Jump to content
MAINOS

Masennus hoitajalla?


Tanju

Recommended Posts

Kun ensimmäisen kerran syöpään sairastuin ja avioero tuli samoihin aikoihin tuli masennus. Pitkä sairasloma siitä sitten tietenkin tuli, kun fyysinen kunto parani niin jatkoin vielä s-lomaa masennuksen takia. Se sairaslomatodistuksen vienti työpaikalle oli kova paikka. Kuitenkin helpoituksekseni osastonhoitaja ymmärsi eikä puhunut siitä muille. Mutta en ole silti asiasta puhunut muissa työpaikoissa. Pääsin masennuksestani yli, ei lääkkeitä sen jälkeen ja uskon että olen vahvempi kuin ennen. Vaikka olen muuttunut ihmisenä niin olen se sama joka olin ennen masennusta

Nyt en ymmärrä, pitääkö teillä kertoa sairausloman diagnoosi jollekin?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 84
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kun ensimmäisen kerran syöpään sairastuin ja avioero tuli samoihin aikoihin tuli masennus. Pitkä sairasloma siitä sitten tietenkin tuli, kun fyysinen kunto parani niin jatkoin vielä s-lomaa masennuksen takia. Se sairaslomatodistuksen vienti työpaikalle oli kova paikka. Kuitenkin helpoituksekseni osastonhoitaja ymmärsi eikä puhunut siitä muille. Mutta en ole silti asiasta puhunut muissa työpaikoissa. Pääsin masennuksestani yli, ei lääkkeitä sen jälkeen ja uskon että olen vahvempi kuin ennen. Vaikka olen muuttunut ihmisenä niin olen se sama joka olin ennen masennusta

Nyt en ymmärrä, pitääkö teillä kertoa sairausloman diagnoosi jollekin?

Ei tarvinnut mutta lääkäri oli ystävällisesti kirjoittanut siihen kissan kokosin kirjaimin(tai ainakin silloin siltä tuntui) syvä masennus ja myös tietty dg numeron.. Mutta miulle olis riittänyt pelkkä numero siihen. No onneksi kaikki on ohitse omalta kohdalta ja en ole enää tuolla töissä. Vaihdoin jopa paikkakuntaa parin sadan kilometrin päähän

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Tätä aihetta olen itsekin miettinyt joskus. Ja ylipäätään muista sairauksista hoitajalla.

Että kuitenkin hoitajan täytyy jaksaa hoitaa muita ihmisiä, kantaa vastuuta työssään. Se vamasti on erityisen raskasta (itse en vielä täysin päässyt käsiksi sairaanhoitajan maailmaan). Mutta kuinka sitten hieman masentunut hoitaja jaksaa hoitaa muita potilaita tunnollisesti ja hyvillä mielin, vai vaikuttaako se hoitamisen laatuun? Hoitajan pitää jaksaa tehdä työnsä positiivisella asenteella vuoronsa ajan.

Entäs sitten muita sairauksia? Jos on esim jotain pientä flunssaa tai muuta, onko niin, että hoitaja"voi" jäädä herkemmin sairaslomalle kuin esim vastaavassa tilanteessa oleva jonkin toisen alan työntekijä, otetaan esimerkiksi joku tehdastyöntekijä. Tietenkin tartuttamisen riski on olemassa, jos hoitaja työskentelee esim. flunssassa..

speak!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajan pitää jaksaa tehdä työnsä positiivisella asenteella vuoronsa ajan.

- Heh-heh, en minä ainakaan ala näyttelemään hyväntuulista  jos v*tuttaa. Duunaan muita hommia silloin mielummin kuin näyttelen hyväntuulista potilaille.

Entäs sitten muita sairauksia? Jos on esim jotain pientä flunssaa tai muuta, onko niin, että hoitaja"voi" jäädä herkemmin sairaslomalle kuin esim vastaavassa tilanteessa oleva jonkin toisen alan työntekijä, otetaan esimerkiksi joku tehdastyöntekijä. Tietenkin tartuttamisen riski on olemassa, jos hoitaja työskentelee esim. flunssassa..

-Tuo on ihan omasta työmotivaatiosta (ja -etiikasta) kiinni. Saikulla voi olla kolme vrk omalla ilmoituksella. Jotkut pitää käskeä pois töistä kipeänä, jotkut tuntuvat ennakoivan tulevatkin taudit ja jäävät saikulle. Pääsääntöisesti väki käyttää maalaisjärkeään ja ovat poissa muita tartuttamasta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Joo, jos on vara valita hommansa niin ilmanmuuta vittuuntuneena hoitajana menisin tekemään muita hommia. En mä ainakan potilaan näkökulmasta haluaisi katsella jotain perseelleammuttuakarhua, joka on kyllästynyt työhönsä.

Ja kyllä, itse en ole ennen ollut juurikaan koskaan sairaslomalla (luojan kiitos!), tai ainakaan ihan pienien vaivojen takia. Tietenkin omaa harkintaa ja maalaisjärkeä käyttäen voi jokainen varmasti itse määrittää oman työkykynsä...!?

speak

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikä ja työkokemus tuo perspektiiviä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tällä hetkellä parin viikon saikkarilla. Mies tuossa viime viikonloppuna tokaisi yhteisen taipaleemme (17v) riittävän hänelle. Ei muuta kuin asuntojonoon ja ero vireille. Tosin nyt on jo ääni muuttunut kellossa. Minä soitin osastonhoitajalle , joka oli tosi ihana. Huolehti, etten vain ole kotona yksin, että olisi joku kuuntelemassa.

En todellakaan olisi ollut siinä kunnossa, että olisin voinut olla hoitajana. Ajatukset ihan sekaisin, yhden päivän tein, mutta tein niin kamalasti virheitä, ettei siitä tullut mitään. ;)

Viikon kuluttua olisi tarkoitus mennä taas töihin. Ajatukset on selvennyt tässä pikkuhiljaa.

Taisi mennä vähän aiheesta ohitse.... ;) Hyvää syksyn alkua teille kaikille....

Että tämmöinen tappaus..tuhkasta se pienikin ponnistaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mt-tstossa oli tosin lääkkeeksi aloitettu mas.lääkkeen rinnalle xanor josta sitten yritin vieroittaa.

Lääkäri oli aloittanut lääkityksen ja sinä aloit omin päin purkamaan sitä?  ::epäilee::
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Xanorista on syytä vieroittaakin !

Ai näin se pelaa psyk puolella; lääkäri aloittaa lääkityksiä ja hoitajat purkaa niitä omin päin?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai näin se pelaa psyk puolella; lääkäri aloittaa lääkityksiä ja hoitajat purkaa niitä omin päin?

-Hyvä lääkäri on melkein tasavertainen ja vertailukelpoinen psyk.puolen s-holen kanssa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäri ei onneksi ole jumala psyk puolella, koska meillä hoitovastuu kuitenkin lankeaa meille ei lääkäreille. Lääkäriä tavataan hyvin harvakseltaan ja meitä muita useammin. Somatiikan puolella on vallalla hyvin "lääkäri käskee ja hoitaja tekee" menttaliteetti josta sielläkin toivottavasti joskus hieman pysttytään irroittautumaan. Meillä hoitohenkilökunnalla on kuitenkin sen paras tieto esimerkiksi miten se lääkitys oikeasti vaikuttaa. Me eletään potilaan kanssa sitä arkea. Lääkäreilllä taas se kliininen tietous esimerkiksi juuri lääkkeistä. Psyk puolella sairaanhoitajan vastuu ja työnkuva on hieman erilaisempi kuin esimerkiksi sisätautien puolella.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä ei tarkoita sitä että me määrättäisiin lääkitystä kenellekään eikä kuvitella olevamme lääkäreitä

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, kyllä huomaa ettei toisten hommista ole kunnolla haisuakaan, aidan molemmin puolin.  :P

Somatiikan puolella on vallalla hyvin "lääkäri käskee ja hoitaja tekee" menttaliteetti josta sielläkin toivottavasti joskus hieman pysttytään irroittautumaan
Ks yllä :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

piruako niitä vierottelee?jos lääke auttaa,sitä pitää syödä,vaikka sit loppuelämä.mt-pokat ihan tarpeeks purkaa omatoimisesti lääkitystään "kun mä oon parantunut" ja kohta taas tullaan raudoissa sisään.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

piruako niitä vierottelee?jos lääke auttaa,sitä pitää syödä,vaikka sit loppuelämä.mt-pokat ihan tarpeeks purkaa omatoimisesti lääkitystään "kun mä oon parantunut" ja kohta taas tullaan raudoissa sisään.

-Näin se yleensä menee.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Xanorin kanssa tuppaa käymään niin et riippuvuus syntyy hyvin nopeasti ja siinä sitten ollaankin. Silloin ei lääkitys todellakaan toimi. On hieman toisentyyppisiä lääkkeitä kyllä ne mitä asiakkaat jättää syömättä ja vointi huononee.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toiset on riippuvaisia sydänlääkkeistä toiset insuliinista. Vierotetaanko? Ja kyllä se "hoitovastuu" viimekädessä on lääkärillä, vaikka tietysti hoitajalla on psykiatriassa hyvin keskeinen asema.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mt-tstossa oli tosin lääkkeeksi aloitettu mas.lääkkeen rinnalle xanor josta sitten yritin vieroittaa.

Lääkäri oli aloittanut lääkityksen ja sinä aloit omin päin purkamaan sitä?  ::epäilee::

Juu. Näin oli tehnyt. Oli aloittanut myös temestan. Joskus lääkityksiä aloitellaan ihan miten satuu. Ja minä olen purkanut katkoilla ja a-klikoilla kyseisiä lääkityksiä. Anteeksi vaan. Ammattitaidolla, silloin kun ihmiset haluavat niistä eroon. On olemassa lääkkeitä, joden rinnalleehitetään koko ajan uusia, parempia. Monesti harmitellaan, etenkin päihdehoitopuolella sitä, että jokin harmia tuottava lääke on ylipäätään keksitty. Sulla on selkeesti ylimielinen asenne, missä sitten ihmisiä hoiteletkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mt-tstossa oli tosin lääkkeeksi aloitettu mas.lääkkeen rinnalle xanor josta sitten yritin vieroittaa.

Lääkäri oli aloittanut lääkityksen ja sinä aloit omin päin purkamaan sitä?  ::epäilee::

Juu. Näin oli tehnyt. Oli aloittanut myös temestan. Joskus lääkityksiä aloitellaan ihan miten satuu. Ja minä olen purkanut katkoilla ja a-klikoilla kyseisiä lääkityksiä. Anteeksi vaan. Ammattitaidolla, silloin kun ihmiset haluavat niistä eroon.

Onko tuo toiminta lääkäreiden tiedossa vai sooloiletko sinä ammattitaitosi turvin?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Xanorista on syytä vieroittaakin !

Ai näin se pelaa psyk puolella; lääkäri aloittaa lääkityksiä ja hoitajat purkaa niitä omin päin?

Päihdehoitopuolella on erik.sh:lla melko suuri vastuu sekä purkaa että myös esim. määrätä aika isosta skaalasta lääkityksiä esim 5:ksi vrk:ksi. Lääkäri on työryhmän jäsen. Kun asiakas haluaa lääkkeestä irti, kun se tuottaa enemmän haittaa kun hyötyä, ei siinä paljon lääkäriltä kysytä. Lääkäriä käytetään työryhmän jäsenenä kyllä. Yllätyitkö?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mt-tstossa oli tosin lääkkeeksi aloitettu mas.lääkkeen rinnalle xanor josta sitten yritin vieroittaa.

Lääkäri oli aloittanut lääkityksen ja sinä aloit omin päin purkamaan sitä?  ::epäilee::

Juu. Näin oli tehnyt. Oli aloittanut myös temestan. Joskus lääkityksiä aloitellaan ihan miten satuu. Ja minä olen purkanut katkoilla ja a-klikoilla kyseisiä lääkityksiä. Anteeksi vaan. Ammattitaidolla, silloin kun ihmiset haluavat niistä eroon.

Onko tuo toiminta lääkäreiden tiedossa vai sooloiletko sinä ammattitaitosi turvin?

Tottakai on. Sillä lääkkeet, annokset puolitettiin nimenomaan mt-tstossa. Lopeta ...tuilu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enkä mää nyt kyllä taida aiheesta enempää. Menkää töihin a-klinikoille, huumevierioitusyksiköihin. Mää olen niissä ollut. Ja myös avopuolella. Nyt meen laittaan antib. tipat. Tapelkaa keskenänne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on siitä kumma foorumi, että täällä toiset on niin ei-professionaalisia, että ei ymmärretä kuka on ammattitaitoinen ja kuka ei. Sitten kuka tahansa voi perustaa tällaisen sivuston ja tavallaan valtaapitäen kommentoida täysin asiattomuuksia, ei-rakentavia kommentteja. Jos nyt ei-nimeltämainitsematon, jota nyt tarkoitan voisi kertoa työkokemuksensa ja kolulutuksensa ihan vaan esim. edes sen, voitaisiin jatkaa tästä. Mutta "hänhän" voi olla kukua tahansa nörtti. Kellä on sitä paitsi missään oikeassa työpaikassa, etenkään somaattisella puolella aikaa tällaisen sivuston ylläpitämiseen?

Koittakaan nyt kaikki! ymmärtää, että täällä on opiskelijoita, ja aina niitä joilla saattaa olla asiasta oikeampi tieto. Kaikkihan haluaa olla ammattitaitoisia, mutta lääketiede ja terveydenhoito on laaja kenttä. Luulisi ennmminkin että käytettäisiin toistemme kokemusta hyväksi. Näin oltaisiin viisaampia. On helppo kommentoida, että "ai, sää teet noin, miten sää nyt noin teet". Ja pitää itseääm parempana. Se ei tarkoita vielä sitä että oma ammattitaitosi, mitä se eri aloilla tarkoittaakin, olisi korkeammalla tasolla kuin sen kenelle yrität paremmuuttasi todistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...