Jump to content
MAINOS

YÖLISÄT


otto

Recommended Posts

Tupsahti tuossa postilaatikkoon mainion TEHY-lehden lisäksi palkkanauha. Huomasin että tehdystä yövuorosta olin saanut ruhtinaallisen 3euroa 25 centtiä rahallista korvausta(-verot), muu oli annettu aikahyvityksenä. Mitä minä persaukinen sillä aikahyvityksellä teen? Kuinka teillä yleensä määräytyy nämä korvaukset raha/aika ja voiko itse vaikuttaa ja kuka päättää. Meillä valitetaan jatkuvasti henkilökunnan vajausta ja siitä huolimatta annetaan aikahyvitykset(eli yhden hoiturin tunnit kuussa vähemmän käytössä) Talollamme ei ole edes suositusta siitä että pitäisi antaa aikana. Edellisellä osastolla sain korvaukset rahana, nyt huomaan että se tekee vuodessa enemmän kuin tasa-arvoerät sataanvuoteen.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Morjens!

Ota yhteyttä sairaalasi luottamusmieheen, hän kyllä tietää vastauksen ongelmaan. Meillä asiasta päätetään osastokohtaisesti, tällä hetkellä järjestelmänä on vuosityöaika ja lisät rahana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka teillä yleensä määräytyy nämä korvaukset raha/aika ja voiko itse vaikuttaa ja kuka päättää.

Nämä asiathan ovat olleet minun kokemuksen mukaan täysin neuvoteltavissa työnantajan kanssa, mutta jos tiukille menee niin työnantajallahan on täysi oikeus päättää.

Itse olen neuvotellut systeemin jossa talvella tehdään täyttä listaa (eli kaikki lisät maksuun) ja kesällä kun on muutakin tekemistä niin otetaan 1 - 2 ylimääräistä vapaata listalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tarkottaakos se työnantaja teillä osastonhoitajaa?

(ovat muuten jännää porukkaa milloin työnantajan milloin työntekijän edustajia)

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo,kattelin tossa hki kaupungin ao 113 hallituksen kokoonpanoa,niin suurin osa oh tai aoh tittelit.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tarkottaakos se työnantaja teillä osastonhoitajaa?

(ovat muuten jännää porukkaa milloin työnantajan milloin työntekijän edustajia)

Oh on yleensä ollut lähin esimies jonka kanssa käytännössä olen neuvotellut nämä palkka, työvuoro, ym asiat.

Siinä olet oikeassa että osastonhoitajat eivät itse aina tiedä ja muista ovatko he työnantajan vai työntekijöiden edustajia.

Mielestäni osastonhoitajien tärkein tehtävä on pitää alaistensa puolia kaikissa tilanteissa kaikin mahdollisin keinoin, järjestää alaisilleen "työkalut" joiden avulla on hyvä työskennellä (toimivat työvuorot, materiaaliset resurssit sekä henkilökuntaresurssit ym.) sekä olla äänitorvena "ylöspäin".

Harmittavan usein tilanne on vain juuri päinvastoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinkuin tuolla jo aikasemmin mainittiin.. Yölisät voi käyttää listan täytteeks sillon kun lista jätetään vajaaks joten mikäli haluaa yölisät aina maksuun kannattaa koittaa saada lista täyteen muutamalla ylityötunnilla..

Yötunnit meillä maksetaan rahana sillon kun on lista täynnä muuten jos vajausta on niin sitten täytetään yölisistä ja n.2,5 yötuntia vastaa yhtä norm.tuntia

joten lista jos jätetään sopivasti esim 6 tuntia vajaaks.. niin maksuun ei tuu kuin parihassua yötuntia loput menee täytteeks

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovin kiemuraisilta vaikuttavat joidenkin tilinauhat, hmmm! Minä teen vakituiseen yötyötä ja mulle maksetaan just sillai kun oon työssä ollut, korvaukset vessin mukaan rahana. Onks täällä paljonkin vakiyökköjä linjoilla, sairaanhoitajia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervehdys palstalaisille, piti ihan rekisteröityä kun vakiyököistä puhuttiin - keskusteluja olen kyllä jo jonkin aikaa seuraillut.

Vakiyökkönä olen toiminut reilut kymmenen vuotta, toimenkuvana kaikkea vuodosastotyöskentelystä sairaankuljetukseen ja polityöskentelyyn, eli tälläisena terveyskeskuksen sekatyöläisenä. Palkka on maksettu viimeaikoina osittain aikana ja osittain rahana. Kiertävä lista minulla on ja ilman sitä en suostuisi edes pelkkiä öitä tekemäänkään - sen verran neekerivuoroja nämä pidemmän päälle ovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Teen pelkkää yötyötä ja yötyötä maksetaan sekä aikana että rahana. Sapettavinta on, että todellisuudessa yötyötunteja siirretään listalta listalle ja maksuun niitä menee aniharvoin. Esim. syyskuussa sain toukokuun yötyötunnit maksuun!!! Tästäkin listasta maksuun menee vain 2 yötuntia ja melkein pari sataa tuntia siirtyy seuraavalle jaksolle!!! Aivan käsittämätöntä! Onko tähän joku järki olemassa???

miten muilla yökkölöillä, nollaantuvatko tunnit aina listan lopussa vai siirrelläänkö teidänkin tunteja hamaan tulevaisuuteen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulemma niitä tehtyjä tunteja ei saa pyöritellä listalta toiselle kuin kahden listan verran, ja sitten on aikahyvitykset annettava joko aikana tai laitettava maksuun. Monessakohan paikassa toteutuu käytännössä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin itse aikoinani yhteydessä liittoon juuri yölisien maksuaikataulusta. Lain mukaan lisät on maksettava listojen loppumista seuraavan kalenterikuukauden loppuun mennessä. Eli jos vaikka 6 viikon listat loppuis vaikka tänään, lisät on maksettava marraskuun loppuun mennessä.

Työnantajat vetkuttaa kokemuksieni mukaan lisien maksua niin pitkään kuin asiasta ei nosteta kunnon haloota, eli kannattaa olla tiukka näiden asioiden suhteen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: suojelutyöläinen

jaksotyöaika, joka on yleisimmin käytössä hoitoalalla, on toki työntekijälle vähemmän edullinen systeemi, kuin työnantajalle ja päinvastoin olisi taas vaikka yleistyöaika, jolloin saisi päivittäistä ylityötä rahana ja pekkaset pyörisivät erimalliin...

jaksotyöaikoja ja niiden pituuksia on monenlaisia, lisäksi on vuosityöaikaa ja muodollista jaksotyöaikaa.

tässä menisi koko jaksotyöjakso, jos kävisin kaiken siitä kvtessissä olevan läpi ja jonka jokainen voi lukea työpaikallaan olevasta uusimmasta kvtes-kirjasta 2003-2004.

yvp:t tulisi merkitä listoille vaikka tyko ei niitä tunne tai ilmoita. tämä oikeusturvan kannalta esim. sairauslomatapauksissa yvp:tä sisältävien listojen aikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 vuotta myöhemmin...

Alootin yövuorot 21.6.. ei kuulu ensimmäisen listan yölisiä. Meillä kuulemma maksavat 12 vk listan päättymisestä - tai niin ymmärsin. Lista palautetaan 3 vk:n välein. Ei näy tämän kuun tilinauhassa viel mitään yölisiä.

Eli koskas pitäisi kvtesin mukaan tulla kun meillä 6 vk:n työlista (siis joka 3. vk pitää lista toimittaa lähiesimiehelle tehdyistä tunneista), ja toi lista on siis alkanut 20.6. ja päättynyt 31.7.? Vai onko osalla kunnista omat tavat maksella näitä riippumatta siitä mitä tes sanoo? Pelkkiä öitä olen kesän tehnyt ja siirryn päivätöihin vasta huomisesta alkaen.

Ei jummarra, joten kertokaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä lisät maksetaan 6vk välein. En tiedä mitä TES sanoo asiasta.

Mutta mitä olen kuullut, on aika yleistä, että tällä alalla saa lisiä odottaa. Kumma asia, että toinen monen tuhannen työntekijän, eri alalla oleva, firma saa lisät maksuun 2vk välein, vaikka mukana on normaalien epämukavien työaikojen lisäksi mm. katkokorvaukset ja päivärahat...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo.. yleistä tuntuu olevan.. Lienee yhtä yleistä myös se ettei esimiehet, saati palkanlaskijat (!!) tiedä koska lisät pitäis tulla - puhumattakaan virallisista maksuajoista. Tätä menoa ehtii jäädä työttömäksi ennen lisien maksua. :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alootin yövuorot 21.6.. ei kuulu ensimmäisen listan yölisiä. Meillä kuulemma maksavat 12 vk listan päättymisestä - tai niin ymmärsin. Lista palautetaan 3 vk:n välein. Ei näy tämän kuun tilinauhassa viel mitään yölisiä.

Eli koskas pitäisi kvtesin mukaan tulla kun meillä 6 vk:n työlista (siis joka 3. vk pitää lista toimittaa lähiesimiehelle tehdyistä tunneista), ja toi lista on siis alkanut 20.6. ja päättynyt 31.7.? Vai onko osalla kunnista omat tavat maksella näitä riippumatta siitä mitä tes sanoo? Pelkkiä öitä olen kesän tehnyt ja siirryn päivätöihin vasta huomisesta alkaen.

Ei jummarra, joten kertokaa?

Kävin koulutuksessa, jossa selvennettiin tätä, eli tällä listalla tulevat yötyölisät voidaan käyttää esimiehen harkinnan mukaan seuraavalla listalla yötyön aikahyvityksinä (=vapaana) ja jos ei käytetä, niin sitten ne maksetaan seuraavassa listassa rahana. Eli hyvinkin voi mennä useita viikkoja niiden rahojen saamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaaha..jaaha.. ei meille vaan tommosia koulutuksia järjestetä. Ei ainakaan sijaisille.. Viis meistä.. :blink:

Selvennän sen verran, että mä teen meillä työvuorolistoja, joten koulutus liittyi sen kyseisen tietokoneohjelman käyttöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on työpaikan seinällä lista, missä on etukäteen jokaisen listan lisien maksupäivät. Ulkoa en muista, mutta yleinen periaate meillä on, että lisät maksetaan viimeistään seuraavan kuun loppuun mennessä. Riippuen vähän, miten kukin 3 viikkoa alkaa ja loppuu. Tosiaan aika kauan laskevat lisiä, mutta positiivista on tosiaan se, että maksupäivät on etukäten tiedossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs tehyn kanta sitten on ketjussakin esiintyneisiin listojen vajaaksi suunnitteluihin? Meillä yksityisellä (sairaankuljetuksessa) pitäisi listat tehdä aina tuon 114.45 mukaan ja varallaolona tuleva ajo on täten aina ylityötä. Tässä nyt toki erona se, että meillä on tuota varallaoloa ja teillä se on aktiivityötä ja kyse pelkistä lisistä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KVTES:n 20§ kertoo, että yötyöstä voidaan antaa hyvitys aikana tai rahana. Jos annetaan yötyön aikahyvitystä, se on erikseen merkittävä suunniteltuun työvuorolistan, eikä aikahyvitystä voi antaa suunniteltua enempää. Ns. ali ei saa työvuorolistoja kunnallisellakaan puolella suunnitella. Jos näin on jollekin tehty, ei palkkaa saa alentaa tekemättömistä tunneista. TES ei sano, kuka määrää, annetaanko yötystä rahakorvaus vai aikahyvitys. Meillä saa itse päättää joko tai, tai osittain molemmat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...