Jump to content
MAINOS

Lähihoitajien/sairaanhoitajien työnkuva


Vieras: meho

Recommended Posts

Opetaanhan osalle sairaanhoitajista intubointi koulussa,mutta ei sitä missään saa toteuttaa.

Saa toki. Ensihoidossa kaikki pääsevät toteuttamaan temppuarsenaaliaan jos vaan hankkivat siihen luvat. Tuo(kin) temppu opetetaan ensihoitoon suuntaaville lähihoitajille, mutta silti itse ainakin kutsun anestesialääkärin putkittamaan kun tarve tulee vaikka hoitajakollegat on sen koulussa opetelleetkin. Ja vaikka itse olen siihen opetuksen koulussa saanut, silti katson potilaan edun mukaiseksi että sen tuubin asettaa anestesialääkäri enkä minä vaan sen takia että olen sen koulussa opetellut. Enkä myöskään halua että että siihen luvat saataisiin, suon sen homman anestesialääkärille ihan suosiolla. Kyllä mulla tekemistä riittää ihan muutenkin. Ja en koe että minua poljetaan siinä ammatillisesti tai muutakaan ihmeellistä. Ammattitaito koostuu ihan muusta kuin yksittäisten temppujen osaamisesta tai suorittamisesta.

Oletkos kuullut, että osa sairaanhoitajista työskentelee ambulansseissa? Oletko kuullut että toisinaan on niitä piruparkoja joilla menee niin huonosti että ne pitää putkittaa kentällä? Oletkos kuullut että kentällä muutkin kuin lääkärit intuboivat (jopa lähihoitajat, lääkintävaksit ja palomies-sairaankuljettajat)?

Kyllä, ensihoidossa kaikki pääsevät toteuttamaan itseään tässäkin suhteessa. Monta muutakin hienoa temppua tehdään ambulanssissa mitä sairaalassa ei hoitajat pääse tekemään. Näistä tempuista on sitten mukava kertoa kavereille heijastintakkikuvien ohessa IRC-galleriassa tai Facebookissa.

muoks: ainiin. *hymiö*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 106
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Opetaanhan osalle sairaanhoitajista intubointi koulussa,mutta ei sitä missään saa toteuttaa. Tuohon on vähän turha vedota,että opetettiin koulussa. -- Kaikki tietävät mitä jokainen tekee ja ei mene sähläämään toisen alueelle.

En tarkoittanut, että haluan ehdottomasti avata suoniyhteyden vain siksi, että se on opetettu minulle. Kritiikkini terä oli siinä, että tietyssä työpisteissä esimerkiksi sairaanhoitajat ovat kaiketi niin tietämättömiä lähihoitajan koulutuksesta ja työnkuvasta, että he eivät ymmärrä lähihoitajan osaavan paljon muutakin kuin vain (?) perushoidon. Eli samalla he haalivat itselleen töitä, joita lähihoitajatkin voisivat tehdä. Se ei ole järin järkevää, jos ajatellaan henkilöstön kokonaisjaksamista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oskun kommentit koulutuksen sisällöstä on oikeita.

Jotain tolkkua noihin piirileikkeihin.

Muutoin ikävää, että tämä(kin) ketjuu menee vääntämiseksi tempuista ja mikä-se-sana-oli....(?) rakettitiede!

Sekoitetaan dinokin tähän :nauraa:.

Tässä sekaisessa tilanteessa itse voi ainoastaan vaikuttaa asioihin siten, että kun kerran omaa kinnostusta sekä koko lh:n arsenaalia käyttäen että jatkokoulusta(sh), niin yrittää jokainen tahollaan hakeutua sinne, missä töitä on kiva tai edes mielenkiintoista tehdä huh.gif

Mähän olen niin tuore, vasta alalle menossa, että saan jopa kicsit siitä, että joku yt-mummo kiittää suihkun jälkeen, että on hyvä olo kun pääsi puhtaaksi taas.

Tai että joku erikoisempi juttu tulee vastaan ja saa pähkäillä sitä muiden kanssa.

Tulee kuulluksi, otetaan työyhteisöön, tehdään työtä. On paskoja päiviä, on parempia päiviä, titteleistä riippumatta. Tämmöisiä pilvilinnoja kun on kokenut niin muusta ei oikein tiedä?

En tiedä...ei tässä oikein muu auta kuin yrittää löytää sisäinen tittelinkipeys?

Mukava tosiaan nähdä, miten nämä asiat on vuodessa muuttuneet. Menen näes sellaiselle sekametelisoppa-osastolle, että järkytyn taas varmaan, kun ihmiset tekivät duuninsa siellä ilman kohkaamista.

Vuosi on pitkä aika, sittenhän sen näkee.

Kamalaa, jos ne kohkaakin siellä nykyään? :).

Siitä mä en varmaan toivu koskaan.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opetaanhan osalle sairaanhoitajista intubointi koulussa,mutta ei sitä missään saa toteuttaa. Tuohon on vähän turha vedota,että opetettiin koulussa. -- Kaikki tietävät mitä jokainen tekee ja ei mene sähläämään toisen alueelle.

En tarkoittanut, että haluan ehdottomasti avata suoniyhteyden vain siksi, että se on opetettu minulle. Kritiikkini terä oli siinä, että tietyssä työpisteissä esimerkiksi sairaanhoitajat ovat kaiketi niin tietämättömiä lähihoitajan koulutuksesta ja työnkuvasta, että he eivät ymmärrä lähihoitajan osaavan paljon muutakin kuin vain (?) perushoidon. Eli samalla he haalivat itselleen töitä, joita lähihoitajatkin voisivat tehdä. Se ei ole järin järkevää, jos ajatellaan henkilöstön kokonaisjaksamista.

Ja samalla pidetään porua siitä kun on niin kauheasti vastuuta ja kaikki pitää itse hoitaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja samalla pidetään porua siitä kun on niin kauheasti vastuuta ja kaikki pitää itse hoitaa

Amen. Väkevästi todistettu, veli Luukas!  :nauraa:

Toki ymmärrän myös Keep the faithin kommentin mahdollisesta tittelinkipeydestä. Joidenkin itsetuntoon voi kolahtaa pahasti, jos ei pääse toteuttamaan omaa ammattitaitoaan. Toisaalta on myös syytä kysyä, miksi koko ammattitaitoa ei saa hyödyntää? Sen sijaan saa pahimmillaan kuulla kommentteja siitä, että ethän sinä tyttökulta osaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinno, itse en ainakaan tykkäisi siitä, että jos lääkäri valittaisi vastuutaan ja työn kiirettä ja sen takia sen hommia alettas työntämään mulle. Olkoonkin vaikka kenties mahdollisesti jonkun yksittäisen tohtorin homman osaisinkin. Väärä keino tuohon ongelmaan. Tuskinpa teidänkään ainoana motiivina on halu 'auttaa' sairaanhoitajia työtaakassaan. Toki tehtävänsiirroista voidaan keskustella, mutta silloin on alettava puhumaan myös rahasta. Minä en ainakaan ota yhtäkään hommaa enää lekureilta ilman kunnon lisäkorvausta. Pelkkä 'ammatillinen kunnianihmo' ei tässä asiassa enää riitä. Joskus vastavalmistunena olis varmaan riittänyt, ei enää. Itse olen sitä mieltä että kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea. Ei minun, eikä kenenkään muunkaan. Joku syy koulutuksen porrastukseen kumminkin on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joidenkin itsetuntoon voi kolahtaa pahasti, jos ei pääse toteuttamaan omaa ammattitaitoaan.

Kovin on ihmisellä heikko itsetunto jos esim se ettei pääse kanyloimaan 'kolahtaa pahasti itsetuntoon'.

Tässä ei olekaan ollut kyse mistään uusista tehtävistä vaan niistä, jotka kuuluisivat myös lähihoitajille jo koulutuksenkin perusteella.

Jos ja kun iv-hoidoista/kanyloinnista puhuttiin, niin pienelle osalle lähihoitajista. Ei kaikille. Kuten on moneen kertaan sanottu, kaikkea mitä koulussa meille opetetaan, ei automaattisesti kuulu kenenkään työnkuvaan kentällä. Ei sairaanhoitajille, eikä lähihoitajille. Kuten sanottu, esim putkittaminen opetettiin mulle kahdessakin eri hoitajakoulussa, silti sen tekee meillä anestesialääkäri. Ja hyvä niin. Ei kolahda itsetuntoon.

Toki jos SirLucas esittämä väite ettei joka paikassa lh saa edes labroja tilata pitää paikkaansa, se tuntuu aika kummalliselta. Labrojahan tilaa osastosihteeritkin. Tommoselle työnantajapäätökselle on vaikea keksiä mitään järkeviä perusteita. I.v-lääkityksessä taas rajanvedon ymmärrän. Sitä ei tee kaikki sairaanhoitajatkaan vaikka koulussa se on opetettu. Eli riippuu toki kovasti mistä tehtävistä puhutaan. Tämä lääkehoito nyt vaan tuntuu olevan tapetilla Palomäkeä myöten. Monta muutakin asiaa on mihin pitäs puuttua.

Oskulla tuo levy junnaa paikoillaan.

Heh, ja kellään muulla ei? :nauraa: Aika turhaa meidän on täällä energiaa tän asian vääntämiseen on tuhlata koska päätökset työkuvista tekee työnantaja. Ei Liisa Lähihoitaja eikä Simo Sairaanhoitaja.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän sairaalaan tulee luvat lääkehoidon toteuttamiseen myös lähihoitajille. Lupa ei koske kenenkään osalta iv-lääkityksiä, koska akuuttisairaalan ohjeet kieltävät sen. Jossain toisessa laitoksessa luvat ovat erilaiset. Kyse on laitoksen hoitotasosta ja luvat vaihtelevat sen mukaisesti. Työnantaja tarkistaa jokaisen lähihoitajan opintokortista minkä verran lääkehoitoa on opiskeltu, koska tutkinnot vaihtelevat sen mukaan missä on opiskellut ja minä vuonna. Jokainen joutuu kirjalliseen lääketenttiin ja näyttökokeeseen, kuten sairaanhoitajatkin joutuvat iv-lupien kanssa. Luvat ovat voimassa 5 vuotta, jonka jälkeen ne on uusittava.

Minusta on reilua, että kyseiset asiat tentitään. Itse en ole jakanut lääkkeitä kahteen vuoteen, joten olen unohtanut siihen liittyviä asioita. Menen siis mielelläni työnantajan järjestämään koulutukseen ensin. Lähihoitajakoulutusta on "joka junaan" ja työnantajan velvollisuus on tarkistaa taustat potilasturvallisuutta ajatellen.

Meillä lähihoitajilla on täysi oikeus ilman minkäänlaisia näyttöjä tehdä sairaanhoidollisia toimenpiteitä, tilata labroja jne. Eiköhän jokainen lähihoitaja ole ihan yhtä vastuullinen kuin sairaanhoitajatkin, ettei lähde tekemään mitään sellaista mitä ei hallitse. Ei sitä tarvitse mielestäni erikseen korostaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki jos SirLucas esittämä väite ettei joka paikassa lh saa edes labroja tilata pitää paikkaansa, se tuntuu aika kummalliselta. Labrojahan tilaa osastosihteeritkin. Tommoselle työnantajapäätökselle on vaikea keksiä mitään järkeviä perusteita. I.v-lääkityksessä taas rajanvedon ymmärrän. Sitä ei tee kaikki sairaanhoitajatkaan vaikka koulussa se on opetettu. Eli riippuu toki kovasti mistä tehtävistä puhutaan. Tämä lääkehoito nyt vaan tuntuu olevan tapetilla Palomäkeä myöten. Monta muutakin asiaa on mihin pitäs puuttua.

Ei siitä lääkitsemisestä ja kanyloinnista aina ole puhe, ihan peruasioista. Tiedän montakin paikkaa, jossa lähi/perushoitaja ei saa tilata labroja, ei mitata verensokeria, ei katetroida, ei sulkea tippaa (enkä tarkoita, kanyylin poistoa tms. vaan ihan rullan pyörittämistä kun neste on mennyt loppuun), joissain paikoissa ei saa edes vastata kansian puhelimeen.

Jos ja kun iv-hoidoista/kanyloinnista puhuttiin, niin pienelle osalle lähihoitajista. Ei kaikille. Kuten on moneen kertaan sanottu, kaikkea mitä koulussa meille opetetaan, ei automaattisesti kuulu kenenkään työnkuvaan kentällä.

Aivan ja kuten aiemmin jo mainitsin, monessa paikassa lähihoitajille ei edes anneta mitään mahdollisuuksia osoittaan taitojaan ja saada lupia. Tuo HUS:n malli on ihan naurettava että kielletään p.o. lääkkeetkin eikä järjestetä mitään koulutusta ja näyttöjä osaamisen näyttämiseksi.

Aika turhaa meidän on täällä energiaa tän asian vääntämiseen on tuhlata koska päätökset työkuvista tekee työnantaja. Ei Liisa Lähihoitaja eikä Simo Sairaanhoitaja.

Mutta jos Liisa Lähihoitaja ja Simo Sairaanhoitaja yhdessä ilmoittavat työnantajalle että päätöksissä ei ole mitään järkeä niin ehkä työantaja kuuntelee paremmin, kuin pelkästään Liisa Lähihoitajaa jonka ehdotukset kuitataan pelkällä "pätemisen tarpeella".

Hienoa Inhi Millinen että jossain paikoissa hommat toimivat niinkuin pitääkin[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 13.02.08 - klo:16:18


täälläkin tulee heti sangollinen pa**aa niskaa jos kirjoittaa että kyllä lähihoitajat muutakin osaavat kuin vaippoja vaihtaa...

Esimerkkejä?

Miten olisi tämä parin sivun vääntö heti kyseisen kommentin jälkeen...  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SirLucas, ei nuolaista ennen kuin tipahtaa. Tuo malli on siis vasta tulossa meille. Ennen kuin homma toimii käytännössä niin siihen menee vielä ainakin vuosi, luulisin. Meilläkin on sairaanhoitajia, jotka sitä vastustavat ja niitä jotka puoltavat. Vastaustajat pelkäävät perushoidon määrän lisääntyvän omassa työssään ja puoltajat ovat helpottuneita lisäavusta. Totta on, ettei lähihoitajat pysy sellaisissa työpaikoissa, joissa eivät saa tehdä työtä mihin ovat koulutettuja ja heidän tilalleen ei saada sairaanhoitajia. Niinpä työnantajilla ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin antaa lääkehoitoluvat lähihoitajillekin.

Avasin joku aika sitten täällä keskustelun toisin päin, jossa halusin pohtia sairaanhoitajien työnkuvan muuttamista sellaiseksi, että se heitä kiinnostaisi myöskin hitaammissa työyksiköissä. Pohdin, pitäisikö lähihoitajien keskittyä pelkästään perushoitoon (kuten entiset apuhoitajat tekivät), jotta sh:lle riittäisi häntä kiinnostavia sairaanhoidollisia töitä enemmän. Hassua, että nyt tässä lh:n työnkuvan laajentamista vastustavat eivät puoltaneet sh:n työnkuvan muuttamista tai edes viitsineet osallistua keskusteluun.

Kävi miten kävi, olemme kaikki varmasti sitä mieltä, ettei nykymeno voi jatkua. Sairaanhoitajia ei ole tarpeeksi, lähihoitajia on. Asioiden on muututtava. Oli suunta sitten kumpi tahansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän sairaalaan tulee luvat lääkehoidon toteuttamiseen myös lähihoitajille. Lupa ei koske kenenkään osalta iv-lääkityksiä, koska akuuttisairaalan ohjeet kieltävät sen. Jossain toisessa laitoksessa luvat ovat erilaiset. Kyse on laitoksen hoitotasosta ja luvat vaihtelevat sen mukaisesti. Työnantaja tarkistaa jokaisen lähihoitajan opintokortista minkä verran lääkehoitoa on opiskeltu, koska tutkinnot vaihtelevat sen mukaan missä on opiskellut ja minä vuonna. Jokainen joutuu kirjalliseen lääketenttiin ja näyttökokeeseen, kuten sairaanhoitajatkin joutuvat iv-lupien kanssa. Luvat ovat voimassa 5 vuotta, jonka jälkeen ne on uusittava.

Miten tämä lisääntyvä vastuu näkyy lähihoitajien palkassa? Näkyyhän se?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siitä lääkitsemisestä ja kanyloinnista aina ole puhe, ihan peruasioista. Tiedän montakin paikkaa, jossa lähi/perushoitaja ei saa tilata labroja, ei mitata verensokeria, ei katetroida, ei sulkea tippaa (enkä tarkoita, kanyylin poistoa tms. vaan ihan rullan pyörittämistä kun neste on mennyt loppuun), joissain paikoissa ei saa edes vastata kansian puhelimeen.

Enpä o idioottimaisempaa ihmisten kyykyttämistä nähnyt. Kuka työnantaja tällästä tekee?

täälläkin tulee heti sangollinen pa**aa niskaa jos kirjoittaa että kyllä lähihoitajat muutakin osaavat kuin vaippoja vaihtaa...

Esimerkkejä?

Miten olisi tämä parin sivun vääntö heti kyseisen kommentin jälkeen...  :D

Missä kohtaa tässä tulee pas**a niskaan? Mun mielestä tässä on vaan keskusteltu asiasta. Otatkohan sinä tämän vähän turhan henkilökohtaisesti?

Miten tämä lisääntyvä vastuu näkyy lähihoitajien palkassa? Näkyyhän se?

Toivottavasti. En tosin pidättelis henkeäni ton suhteen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän sairaalaan tulee luvat lääkehoidon toteuttamiseen myös lähihoitajille. Lupa ei koske kenenkään osalta iv-lääkityksiä, koska akuuttisairaalan ohjeet kieltävät sen. Jossain toisessa laitoksessa luvat ovat erilaiset. Kyse on laitoksen hoitotasosta ja luvat vaihtelevat sen mukaisesti. Työnantaja tarkistaa jokaisen lähihoitajan opintokortista minkä verran lääkehoitoa on opiskeltu, koska tutkinnot vaihtelevat sen mukaan missä on opiskellut ja minä vuonna. Jokainen joutuu kirjalliseen lääketenttiin ja näyttökokeeseen, kuten sairaanhoitajatkin joutuvat iv-lupien kanssa. Luvat ovat voimassa 5 vuotta, jonka jälkeen ne on uusittava.

Miten tämä lisääntyvä vastuu näkyy lähihoitajien palkassa? Näkyyhän se?

Miksi puhutaan lisääntyvästä vastuusta, kun lääkehoitokin kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua virallisesti) osittain myös lähihoitajille? Ja jos oikein ahdistaa "uudet" asiat jotakuta niin voihan ne lääketentit ja/tai näytöt "mokata".

Ei siitä lääkitsemisestä ja kanyloinnista aina ole puhe, ihan peruasioista. Tiedän montakin paikkaa, jossa lähi/perushoitaja ei saa tilata labroja, ei mitata verensokeria, ei katetroida, ei sulkea tippaa (enkä tarkoita, kanyylin poistoa tms. vaan ihan rullan pyörittämistä kun neste on mennyt loppuun), joissain paikoissa ei saa edes vastata kansian puhelimeen.

Enpä o idioottimaisempaa ihmisten kyykyttämistä nähnyt. Kuka työnantaja tällästä tekee?

En halua "julkisesti" mainostaa, mutta ainakin erään Etelä-Pohjanmaan pienemmän kaupungin TK:n osasto on oikein "malliesimerkki" kyykyttämisestä. Useammassakin paikassa sitten esiintyy osaa edellä mainituista tai muita vastaavia idioottimaisuuksia. Niin sairaala kuin tk tasolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän sairaalaan tulee luvat lääkehoidon toteuttamiseen myös lähihoitajille. Lupa ei koske kenenkään osalta iv-lääkityksiä, koska akuuttisairaalan ohjeet kieltävät sen. Jossain toisessa laitoksessa luvat ovat erilaiset. Kyse on laitoksen hoitotasosta ja luvat vaihtelevat sen mukaisesti. Työnantaja tarkistaa jokaisen lähihoitajan opintokortista minkä verran lääkehoitoa on opiskeltu, koska tutkinnot vaihtelevat sen mukaan missä on opiskellut ja minä vuonna. Jokainen joutuu kirjalliseen lääketenttiin ja näyttökokeeseen, kuten sairaanhoitajatkin joutuvat iv-lupien kanssa. Luvat ovat voimassa 5 vuotta, jonka jälkeen ne on uusittava.

Miten tämä lisääntyvä vastuu näkyy lähihoitajien palkassa? Näkyyhän se?

Noh, jos lähihoitaja saa lääkehoitoa toteuttaessan henkilökohtaista lisää 50e/kk niin siitä ei kannata kenenkään olla kateellinen. Muutoin voitaisiin kysyä, että miten se näkyy sairaanhoitajan palkassa kun hän on kentällä perushommissa, ei lääkevuorossa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En halua "julkisesti" mainostaa, mutta ainakin erään Etelä-Pohjanmaan pienemmän kaupungin TK:n osasto on oikein "malliesimerkki" kyykyttämisestä.

Siis siellä on aikuisten oikeasti kielletty lähihoitajia vastaamasta puhelimeen tai mittaamasta verensokereita? Varmaan aika suosittu työpaikka.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten tämä lisääntyvä vastuu näkyy lähihoitajien palkassa? Näkyyhän se?

Toivottavasti. En tosin pidättelis henkeäni ton suhteen.

Työjärjestys pitäis olla se että ennen kuin otetaan lisää vastuuta niin palkkaneuvottelut pitäis olla neuvoteltu. Meidän talossa lähi/perushoitajien "iv-lisä" on ymmärtääkseni n. 80€/kk ja kesäaikana jolloin vastuu korostuu maksetaan sh:n palkkaa. (miinustettuna jollakin epäpätevyysprosentilla)

Ei hyvä mutta tyhjää parempi korvaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työjärjestys pitäis olla se että ennen kuin otetaan lisää vastuuta niin palkkaneuvottelut pitäis olla neuvoteltu.

Totta. Tämän on myös Tehyn suositus. Jälkikäteen niitä on mahdotonta neuvotella.

Meidän talossa lähi/perushoitajien "iv-lisä" on ymmärtääkseni n. 80€/kk ja kesäaikana jolloin vastuu korostuu maksetaan sh:n palkkaa. (miinustettuna jollakin epäpätevyysprosentilla)

Fiksu työnantaja ja/tai erittäin pätevää ay-porukkaa :D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En halua "julkisesti" mainostaa, mutta ainakin erään Etelä-Pohjanmaan pienemmän kaupungin TK:n osasto on oikein "malliesimerkki" kyykyttämisestä.

Siis siellä on aikuisten oikeasti kielletty lähihoitajia vastaamasta puhelimeen tai mittaamasta verensokereita? Varmaan aika suosittu työpaikka.

Kuulostaa leppoisalta. Toihan olis mukavaa kun ei tarvitsisi edes puhelimeen vastata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En halua "julkisesti" mainostaa, mutta ainakin erään Etelä-Pohjanmaan pienemmän kaupungin TK:n osasto on oikein "malliesimerkki" kyykyttämisestä.

Siis siellä on aikuisten oikeasti kielletty lähihoitajia vastaamasta puhelimeen tai mittaamasta verensokereita? Varmaan aika suosittu työpaikka.

Ihan aikuisten oikeasti. Puhelimeen ei saa vastata, kun pitää kuulemma kuitenkin yleensä hakea sh puhelimeen jos esimerkiksi joku omainen soittaa tms. niin osaa vastata paremmin. Tästä syystä vain sh (tai oh) vastaa puhelimeen. Sokereita ei saa mitata sen takia, kun ei saa pistää insuliiniakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi puhutaan lisääntyvästä vastuusta, kun lääkehoitokin kuuluu (tai ainakin pitäisi kuulua virallisesti) osittain myös lähihoitajille? Ja jos oikein ahdistaa "uudet" asiat jotakuta niin voihan ne lääketentit ja/tai näytöt "mokata".

Lähihoitajan vastuu lisääntyy verraten aiempaan, kun lupia lääkehoitoon ei vielä ollut. Kun työmäärä ja vastuu lisääntyy, sen kaiken järjen mukaan pitäisi näkyä myös palkassa. Rahasta kai sitä työtä tehdään?

Noh, jos lähihoitaja saa lääkehoitoa toteuttaessan henkilökohtaista lisää 50e/kk niin siitä ei kannata kenenkään olla kateellinen. Muutoin voitaisiin kysyä, että miten se näkyy sairaanhoitajan palkassa kun hän on kentällä perushommissa, ei lääkevuorossa?

Eihän tässä kateudesta olekaan kyse. Suurin osa varmasti ymmärtää yhteyden lisääntyneessä työmäärässä suhteessa palkkaan, joten en tässä ala sitä rautalangasta vääntämään tämän enempää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän talossa lähi/perushoitajien "iv-lisä" on ymmärtääkseni n. 80€/kk ja kesäaikana jolloin vastuu korostuu maksetaan sh:n palkkaa. (miinustettuna jollakin epäpätevyysprosentilla)

Fiksu työnantaja ja/tai erittäin pätevää ay-porukkaa :D

Ja tarkennetaan vielä että näitä iv-luvallisia perushoitajia on vain 2-3kpl/osasto, eli luvat on tulleet työnantajan valitsemille kokeneille hoitajille pätevän koulutuksen ja testauksen päätteeksi.

Itse olen sitä mieltä että välimenokaudella ennen kuin sh-pula saadaan taltutettua tällainen toimintamalli on perusteltua. Lopullinen tavoite ei saa olla että kaikkien perushoitajien toimenkuva on sama kuin sairaanhoitajien - palkkaus vaan olisi astetta pienempi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapas sitten sairaanhoitajat, että miten työnkuvan pitäisi muuttua, jotta kiinnostuisitte hitaasta hoitotyötstä esim. vanhusten parissa? Palkkaa lisää tietenkin, mutta jos sitä ei lasketa niin mitä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ainakin ihan tyytyväinen siihen että lähihoitajana en saa meillä ees lääkekaapin avaimia itselleni. Jos ne avaimet nyt välttämättä haluisin, niin hakisin sitten amk:n. :D Tai vaihtaisin työpaikkaa. Onhan se veemäistä öiseen aikaa soitella alakertaan yökölle että tuukko antaa buranaa, mutta ei se itsetunnolle ota. Eri asia sitten jos kotihoidossa esim lähihoitaja ei saa jakaa lääkkeitä. Asiakkaan luo mennään sitten niin että lähihoitaja käy tekemässä aamupesut ja puurot, sh jakamassa lääkkeet. Tämmöistäkin sattuu.

Lääkekouluttajakin totesi, että hänen mielestään on yksinkertaista, että isoilla osastoilla työnjako selvä. Ei niin että vähän jokainen säveltää vähän sieltä ja täältä. Päivävuorossa lh saa pistää insuliinia ja tietääkseni hoitaa haavoja yms, kuitenkin. :P

En ymmärrä miksi lähihoitajan pitäisi saada tehdä lähes samat hommat kun kouluttautuneempi sh. Miksi silloin edes olisi kahta eri tutkintoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...