Jump to content
MAINOS

Lähihoitajien/sairaanhoitajien työnkuva


Vieras: meho

Recommended Posts

Näitä viestejä lukiessani tulee tuntuma että somatiikan puolella tuo ammattiryhmien ero on suurempi kuin psykiatriassa. Meillä esim. lääkehoidossa ainoa ero sh:n ja mth:n / lh:n on se että sh:n vastuulla on N lääkkeet. Tähän ei ainakaan vielä ole näköpiirissäkään mitään muutosta, vaikka viestiketjun alussa viitattiin niihin STM:n ohjeisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 106
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Näitä viestejä lukiessani tulee tuntuma että somatiikan puolella tuo ammattiryhmien ero on suurempi kuin psykiatriassa. Meillä esim. lääkehoidossa ainoa ero sh:n ja mth:n / lh:n on se että sh:n vastuulla on N lääkkeet. Tähän ei ainakaan vielä ole näköpiirissäkään mitään muutosta, vaikka viestiketjun alussa viitattiin niihin STM:n ohjeisiin.

Somaattisella puolella lääkearsinaali on vähän erilainen. Psykalla ei esim i.v-lääkkeitä (ainakaan meillä) anneta jne. Siinä se isoin ero somaattisellakin puolella tulee. Psykalla ilmeisesti on enimmäkseen sitä pilleri/i.m osastoa? Ja kovasti on toimipaikkakohtaisia eroja, kuten aiemmin kerroin, meillä perushoitajilla ei ole edes lääkekaapin avaimia. Heitä ei montaa meillä olekkaan tosin, saikkuja on ~60, perushoitajia 3. Sama suhde taitaa olla tehoilla yms. Meidän teholla ja ccu:ssa on käsittääkseni pelkkiä sairaanhoitajia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aamulehti 12.2.08; "Hoitajien työnjaon kehittäminen on jämähtänyt täysin paikalleen, arvostelee Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin puheenjohtaja Juhani Palomäki."

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/68913.shtml

Kyllä minä olen samaa mieltä tuon artikkelin kanssa. Työnjakoa tulee katsella uudelleen. Meillä on hyvänä esimerkkinä pääkaupunkiseudulla kotihoito, jota pyörittävät pääosin lähihoitajat ja sitä kautta kotihoito-organisaatio on tehnyt säästöjä kun työnjakoa on järkeistetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aamulehti 12.2.08; "Hoitajien työnjaon kehittäminen on jämähtänyt täysin paikalleen, arvostelee Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin puheenjohtaja Juhani Palomäki."

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/68913.shtml

Hyvä että muitakin samalla kannalla. Kuinkahan tuo saadaan vain toteutumaan, kun täälläkin tulee heti sangollinen pa**aa niskaa jos kirjoittaa että kyllä lähihoitajat muutakin osaavat kuin vaippoja vaihtaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aamulehti 12.2.08; "Hoitajien työnjaon kehittäminen on jämähtänyt täysin paikalleen, arvostelee Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin puheenjohtaja Juhani Palomäki."

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/68913.shtml

Hyvä että muitakin samalla kannalla. Kuinkahan tuo saadaan vain toteutumaan, kun täälläkin tulee heti sangollinen pa**aa niskaa jos kirjoittaa että kyllä lähihoitajat muutakin osaavat kuin vaippoja vaihtaa...

Äläs nyt! Onhan meillä Tehyn lähihoitajajaosto ajamassa tätä asiaa kanssamme!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinänsä idea on ihan ok, mutta toi Palomäen paasaus on ihan samaa propagandaa täynnä kun aina.

Syyksi tilanteeseen Palomäki näkee terveydenhuollon hierarkkisuuden, Tehyn ja Sairaanhoitajaliiton vastustuksen
Faktoja Juhani. Missä ja koska?

Tehyn ja Superin korotuksia Palomäki luonnehtii identtisiksi. Korotuksissa ei ole juuri eroa kahtena ensimmäisenä vuonna. Sitten Super neuvottelee uudesta sopimuksesta, kun Tehyn sopimus on nelivuotinen.
Ei taida laskutaito olla Juhanin vahvimpia puolia.

Koska tuo mies lopettaa? Tosin ymmärrettävää paasausta, sillä on oma palli katkolla. Pitäähän sen yrittää näyttää jäsenilleen....

täälläkin tulee heti sangollinen pa**aa niskaa jos kirjoittaa että kyllä lähihoitajat muutakin osaavat kuin vaippoja vaihtaa...

Esimerkkejä? Musta tuntuu että ainoat jotka täällä tosta ongelman tekevät, on itse lähihoitajat. Osalla on hirveä tarve todistella että osaa sitä ja tuota temppua tehdä ja saa vetää sitä ja tätä ruiskuun jne. Olkaa ylpeitä ammatistanne!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tuntuu Juhanilla jääneen Tehy-panettelu levy päälle . "Tehyläinen osastonhoitaja on suuri s****na" "Korotukset identtiset"

Mitä tulee työnjakoon niin tottakai kannatan työnjakoa lääkäri-sh-lh kesken. Kun työnjakoa siirretään alempaan portaaseen, vastuu tottakai myös lisääntyy joka tulee näkyä palkkauksessa. Juhani paljasti korttinsa ja olisi valmis ottamaan lähihoitajille lisävastuuta ilman minkäänlaista lisäkorvausta kuukausipalkassa. Ei näin!

Esimerkkejä? Musta tuntuu että ainoat jotka täällä tosta ongelman tekevät, on itse lähihoitajat. Osalla on hirveä tarve todistella että osaa sitä ja tuota temppua tehdä ja saa vetää sitä ja tätä ruiskuun jne. Olkaa ylpeitä ammatistanne!

Lähihoitajat ovat kyllä erittäin päteviä hoitoalan ammattilaisia mutta miksi ihmeessä kukaan haluaa sitä lisävastuuta ilman korvausta? Selittäkää minulle  huh.gif
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Esimerkkejä? Musta tuntuu että ainoat jotka täällä tosta ongelman tekevät, on itse lähihoitajat. Osalla on hirveä tarve todistella että osaa sitä ja tuota temppua tehdä ja saa vetää sitä ja tätä ruiskuun jne. Olkaa ylpeitä ammatistanne!

No ei se pelkkä ammattiylpeys riitä jos ja kun osaamista kyseenalaistetaan yksiportaisen hoitajarakenteen vahvistamisessa. Mitäs se Tehyyn kovalla metelillä perustettu lähihoitajajaosto mahtaa puuhaila?  Nyt olisi hyvä vaihe osoittaa järjestöpoliittisten pyrkimysten ohella aitoa kiinnostusta lähihoitajien tehtäväkuvan kehittämisessä. Eikös siihen tehyn lähihoitajajaostoon nimetty oikein joku ristillisten kansanedustaja hoitamaan oman toimen ohessa  lähihoitajien asioita? Vai mahtoiko se  kiinnostus kohdistua sittenkin enemmän  lähihoitajien jäsenmaksuihin.

Muokkaus:Lainaus korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkaushan pitäisi (huom. pitäisi) perustua tva:iin. Lisäämällä vastuuta (tehtäviä) lähihoitajille, myös tva:ssa silloin "pisteet" nousisi ja sitä kautta olisi perusteltua hakea lisäpalkkausta. Jos työpaikka on hyvin hierarkinen, mitä suurin osa sairaaloista valitettavasti on (lääkärit eivät mielestäni ole talousjohtajia jne jne jne), niin myös tva jää silloin lähihoitajilla hyvin vaatimattomaksi ja perusteet oikealle palkkaukselle häviävät.

Lisäksi minun mielestä lähihoitajan pitäisi saada tehdä niitä tehtäviä, mitä koulutukseen kuuluu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulen, että tämä Oskun mainitsema mahdollinen temppujen tekemisen korostaminen johtuu siitä, että aika monissa työpisteissä lähihoitajan osaamista ei joko tiedetä tai arvosteta. Ikävimpiä esimerkkejä ovat p.o. -lääkkeiden antokiellot yms. kummallisuudet, joille ei tunnu olevan realistisia perusteluita. Itse en aikoinaan saanut edes aukaista suoniyhteyttä, vaikka minulla oli voimassaolevat iv-luvat ensihoitoon. Syynä kiellolle oli se, että eiväthän lähihoitajat osaa kanyloida... Viime kesänä minua korpesi eräs sairaanhoitaja, joka vakavissaan lupasi, että voi kyllä opettaa im-pistoksen antamisen minulle. Sellaisenhan oppii jo koulussa toisena vuonna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulen, että tämä Oskun mainitsema mahdollinen temppujen tekemisen korostaminen johtuu siitä, että aika monissa työpisteissä lähihoitajan osaamista ei joko tiedetä tai arvosteta. Ikävimpiä esimerkkejä ovat p.o. -lääkkeiden antokiellot yms. kummallisuudet, joille ei tunnu olevan realistisia perusteluita. Itse en aikoinaan saanut edes aukaista suoniyhteyttä, vaikka minulla oli voimassaolevat iv-luvat ensihoitoon. Syynä kiellolle oli se, että eiväthän lähihoitajat osaa kanyloida...

Tätä juuri tarkoitin. Näitä perustilanteita on useita. LH on ilmeisesti niin joidenkin mielestä idiootti ettei osaa labroja tilata, miestä katetroida, verensokeria mitata yms. yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Luulen, että tämä Oskun mainitsema mahdollinen temppujen tekemisen korostaminen johtuu siitä, että aika monissa työpisteissä lähihoitajan osaamista ei joko tiedetä tai arvosteta. Ikävimpiä esimerkkejä ovat p.o. -lääkkeiden antokiellot yms. kummallisuudet, joille ei tunnu olevan realistisia perusteluita. Itse en aikoinaan saanut edes aukaista suoniyhteyttä, vaikka minulla oli voimassaolevat iv-luvat ensihoitoon. Syynä kiellolle oli se, että eiväthän lähihoitajat osaa kanyloida...

Tätä juuri tarkoitin. Näitä perustilanteita on useita. LH on ilmeisesti niin joidenkin mielestä idiootti ettei osaa labroja tilata, miestä katetroida, verensokeria mitata yms. yms.

Pyrkimys monopolisoida hoitotehtäviä enenevästi sairaanhoitajille ei ole kansantaloudellisestikaan viisasta, jos ja kun juuri sairaanhoitajista eniten puutetta. Valmistuvia toisenasteen hoitajia ei tule pakottaa hankkimaan uutta hoitoalan koulutusta, toki on hyvä että lähihoitajille tarjotaan mahdollisuus myös  jatko-opiskeluun sairaanhoitajaksi. Kuitenkin hoitotyö tulee säilyttää kaksiportaisena, myös erikoissairaanhoidossa. Lähihoitajakoulutus antaa hyvät valmiudet hoitotyön tekemiseen. Nyt ei pidä millään temppumäärittelyllä estää tai kapeuttaa lähihoitajien tehtäväkuvaa vaan päinvastoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esimerkkejä? Musta tuntuu että ainoat jotka täällä tosta ongelman tekevät, on itse lähihoitajat. Osalla on hirveä tarve todistella että osaa sitä ja tuota temppua tehdä ja saa vetää sitä ja tätä ruiskuun jne. Olkaa ylpeitä ammatistanne!

No ei se pelkkä ammattiylpeys riitä jos ja kun osaamista kyseenalaistetaan yksiportaisen hoitajarakenteen vahvistamisessa.

Nyt oli kyse tästä foorumista ::)

Mitäs se Tehyyn kovalla metelillä perustettu lähihoitajajaosto mahtaa puuhaila?  Nyt olisi hyvä vaihe osoittaa järjestöpoliittisten pyrkimysten ohella aitoa kiinnostusta lähihoitajien tehtäväkuvan kehittämisessä. Eikös siihen tehyn lähihoitajajaostoon nimetty oikein joku ristillisten kansanedustaja hoitamaan oman toimen ohessa  lähihoitajien asioita? Vai mahtoiko se  kiinnostus kohdistua sittenkin enemmän  lähihoitajien jäsenmaksuihin.

Hehehe, olet varmaan palkattu JHLlän propagandakoneiston johtoon :) Epäilemättä te siellä JHLllässä hoidatte maatalouslomittajien, nuohoojien ym ohella myös hienosti lähihoitajien asiaa. Into ja palo on taatusti isompi kuin pelkällä hoitajajärjestöllä. Sen näki johtajanne lausunnoista syksyllä: 'hoitajille ei kuulu lanttiakaan enempää kuin muille'. On hienoa että jaksat pitää lähihoitajien puolta, mutta älä nyt hyvä mies unohda mitä siellä omassa pesässä tapahtuu.

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 13.02.08 - klo:01:10


Luulen, että tämä Oskun mainitsema mahdollinen temppujen tekemisen korostaminen johtuu siitä, että aika monissa työpisteissä lähihoitajan osaamista ei joko tiedetä tai arvosteta. Ikävimpiä esimerkkejä ovat p.o. -lääkkeiden antokiellot yms. kummallisuudet, joille ei tunnu olevan realistisia perusteluita. Itse en aikoinaan saanut edes aukaista suoniyhteyttä, vaikka minulla oli voimassaolevat iv-luvat ensihoitoon. Syynä kiellolle oli se, että eiväthän lähihoitajat osaa kanyloida...

Tätä juuri tarkoitin. Näitä perustilanteita on useita. LH on ilmeisesti niin joidenkin mielestä idiootti ettei osaa labroja tilata, miestä katetroida, verensokeria mitata yms. yms.

Ja taas kerran, nämä ovat työnantajapäätöksiä. Sairaanhoitajat, tehy tai kukaan muukaan ei määrää mitä lh saa paikassa x tehdä. Meilläkin on työnantajan päätöksellä otettu lähihoitajilta lääkekaapin avaimet pois. Eli Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiiri on tämän päätöksen tehnyt. Ja suurin osa rividuunareista on asiasta eri mieltä (valtaosa sairaanhoitajia). Ja Palomäkikin syyttää siitä osastonhoitajia. Ainakaan meidän osastonhoitaja ei tuota päätöstä ole tehnyt vaan HUS.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun edellises työpaikassa yks keikka sh sanoi että hänen mielestään lähihoitajille ei koskaan saisi jättää lääkehuoneen avaimia. Siellä siis mulla oli yöllä avaimet ja valtuudet antaa tarvittavia lääkkeitä. (ei huume)

Kyllä teki mieli pamauttaa päin näköä.  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäksi minun mielestä lähihoitajan pitäisi saada tehdä niitä tehtäviä, mitä koulutukseen kuuluu.

Totta kai! Mutta, mitä siihen sitten kuuluu. Osastonhoitaja kertoi tästä esimerkin. Ongelmia ei ollut perushoitajakoulun aikaan. Kaikkien opiskelijoiden opetussuunnitelma oli suunnilleen sama. Nyt kun koulutus laaja-alaistettiin ja suuntaavia on sihteereistä hammashoitoon niin tilanne ei ole enää sama. Ja opetusta annetaan terveydenhuolto-oppilaitoksista mitä kummillisimpiin kansanopisto yms virityksien kautta, niin osa opiskelijoista ei esim lääkehoitoa juuri opiskele. Osastonhoitajamme oli ollut isossa vanhustenyksikössä töissä, sinne oli hakenut lh joka oli suunnannut aikanaan muistaakseni kriisi ja päihdetyöhön. Nyt hän muutaman vuoden kuluttua haki töitä somaattiselta puolelta ja osastonhoitaja kysyi miten paljon hän on saanut lääkehoidon opetusta, hän oli sanonut että se on heillä ollut valinnainen. K.o hlö ei tiennyt edes mikä on Digoxin (jota menee melkein joka mummolla). Ja hänet olisi sitten pitänyt pistää jakamaan potilaille lääkkeitä.

Eli nyt mollaamatta lähihoitajia, mutta vika on koulutusysteemissä. Koulujen erot ovat valtavia. Toisessa panostetaan valtavasti somaattiseen puoleen, sitten jossain kälviän kansaopistossa keskitytään laulun ja tanssin opiskeluun. Siksi ymmärrän täysin miksi rimaa on nostettu. Pelkkä lh-tutkinto kun ei valitettavasti kerro yhtään mitään mitä opiskelija on opiskellut. Kyllä Juhanin ja kumppaneiden tämä pitäisi tietää. Tässä on asia mihin heidän pitäisi puuttua. Koulutusrakenteisiin.

Ja ei, vika ei ole lähihoitajien, vaan SYSTEEMIN joka sallii järjestää lähihoitajakoulutusta joka saamarin kioskissa. Kaikki koulutukset pilataan. Sairaanhoitajista yritetään vääntää tieteilijöitä ja lähihoitajakouluilla rahastetaan opetuksen kustannuksella jne jne. Ei hyvä.  angry.png

T: lähihoitaja vm 1997

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs se Tehyyn kovalla metelillä perustettu lähihoitajajaosto mahtaa puuhaila?  Nyt olisi hyvä vaihe osoittaa järjestöpoliittisten pyrkimysten ohella aitoa kiinnostusta lähihoitajien tehtäväkuvan kehittämisessä. Eikös siihen tehyn lähihoitajajaostoon nimetty oikein joku ristillisten kansanedustaja hoitamaan oman toimen ohessa  lähihoitajien asioita? Vai mahtoiko se  kiinnostus kohdistua sittenkin enemmän  lähihoitajien jäsenmaksuihin

Taitaa olla toiminnan kasaaminen menossa? Ei tommoista varmaan ihan hetkessä saa kunnolla käyntiin polkaistua? Vastahan tässä oli semmoinen pieni työtaistelurytinä jokunen viikko sitten...

Lainaus Tehyltä:

"Jaoston jäseninä voivat olla ne sosiaali- ja terveysalan koulutetut, lähihoitajan/perushoitajan tehtävissä toimivat Tehyn ammattiosaston jäsenet, joiden koulutusohjelman mukaiset suuntautumisvaihtoehdot ovat seuraavat; sairaanhoito ja huolenpito, vammaistyö, vanhustyö, kuntoutus, asiakaspalvelu ja tietohallinta ja / tai jotka työskentelevät kyseisissä tehtävissä.

Jaoston toiminnan tarkoituksena on koota yhteen lähi- ja perushoitajan tehtävissä toimivat Tehyn jäsenet. Jaoston tarkoituksena on edistää jäsenten taloudellista ja ammatillista asemaa sekä osallistua työolosuhteiden kehittämiseen. Lisäksi tarkoituksena on osallistua sosiaali- ja terveysalan ja koulutuksen kehittämiseen. Lähihoitajajaosto toimii yhteistyössä Tehyn yhteistyöjäsenjärjestöjen kanssa."

Voi olla myös, että Tehyssä odottavat, mitä Superin rintamalla tapahtuu ja miten se vaikuttaa lähihoitajien liikkumiseen liittojen välillä? Palomäki lienee tuolla valitaan taas yksimielisesti johtoon ja muita kilpailijoita ei edes ole, joten mullistavia muutoksia ei taida tulla?

Nämä nyt vaan arveluja, mutta kesällä olemme sitten viisaampia. ::)

Tehyn ja Superin yhteistyö on kuitenkin nykyisellä mallilla kuollut ja kuopattu. Ei kannata edes ajatella elvyttämistä, eikä kummallakaan puolella taida haluja siihen olla. Kukin lähihoitaja siis valitsee itselleen sopivan vaihtoehdon..

Lainaus Superilta:

"SuPerin korkeinta päätösvaltaa käyttää liittokokous, joka pidetään joka neljäs vuosi. Seuraava kokous on 28. - 29.5.2008 Helsingissä. Liittokokous päättää liiton tulevien vuosien toiminnan päälinjoista, valitsee liiton puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sekä vahvistaa liittohallituksen jäsenten valinnat. Se valitsee myös edustajiston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Liittokokous päättää myös edustajiston kevätkokousasioista, koska liittokokousvuotena ei pidetä edustajiston normaalia kevätkokousta. Samoin se päättää ammattiosastojen aloitteista."

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syynä kiellolle oli se, että eiväthän lähihoitajat osaa kanyloida...

Ei kaikki osaakkaan. Valtaosalle lähihoitajista se ei kuulu opintoihin. Ainakaan mun aikaan sitä ei opetellut kuin ensihoitoon suuntaavat. Ei sairaanhoitajatkaan saa pelkän koulutuksen perusteella (yleensä) automaattisesti kanyloida, vaan valmistumisen jälkeen suoritetaan toimipaikkakohtaiset i.v-luvat joihin yleensä kuuluu näyttö, tentti ja teoriaa. Ja jos sairaanhoitajalla on luvat Kälviälle, ne ei yleensä päde enää Mahlamäellä. Eli suotta otit itseesi tuon asian ::)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osku:

Osastonhoitajat ovat tietenkin pitkälti vastuussa siitä, minkä koulutuspohjan ihmisiä he palkkaavat osastolle. Mielestäni lapsiin ja nuoriin suuntautuneella ei olisi asiaa osastotyöhön ja päinvastoin.

Super on ottanut aktiivisesti kantaa lähihoitajien koulutukseen ja edelleenkin aktiivisesti ottaa yhteyttä eri tahoihin, jotka kouluttavat lähihoitajia. Super on ottanut yhteyttä tässä myös opetusministeriöön, joka on luvannut (poliitikot ja lupaukset, pälli tietää nämä jutut) yhtenäistää toisen asteen koulutusta sotet-alalla. Valitettavasti näin ei ainakaan vielä ole tapahtunut, sitä odotellessa.

Hyvin tehdyllä lääkehoidonsuunnitelmalla pystyttäisiin antamaan lähihoitajille hyvä vastuu lääkehoidossa. SHn iv-luvat irtoavat vasta tenttien / näyttöjen jälkeen. Näiden laajentaminen koskemaan myös LHta olisi todella hyvä asia, näin lähihoitaja pystyisi näyttämään olevansa tehtävän tasalla ja samalla myös työnantaja voisi luottaa juuri tähän lähihoitajaan lääkehoidon osaajana. Lisäkoulutus ja vastuu kulkevat käsi kädessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime kesänä minua korpesi eräs sairaanhoitaja, joka vakavissaan lupasi, että voi kyllä opettaa im-pistoksen antamisen minulle. Sellaisenhan oppii jo koulussa toisena vuonna.

Ei mulla muuta, kuin että kerro sille sh:jalle, että sen oppii jo ekana vuonna, aikuiskoulutuksessa.

Jatkakaa ::), palaan mahd. aiheeseen taas, kun harj. ollaan edetty jonkin matkaa ja näen sekä kuulen uusimmat kotkotukset tulevasta harj.paikastani.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syynä kiellolle oli se, että eiväthän lähihoitajat osaa kanyloida...

Ei kaikki osaakkaan. Valtaosalle lähihoitajista se ei kuulu opintoihin. Ainakaan mun aikaan sitä ei opetellut kuin ensihoitoon suuntaavat. Ei sairaanhoitajatkaan saa pelkän koulutuksen perusteella (yleensä) automaattisesti kanyloida, vaan valmistumisen jälkeen suoritetaan toimipaikkakohtaiset i.v-luvat joihin yleensä kuuluu näyttö, tentti ja teoriaa. Ja jos sairaanhoitajalla on luvat Kälviälle, ne ei yleensä päde enää Mahlamäellä. Eli suotta otit itseesi tuon asian :)

Ja tästä päästään asian ytimeen, se että jotkut osaavat ja jotkut eivät on saanut aikaan tilanteen kukaan ei saa. Lähihoitajille vain ei järjestä yleensä mitään toimipaikkakohtaisia näyttöjä, tenttejä tai teoriaa jolla voisi osoittaa että osaa. Sanotaan suoraan päin naamaa ettet sä osaa.

Mä ymmärrän kyllä täysin että kanylointi kiellettäs. Se ei kuulu koulutukseen. Hyvä niin.  :nauraa:

Osalla kuuluu, toisin sanoen kaikilla jotka ovat suorittaneet ensihoidon koulutusohjelman

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulen, että tämä Oskun mainitsema mahdollinen temppujen tekemisen korostaminen johtuu siitä, että aika monissa työpisteissä lähihoitajan osaamista ei joko tiedetä tai arvosteta. Ikävimpiä esimerkkejä ovat p.o. -lääkkeiden antokiellot yms. kummallisuudet, joille ei tunnu olevan realistisia perusteluita. Itse en aikoinaan saanut edes aukaista suoniyhteyttä, vaikka minulla oli voimassaolevat iv-luvat ensihoitoon. Syynä kiellolle oli se, että eiväthän lähihoitajat osaa kanyloida... Viime kesänä minua korpesi eräs sairaanhoitaja, joka vakavissaan lupasi, että voi kyllä opettaa im-pistoksen antamisen minulle. Sellaisenhan oppii jo koulussa toisena vuonna.

Mutta siis. Opetaanhan osalle sairaanhoitajista intubointi koulussa,mutta ei sitä missään saa toteuttaa. Tuohon on vähän turha vedota,että opetettiin koulussa. Meille on opetettu kasa juttuja jotka pitää osata "varmuuden vuoksi jos lääkäri tyrii" mutta niitä ei sitten saa käyttää. Nyt kun olen aloittanut harjoittelun yliopistosairaalassa missä perus/lähihoitajilla on omat tehtävänsä ja sairaanhoitajilla omansa niin en näe siinä kuin positiivisia puolia. Kaikki tietävät mitä jokainen tekee ja ei mene sähläämään toisen alueelle.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta siis. Opetaanhan osalle sairaanhoitajista intubointi koulussa,mutta ei sitä missään saa toteuttaa.

Oletkos kuullut, että osa sairaanhoitajista työskentelee ambulansseissa? Oletko kuullut että toisinaan on niitä piruparkoja joilla menee niin huonosti että ne pitää putkittaa kentällä? Oletkos kuullut että kentällä muutkin kuin lääkärit intuboivat (jopa lähihoitajat, lääkintävaksit ja palomies-sairaankuljettajat)?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...