Jump to content
MAINOS

Repeämän/episiotomian ompelu?


{BS}

Recommended Posts

Käytättekö repeämän/episiotomian suturaatioon "kahdeksikkoja" eli kolmea solmua päällekkäin vai teettekö kirurgiset solmut eli knopit? Vai mitä menetelmää?

Itse olen kirurgisen solmun kannalla. Helpompi tehdä(jos on kerran oppinut) ja nopeampi. Lisäksi tulee siistiä jälkeä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Student Midwife

Meille opetettiin koulussa vain tuo kolme solmua päällekäin ja "prinsessan" ompelu. Netistä olen katsonut videon pätkiä kirurgisista knopeista. Kerran niitä nyt duunissa yritin kokeilla vaahtomuovin palaan, mutta en saanut niitä pitämään vaan knoppi luisti koko ajan. Tein varmaan jotain perustavaa laatua pieleen.

Omat ompeluni olen tehnyt harjoittelussa ihan noilla tavallisilla knopeilla ja ne gynet, joiden olen nähnyt ompelevan repeämiä, ovat myöskin ommelleet noilla ei-kirurgisilla knopeilla.

Tyyli on kuitenkin vapaa ja meitä on kehoitettu käyttämään just sitä tapaa, joka itsestä tuntuu luontevimmalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suosin kolmen solmun tekniikkaa eli ensin tuplasolmu ja sitten kaksi yksittäistä, joista toinen toiseen suuntaan. Kir.knopit ei pidä. Ja huomatkaa, että langoissa on eroja, joihinkin tarttee 4 solmua, että pitää varmasti. Eihän haluta, että ompelukset aukeaa;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suosin kolmen solmun tekniikkaa eli ensin tuplasolmu ja sitten kaksi yksittäistä, joista toinen toiseen suuntaan.

Just noin mäki teen. Pohjaompeleet ja emättimeen teen tolla tekniikalla perusknoppeja ja iholle jatkuvaa (prinsessaommel) tai patjoja.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 05.02.08 - klo:21:20


Mut mä en oo ollu pitkään salissa. Noin opiskeluaikana opetettiin ja oon nyt noin tehny ku saliin pääsin.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aihetta sivuten, onko totta että repeämät paranee nopeammin kuin episiotomiahaava? Kuulin eräältä synnyttäjältä että eppari oli synnytyksessä tarkoituksella jätetty leikkaamatta ja tuloksena oli 3. asteen repeämät, ja perusteluna tälle leikkaamatta jättämiselle oli se että repeämät paranee paremmin ja nopeammin.. Vaikea uskoa.  :-

Täällä varmaan on joku joka osaa selventää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aihetta sivuten, onko totta että repeämät paranee nopeammin kuin episiotomiahaava? Kuulin eräältä synnyttäjältä että eppari oli synnytyksessä tarkoituksella jätetty leikkaamatta ja tuloksena oli 3. asteen repeämät, ja perusteluna tälle leikkaamatta jättämiselle oli se että repeämät paranee paremmin ja nopeammin.. Vaikea uskoa.  :-

Täällä varmaan on joku joka osaa selventää?

Mä nyt vastaan vaan tuohon repeämän paranemiseen. Repeämät paranee yleensäkin helpommin kehossa, kuin veitsellä/saksilla leikatut. Repeämässä syntyy enemmän pinta-alaa haavapinnalle ja kudokset repeää enemmän "syidensä" mukaisesti. Tämä taasen helpottaa haavan kiinnimenoa. Lisäksi ei kudos painu kasaan, kuten esim saksilla leikatessa.

Kir.knopit ei pidä.

Tuossa on juuri varmaankin eroja langan ja solmimistavan suhteen. Olin itse pitkänlinjan gynekologin opissa(olin jo aikaisemmin nähnyt hänen tekemiään ompeleita ja olin hämmästellyt niiden tarkkuutta ja pitoa kovissakin turvotuksissa) ja hän neuvoi oman tekniikkansa käytännössä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kollega on ihan oikeassa.

Toinen kysymys onkin sitten, olisiko epparin teko estänyt kolmannen asteen repeämän. Episiotomiahan on aina toisen asteen repeämään verrattava vaurio eikä sen tekeminen aina pysty estämään repeämiä toiseen suuntaan.

Episiotomia tehdään Suomessa yleensä lateraalisesti (termiä mediolateraalinen käytetään paljon väärin) ja kolmannen asteen repeämä taas suuntautuu yleensä mediaanisesti kohti peräsuolta. Jenkeissä, jossa harrastetaan paljon mediaanista epparia, esiintyy paljon enemmän kolmannen ja neljännen asteen repeämiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluaisiko joku vielä untuvikolle selvittää, mitä eroa on lateraalisella ja mediaanisella epparilla..? :)

Onko lateraali vinosti pakaraan päin tehtävä ja mediaaninen suoraan peräaukolle päin vai juuri toisinpäin..?

Vai ymmärsinkö ihan väärin  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Haluaisiko joku vielä untuvikolle selvittää, mitä eroa on lateraalisella ja mediaanisella epparilla..? ;D

Onko lateraali vinosti pakaraan päin tehtävä ja mediaaninen suoraan peräaukolle päin vai juuri toisinpäin..?

Vai ymmärsinkö ihan väärin  :D

Juu, lateraalinen leikataan meillä yleensä siitä about klo 7 kohdalta viistosti pakaraan päin. Mediaaninen leikattaisiin suoraan peräaukkoa kohti ja mediolateraalinen nimensä mukaisesti alkaisi ensin keskiviivasta eli ensin peräaukkoa kohden pikkuisen matkaa ja sitten viistosti pakaraan päin eli leikataan kudoksia kahteen suuntaan.

Suomessa epparista puhutaan usein mediolateraalisena, mutta yhtään sellaista en ole nähnyt vaan kaikki ovat olleet noita lateraalisia.

Tuo BS:n linkki Moondragonin sivustolle kannattaa laittaa muistiin. Siellä on paljon hyvää materiaalia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...