Jump to content
MAINOS

Millainen on hyvä yksityinen hoitokoti?


Fiu

Recommended Posts

Hyvä hoitokoti on tarpeeksi pieni yksikkö, jolloin vältetään laitosmaisuus.

Ehdottoman tärkeää on valita motivoituneet, joustavat työntekijät. Työntekijämäärä on usein yhtä tiukka kun muuallakin, jolloin työvuorojen pituudet, päällekkäisyys ym, eli resurssien keskittäminen nousee tärkeäksi.

Itse olen sitä mieltä, että on parasta pyrkiä olemaan mahdollisimman itsenäinen siivouksissa, ruuanlaitossa ym. Silloin kodin rytmin voi määritellä itse eikä ole riippuvainen muiden aikatauluista. Siivous ja ruuanlaitto ovat toimia johon useinpien asiakasryhmien edustajat voivat osallistua. Kuinka moni siivooja ottaa asukkaat mukaan siivoamaan, tai ripustamaan pyykkiä etc. Se, että kaikki tekee kaikkea pitäisi nähdä mahdollisuutena ja etuna. Aktivointi ja viriketoiminta voi olla osa arkea.  Toki se riippuu halutaanko hoitokodista nimenomaan KOTI vai hoitolaitos.

Toinen näkökulma on se, että kun kaikki tekee kaikkea, osaston henkilökunnan henki pysyy hyvänä kun arvoeroja ei synny. Ja onhan se mukavaa vaihtelua tehdä monipuolista työtä kuin pelkkää perushoitoa.

Kun kaikki tekee kaikkea, mahdollistuu myös se, että perusasiat osastolla toimii vaikka vastaavat on poissa. Kuitenkin on aina oltava selvillä kuka on vastuussa, ja kenelle voi soittaa vaikka keskellä yötä.

Näin meillä.

-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
samoin keittiöön oma henkilökunta jolla hygienipassit suoritettuna (sitähän ei hoitajien ammattikoulutukseen ole kuulunut)

Pakko sanoa, että kyllä minulla ainakin on hygieniapassi, joka suoritettiin kouluaikana :nauraa: Vanhemmilla hoitajilla tätä ei varmaan ole, mutta kuvittelisin että meillä vähän nuoremmilla sellainen jo on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- yhden kirjoittaneen kanssa olen täysin eri mieltä siitä, että omahoitaja jakaisi lääkkeet. Ei missään nimessä. Ei ole mitään järkeä, että vain omilla hoitajilla on käsitys omien asukkaidensa lääkkeistä vaan lääkkeiden jakoon tarvitaan 1 henkilö. Jos hoitokoti on pienehkö niin 1 sairaanhoitaja riittää. On hyvä, että yhdellä ihmisellä on käsitys kaikkien asukkaiden lääkityksistä ja että hän huolehtii reseptit, uusittavat ym. Ei niin, että monta hoitajaa härppii muutaman asukkaan lääkkeitä. Muuten omahoitajaysteemi on hyvä, oma hoitaja tekee hoitosuunnitelmat, pitää yhteyttä omaisiin jne.

Ja mitä jos jostain syystä ko. sairaanhoitaja jää äkisti pitkälle sairaslomalle kun on pitänyt kaikki nämä langat käsissään.. Ei hyvä minun mielestäni. Selkeä tehtävän jako, ehdottomasti, mutta kyllä esimerkiksi lääkejaon voi tehdä hoitaja kuin hoitaja joka on tarpeeksi ammattitaitoinen asian hoitamaan.

Ko. sairaanhoitaja on tehnyt niin hyvät ja selvät lääkelistat, että ne sitten osaa ja pystyy jakamaan joku muukin tarvittaessa. Lisäksi koko henkilökunta kyllä saa käsityksen lääkkeistä niitä antaessaan. Kun tämä sairaanhoitaja on töissä (ja työvuorot suunnitellaan oikein) niin hän jakaa lääkkeet ja sairastapauksissa tms. joku muu jakaa ne. Toimii.

Muokkaus:Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

samoin keittiöön oma henkilökunta jolla hygienipassit suoritettuna (sitähän ei hoitajien ammattikoulutukseen ole kuulunut)

Pakko sanoa, että kyllä minulla ainakin on hygieniapassi, joka suoritettiin kouluaikana ;) Vanhemmilla hoitajilla tätä ei varmaan ole, mutta kuvittelisin että meillä vähän nuoremmilla sellainen jo on.

Meilläkin olisi ollut koulussa mahdollisuus tuo suorittaa, mutta se oli maksullinen.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 13.02.08 - klo:22:54


No niin, nyt on sitten asiat edennyt siihen vaiheeseen että aloitellaan hieman jututtamaan tuota lääninhallitusta jotta saadaan lupaprosessi kunnolla käyntiin!

Tiloista käytiin taas eilen aamulla neuvotteluja, ja hyvältä näyttää  :D.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on OT, mutta mitä hygieniapassissa vaaditaan? Eikö hoitajan perusopinnot aseptiikasta enää riitä?

Hygieniapassi koskee elintarvikkeiden kanssa säätämistä ja tekemisissä olemista. Säilytys/kuljetus/tarjoilulämpötiloja yms. http://hygieniapassi.gene.fi/main/index voipi katella kysymyksiä niin saa vähän kuvaa millasia asioita hygieniapassin suorittamisessa käsitellään.

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on OT, mutta mitä hygieniapassissa vaaditaan? Eikö hoitajan perusopinnot aseptiikasta enää riitä?

Hygieniapassi koskee elintarvikkeiden kanssa säätämistä ja tekemisissä olemista. Säilytys/kuljetus/tarjoilulämpötiloja yms. http://hygieniapassi.gene.fi/main/index voipi katella kysymyksiä niin saa vähän kuvaa millasia asioita hygieniapassin suorittamisessa käsitellään.

- Satu L.

Kiitos, mutta mitä virkaa hygieniapassista on hoitajan työssä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on OT, mutta mitä hygieniapassissa vaaditaan? Eikö hoitajan perusopinnot aseptiikasta enää riitä?

Hygieniapassi koskee elintarvikkeiden kanssa säätämistä ja tekemisissä olemista. Säilytys/kuljetus/tarjoilulämpötiloja yms. http://hygieniapassi.gene.fi/main/index voipi katella kysymyksiä niin saa vähän kuvaa millasia asioita hygieniapassin suorittamisessa käsitellään.

- Satu L.

Kiitos, mutta mitä virkaa hygieniapassista on hoitajan työssä?

Jos esim. valmistaa aamu- ja iltapaloja tms., hygieniapassi olisi käsittääkseni oltava.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos, mutta mitä virkaa hygieniapassista on hoitajan työssä?

Jos esim. valmistaa aamu- ja iltapaloja tms., hygieniapassi olisi käsittääkseni oltava.

Juurikin näin ja periaatteessa tuota määrittää ihan lait .. Inhi millinen varmaan nyt yrittää ihan tahallaan provota ja saivarella kysellessään että mihin hoitaja moista tarvitsee? Toki voidaan (tässäkin ) keskustelussa viedä aihe puuhun ja ruveta puhumaan mitä hoitajan tehtäviin pitäis kuulua mutta kyllä totuus on se että aika monessa paikassa nykyään hoitajat on tekemisisssä ruuan kanssa juurikin näitten aamu/iltapalojen kanssa ja tuohon piiriinhän nyt kuuluu jo ihan pelkästään voileipien valmistaminen.

Käytäntö lienee kovin kirjavaa kentällä hygieniapassin osalta, työnantajan velvollisuuksiinhan kuuluu kouluttaa työntekijänsä jos he joutuvat olemaan tekemisissä elintarvikkeiden kanssa siinä määrin että hygieniapassi lain mukaan vaaditaan.

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi anteeksi. Minä en yrittänyt provota ollenkaan. Ihmettelin siksi kun olen kymmenen vuotta alalla ollut ja joka paikassa ruokaa käsitellyt, että miksi minulta ei ole vaadittu hygieniapassia koskaan. Olen luullut sen olevan vain ravintola-alan työntekijöiden juttu ja vilpittömästi luullut, että hoitajien koulutukseen kuuluva aseptiikka- ja hygieniaopinnot kattaisivat sen. Mutta kiitos teille tiedoista. Kaikkea oppii.

Minä en ole niin kaikkitietävä, etteikö minulle välillä tulisi kysyttävää ja ihmeteltävää. Tällä palstalla voi ihan hyvin mielestäni kysyä asioista joista ei tiedä mitään. Se ei ole provoilua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi anteeksi. Minä en yrittänyt provota ollenkaan. Ihmettelin siksi kun olen kymmenen vuotta alalla ollut ja joka paikassa ruokaa käsitellyt, että miksi minulta ei ole vaadittu hygieniapassia koskaan. Olen luullut sen olevan vain ravintola-alan työntekijöiden juttu ja vilpittömästi luullut, että hoitajien koulutukseen kuuluva aseptiikka- ja hygieniaopinnot kattaisivat sen. Mutta kiitos teille tiedoista. Kaikkea oppii.

Minä en ole niin kaikkitietävä, etteikö minulle välillä tulisi kysyttävää ja ihmeteltävää. Tällä palstalla voi ihan hyvin mielestäni kysyä asioista joista ei tiedä mitään. Se ei ole provoilua.

Ok :) sori väärinkäsitykseni. Tosiaan laki asettaa että tämmöinen hygieniapassi pitäisi löytyä kaikilta, jotka käsittelevät pakkaamatonta ruokaa ja monessahan paikassa hoitsut tekevät aamu/iltapaloja ja vieläpä asukkaiden kanssa.. Toisaalta nyt kun itse nuo 'tiedot' omaa, on huomannut kyllä puutteita useassa paikassa toimintatavoissa.

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Satu: kiitos edellisestä viestistä. Täällä on harvinaista että pyydetään anteeksi ja se tuntuu kivalta:)

Tietääkö kukaan onko kotihoidossa nykyvaatimuksena tuo hygieniapassi? Siellä ainakin ennen tuli jopa laitettua ruokaa, ainakin mt-potilaiden kanssa yhdessä. Eikös se silloin kaiken järjen mukaan pitäisi siellä olla?

Toisaalta, tuskin sen "suorittaminen" niin kamalan vaikeaa on, etteikö sitä vaadittaessa jaksaisi tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta, tuskin sen "suorittaminen" niin kamalan vaikeaa on, etteikö sitä vaadittaessa jaksaisi tehdä.

Periaatteessa päivän juttu ja suurin osa asioista melko maalaisjärkiasiaa. Kuitenkin omasta mielestäni sain ihan hyvin lisätietoa liittyen ruokien säilyvyyteen, pöpöjen viihtymiseen ruuissa jne joten kyllä suosittelen suorittamaan hygieniapassin jos siihen mahdollisuus eteen tulee.

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On näitä asioita että pitäisi olla jne. Kotihoidossa tosiaan paljon käsitellään edelleen ruokaa. Pitäisi siis siellä sellainen olla. Ei kyllä nuo terveydenhuollon opinnot ainakaan mulla antaneet mitään hajua noista asioista, mutta tervejärki ja pieni kertaus toi täydet pisteet  :)

Mutta mutta kortin takana lukee että on voimassa tovin jos toisenkin. (jos jollain kortti hollilla, niin voi tarkan sanamuodon ilmaista) Onkohan se nyt oikeasti sitten loppuelämän?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Hyvä linkki tuossa yllä-kiitos!

Joo, hämmästyttää että monet yksityiset hoivakodit/palvelutalot jne kyllä vaativat ruoan laittamista siis ihan valmistamista (leipomista, pottujen keittoa, kastikkeiden laittoa jne) varsinkin yövuorossa mutta eipä ole edes kysytty tuota hyg.passia. (Mutta enpä usko että olisivat halunneet sitä kustantaa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kiitos, nämä hygieniapassi jutut vois laittaa ihan omaan ketjuun. Vaikka kyllä ne tavallaan tätäkin aihetta koskee  :).


Heh, huomenna taas soitto lääninhallitukseen, sovitaan lupa-asioista vielä tarkemmin. Kiva aineistomäärä opiskeltavaa tuon sosiaalihuollon luvan takana: turvallinen lääkehoito (117sivua), pätevä vastuuhenkilö (liitteineen n. 104 sivua), yksityisen sosiaalipalvelujen ilmoitus- ja lupamenettely etelä-suomen lääninhallituksessa, jne. ja tietenkin pitää pyytää erilainen nippu lausuntoja lupaan liittyen  ::). Ja tietenkin ne ihanat lakipykälät, jotka pitää osata...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...