Jump to content
MAINOS

sairaanhoitaja lähihoitajana??


Vieras: eeva-kaisa

Recommended Posts

Vieras: eeva-kaisa

Saisinkohan hakea lähihoitajan sijaisuuksia,vaikka olenkin sairaanhoitaja-tutkinnon suorittanut? Olen ollut vuosia työttömänä,kotiäitinä ja sosiaalipuolella töissä ja sairaanhoitajan töitä on tullut tehtyä aikoinaankin niin vähän, että suoraan niihin saappaisiin hyppääminen tuntuu vaikealta, miltei mahdottomalta ajatukselta( varmaan kukaan palkkaisikaan!). Siis lähihoitajan töitä uskaltautuisin paremmin tekemään, vaikka kesälomien ajaksi, mutta miten sellaiseen mahdetaan suhtautua / onko siihen esteitä? Opiskeluajat tuli tehtyä lähihoitajan ja mielenterveyshoitajan sijaisuuksia,joten kokemuksia niistä töistä siis enemmän.

Lähihoitajan töitä olen tehnyt muutamaan otteeseen yksityisellä sektorilla kyllä valmistumiseni jälkeenkin, mutta entä kunnallinen puoli?

Entä lähteäkö oppisopimuksella lukemaankin lähihoitajaksi, kukaan sellaista tehnyt??? Siis sairaanhoitajaksi valmistuttuaan??

Sairaanhoitajan töitä en ole tehnyt puolta vuotta enempää ja tutkinnosta aikaa reilusti yli 10 vuotta, pitäisi varmaan lähteä uudelleenkoulutukseen kokonaan. Mutta opintolainan uudelleen ottaminen ja maksaminen samasta ammatista tuntuu jokseenkin ahdistavalta, kun lama-aikana työttömänä sitä pois makselin *pyhimys*....Minulle ei ihan 3kk pikakurssi ja 25 päivän harjoittelu (Nyt Oulussa sellainen tarjolla )taida enää riittää?

Mielipiteitä, kokemuksia, neuvoja odotellen.

heta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hyvä ystäväni jäi heti sairaanhoitajaksi valmistuttuaan äitiyslomalle ja palasi työelämään oltuaan 6 vuotta kotiäitinä 3 lapsen kanssa, hän aloitti "pehmeästi" perus/lähihoitajan sijaisuuksilla ja pikku hiljaa siirtyi sairaanhoitajan töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa miksei sais? Ei ole mitenkään suojattu nimike, voi vaikka talkkarin yksityinen palkata nimikkeellä lähihoitaja. Kunta taas voi sh:n palkata, muttei ehkä talkkaria  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo 3kk päivityskurssi ja siihen työharjoittelu päälle on varmaan hyvä keino palata hoitoalalle. Kyllä siinäkin ajassa ehtii muistua paljon mieleen vanhoja tietoja ja oppia uusia. Nyt on niin kova pula hoitajista, että kaikki vähänkin selväpäiset otetaan töihin. Sairaanhoitajana voi toimia myös jossain helpommassa työpaikassa, kuten esim hoivakodissa, jossa työ on pääasiassa ihan perushoitoa.

Omasta valmistumisestani on aikaa 9 vuotta, enkä ole juurikaan sairaalassa töissä ollut. Nyt kuitenkin olen tehnyt keikkaa sisätautiosastolle, jossa kova pula hoitajista. Mielestäni en osaa mitään, mutta kokoajan pyytävät uudestaan töihin. No, jos vertaa vaikka filippiineiltä tuleviin hoitajiin, niin ainakin osaa suomen kieltä.

Keikkailun sairaalassa aloitin vajaa 2v. sitten. Pyysin myös aluksi lähihoitajan palkkaa. Nyt jälkeenpäin ajatellen turhaan alensin itse palkkaani. Monissa paikoissa sh ja lh tekevät ihan samaa työtä esim. hoivakodeissa tai vuodeosastolla. Omakin palkkani sitten muuttui sairaanhoitajan palkaksi ihan pyytämättäni jo seuraavassa määräyskirjassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa miksei sais? Ei ole mitenkään suojattu nimike, voi vaikka talkkarin yksityinen palkata nimikkeellä lähihoitaja. Kunta taas voi sh:n palkata, muttei ehkä talkkaria  ;D

Meillä yks sh olisi halunnut lh:n paikan mutta oh:n mukaan se ei ole mahdollista.

Muoks. Jossaa Superin nettisivussa luki että lh on nimikesuojattu.

Muoks osa 2. http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=4911.msg41750

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä yks sh olisi halunnut lh:n paikan

Siinä ois taas saatu sh lh:n hinnalla. Fiksua edes suostua tommoseen.

Ei se sh:n töitä ois tehnyt. Tällä hetkellä siellä samasessa paikassa on sh joka tekee lh:n sijaisuutta. Ei tee yhtään mitään sh:n töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se sh:n töitä ois tehnyt. Tällä hetkellä siellä samasessa paikassa on sh joka tekee lh:n sijaisuutta. Ei tee yhtään mitään sh:n töitä.

Ok, asia siltä osin siis kunnossa.

Meillä yks sh olisi halunnut lh:n paikan mutta oh:n mukaan se ei ole mahdollista.

Muoks. Jossaa Superin nettisivussa luki että lh on nimikesuojattu.

Joka tarkoittaa että kukaan muu kuin lh ei voi käyttää titteliä lh. Sitä nimikesuoja tarkoittaa. Tittelisuoja, ei muuta.

Se että sinne ei voida palkata saikkuja lähihoitajien toimiin on täysin työnantajan päätös. Mikään laki ei sitä estä. Toisinpäin estää.

http://www.teo.fi/FI/Ammattioikeudet/Sivut/etusivu.aspx

Lähäri = nimikesuojattu

Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammateissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Heillä ei kuitenkaan ole oikeutta käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä.
Eli sh ei saa kutsua itseään lähihoitajaksi mutta voi sen toimea tehdä.

sh = laillistettu

Edellä mainittuja ammatteja saa säännönmukaisesti harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö.
Eli sh:n toimeen voidaan valita vain laillistettu sh.

Nää nimikesuojatut, laillistetut yms pitäs olla selkeitä kaikille alan ihmisille ja mitä ne meinaa ;D

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä

www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559

Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä

www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940564

www.finlex.fi/fi/laki/smur/1994/19940564

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin tuon siksi kun joku sanoi ettei ole nimikesuojattu. ;D

En tiedä millä perusteella oh ei sitten palkannut tätä sairaanhoitajaa lähihoitajan toimeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saisinkohan hakea lähihoitajan sijaisuuksia,vaikka olenkin sairaanhoitaja-tutkinnon suorittanut? Lähihoitajan töitä olen tehnyt muutamaan otteeseen yksityisellä sektorilla kyllä valmistumiseni jälkeenkin, mutta entä kunnallinen puoli?

Entä lähteäkö oppisopimuksella lukemaankin lähihoitajaksi, kukaan sellaista tehnyt??? Siis sairaanhoitajaksi valmistuttuaan??

Sairaanhoitajan töitä en ole tehnyt puolta vuotta enempää ja tutkinnosta aikaa reilusti yli 10 vuotta, pitäisi varmaan lähteä

Toki voit lähihoitajan töitä tehdä, mutta mieti tarkkaan. Ei se työ useastikkaan niin paljoa eroa, että moinen kannattaisi. Pyydät kunnon perehdytyksen niin varmasti osaat hommasi hoitaa. Ja monesti käy niin, että saat lähihoitajan palkalla tehdä ne sairaanhoitajan työt.

Ja toinen, voit toki opparina opiskella lähihoitajaksi vaikka olisit sairaanhoitaja (tiedän maisterinkin opiskelleen). Mutta enpä tuossakaan kyllä näe mitään järkeä. Käypä tekemässä muutama keikka niin huomaat ettei homma ole mitään ydinfysiikkaa. ;D

Tsemppiä ja rohkeutta....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: eeva-kaisa

;) kiitos teille kaikille, rohkaisua tässä kaivataan. Asun sen verran pienessä kaupungissa, ettei täällä vielä hoitajapulaa ole näkynyt. Ainakaan sellaista epätoivoista, jossa meikäläistä kaivattaisiin.( eivät oo tullu kotoa hakemaan )

Työttömyysaika jyrsi aikoinaan aika totaalisesti itsetunnon nollille, joten lähihoitajan hommat tuntuvat "pehmeämmältä" laskulta, jos paluuta mietin. Viime yönkin mietin ja mietin, enkä tiedä onko minussa ainesta enää palaajaksikaan edes lähihoitajaksi, jotenkin tuntuu, että jos siitä tulee fiasko, niin jään makoilee sängyn pohjalle.

Minä irtisanoin itseni vasta vaikeasta paikasta ( työ ei ollut vaikeaa, haastavaa hommaa kyllä, mutta se ilmapiiri..)ja olen kärvistellyt melkoisissa fiiliksissä.

Aikoinaan olen valmistunut erittäin hyvillä papereilla(jotka meinasin heittää tässä vasta tuleen, vaan onneksi en omista takkaa;)), joten en jäänyt työmarkkinoiden ulkopuolelle ainakaan sen takia, vaan koska meillä päin ei työtä kerta kaikkiaan irronnut( mitkä jäljet jättikään sieluuni, kun sitä itseään syytti ja syyttää vieläkin.. cry.png) Perheellisenä ei kuitenkaan ollut mahdollista lähteä ulkomaille tai edes kovin kauas kotoa muutoinkaan. Tässä mietin nytkin lähteäkö sinne etelään hakemaan kokemusta ja jättää liuta lapsia miehen niskoille..Pienin on kuitenkin niin pieni, että syrän särkyisi, omani meinaan.

Menipä itkuksi. Olen muuten tuollaisen lyhytkurssin käynyt, se työharjoittelu oli tuskaa, koska osastolla oli sellainen vauhti, ettei siellä sellaista aikaa kunnon kädentaitojen perehdytykseen ollut. Lisäsi itseasiassa vain sh:n paluuksi kammoani, kun lähihoitajatkin kävi aukomassa päätä ( olin vissiin liikaa tiellä ja liian hidas jne...huoks)

Saattaa se olla, että hankin terapiaa ja jään pysyvästi kotiäidiksi / edustus 8)rouvaksi ja ihan oma aloitteisesti pois tästä järjettömästä oravanpyörästä. Talonrakentajaksi voisi tietysti työvoimapoliittisessa koulutuksessa opiskella ja rakentaa itselle se kauan haaveilemani punainen tupa.

Lähdenkin tästä jatkamaan tuohon sohvalle tuota Juha  Siltalan Työelämän huonontumisen lyhyttä historiaa. Se on ollut melkoista terapiaa. Hitsi kaikki ei olekaan ihan musta itsestäni riippuvaa, mä en aiheuttanutkaan lamaa tai asuntojen hintojen nousua normaalin työläisen tavoittelemattomiin, enhän??.

Töissä käyminenkään ei välttämättä takaa onnellisuutta ja köyhyys ja vapaus kulkee käsikädessä ;D enää en siis ole orja, vaan vapaa, mutta köyhä kyllä. (Nämä olen jo älynnyt tuosta kirjasta..)

Ja ehkä vähän kipeä>:D

Kaikille hyvää päivän jatkoa.

heta "vilkuttaa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kurjaa, että olet saanut huonoja kokemuksia viimeisimmästä harjoittelusta! Älä kuitenkaan anna periksi jos hoitajan hommat vielä kiinnostavat! Töitä varmasti on. Mitäs jos soittaisit vaikka paikkakuntasi vanhainkodin johtajalle ja kertoisit tilanteesi. Ihan varmasti saisit keikkaa/sijaisuuksia lähihoitajana ja siitä olisi helpompi siirtyä sh:n töihin sitten kun olet siihen valmis. Kannattaa ainakin kokeilla!

Keikkailijoille ei aina anneta kovin hyvää perehdytystä joten itse ainakin ottaisin jonkin pienen sijaisuuden vastaan ja tosiaan vaatisin sitä perehdytystä. Jos päätät näin tehdä niin kannattaa varmaan avoimesti kertoa osastolla tilanteestasi jolloin sh:n töitä ei sulle heti ensimmäiseksi kannettaisi (siis jos lähihoitajana olet ja lh:n palkalla). Kaikki varmasti ymmärtää sun tilanteen kun vaan olet avoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun tietääkseni sh:ta ei voida palkata vakituiseksi lh:n toimeen Helsingin kaupungin sääntöjen mukaan. Tähän ovat muistakseni liitot joskus puuttuneet. Toimi pitäisi silloin muuttaa sh:n toimeksi. Sijaisuuksia voi tehdä kummin päin tahansa, mutta vakkaripaikkaa ei saa. Itsekin olen monet kerrat toiminut sh:n vakanssilla tehden lh:n töitä.

Tässä ei siis ole kyse siitä, etteikö sh pärjäisi lh:n hommissa. Ymmärtänette varmaan sanomattakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun tietääkseni sh:ta ei voida palkata vakituiseksi lh:n toimeen Helsingin kaupungin sääntöjen mukaan. Tähän ovat muistakseni liitot joskus puuttuneet. Toimi pitäisi silloin muuttaa sh:n toimeksi. Sijaisuuksia voi tehdä kummin päin tahansa, mutta vakkaripaikkaa ei saa. Itsekin olen monet kerrat toiminut sh:n vakanssilla tehden lh:n töitä.

Tässä ei siis ole kyse siitä, etteikö sh pärjäisi lh:n hommissa. Ymmärtänette varmaan sanomattakin.

No sitten sama homma meilläkin kaupungin leivissä. En ihan läpiä päähän tainnut puhua. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten sanottu, tuo on työnantajapäätös.

Ai, missä se jo sanottiin? ;D

No missä se sun osastonhoitaja nyt sattui sen sulle sanomaan. Kuten sanottu, mitään laki tms estettä asialle ei ole, työnantaja saa tossa suhteessa vapaat kädet. Jos se haluaa lähihoitajan toimeen vain ja ainoastaan lähäriksi rekisteröidyn lähihoitajan, se on sen päätös ja tietysti täysin oikeutettu sellainen. Kuten sanottu, lähihoitajan töitä voi lain mukaan tehdä kuka tahansa jolla on on "riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito". Eli lähihoitajan toimeen voidaan (lain mukaan) valita muukin alan hlö joka vaan täyttää noi kriteerit.

Laillistetut ammatit (lääkäri, sh jne) ovat tässä suhteessa ihan eri asemassa. Laillistetun vakanssiin ei voi palkata kuin k.o koulutuksen ja siihen laillistuksen saanut henkilö. Ts lääkärin virkaan voidaan valita vain lääkäri, ei muuten vain pätevöitynyttä alan ihmistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten sanottu, tuo on työnantajapäätös.

Ai, missä se jo sanottiin? ;D

No missä se sun osastonhoitaja nyt sattui sen sulle sanomaan. Kuten sanottu, mitään laki tms estettä asialle ei ole, työnantaja saa tossa suhteessa vapaat kädet. Jos se haluaa lähihoitajan toimeen vain ja ainoastaan lähäriksi rekisteröidyn lähihoitajan, se on sen päätös ja tietysti täysin oikeutettu sellainen. Kuten sanottu, lähihoitajan töitä voi lain mukaan tehdä kuka tahansa jolla on on "riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito". Laillistetut ammatit (lääkäri, sh jne) ovat tässä suhteessa ihan eri asemassa.

Aijjuu, mua tarkoitit. :) Ei se oh siis sanonut että työpaikka kohtaista. Se vaan sanoi että hän ei voi ottaa, eikä siitä sitten sen enempää juteltu.

Mutta asia on nyt pihvi. Ja jopa mullekin meni perille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällaisen tapauksen olen urani aikana nähnyt, että sh palkattiin/vakinaistettiin hoitajan toimeen. K.o. toimeen oli lh/ph hakijoita, joista varalle valittu lh selvitti asiaa liitosta ja taisipa tehdä "selvitys" pyynnön valinnan perusteista. Sitä en tiedä mitkä olivat perustelut tai lh:n  liiton kanta asiaan. Sen tiedän, että kyseinen sh on edelleen tällä hoitajan paikalla töissä, palkka myös on k.o tehtävän mukaan. Sh:n taustoista sen verran, ettei hänellä ole muita tutkintoja tämän lisäksi.

Paikkaa missä tämä tapahtui en kerro, koska saattaisi jo selvittää asiaa  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: eeva-kaisa

Minä muistan itsekin lukeneeni joskus jostain, että tällaisesta olisi liitto( super?)  nostanut joskus maailmassa äläkkää, mutta siitä on jo kauan, etten muuta muistakaan enkä lopputulosta.

Mutta enpä taida vakipaikasta haaveillakaan...

heta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa miksei sais? Ei ole mitenkään suojattu nimike, voi vaikka talkkarin yksityinen palkata nimikkeellä lähihoitaja. Kunta taas voi sh:n palkata, muttei ehkä talkkaria  :nauraa:

Mä olen aina luullut kyllä, että lähihoitaja on suojattu nimike...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa miksei sais? Ei ole mitenkään suojattu nimike, voi vaikka talkkarin yksityinen palkata nimikkeellä lähihoitaja. Kunta taas voi sh:n palkata, muttei ehkä talkkaria  :nauraa:

Mä olen aina luullut kyllä, että lähihoitaja on suojattu nimike...

No oli miten oli niin kyllä ainakin kuntapuolella lähihoitajaa hakiessaan työnantajat tarkoittavat lähihoitajan koulutuksen omaavaa henkilöä enkä usko, että monikaan ottaa palvelukseensa sellaista kenellä ko. tutkintoa ei ole. Yleensä noita kouluttamattomia haetaan nimikkeellä "hoitaja".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...