Jump to content
MAINOS

Lisät ja verotus


Minttuli

Recommended Posts

Saako palkanlaskija omatoimisesti vetää vuorolisät yms lisäprosentilla, vaikka raja ei ylittyisi? Kuulemma tämä uusi työnantajani harrastaa tätä, riippumatta onko kk- vai vuosituloraja, kaikki lisät verotuttaa lisäprosentin mukaan ja minusta tämä haiskahtaa. Varsinkin kun säädin veroprossani sen mukaan, ettei mene lisien takia lisäprossalle..  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä olen taas aina luullut, että lisät verotetaan automaattisesti lisäprosentilla, vaikka olis tulorajana mikä. Eri asia on jos valitsi nyt uudesta verokortista sen B-vaihtoehdon.

Tämä on vaan mun luuloni. Ei faktatietoa, mutta tuossa uskossa olen elänyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän tuokin hoidu ihan palkanlaskentaan yhteydessä olemalla...toki kuulostaa hiukan eikä edes hiukan erikoiselta käytännöltä...

Itseasiassa ei hoidu, sinne oli jotkut soittaneet ja palkanlaskijat vaan nauraneet että "ette te hoitajat näistä mitään tiedä, näin sen pitää mennäkkin"-tyyliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän tuokin hoidu ihan palkanlaskentaan yhteydessä olemalla...toki kuulostaa hiukan eikä edes hiukan erikoiselta käytännöltä...

Itseasiassa ei hoidu, sinne oli jotkut soittaneet ja palkanlaskijat vaan nauraneet että "ette te hoitajat näistä mitään tiedä, näin sen pitää mennäkkin"-tyyliin.

Soita verotoimistoon ja kysy sieltä. Itse olen saanut sieltä ainakin apua palkkiksen ja verojen kanssa ihmetellessä. Jos tulee ilmi, että palkanlaskija toimii väärin, eikä suostu asiaa korjaamaan kannattaa seuraavaksi pirauttaa luottamusmiehelle.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eri asia on jos valitsi nyt uudesta verokortista sen B-vaihtoehdon.

Tai vaikka vanhasta. >:D

Mulla valittuna just se b eli vuosituloraja. Eli koko palkasta menee sama prosentti, ei mitää lisäprosentteja koskaan. Ellei tietty tuloraja ylity.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh meilläpä on mennyt miten sattuu..Eli kun tätä joskus kyselin palkanlaskijalta niin hän kommentoi, "joo eli joskus menee paljon ja joskus sit tosi vähän".  huh.gif

Nyt oon valinnu B-vaihtoehdon verokortista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helpoimmalla pääsee kun hommaa freelance-verokortin. Ei ole kuin yksi prosenttiluku jonka mukaan verotetaan. Ei taatusti mene palkanlaskija sekaisin.  >:D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saako palkanlaskija omatoimisesti vetää vuorolisät yms lisäprosentilla, vaikka raja ei ylittyisi

Kuulostaa melkoisen oudolta. Itselläni on ollut pelkkä vuosiraja viimeiset 20 vuotta eikä ongelmia, loka-marraskuulla vaan kun muistaa tarkistella että tuloraja riittää ja tarvittaessa nostaa prosenttia.

Hyvä ja toimiva systeemi, lomarahoistakin jää jotain käteen kun normiprosentilla verotetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Freelancer kortilla menee kaikki samalla prosentilla... ja sillä saletti. voi jaella kivasti myös kaikkiin keikka paikkoihin...:)

It's not enough that we do our best; sometimes we have to do what's required...

Sir Winston Churchill

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Jos useita työpaikkoja, niin minun mielestä helpointa käyttää tosiaan tuota freelance (yksiprosenttista) verokorttia.  Nykyisellään www.vero.fi osoitteessa saa tilattua sellaisen itselleen tai työpaikalleen suoraan - eikä maksa mittää.

Omana esimerkkinä vaikka vuositulot päätyöstä sen 30 000 egee (joojoo. kaikkihomekorvalistät ja aina pyhisin töissä ja öissä). Vero 25 % kaikesta tulosta. Freelance kortilla.

Sitten sivutyökeikkaa. Annan mennä kaikesta sen 60%+ta maksut. Puolessa vuodessa on kertynyt vaikka 10 000, josta veron osuus noin 6000 egee. Muutama kuukausi menee himpun verran hienommalla tulolla. Sitten mennäänkin tuonne em verottajan verkko-osoitteeseen, kirjaututaan sisään verokorttilaskuriin. Napsautetaan nuo saavutetut tulot sekä arvio päätulosta sinne. Tuloksena saadaankin verokortti noin 15-18 %lle päätyöstä, koska jo alkuvuonna on kerätty veroja reippaammanlaisesti.

Siinä kesälomarahojen jälkeen sitten sama juttu, jolloin päästään jo aika alhaisiin päätulon verotusprosentteihin ja näin kuukausittain käteenjäävä osuus senkuin nousee ja sivutyöt tuottaa hedelmää.

Hommassa on huomioitava vain sitten se, että jos tuosta esimerkistä laskien vuositulot onkin sitten 50 t€ niin verotusprogressi nousee vuositulon vuoksi. Aivan siis nollille välttämättä pääse. Ja mieluummin tietysti pikkusen lainaa valtiolle kun lainaa valtiolta.

Summa summarum. Verolaskuri laskee arvion ja sitten saavutetun mukaisesti tuon prosentin. Päätyön verotusta voi keinotekoisesti keventää kun sivuhommista tulee enemmän veroja maksuun. Mutta kun ottaa tuon turvallisen 60% niin on kohtuullisen varmaa että hirmuisia mätkyjä tule maksettavaksi. Laskurilla voi tehdä vähän myös suunnitelmaa miten varmat vähennykset etukäteen otettuna vaikuttaa.

Pitää kysellä vaikka veronmaksajain keskusliitolta näitä korottuneita elinkustannuksia työn vuoksi yms juttuja.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Jos useita työpaikkoja, niin minun mielestä helpointa käyttää tosiaan tuota freelance (yksiprosenttista) verokorttia.  Nykyisellään www.vero.fi osoitteessa saa tilattua sellaisen itselleen tai työpaikalleen suoraan - eikä maksa mittää.

JUURI näin, kiitos hyvästä tiedosta!

Itse olen ollut yhteydessä verottajaan sen jälkeen kun palkanlaskijani teki "omia juttujaan" ja meni häsäämään mun palkka% kanssa.

Sen jälkeen yhteys luottamusmieheen (jota ei valitettavasti joka työpaikassa ole) jos sitä ei ole niin yhteys liittoon !

Kyllä asia korjaantuu kun itse aktiivisesti vain ajat asiaa.

Älä anna työnantajan pompottaa tälläsellä asialla.

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...