun olen ekan vuoden th-opiskelija, niin saan ph:n palkan josta -10%

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin mulle opastettiin, että kun olen ekan vuoden th-opiskelija, niin saan ph:n palkan josta -10%

Heti siitä alkaen kun aloitin sh-opinnot on palkka aina katsottu sh:n palkasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimikkeestä tai palkkauksesta en vielä tiedä, oon vaan tyytyväinen, että mut jonnekin alan töihin huolittiin

;D

Mä olen niiiiin allerginen tällaiselle ajattelutavalle! Anteeksi nyt vain.... "Ei sillä palkalla väliä, kunhan......".

Miten me KOSKAAN saadaan alan palkkaus kondikseen kun porukka tekee töitä ihan millä tahansa palkalla?!?!  huh.gif

En ole ajatellut asennoitua työhön tällä tavalla vielä kolmen vuoden päästäkin. Mulle se nyt vaan on yks ja hailee, mitä siellä maksetaan, koska olen todellakin opiskellut vasta puoli vuotta. Töiden saaminen oli riittävän haastavaa muutenkin, saati että olisin alkanut nurisemaan itselleni suurenpaa palkkaa.

Jos se tekee musta nössykän ja edesautan alan nurinkurista palkkausta kun en halua jäädä työttömäksi kesän ajaksi, niin kai se on sitten hyväksyttävä. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luotan siihen, että rekryn kautta tulee keikkoja. Eli en hakenut minnekkään.

-Ei ole syntiä olla sairas, mutta syntiä on olla terve ellei osaa arvostaa sitä.-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;D

Mä olen niiiiin allerginen tällaiselle ajattelutavalle! Anteeksi nyt vain.... "Ei sillä palkalla väliä, kunhan......".

Miten me KOSKAAN saadaan alan palkkaus kondikseen kun porukka tekee töitä ihan millä tahansa palkalla?!?!  huh.gif

En ole ajatellut asennoitua työhön tällä tavalla vielä kolmen vuoden päästäkin. Mulle se nyt vaan on yks ja hailee, mitä siellä maksetaan, koska olen todellakin opiskellut vasta puoli vuotta. Töiden saaminen oli riittävän haastavaa muutenkin, saati että olisin alkanut nurisemaan itselleni suurenpaa palkkaa.

Jos se tekee musta nössykän ja edesautan alan nurinkurista palkkausta kun en halua jäädä työttömäksi kesän ajaksi, niin kai se on sitten hyväksyttävä. :-

Tällä hetkellä luulisi ettei töiden löytäminen ole kovinkaan vaikeaa - moneen paikkaan kun palkataan ihmisiä ihan ilman minkäänlaista hoitajan koulutusta.

Nössykäksi en haukkunut. Faktaa on kuitenkin se, että jos joku paikka palkkaa töihin niin siitä on oikeus vaatia asiallinen/kilpailukykyinen palkka - ja niin tulisikin tehdä. Ymmärrän pointtisi/ajattelutapasi mutta tiedän itse muutamia esimerkkejä siitä, että on ensin suostuttu töihin ties minkälaisella liksalla ja paikan ja ihmisten tullessa tutuiksi on alettu oikeasti pitämään siitä työstä niin se paremman palkan vaatiminen on ollut vaikeaa "kun pomokin on niin mukava eikä sille haluaisi mennä valittamaan palkkauksesta" ja "kun ei halua aiheuttaa ongelmia / antaa liian vaativaa kuvaa itsestään - että olisi töitä myös ensi kesänä tai lukuvuoden aikana". Eli kannattaisi vaatia kaikki mikä kuuluukin - heti alussa.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luokkakaveri suorittaa terveyskeskuksen i.v-kurssia, ja saa i.v luvat kesätöihin.. Kysyin, paljonko lähtee epäpätevyysvähennstä sh:n palkasta, kun on oikein iv-luvat, niin ei kuulemma ole mitään väliä. Pääasia on että oppii.  angry.png

Mulla on neljän viikon sh:n sijaisuus psykogeriatrisella osastolla, jolla hyväksiluen alkusyksyn iäkkäiden hoiotyön harjoittelun. Kesäloma on 16.5- 30.9  ;D ja kuukaudeksi sovittuna töitä. Keikkailua ja lomailua omilla ehdoilla loppukesä. Kesätyöpaikassa eräs pahastui, kun en halua sitoutua heille kuin kuukaudeksi :"sitä aletaan jo tuossa vaiheessa laskelmoimaan". Niinkuin Guldan kirjoitti, keikkailu rekryfirmojen kautta on järkevää: ei lähde mitään epäpätevyysvähennyksiä, ja saa itse päättää mitkä päivät tekee töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse olen kesällä (toivon mukaan) valmis lh.

kesätyöpaikka lastenkodilla. :)

nyt kyllä hieman harmittaa, kun oisinkin saanut töitä myös psyk.sairaalasta missä olin juuri 9 viikkoa harjottelussa. haluaisin sinne mieluummin kuin tuonne lastenkodille, mutta en kumminkaan tahdo perua sitä lastenkodin kesätyötä kun kerta jo lupasin. :s äsh!

Minä menenki sittenki sinne sairalaan töihin ;D) Jee. Lastenkotikin olisi toki ollut todella mielenkiintoinen, mutta tuolla akuuttipsykiatriassa opin varmasti hurjasti enemmän varsinaisesta mielenterveystyöstä, psykiatrisesta hoitotyöstä. Lupasin kumminkin tulevaisuudessa tehdä mahdollisuuksien mukaan keikkaa myös sinne lastenkodille, kun kerta pyysivät.

Töitä sain 2.6-30.8 eli koko kesä menee töissä ilman mitään lomia. Saas nähä mitäs sitten syksyllä tapahtuu :-D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luokkakaveri suorittaa terveyskeskuksen i.v-kurssia, ja saa i.v luvat kesätöihin.

toi ei taida olla laillista? jos olet vielä opiskelija niin et voi suorittaa iv lupia ja saada iv-lupaa vaikka tekisitkin sairaanhoitajan sijaisuutta. luin vielä tenttiin 4kk sitten lääkehoidosta.. ja jos en muista väärin niin opiskelija ei voi suorittaa iv-lupia.

korjatkaa jos olen väärässä ;D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...tuolla akuuttipsykiatriassa opin varmasti hurjasti enemmän varsinaisesta mielenterveystyöstä, psykiatrisesta hoitotyöstä. Lupasin kumminkin tulevaisuudessa tehdä mahdollisuuksien mukaan keikkaa myös sinne lastenkodille, kun kerta pyysivät.

Hyvä valinta! Parempi se on kokea tuo puoli ensin kunnolla, sitten myöhemmin ehtii valita mielenkiintonsa tarkemmin, kun on vertailupohjaa aiheeseen. ;D

Onnea duuniin!

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...tuolla akuuttipsykiatriassa opin varmasti hurjasti enemmän varsinaisesta mielenterveystyöstä, psykiatrisesta hoitotyöstä. Lupasin kumminkin tulevaisuudessa tehdä mahdollisuuksien mukaan keikkaa myös sinne lastenkodille, kun kerta pyysivät.

Hyvä valinta! Parempi se on kokea tuo puoli ensin kunnolla, sitten myöhemmin ehtii valita mielenkiintonsa tarkemmin, kun on vertailupohjaa aiheeseen. ;D

Onnea duuniin!

Kiitoksia. :) Niin mäkin uskon, että hyvä valinta! Ja onhan se helpompaa mennä tuonne sairaalaan kun se osasto on tullut jo vähän tutuksi 9 viikon aikana niin ei tarvitse ihan kaikkea opetella alusta. Ja oli siinä muitakin plussia: hieman parempi palkka, paremmat työajat kun iltavuoro loppuu jo klo 21, paljon lähempänä (matkaan menee vain 11min reittioppaan mukaan!) ja sain sieltä pidemmäksi aikaa töitä kuin mitä olisin sieltä lastenkodilta saanut. :)

Kerkeenhän minä lastensuojelun puolelle sitten myöhemminkin. Koko elämä aikaa :-D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luokkakaveri suorittaa terveyskeskuksen i.v-kurssia, ja saa i.v luvat kesätöihin.

toi ei taida olla laillista? jos olet vielä opiskelija niin et voi suorittaa iv lupia ja saada iv-lupaa vaikka tekisitkin sairaanhoitajan sijaisuutta. luin vielä tenttiin 4kk sitten lääkehoidosta.. ja jos en muista väärin niin opiskelija ei voi suorittaa iv-lupia.

korjatkaa jos olen väärässä :)

Ainakin käytännössä olen nähnyt, että opiskelijat pääsevät i.v.-koulutukseen vielä opiskellessaan (meilläpäin järjestetään 4 x vuodessa), mutta lupien myöntäminen näyttöineen saattaa siirtyä lähemmäs valmistumista. Varmaan paikkakohtaista sitten, saako ne varsinaiset luvat jo esim. opiskelujen loppuvaiheessa (muistaakseni olen kuullut, että joku teki näin).

"Livet är ett äventyr, sa Snusmumriken förtjust." -Tove Jansson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luokkakaveri suorittaa terveyskeskuksen i.v-kurssia, ja saa i.v luvat kesätöihin.

toi ei taida olla laillista? jos olet vielä opiskelija niin et voi suorittaa iv lupia ja saada iv-lupaa vaikka tekisitkin sairaanhoitajan sijaisuutta. luin vielä tenttiin 4kk sitten lääkehoidosta.. ja jos en muista väärin niin opiskelija ei voi suorittaa iv-lupia.

korjatkaa jos olen väärässä :)

Ainakin käytännössä olen nähnyt, että opiskelijat pääsevät i.v.-koulutukseen vielä opiskellessaan (meilläpäin järjestetään 4 x vuodessa), mutta lupien myöntäminen näyttöineen saattaa siirtyä lähemmäs valmistumista. Varmaan paikkakohtaista sitten, saako ne varsinaiset luvat jo esim. opiskelujen loppuvaiheessa (muistaakseni olen kuullut, että joku teki näin).

Itse valmistuin puoli vuotta sitten sh:ksi ja silloin pystyin teoriat suorittamaan jo opiskeluaikaan, mutta näytöt piti sitten antaa työssä... Nykyisellään luvat teoriaopintoihin (verkko-opinnot) saa vasta kun on valmis sh... En tiedä sitten liittyykö tää tähän sos.terv.ministeriön turvalliseen lääkehoitoon taas...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla myös luokkakaveri joka tekee keikkaa+kesäduunia lähikunnassa ja hänellä on iv-luvat kyseiseen paikkaan.. Pikkasen ihmettelin kyllä. Kaippa paikat sitten sooloilee omiaan.. ite en kyllä tuollasta vastuuta ottaisi edes, tokan vuoden opiskelija kun vasta olen. Ainiin ja tää mun luokkakaverihan tekee vieläpä lh-sijaisuutta, koska ei tarpeeksi opintopisteitä.

Cats know how we feel, they just don't care.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kesän muun alan hommissa. Terkkarin töitä on tarjottu, mutta 25km työmatka ei houkuttele  :) Mut ihan lopullista sanaa ei vielä voi sanoa, kesään on vielä aikaa.

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luokkakaveri suorittaa terveyskeskuksen i.v-kurssia, ja saa i.v luvat kesätöihin.

toi ei taida olla laillista? jos olet vielä opiskelija niin et voi suorittaa iv lupia ja saada iv-lupaa vaikka tekisitkin sairaanhoitajan sijaisuutta. luin vielä tenttiin 4kk sitten lääkehoidosta.. ja jos en muista väärin niin opiskelija ei voi suorittaa iv-lupia.

korjatkaa jos olen väärässä :o

Ainakin käytännössä olen nähnyt, että opiskelijat pääsevät i.v.-koulutukseen vielä opiskellessaan (meilläpäin järjestetään 4 x vuodessa), mutta lupien myöntäminen näyttöineen saattaa siirtyä lähemmäs valmistumista. Varmaan paikkakohtaista sitten, saako ne varsinaiset luvat jo esim. opiskelujen loppuvaiheessa (muistaakseni olen kuullut, että joku teki näin).

Itse valmistuin puoli vuotta sitten sh:ksi ja silloin pystyin teoriat suorittamaan jo opiskeluaikaan, mutta näytöt piti sitten antaa työssä... Nykyisellään luvat teoriaopintoihin (verkko-opinnot) saa vasta kun on valmis sh... En tiedä sitten liittyykö tää tähän sos.terv.ministeriön turvalliseen lääkehoitoon taas...

Itse olin justiin eilen i.v.-koulutuksessa (teorialuento). Tutkintotodistus pitäs olla kädessä parin vkon päästä. Koulutustilaisuudessa oli myös muita opiskelijoita, jotka eivät ole edes ihan vielä valmistumassa. En jäänyt kyselemään tarkemmin heidän näytöistään yms. Saa nähdä, ehdinkö itsekään siihen vaiheeseen, kun kuunvaihteessa olen muuttamassa toiseen kaupunkiin ja tenttikin vasta viikon päästä :) Onpahan sitten mahdolliset luvat valmiina, jos viiden vuoden sisään palaan kotiseudulle.

Puhuivat kans meillä jotain tuosta verkkokurssista. Onko tulossa siis joku maanlaajuinen kurssi, jos Opetusministeriöllä on ko. asiaan jotain sananvaltaa?

"Livet är ett äventyr, sa Snusmumriken förtjust." -Tove Jansson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...