Jump to content
MAINOS

Liikaa maksettu palkkaa


gartsu

Recommended Posts

Kuinka rehellinen tässä nyt pitää olla kun huomaa että palkkaa on maksettu liikaa?

Missä vaiheessa kaupungilla palkanlaskija huomaa että ohhoh, tuolle tytölle se on tammikuussa tullu laitettua vähän ylimäärästä..?  :nauraa:

(toivottavasti joku nyt soittaa mun pomolle;))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä siitä liikaa maksetusta palkasta kannattaa ilmoittaa palkanlaskijalle. Eipä tule sitten yllätyksiä kun työnantajalla on kuitenkin oikeus periä liikaa maksettu palkka työntekijältä. Toki jos kukaan ei asiaa huomaa, niin se onkin sitten eri asia.  :nauraa:

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä siitä liikaa maksetusta palkasta kannattaa ilmoittaa palkanlaskijalle. Eipä tule sitten yllätyksiä kun työnantajalla on kuitenkin oikeus periä liikaa maksettu palkka työntekijältä. Toki jos kukaan ei asiaa huomaa, niin se onkin sitten eri asia.  :D

No kerran aiemmin käynyt samalla tavalla, eri kaupungissa. Summa tosin oli pienempi eikä sitä kukaan koskaan takaisin perinyt. Mutta eikös noita palkanmaksun tarkastuksia kuitenkin tehdä? Tässähän tulee ihan rikollinen olo.  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kerran aiemmin käynyt samalla tavalla, eri kaupungissa. Summa tosin oli pienempi eikä sitä kukaan koskaan takaisin perinyt. Mutta eikös noita palkanmaksun tarkastuksia kuitenkin tehdä? Tässähän tulee ihan rikollinen olo.  :nauraa:

Näin olen käsittänyt, että työnantaja kyllä tekee tarkistuksia sen suhteen ettei vahingossa makseta liikaa palkkaa. Jos palkkaa maksetaan liian vähän, niin se taas on jätetty työntekijän seurattavaksi.

Jos työnantaja oikein hankalaksi heittäytyy, niin eiköhän tuosta voisi jonkun petosjutun yrittää väsätä. Jos työntekijä tietää saaneensa liikaa palkkaa ja ei kerro siitä työnantajalle, niin vierasta rahaahan siinä käytetään. Ainakin vahingossa väärälle pankkitilille maksettuja rahoja käyttäneitä ihmisiä on petoksesta joskus tuomittu. Työnantaja voisi äärimmäisyyksissään ajatella, että kyseessä on sama asia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Mulle soitti ylihoitaja kotiin perjantaina ja kertoi että multa on pudotettu perusteettomasti palkkaa kun vaihdoin työyksikköä. Niin ei kuulemma olisi saanut tehdä ja maksoivat pikavauhtia takautuvasti palkat ja nostivat peruspalkan entiselle tasolle. Itse en asiaa kummastellut kun edellisellä osastolla oli ns. raskaan psykiatrian lisä mutta vaihdoin toisen tyyppiselle osastolle joten tuntui toisaalta loogiselta että lisä otettiin pois, mutta vakituiselta ei palkkaa saa pudottaa vaikka osastoa vaihtaiskin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin eiköhän tuosta voisi jonkun petosjutun yrittää väsätä. Jos työntekijä tietää saaneensa liikaa palkkaa ja ei kerro siitä työnantajalle, niin vierasta rahaahan siinä käytetään. Ainakin vahingossa väärälle pankkitilille maksettuja rahoja käyttäneitä ihmisiä on petoksesta joskus tuomittu. Työnantaja voisi äärimmäisyyksissään ajatella, että kyseessä on sama asia.

No mun äiti kertoi että jotain oli syytetty petoksesta, siksi tätä täällä kysyinkin. Toisaalta, ei kai laki velvoita lukemaan palkkatodistusta? Mulla monet työkaverit ei sitä lue, ne luottaa että palkka maksettu oikein.

Kai se on soitettava sille palkanlaskijalle. *mutinaa*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tein kerran tämmöisessä tapauksessa niin, että ilmoitin TYKS:in palkanlaskentaan sähköpostitse että tässä ja tässä palkassa on ilmeisesti virhe...ilmoitin vaan päivämäärän. No soittivat sieltä takaisin ja ilmoittivat että ei tässsä mitään virhettä ole, että oikein olet palkkasi saanut..jopa hieman tylyllä äänensävyllä. Mä vaan että sopiihan tuo...

Olivat sotkeneet yhden keikkavuoron kuukausipalkkaan yhden numeron liikaa..tuli ihan jees tuntipalkka...

No tämä tapahtui syksyaikaan...keväällä soittivat takaisin että on maksettu liikaa jotain 700 e ...no mä vaan että olen kyllä ilmoittanut tästä ja on vielä meilitkin tallessa...Saatiin aikaan sopuratkaisu eli palautin jotenkin kikkailen noin puolet siitä rahasta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni työnantajalla on kaksi vuotta aikaa vaatia liikamaksettu palkka takaisin työntekijältä...Jos ei tuona aikana vaadi, työntekijä saa pitää liikaamaksetun palkan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni työnantajalla on kaksi vuotta aikaa vaatia liikamaksettu palkka takaisin työntekijältä...Jos ei tuona aikana vaadi, työntekijä saa pitää liikaamaksetun palkan...

Ettei olisi peräti 3 vuotta, no sinne päin kuitenkin, ja takaisinperinnässä noudatetaan

samoja periaatteita kuin ulosotossa, kelle meistä sitten onkaan tuttua :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai se on soitettava sille palkanlaskijalle. *mutinaa*

Minä en kyllä soittaisi. Ottavat sen ylimääräisen pois sitten, jos huomaavat  :nauraa:

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heips,

ethän sinä ole mitään petosta tehnyt. Työnanatajasi on palkkasi laskenut ja maksanut. Petossyytettä siitä ei voi saada. Liikaa maksettu palkka voidaan periä takaisin (ei ole pakko)edellyttäen, että se huomataan tai ilmoitat palakanlaskentaaan. Jos summa on huikea takaisinmaksusta voidaan neuvotella. ja sen voi suorittaa esim. erissä.

Palkkoja ei sen kummoisemmin enää tarkastella sen jälkeen, kun ne on maksettu. Olen ollut itse Hgin kaupungin palkanlaskijana. Palkka-ajosta tulee laskijalle tilinauhat, jotka hän tarkastaa siltä osin, että onko palkanmaksun keskeytyksiä, sairaslomia, ulos-ottoja jne. Yhdellä palkanlaskijalla on satoja asikkaita ja hän ei voi millään olla perillä onko herra X:lle menossa 1500 euroa vai 3000 euroa palkaa.

Itselläni on käynyt eräässä keikkafirmassa niin, että en saanut koko palkkaa (brutto noin 2500ekee). Itse huomasin ko. asian noin kuukauden kuluttua (olin vain olettanut saaneni palakan vaikka en saanut edes tilinauhaa). Ko. firmassa koko asiaa ei ollut vielä silloinkaan huomattu. No, asia nyt kunnossa ja sen verran tarkempi olen, että stekkaan ainakin saaneeni palkan.

Kyllähän tavallisen työläisen on aika vaikea pysyä mukana onko kaikki laskettu oikein, jos tekee jaksotyötä ja vaikka lisäksi keikkaa.

Viime kesältä tapaus, että työntekijälle oli maksettu nettona 1700 euroa liikaa. Kirjanpitäjä olis sen syyskuussa huomannut. Typntekijä olis sitä mieltä, että ei ollut tiennyt saaneensa liikaa ja oli kuluttanut rahat. Tekivät sopimuksen, että ylimääräinen vähennetään pienissä erissä palkasta.

Helsingin kaupungilla on jäänyt paljon perittäviä sellaisilta työntekijöiltä, jotka ovat vaihtaneet työpaikkaa ja saivat koko kuukauden tilin jo 15.päivä kuluvaa kuukautta. Näillä ei yleensä hirveästi löydy maksuhalukkuutta. Ne ovat toki perintäkelpoisa , mutta, mutta.....joskus on edullisempi olla perimättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Tuulitukka.

Äitini kertoman mukaan kaupan täti oli saanut liikaa palkkaa ja tästä oli nostettu petossyyte. Sitä ei tosin kukaan tiedä että menikö se läpi tms.

Mä en varmaan saa nukuttua enää ikinä jos vaan pistän rahat haisemaan. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmaan ei työnteettäjän kannata tehdä rikosilmoitusta petoksesta, jos "lisäpalkka" on ollut muutamia euroja/kymppejä/kk. Ei meinaan tuu menemään syyteharkinnasta (tai edes esitutkinnasta) läpi. Työntekijän on aika mahdoton havaita mitään "ylimääräisiä", pieniä lisäsummia palkassaan tällä alalle, kun lisät on monesti merkitty aika sekavasti palkkakuittiin. Jos taasen tuntipalkka on ollut 10-20 senttiä "liian korkea", niin sen havaitseminenkin voi olla aika vaikeaa, varsinkin, kun nyt on tullut uusi palkkaussopimus ja järjestelmä (Tehy-Muut liitot).

Jos palkkaa on maksettu liikaa epähuomiossa ja työntekijä ei ole sitä voinut huomata selvästi, voi työnteettäjä, oikeuden ennakkopäätösten ja lain mukaan, vain pidättää osan palkasta kerran kuukaudessa ylimenneen palkan takaisin maksamiseen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tosiaan omatunto rupeaa liikaa kolkuttelemaan, tai pelko persuksissa,

niin eikun soittoa palkkikseen. Eihän niitä ole pakko realisoida ::)

Älä nyt yllytä! Soitan kohta ja jätän sille vastaajaan viestin.  :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mä varmaan "en huomais" tätä ellei kyse ois jostain tosi isosta summasta.

Mulla on yleensä ollut ongelmaa vain sen suhteen, että liian vähän tulee. Oon pari kertaa saanut (ei sairaaloista kyse) palkan vasta kuukausien päästä ruikutettuani sitä useasti. Itseasiassa kerran lokakuussa tehdyt työt maksettiin maaliskuussa ja elokuussa tehdyt lokakuussa.. (Nyt pistäisin metelin pystyyn jos niin kävis). Lähes poikkeuksetta on tiettyjen sairaaloiden palkoissa ollut heittoa alaspäin..

sitä en tiedä tarkastetaanko näitä kummemmin, mutta kaupassa töissä ollessa joskus vuosia sitten otin loparit ja esimies sanoi, että vielä tarkastetaan etten ole saanut liikaa palkkaa!  >:D Tuli sellanen olo et ihankun oisin joku huijari + tuskimpa liikaa vähää ois huomattu siellä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle ei ollu maksettu peruspalkkaa yhdessä tilissä ja kun soitin palkanlaskijalle, niin sanoi itsekin huomanneensa sen virheen. Mä uskon kans et tää huomataan ja sit se on kakki kun jossain tilissä tulee niin vähän, ettet ees elä sillä.

Varmaanhan sitä saa homman meneen selityksellä "oho, en mä vaan huomannu", mut uskooko sitä kaikki? On se karseeta kun joudut syytetyksi petoksesta..  >:D

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kun joudut syytetyksi petoksesta..  >:D

Varma tieto? :(

Muoks.

En vissiin sanonut saavani niin paljon ylimäärästä että jos se otetaan pois, en elä sinä kuukautena kun kynsii syömällä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...