Jump to content
MAINOS

Lähihoitajien/sairaanhoitajien työnkuva


Vieras: meho

Recommended Posts

Miksi puhutaan lisääntyvästä vastuusta, kun lääkehoitokin kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua virallisesti) osittain myös lähihoitajille? Ja jos oikein ahdistaa "uudet" asiat jotakuta niin voihan ne lääketentit ja/tai näytöt "mokata".

Lähihoitajan vastuu lisääntyy verraten aiempaan, kun lupia lääkehoitoon ei vielä ollut. Kun työmäärä ja vastuu lisääntyy, sen kaiken järjen mukaan pitäisi näkyä myös palkassa. Rahasta kai sitä työtä tehdään?

Osassa paikkoja lääkehoito kuuluu jo nyt myös lähihoitajille

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 106
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Miksi puhutaan lisääntyvästä vastuusta, kun lääkehoitokin kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua virallisesti) osittain myös lähihoitajille? Ja jos oikein ahdistaa "uudet" asiat jotakuta niin voihan ne lääketentit ja/tai näytöt "mokata".

Lähihoitajan vastuu lisääntyy verraten aiempaan, kun lupia lääkehoitoon ei vielä ollut. Kun työmäärä ja vastuu lisääntyy, sen kaiken järjen mukaan pitäisi näkyä myös palkassa. Rahasta kai sitä työtä tehdään?

Osassa paikkoja lääkehoito kuuluu jo nyt myös lähihoitajille

Toivottavasti niissä paikoissa on myös palkkaus neuvoteltu työn vaativuuden mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi puhutaan lisääntyvästä vastuusta, kun lääkehoitokin kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua virallisesti) osittain myös lähihoitajille? Ja jos oikein ahdistaa "uudet" asiat jotakuta niin voihan ne lääketentit ja/tai näytöt "mokata".

Lähihoitajan vastuu lisääntyy verraten aiempaan, kun lupia lääkehoitoon ei vielä ollut. Kun työmäärä ja vastuu lisääntyy, sen kaiken järjen mukaan pitäisi näkyä myös palkassa. Rahasta kai sitä työtä tehdään?

Osassa paikkoja lääkehoito kuuluu jo nyt myös lähihoitajille

Toivottavasti niissä paikoissa on myös palkkaus neuvoteltu työn vaativuuden mukaan.

No toivottavasti on niin. Itse voi olla aktiivinen kun hakee henkilökohtaista lisää. Aina ei kannata jäädä sitä odottelemaan, että työantaja tulisi sitä tarjoamaan. Ja mitä enemmän me siitä täällä puhumme, niin sitä enemmän tieto tavoittaa lähihoitajia. Eli itse aktiiviseksi siis!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Mä olen suorastaan onnellinen että saan lääkkeenjakoluvat. Ei tartte yövuorossa soittaa vihtuuntuneelle yliyökölle ja kuunnella sitä marinaa.

Opiskelija kun vielä olin eikä lääkelupia ollut, ja kun valvoi yksin niin oli pakko soittaa yliyökölle kaikista pillereistä. Ei se kivaa ollut nähdä tyyppiä kun äänestä jo kuuli kiukkuisuuden. Eräs yövuoro yliyökkö toimikin sitten väärin, laittoi pillerit valmiiksi kuppeihin ja sanoi että anna tuosta ja kirjaa ylös. Hei, en mä ois saanu etes kirjata kun ei ollut lääkelupia. Toisen osaston valtuutettu ph/sh ei myöskään voinut kirjata kun hänellä ei ollut oikeuksia potilastietoihin osastolle.

Joten jippii lääkeluvalle!

Ai niin, opiskelisin sairaanhoitajaksi oppisopimuksella mutta mullen kerrottiin ettei se ole mahdollista Tehyn ansiosta. Kenellä olisi tästä faktatietoa? Turha kaupata tavallista koulua enää, opiskeluvuosia kun on takana 8 peruskoulun jälkeen niin ei pahemmin kiinnosta. :D Kunhan olisi kiva syventää opintojansa ja "edetä uralla" kun alkaa se per..lähihoito tympiä. ;) (huomatkaa sarkasminpoikanen)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunhan ei tarttis homehtua koulun penkillä päiväkausia putkeen. Ihan oikeesti oon siihen jo niin kypsä ja kyllääntyny. Tekeville käsille on istumatyö vaikeaa.. :shock:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanos muuta, tiedän tunteen. Ja sitten kun se istumatyö ei välttämättä ole edes mitään kovin mielekästä, vaan jonkun 40 vuotta sitten oikeasta työelämästä kadonneen luennoitsijan höpinöitä kauniin hymyn arvokkuudesta tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tuo em. monimuoto-opiskelu paljon istumatyötä vaadi. Tietty kotihommia on varmasti runsaanpuoleisesti, mutta lähiopetustahan on varsin hyvin karsittu juuri siitä syystä että tuo on alan perustutkinnon suorittaneille suunnattu koulutus, eli sitä tietopohjaa jo vähän löytyy ja työkokemustakin useimmilta. Vaatimuksena kouluihin kautta maan taitaa olla se 2 vuotta, mutta ei ole pakko olla alakohtaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa siis että kaks vuotta työkokemusta? Ja tietysti se peruskoulutus.. vaikka lh? Yo olen kans mutta sillä en ole minnekään hakenut enkä hae. :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu siis pitää olla 2 vuotta työkokemusta sen jälkeen kun on täyttänyt 18 vuotta ja sitten pitää olla tietty se lh-tutkinto. Työkokemuksen ei ainakaan suurimpaan osaan kouluihin tarvitse olla hoitoalalta, vaan siihen käy kaikki palkkatyö.

Itellä kans lukiotausta, ilman lakkia tosin, mutta sillä ei voi monimuotoon hakea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkennus vielä tuosta työkokemuksesta, onko työkokemus 2 vuotta:

- oltava putkeen se 2 vuotta ilman katkoja?

- voiko koostua esimerkiksi siten kuin mulla on koostunut työkokemus; sijaisuuksista ja määräaikaisuuksista katkoineen? Pari vuotta täyttynee syksyyn mennes luulisin..

- huomioidaanko siinä harjoittelujaksot? Luulen että ei mutta varmistan vielä

Kiitos infosta, kiva kun joku osaa paremmin näistä kertoa. Minä kun en tuonne työkkäriin tykkää yhtään mennä kyselemään. Mullon raumoja sieltä. :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoittelujaksot lasketaan, mutta ei siitä tutkinnosta jolla haet koulutukseen. Eli suomeksi lh-koulun harjoitteluja ei lasketa tuohon, mutta jos olet käynyt jonkun toisen ammatillisen koulutuksen niin sen harjoittelut lasketaan.

Työkokemuksen ei tarvitse olla putkeen, vaan keikkahommatkin lasketaan, ja se oli muistaakseni niin, että 150 tuntia osa-aikatyötä = 1 kk työkokemukseen lisää.

Itellä jäi kans joku pari kk vajaaksi kevään hauista, eli nyt syksyllä voisin hakea sitten amkkiin. Mutta työkkäriin asti ei tarvitse suinkaan lähteä vaan koulun nettisivuilla kerrotaan hyvinkin tarkkaan nuo, ainakin turun amk:lla oli tosi selkeesti ne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kuuluu vissiin sairaanhoitajan työnkuvaan se että aamulla ilmoitetaan raportilla että nyt kun teitä(perushoitajia,lähihoitajia)jää "kentälle" noin monta niin minä voinkin sitten mennä tekemään hoitosuunnitelmaa ja vähän istumaan vaan tietokoneelle..Joo ois aika kiva kun ne sh:t kertois meille muille aamulla mitä menee tekee eikä vaa lähe siit.Kyllä taas alko tänää tympimään kun meillä(vanhainkodin hoiva-osastolla) sh meni heti aamusta vaan kyylään tietokoneen ruutua eikä osallistu koko päivänä hoitohommiin,tapahtuu usein tän saman vanhan sh:n kohdalla.

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sh:n ja ph:n erot on suunnilleen tässä:

- ph hoitaa pyykkikuorman tyhjäämisen. Arvokysymys - ne vain ei nämä sh:t meillä "alennu" moiseen.

- osa sh:sta valikoi, kenen ph:n kanssa tekevät työtä

- sh:lla on oikeus kyykyttää perushoitajaa, erityisesti jos naama ei miellytä tai potilaat kehuvat enemmän ph:ta kuin tätä suuresti koulutettua sh:ta (hänhän on oh:sta seuraava, herranpieksut!)

- ainoat selkeät ja suht ymmärrettävät erot on siinä, että normaalisti sh vastaa lääkkeistä ja lääkärikierrosta. Mutta ph tekee niitä myös. Lukuunottamatta näitä kuuluisia IV- ja N-lääkkeitä

Jostain syystä nämä sh:t ovat vanhempia tyyppejä. Eivät siis omaa ikäluokkaani (30 v tienoilla). Tuli oikein asiaa seurattua kesän aikana.

Nuoremmat sh:t

- tekevät samaa mitä ph:t, purkavat pyykkiä, eivät ylennä itseään, eivät valikoi työkavereita kenen kanssa työskentelevät

Kummastakohan ryhmästä pitäs ottaa mallia jos itte joskus opiskelee sh:ksi.. Tiedän, hieman sarkastista - mutta kun iltapäivän vietti sellaisen sh:n kanssa joka ei viitsinyt edes päälle katsoa niin vähemmästäkin kyrpii. Mutta tämä siis vain meillä, monissa muissa paikoissa lienee paremmin. En siis tarkoita ketään täältä, puhun vain näistä tulevista entisistä työkavereista. ;)

Kiitos ja anteeksi ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sh:n ja ph:n erot on suunnilleen tässä:

- ph hoitaa pyykkikuorman tyhjäämisen. Arvokysymys - ne vain ei nämä sh:t meillä "alennu" moiseen.

- osa sh:sta valikoi, kenen ph:n kanssa tekevät työtä

- sh:lla on oikeus kyykyttää perushoitajaa, erityisesti jos naama ei miellytä tai potilaat kehuvat enemmän ph:ta kuin tätä suuresti koulutettua sh:ta (hänhän on oh:sta seuraava, herranpieksut!)

- ainoat selkeät ja suht ymmärrettävät erot on siinä, että normaalisti sh vastaa lääkkeistä ja lääkärikierrosta. Mutta ph tekee niitä myös. Lukuunottamatta näitä kuuluisia IV- ja N-lääkkeitä

Jostain syystä nämä sh:t ovat vanhempia tyyppejä. Eivät siis omaa ikäluokkaani (30 v tienoilla). Tuli oikein asiaa seurattua kesän aikana.

Nuoremmat sh:t

- tekevät samaa mitä ph:t, purkavat pyykkiä, eivät ylennä itseään, eivät valikoi työkavereita kenen kanssa työskentelevät

Kummastakohan ryhmästä pitäs ottaa mallia jos itte joskus opiskelee sh:ksi.. Tiedän, hieman sarkastista - mutta kun iltapäivän vietti sellaisen sh:n kanssa joka ei viitsinyt edes päälle katsoa niin vähemmästäkin kyrpii. Mutta tämä siis vain meillä, monissa muissa paikoissa lienee paremmin. En siis tarkoita ketään täältä, puhun vain näistä tulevista entisistä työkavereista. ;)

Kiitos ja anteeksi ;D

Oletko ottanut nämä asiat puheeksi esimiehesi ja työsuojeluvaltuutetun kanssa? Kuulostaa siltä, että teillä on suuria työyhteisöongelmia ja niihin pitää puuttua välittömästi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne ongelmat on paljon isompia kuin mitä nuo tuossa... esimiehellä ei ole haisuakaan niistä - hänellä kun on se mielikuva että meillä on maailman paras porukka. Noh, varmasti - silloin kun se on itse paikalla! Puhuin erään toisen kanssa tänään näistä ongelmista muutamalla sanalla. Hänkin eräällä tavalla kokee olevansa "silmätikku", ettei hänestäkään pidetä. Ei siis mikään ihme, että vain tämä ihminen on ollut mua kohtaan erittäin kiltti ja ystävällinen aina kun siellä olen ollut. Ph hänkin. Me ei asiasta puhuta "korkeammille" tahoille, koska eihän meitä uskota - liian usein on saanut näissä tilanteissa jo muuallakin kuulla että "sulla on päässä vikaa" tai "kuvittelet vaan". Ja asia on sillä kuitattu.

Eli nämä ongelmat tässä työpaikassa ei tosiaan rajoitu vain noihin mitä tuossa listasin. Minä en uskalla esimiehelle asiasta puhua (ja sitä paitsi teen enää yhden työvuoron siellä), mutta ei uskalla kukaan muukaan. Työsuojeluvaltuutettu? Mulle ei oo ees kerrottu kuka se meillä on... ::)

Minä oon jostain syystä ollut muutaman sairaanhoitajan kynsissä, erilaisuutta ei hyväksytä. Kateutta, juoruamista. Sitä minen tiedä mitä se sitten tarkoittaa, mutta mukavaa se ei ole.

Äh, menee off topiciks, sotken nyt turhaan varsinaista aihetta. Aina mä onnistun siinä.. :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsuojeluvaltuutettu? Mulle ei oo ees kerrottu kuka se meillä on... ::)

Jokaisessa työpaikassa jossa työskentelee vakituisesti vähintään 10 työntekijää on oltava työsuojeluvaltuutettu ja kaksi varavaltuutettua. Esimieheltä voi kysyä ketkä nämä henkilöt ovat. Jos työsuojeluvaltuutettua ei ole, niin sitten kannattaa ottaa yhteys oman aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen työsuojelutarkastajaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, tiedän että sellainen on mutta ei ole kerrottu kuka. Sitä ei ilmeisesti ole katsottu tarpeelliseksi tiedoksi - eikä tyhmyyksis ole sitten sitä selvittänyt, silloin kun kaikki oli vielä "hyvin". Jos sattuu tämä työsuojeluvaltuutettu olemaan tätä porukkaa mistä yllä kerroin, niin ei paljon hyödytä puhua.. Ja se hallintovirastomikäseolikaan - en tiedä mistä senkin sais selville. Näihin palautelomakkeisiin joita sijaisten pitää täyttää tulee kyllä tekstiä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja se hallintovirastomikäseolikaan - en tiedä mistä senkin sais selville.

www.google.fi

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jonkinlainen ulkopuolinen apu olisi kovasti tarpeen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisihan se. Mutta helpommin sanottu kuin tehty. Mä olen vain kesäsijainen.

Tänä vuonna ei tule kaakkua pöytään viimeisenä työpäivänä.

Osku, en usko että oh uskoo... varsinkaan kun yksi perushoitajista on bestis. Yksi näistä joka yllätyksekseni alkoi kohdella kuin ilmaa. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne ongelmat on paljon isompia kuin mitä nuo tuossa... esimiehellä ei ole haisuakaan niistä

Sittenhän ne pitää hänelle kertoa. Esimiehellä on velvollisuus tarttua ongelmiin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne ongelmat on paljon isompia kuin mitä nuo tuossa... esimiehellä ei ole haisuakaan niistä

Sittenhän ne pitää hänelle kertoa. Esimiehellä on velvollisuus tarttua ongelmiin.

Ja jos esimies laiminlyö velvollisuutensa, niin hän joutuu siitä rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajille lääkehoito ja lähihoitajille perushoito! Onhan jo koulutuksessakin eroja. Lähihoitajan työ on arvokasta, mutta kyllä jossain pitää raja olla. Mun työpaikalla sairaanhoitajat tekevät jo ns. sairaala-apulaistenkin töitä????!!!!? Tyhjennetään tiskit koneista, pyyhitään pöytiä, jaetaan ruoat kun sairaala-apulaiset viettävät taukoja??? Onko tämäkin sairaanhoitajan koulutuksella ihan menettelykelpoista?

Pistää vaan miettimään ettei omaa muksuaan kehoita lukemaan sairaanhoitajaksi, joka joutuu työssään siivoamaan ja jakamaan ruuat siivoojien pitäessä taukoja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...