Jump to content
MAINOS

Läheltäpiti tilanne vanhainkodissa


Lääkärihoitaja

Järjestetäänkö työpaikallasi turvallisuus- tai evakointikoulutusta?  

22 ääntä

  1. 1. Järjestetäänkö työpaikallasi turvallisuus- tai evakointikoulutusta?

    • Kyllä
      16
    • Ei
      9


Recommended Posts

Läheltäpiti-tilanne yöllä

Liinahaassa

Täkki savusi, 38 hengen vanhainkotiosastolla vain yksi yöhoitaja

Hyvä onni pelasti vanhuksen tai ehkä

useammankin vanhuksen hengen

kaksi viikkoa sitten Liinahaan vanhainkodissa.

Osasto nelosella syttyi

erään vanhuksen täkki savuamaan,

kun hän oli peittänyt sillä yövalolampun.

Porraskäytävän kahtia jakamalla

38 hengen osastolla on öisin vain

yksi hoitaja.

– Kyse oli läheltäpiti-tilanteesta,

kertoo palotarkastaja Anssi Ylhä.

Hän johtaa onnettomuuden tutkintaryhmää.

– Palovaroitin ei soinut, koska savua

ei ilmeisesti ollut vielä tarpeeksi.

Tässä olisi voinut käydä huonomminkin

kuin nyt kävi. Onneksi hoitaja

haistoi savunhajun, kun hän teki

kierroksensa aikaisemmin kuin oli

suunnitellut, palotarkastaja kertoo.

LIINAHAAN vanhainkodin nelososastolla

ei ole kuin yksi ihminen yövuorossa.

Kakkos- ja kolmososastoilla on

vuorotellen yksi tai kaksi yövuorolaista.

– Ongelma on yleinen, palotarkastaja

Anssi Ylhä sanoo.

– Liinahaankin turvallisuusselvityksessä

on todettu, että henkilöstön vähyys

yöaikaan voi olla kriittinen tekijä.

Sisäasiainministeriö vaatii, että laitoksissa

tehdään turvaselvitykset ja

pelastussuunnitelmat.

– Liinahaan suunnitelmissa ei ole lisätä

henkilömäärää, vaan sammutusautomatiikkaa.

Sen saamiseen voi

mennä vuosiakin, Anssi Ylhä sanoo.

Vanhainkotien lisäksi öistä alimiehitystä

on muun muassa vammaisten

hoitolaitoksissa. Vajaatoimisten henkilöiden

yöllistä turvallisuutta olisi sisäministeriön

mielestä lisättävä, mutta

ainakaan palotarkastus ei voi antaa

pakollisia määräaikoja tai vaatia rangaistuksia.

LÄÄNINHALLITUKSEN sosiaalineuvos

Risto Kapari sanoo, että Liinahaan

tilanne on sellainen, millaisia ei enää

saisi olla. Vastaavaa kuitenkin on vielä

liian monessa paikassa.

– Yksi yöhoitaja riittää 20–25 hengen

osastoille, mutta isommissa heitä

pitäisi olla kaksi. Saatikka, kun monessa

vanhassa laitoksessa osasto voi

tosiaankin olla käytävän ja kaksien

ovien erottama, Kapari toteaa.

– Uusiin laitoksiin on asennettava

sammuttavat sprinklerit, mutta vanhoista

niitä usein yhä puuttuu. Pelkkä

laite ei koskaan korvaa ihmistä, eli

molempia tarvitaan nyt lisää.

– Yksikin ihmishenki on arvokkaampi

kuin se kustannuserä, mikä

turvallisuuden takaamisesta syntyy.

LEENA PITKÄNEN

TURKULAINEN

6.2.2008

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kurjaa luettavaa tuo teksti  :-. Näitä ei saisi ikinä päästää tapahtumaan!

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin valvoin edellises paikassa usein yksin, 37 paikkanen pitkäaikaisosasto. Eikä katossa niitä sellaisia systeemejä joista puskee vettä kun haistaavat savun/tulen.. Spinkleri vai mikä lie.. Kyllä tuota öisin monesti mietti että mitä teen kun mökki syttyy tuleen. Olisin ehkä yhden asukkaan saanut pelastettua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Yli+10+ihmist%C3%A4+kuoli+It%C3%A4vallassa+vanhainkodin+palossa/1135233921186

Itävällassa on kuollut 11 ihmistä vanhainkodin tulipalossa. Pistää miettimään, ei sekään mikään köyhä maa ole - oletan, että sielläkin on turvallisuussuunnitelmat, palotarkastukset, systeemit.

Uutisessa on tässä vaiheessa vähän tietoa, ei oikeastaan mitään syttymissyystä ja miksi tuli levisi niin nopeasti tai miten ihmisiä jäi loukkuun tai.... MITEN tuo uhrimäärä voi olla noin korkea!

Pahaa tekee.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen usein miettinyt tuota hoitaja määrän "suositustakin". Jos osastolla on yksi hoitaja ja 25 vuodepotilasta tai dementikkoa, niin miten hemmetissä se hoitaja saa yksin pelastettua ne potilaat, jos tulipalo syttyy ja leviää vauhdilla. Sairaaloissahan materiaalien pitäisi olla palotuvallisia, mutta entäs hoitokodeissa ym missä potilailla /asukkailla saa olla omia tavaroita yms.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran läheltä liippasi tuo uutinen muakin että huhhuh  :- Itse valvonut monet yöt yksin kahta päällekkäin olevaa osastoa. Molemmissa 20 suhteellisen huonokuntoista asukkia. Että jos siellä palaamaan alkaisi niin en tahtoisi edes miettiä seurauksia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen usein miettinyt tuota hoitaja määrän "suositustakin". Jos osastolla on yksi hoitaja ja 25 vuodepotilasta tai dementikkoa, niin miten hemmetissä se hoitaja saa yksin pelastettua ne potilaat, jos tulipalo syttyy ja leviää vauhdilla. Sairaaloissahan materiaalien pitäisi olla palotuvallisia, mutta entäs hoitokodeissa ym missä potilailla /asukkailla saa olla omia tavaroita yms.

Toisten osastojen hoitajat tulevat apuun kun tekee hälytyssoiton kyseisen laitoksen paloturvallisuusohjeiden mukaan. Näin on meitä ohjeistettu. Toivottavasti ei koskaan tarvitse nähdä miten todellisuudessa käy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen miettinyt myös paljon tuota tulipaloa yöaikaan. Meillä on niin, että valvotaan yksin 20 potilasta ja toisella puolella valvoo toinen yökkö yksin toista 20 potilasta. Meidän osasto on ylin, 5 kerros ja potilaista kukaan ei liiku itse. Eli jos tulipalo tulisi, niin siinä ei montaa ehdi pelastamaan ei yksi eikä kaksi yökköä.

Lisäksi ihmettelen osastojen suunnittelua, koska meidän ala puolella olevilla osastoilla potilaat on pääasiassa käveleviä ja sitten meidän isot proteesit on ylimmässä. Ei ole taas mietitty hätätilanteessa asiaa... Kai sitä kävelevä potilas voi kävellä pari askelmaa enemmän jos hätä on, mutta vedäpä perässä palolakanalla 120kg miestä, joka haraa vastaan  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisten osastojen hoitajat tulevat apuun kun tekee hälytyssoiton kyseisen laitoksen paloturvallisuusohjeiden mukaan. Näin on meitä ohjeistettu. Toivottavasti ei koskaan tarvitse nähdä miten todellisuudessa käy.

Mitäs kun ei ole muita osastoja?  ::)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen usein miettinyt tuota hoitaja määrän "suositustakin". Jos osastolla on yksi hoitaja ja 25 vuodepotilasta tai dementikkoa, niin miten hemmetissä se hoitaja saa yksin pelastettua ne potilaat, jos tulipalo syttyy ja leviää vauhdilla.

Ei siinä auta kaksi eikä viisikään hoitajaa jos nopeasti leviävä tulipalo syttyy. Minun mielestä asioihin pitää varautua kaikilla mahdollisilla keinoilla mutta hysteriaa ja liioittelua pitää välttää. Eli eri vuorojen resurssit (myös yövuorojen) todellisten työ/tehtävämäärien mukaan eikä sen mukaan mitä mahdollisesti joskus jossain voisi kenties tapahtua tai sen mukaan että on mukavampaa töissä kun on paljon porukkaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se pitää mennä niin kuin dino tuossa mainitsikin. Eli henkilöstöresurssit potilasmäärn mukaan (ja tietenkin myös potilaiden hoitoisuusluokituksen mukaan), eli noin 0,8 hoitajaa / potilas on hyvä tai 1,2 hoitajaa / potilas on erinomainen (nuo on Lääninhallituksen ohjeistuksia).

Ja pahoihin tilanteisiin varaudutaan sitten muilla keinoilla, esim. henkilökunnan koulutuksella ja asianmukaisilla laitteilla / turvavarusteilla. Esimerkiksi tulipaloon varaudutaan alkusammutuskoulutuksella / evakuointiharjoituksilla, tms. ja paloilmaisimilla (ilmaisimia on saatavilla erityyppisiä, esim. lämpöön ja/tai savuun reagoivia, sekä optisia ilmaisimia), spriklereillä (esim. Eurosprinkler http://www.eurosprinkler.org/), pelastuslakanoilla (esim. http://www.turvakauppa.com/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07092007-13213/Products/2017), jne. Selkeitä toimintaohjeita ei tietenkään saa unohtaa. Ja tietenkin myös välineiden käyttöön tulee järjestää koulutuksia ja harjoituksia.


Kuinkas monen työpaikalla muuten järjestetään turvallisuuteen liittyviä koulutuksia ja harjoituksia?

Muokkaus:Lisätty äänestys

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut 10 vuotta hoitoalalla ja monessa eri työpaikassa. Yhdessäkään ei ole minun aikana järjestetty paloturvallisuuskoulutusta. Tiedot perustuvat 90-luvun puolivälissä nähtyyn videonpätkään, joka katsottiin koulussa eikä minulla ole aavistustakaan mitä tekisin jos meidän osastolla syttyisi tulipalo. Sen tiedän, etten saa soittaa 112:een vaan pitää soittaa eräälle toiselle osastolle ilmoittaakseen asiasta. Muuta en tiedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut 10 vuotta hoitoalalla ja monessa eri työpaikassa. Yhdessäkään ei ole minun aikana järjestetty paloturvallisuuskoulutusta. Tiedot perustuvat 90-luvun puolivälissä nähtyyn videonpätkään, joka katsottiin koulussa eikä minulla ole aavistustakaan mitä tekisin jos meidän osastolla syttyisi tulipalo. Sen tiedän, etten saa soittaa 112:een vaan pitää soittaa eräälle toiselle osastolle ilmoittaakseen asiasta. Muuta en tiedä.

Tuleeko palokunta sieltä naapuriosastolta sammuttamaan tulipalon ja pelastamaan potilaat? Onko se ihan työnantajan virallinen ohje, että tulipalon sattuessa palokuntaa ei saa soittaa paikalle, vaan asiasta pitää ilmoittaa ensin naapuriosastolle?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut 10 vuotta hoitoalalla ja monessa eri työpaikassa. Yhdessäkään ei ole minun aikana järjestetty paloturvallisuuskoulutusta. Tiedot perustuvat 90-luvun puolivälissä nähtyyn videonpätkään, joka katsottiin koulussa eikä minulla ole aavistustakaan mitä tekisin jos meidän osastolla syttyisi tulipalo. Sen tiedän, etten saa soittaa 112:een vaan pitää soittaa eräälle toiselle osastolle ilmoittaakseen asiasta. Muuta en tiedä.

Tuleeko palokunta sieltä naapuriosastolta sammuttamaan tulipalon ja pelastamaan potilaat? Onko se ihan työnantajan virallinen ohje, että tulipalon sattuessa palokuntaa ei saa soittaa paikalle, vaan asiasta pitää ilmoittaa ensin naapuriosastolle?

Kyllä se on ohje työnantajalta. Ideana on se, etteivät kaikki osastot soita samaan aikaan 112:een mikäli vaikka haistavat savun hajun. Meillä on kaavio seinallä miten asia etenee. Ensin soitetaan eräälle tietylle osastolle, joka toimii omien ohjeittensa mukaan: hälyttää lisäavun ja palokunnan ym. Sillä aikaa me (siis jos se palo on meillä) keskitymme pelastamaan potilaita ja estämään palon leviämisen. Noin se käsittääkseni etenee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ideana on se, etteivät kaikki osastot soita samaan aikaan 112:een mikäli vaikka haistavat savun hajun. Meillä on kaavio seinallä miten asia etenee. Ensin soitetaan eräälle tietylle osastolle, joka toimii omien ohjeittensa mukaan: hälyttää lisäavun ja palokunnan ym. Sillä aikaa me (siis jos se palo on meillä) keskitymme pelastamaan potilaita ja estämään palon leviämisen. Noin se käsittääkseni etenee.

Ettei kyse olisi kuitenkin siitä että palosta menee automaattihälytys ja tässä tapauksessa tuo "naapuriosasto" ainoastaan varmistaa hälytyksen perillemenon ja antaa lisätietoja, ohjaa paikalle ym? Eli käytännössä toimii teille lisäkäsinä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ideana on se, etteivät kaikki osastot soita samaan aikaan 112:een mikäli vaikka haistavat savun hajun. Meillä on kaavio seinallä miten asia etenee. Ensin soitetaan eräälle tietylle osastolle, joka toimii omien ohjeittensa mukaan: hälyttää lisäavun ja palokunnan ym. Sillä aikaa me (siis jos se palo on meillä) keskitymme pelastamaan potilaita ja estämään palon leviämisen. Noin se käsittääkseni etenee.

Ettei kyse olisi kuitenkin siitä että palosta menee automaattihälytys ja tässä tapauksessa tuo "naapuriosasto" ainoastaan varmistaa hälytyksen perillemenon ja antaa lisätietoja, ohjaa paikalle ym? Eli käytännössä toimii teille lisäkäsinä?

Toivottavasti näin! Varsinkin kun tietää minkälainen on keskimääräinen vastausviive puhelimiin osastoilla.. ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ideana on se, etteivät kaikki osastot soita samaan aikaan 112:een mikäli vaikka haistavat savun hajun. Meillä on kaavio seinallä miten asia etenee. Ensin soitetaan eräälle tietylle osastolle, joka toimii omien ohjeittensa mukaan: hälyttää lisäavun ja palokunnan ym. Sillä aikaa me (siis jos se palo on meillä) keskitymme pelastamaan potilaita ja estämään palon leviämisen. Noin se käsittääkseni etenee.

Ettei kyse olisi kuitenkin siitä että palosta menee automaattihälytys ja tässä tapauksessa tuo "naapuriosasto" ainoastaan varmistaa hälytyksen perillemenon ja antaa lisätietoja, ohjaa paikalle ym? Eli käytännössä toimii teille lisäkäsinä?

Toivottavasti niin. Täytyy kuitenkin muistaa, että automaattinen paloilmoitin on laite. Siihen ei voi liiaksi luottaa. Omassa työpaikassa on automaattiset paloilmoittimet sekä muut hilavitkuttimet, mutta olen ollut todistamassa tilannetta, jossa tulipalo ei aiheuttanut minkäänlaista hälytystä.

On meilläkin ohjeet miten naapuriosastot tulee hälyttää tulipalon syttyessä. Kuitenkin ohjeissa sanotaan, että palokunta tulee hälyttää heti kun mahdollista. Mikä on ihan loogista, sillä tunnetusti monen käden kautta tehty hätäilmoitus voi olla todella epätarkka.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ideana on se, etteivät kaikki osastot soita samaan aikaan 112:een mikäli vaikka haistavat savun hajun. Meillä on kaavio seinallä miten asia etenee. Ensin soitetaan eräälle tietylle osastolle, joka toimii omien ohjeittensa mukaan: hälyttää lisäavun ja palokunnan ym. Sillä aikaa me (siis jos se palo on meillä) keskitymme pelastamaan potilaita ja estämään palon leviämisen. Noin se käsittääkseni etenee.

Ettei kyse olisi kuitenkin siitä että palosta menee automaattihälytys ja tässä tapauksessa tuo "naapuriosasto" ainoastaan varmistaa hälytyksen perillemenon ja antaa lisätietoja, ohjaa paikalle ym? Eli käytännössä toimii teille lisäkäsinä?

Niin tietääkseni on, että hälytys lähtee automaattisesti. Meille juuri asennettiin joku uusi palohälytin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen usein miettinyt tuota hoitaja määrän "suositustakin". Jos osastolla on yksi hoitaja ja 25 vuodepotilasta tai dementikkoa, niin miten hemmetissä se hoitaja saa yksin pelastettua ne potilaat, jos tulipalo syttyy ja leviää vauhdilla.

Ei siinä auta kaksi eikä viisikään hoitajaa jos nopeasti leviävä tulipalo syttyy. Minun mielestä asioihin pitää varautua kaikilla mahdollisilla keinoilla mutta hysteriaa ja liioittelua pitää välttää. Eli eri vuorojen resurssit (myös yövuorojen) todellisten työ/tehtävämäärien mukaan eikä sen mukaan mitä mahdollisesti joskus jossain voisi kenties tapahtua tai sen mukaan että on mukavampaa töissä kun on paljon porukkaa.

Tottahan se on, ettei kaikkeen voi varautua. Kaksi hoitajaa pystyy kuitenkin tekemään hemmetin paljon enemmän kuin yksi. (Ja mun mielestä ei ole mukavaa, kun töissä on paljon porukkaa, siksi työskentelenkin öisin ;)) Tietenkin jos apua on saatavilla, niin kuin Inhi Millinen ehdotti, on tilanne ehkä paremmin hoidettavissa.

Eräs palokuoluttaja sanoi kerran, että minun tehtäväni työssä on pelastaa itseni ja palomiesten tehtävä on pelastaa potilaat. Valitettavasti yksikään työnantaja ei ole ollut tuon kouluttajan kansa samaa mieltä. :D

Olisi kiva, jos joskus järjestettäisiin sellaisia kunnon evakuointi- harjoituksia. Pääsisi kokeilemaan kuinka paljon sitä oikeastaan pystyykään tekemään.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti pitäisi järjestää säännöllisesti paloharjoituksia, kuten elvytysharjoituksiakin. Kaiken pitäisi sujua automaattisesti. Kuulin, että neljän hengen potilashuone (vuodeosastolla) tulisi palon sattuessa saada tyhjennettyä 3-4 minuutissa. Keneltä onnistuu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä sekään riitä. Lueskelin juuri muistin virkistämiseksi meidän ohjeistusta ja siinä oli myös maininta, että "kalliit irralliset laitteet otetaan mukaan tai siirretään muuhun turvalliseen paikkaan". Ei siinä kuitenkaan sanottu kumpi on tärkeämpää, pelastaa potilaat vai nuo kalliit laitteet :) (Saivartelua, tiedän...)

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs palokuoluttaja sanoi kerran, että minun tehtäväni työssä on pelastaa itseni ja palomiesten tehtävä on pelastaa potilaat. Valitettavasti yksikään työnantaja ei ole ollut tuon kouluttajan kansa samaa mieltä. :)

paloKUOLUttaja... Oliko toi freudilainen lipsahdus vai ihan vain typo? Ehkä siksi sen ohjeet oli tuollaiset....

Kyllä se on aika hankalaa saada potilashuoneita tyhjäksi nopeasti. Vanhana VPK:laisena olen kokeillut tuota harjoituksissa savusukellusvarustuksessa ja sitten osaston harjoituksissa hoitajana. Sitten kun siihen yhdistetään se, että olet yksin töissä ja pitäisi tyhjentää nopeasti neljän hengen huone, jossa kaikki on sekavia, liikuntakyvyttömiä dementikkoja. Osassa paikoissa on käytössä potilailla/asukkailla tavallisia sänkyjä, ilman pyöriä. Siinä sitten pelastuslakanalla kiskotaan vastaan tappelevaa, liikuntakyvytöntä dementikkoa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs palokuoluttaja sanoi kerran, että minun tehtäväni työssä on pelastaa itseni ja palomiesten tehtävä on pelastaa potilaat. Valitettavasti yksikään työnantaja ei ole ollut tuon kouluttajan kansa samaa mieltä. :D

paloKUOLUttaja... Oliko toi freudilainen lipsahdus vai ihan vain typo? Ehkä siksi sen ohjeet oli tuollaiset....

Ok, oikoluku ei oikein toiminut, mutta terminä kieltämättä kuvaava :) Ei pidä lukea mun viestejä nin kovin tarkkaan, kun minulla tuntuu olevan jonkinlainen sanasokeus näitä kirjoitellessa. :nauraa:

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä sekään riitä. Lueskelin juuri muistin virkistämiseksi meidän ohjeistusta ja siinä oli myös maininta, että "kalliit irralliset laitteet otetaan mukaan tai siirretään muuhun turvalliseen paikkaan". Ei siinä kuitenkaan sanottu kumpi on tärkeämpää, pelastaa potilaat vai nuo kalliit laitteet :) (Saivartelua, tiedän...)

Potilaita saa uusia... Eikä tarvitse maksaa mitään...  :-

No, uutisista voi lukea Kätilöopiston astianpesukoneesta lähteneestä palosta nyt viimeiseksi. Kyllähän nuo puhelinilmoitukset hätäkeskukseen ovat tärkeitä, koska automaatille lähtee korkeariskiseenkin kohteeseen ohjelmoitu vaste. Kun puhelimitse saadaan tieto todellisesta palosta/savusta/vaaratilanteesta ja jonkinlainen kuvaus tilanteesta, niin tieto menee hätäkeskukselta palomestarille (/pelastustoimen johtajalle) ja samantien voidaan paikalle määrätä lähtemään vielä lisäyksiköitä ja taitaapi hieman ajatuskin terävöityä siellä hospitaalia kohti kiiruhtavissa yksiköissä.

Evakuointiharjoitus olisi mitä mainointa tavaraa, edes 70 kilon kylmäkallea patjalla repien ja perustoimintakuvio kerraten. Vaikka ilmaisin- saati sprinklerlaitteistoja ei vielä osastoilla aina näe, niin positiivista on ollut havaita edes selvästi nähtävillä olevat toiminto- ja hälytyskaaviot toiminnasta palon aikana, edes jonkinlaiset sammutusharjoitukset, ja onpa tullut nähtyä noita evakuointivöitä patjojen alla sängynpohjiin kiinni teipattuina. Siitä ne voi kietaista ihmisen ympärille, nykäistä lattialle ja sitten mennään...

Vuosien varrella on tuota Palontorjunta/Pelastustieto -lehteä tullut seurailtua ja monta tapausselostusta siellä on ollut potilashuone- ja sairaalapaloista. Mikä mielisairaalan (tai vankilan...) potilashuoneesta tms. lähtenyttä, mikä tauko- tms. tiloista, mikä mistäkin. Ja ne ihmishenget pelastetaan pääsääntöisesti osastolla (ja naapuriosastoilla) olevan henkilökunnan toimesta. Automaatti-ilmoituksesta hälytykseen, liikkkeellelähtöön, ajomatkaan, automaatin luota ilmaisinkartan löytämiseen, siitä osastolle tiedusteluun, pelastustehtävän antamiseen ja sen toteuttamiseen menee kuitenkin aikaa taajama-alueillakin sen verran pitkään, että palo ehtii kyllä kehittyä.

Jos ja kun harjoituksia ei pidetä, niin sitten kannattaa tehdä mielikuvaharjoituksia. Ensin selvitetään, miten oikeasti pitäisi toimia, ja sitten treenataan korvien välissä sitä oikeaa toimintaa. Jos sängyistä löytyy evakuointivöitä tms., niin voipa moisen joskus kokeeksi kiepauttaa patjan ympärille ja nykäistä. Jos huonolla tuurilla sattuu kökkö mäihä, niin jonkinlainen malli on selkäytimessä, eikä tarvitse miettiä, miten jonkun vyön saa kiinni. Sen osaa.

Uudessa paikassa on ihan hyvä vilkaista paloilmaisinpainikkeet, hapen ja ilman hätäkatkaisut, jos löytyy evakuointi- ja turvallisuussuunnitelma, alkusammutusvälineet ja poistumistiet. Ja tehdä mielikuvatreeni "jos tapahtuu näin, niin sammutin on siinä ja sitten teen...". On joku valmis malli, jos jotain sitten oikeasti sattuu. Osalla ihmisiä toimii terve järki ja havaintokyky, mutta meillä muilla sitten tulevat alitajuiset mallit.

P.s. Uutisissa en ole vielä nähnyt kuitenkaan kommenttia "kalliiden laitteiden" tuhoutumisesta sairaalapaloista. Niistä kuolleista tai vammautuneista, jopa pelastetuista potilaista kyllä.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...