Jump to content
MAINOS

Hoitajien hygienia - ihmettelyä


Vieras: Sara

Recommended Posts

Edellisellä harjoittelu paikallani törmäsin yhteen sh:n/vara osastonhoitajaan, jolla oli aivan omituiset käsitykset hygieniasta. töihin tullessaan hän puki "suihkuttelu vaatteet" päälleen, eli essun, myssyn, kumpparit ja hanskat, ja käytti samoja varusteita koko päivän. Päivän lopulla hän riisui ks. varusteet samaan paikkaan missä osaston sairaanhoitajat pitivät steriilejä tippaletkujaan.... Ihmettelin asiaa silloiselle ohjaajalleni ja minulle sanottiin vain että ks. hoitaja on vanha ja jäämässä eläkkeelle kuitenkin, joten asiaan ei enään viitsitä puuttua  huh.gif tuntui hyvin oudolta silloin, ja tälläkin hetkellä.

Ja mitä noihin sairaala-apulaisiin tulee, niin meillä töissä he olettavat hoitajien tekevän suuren osan töistä, kertaaleen menin tekemään virheen ja pyysin siivoamaan oksennuksen lattialta (itse en ehtinyt) ja valitus heiltä kiiri sitten heti osastonhoitajalle. että tämmöstä meillä. Samaa ruoan viemistä nenän edestä tapahtuu myös.

Omituista kyllä, vaikka olenkin törmännyt aiemmin mainitsemaani hygienia-rikkomukseen, niin en siltikään ole viellä ollut sellaisessa paikassa missä sormukset/hajuvedet/rannekorut&kellot olisi hyväksyttyjä. Kai se semmonenkin on vielä joskus vastassa... Toivonmukaan ei. Itselläni pyrin pitänään ns. "hoiturin kädet", eli puhtaat, koruttomat ja lyhyt kyntiset, paljon puhtaampi olo itsellänikin kun kotiin pääsen  ;D Mutta tämmöstä. tulisi varmaan mieleeni useampiakin juttuja, mutta nuo nytten päälimmäisenä  :-X

Todellakin, olet aina liikaa tai liian vähän, mutta vain itsellesi.

Muille olet juuri sopiva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 75
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse käytän vinyylihankoja ja niitäkin saa vain pitkän ruikkaamisen jälkeen..

Itse käytän viinylejä ainoastaan auton pesun yms. yhteydessä. Potilaskontakteissa aina latex- tai nitriilieristys.

Meillä töissä ei tosiaan "tunneta" latex hanskoja. Ainoat mitä talo tilaa on mikkihiiret ja vinylit. Työpaikkaan mennessäni kaikki hoitajat käyttivät vaipan ym. vaihtoon mikkihiirejä.. Onnellinen että on edes vinylejä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en nyt lukenut kaikkia viestejä, mutta tähän asiaan haluan kommentoida, koska olen ihmetelly ihan samaa asiaa...myös räikyvän punasen kynsilakan tai minkä tahansa kynsilakan pitäminen on musta epähygienistä...opiskeluaikoina sitä toitotettiin koulussa, että jos kynnessä on kynsilakassa yksikin halkeama, niin kaikki bakteerit pesiytyy sinne, ja niitä on melkein mahdotonta saada pois...

tosta eristyksestä vielä, että tässä jokin aika sitten työskentelin eräässä sairaalassa, jossa oli yhdellä potilaalla clostridium difficile, ja se oli kahden hengen huoneessa, niin eipä sille tehty mitään, niin se vaan kävi samassa vessassa kun muutkin ja sitä hoidettiin samalla tavalla kun muitakin...siis tää oli sellanen vanhus, kahden tai yhden autettava, pyörätuolilla liikkui...

nyt kun sitten olen tk:n vuodeosastolla, ja sinne tuli samaisen bakteerin tai viruksen, kumpi onkaan, omaava, niin se laitettiin yhden hengen huoneeseen, ja kun sinne mentiin tekemään hoitoja, niin hoitaja laittoi jalkoihin tossut, essun, hanskat, suumaskin ja myssyn....että mua vähän nauratti, mutta myös toisaalta pelotti, että minkälainen riski sitä oli siellä edellisessä paikassa saada itelleen se...ja varsinkin mikä riski muilla potilailla oli...

toi sormusten, kellojen ja omien takkien pitäminen on tuttua, ja ihmetyttää mua suuresti! miten joku voi olla niin, mun mielestä, edesvastuuton....itellä yhen kerran tässä oli pakko ottaa työtakin tilalle loppuvuoroksi oma collegetakki, kun eräs potilas oksensi ja yski mun päälle, eikä sopivia työtakkeja ollu just sillon...mutta mä sentään tein niin, että se meni samantien pyykkiin ja kuumaan sellaseen. vähän hölmöä ehkä toi, mutta pakko oli tehdä niin, en mä voinu olla likanen työtakki päällä.

tästä aiheesta on mun mielestä tosi hyvä ja tärkeää puhua, sillä monet ei näytä sitä tajuavan, myöskään kokeneemmat hoitajat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ainiin, noista hanskoista tuli mieleen, että olin mä keikalla yhdessä paikassa kerran yhen viikonlopun jossa käytettiin korkeintaan mikkihiirihanskoja, jos niitäkään...esimies valitti aina hanskakuluista, ja oli myös hyvin päätteliäästi sitä mieltä, että vanhusten eritteet on puhtaita....kuvottavaa suoraansanottuna..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Järkyttävää luettavaa nää vastaukset... Olen monesti törmännyt itsekin mitä kummallisimpiin tilanteisiin. Yhdessä työpaikassa eräällä vanhemmalla lähihoitajalla oli haava sormessa. Oli kesä ja haava ihan mäti ja siihen kirveli aina kun käsiä desinfioi.. Noh, hoitaja keksi, että hänpä pitää kokoajan hanskaa toisessa kädessä, niin ei tarvitse desinfioida! Siis kuvitelkaa: Nainen kulki koko päivän sama vinyylihanska kädessä! Desinfioi sitten vaan sitä hanskaa välillä. Ja samalla hanskalla söi omia eväitään ym.. :-

Sitten mua huvittaa, kun edellisessäkin harjoittelussa sairaanhoitajat saarnasivat aspetiikasta ja niillä itellään sormukset, rannekorut, kellot, rakennekynnet käsissä. Valitettavasti tämä sormus-asia on kyllä melkein jokapäiväinen ilmiö, kyllä välillä oikeen hävettää muiden puolesta  :-[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 12.02.08 - klo:19:23


Ainiin.. Ja kerran yks hoitsu ei desinfioinu käsiään ollenkaan, kun se käsihuuhde kuulemma kuivattaa niin hirveesti käsiä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä vanhuspuolella on ihan yleistä että on korut kädessä, sormukset , kello ja rannekorut. Ja kynnet lakattuna! Tosin siihen kyllä välillä itsekin syyllistyy vaikka tiedostaakin riskin kantaa bakteereita kotiin.

Aikoinaan HUS:ssa nuorena hoitsuna pilasin jopa yhden helmisormuksen kiilteen käsidesillä, enää ei tule mieleen pitää töissä koruja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin tossa lomaviikolla töissä Kuopiossa, niin näky arvon lääketieteen opiskelijoilla komeilevan kellot ja kihlat kädes  :)

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olin tossa lomaviikolla töissä Kuopiossa, niin näky arvon lääketieteen opiskelijoilla komeilevan kellot ja kihlat kädes  ;D

Lääkäreillä nämä aseptiikkahommat harvemmin ovat hallussa. Luutuneiden käsitysten mukaan lääkäri ei infektioita levitä, hän on niitä parantamassa. Samoin laitoshuoltaja ei levitä pöpöjä, hänhän siivoaa...

Ovenkahvat, vesihanat ja valokatkaisimet ovat ongelmallisia kun potilailla on kosketuseristys ja asuvat silti useamman hengen huoneessa. Periaatteessa hanskat pitäisi vaihtaa aina kun em. kohteisiin koskenut. Mietitäänpä vaikka iltaista hampaidenpesua: Käsidesi-hanskat- potilaalta tekarit kippoon - vessaan- hanskojen vaihto - vesihana auki - hanskojen vaihto - hampaiden pesu - hampaat potilaan pöydälle - käsidesi, hanskat - hana kiinni - käsidesi, hanskat ja seuraavan potilaan hampaita pesemään...Jos pitää koskea matkalla wc:n oven kahvaan ja vielä valokatkaisijaan mutkistuu homma entisestään.

  Käytännössä tuo tulee hoidettua yhdellä hanskaparilla. Hanan voi avata improvisoiden kertakäyttöisellä paperipyyhkeellä kai kämmenselällä. Työpaikalla vältän ovenkahvojen koskemista koska ne ovat usein näkyvästikin likaiset. Ovet joko potkitaan auki tai sitten lutrataan käsidesiä heti kahvaan koskemisen jälkeen.

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin tossa lomaviikolla töissä Kuopiossa, niin näky arvon lääketieteen opiskelijoilla komeilevan kellot ja kihlat kädes  ;D

Ei se arvosta ole kyse vaan ihan jokaisen omasta halusta noudattaa hyvää hygieniaa. Kyllä ainakin meidän tiedekunnassa näin prekliinikoille asiaa on painotettu. Ja uskoisin näin tapahtuvan myös klinikan puolella. Ennestään tutut asiat ovat itselläni vaan entisestään vahvistuneet, ainakin näin mikrobiologian kurssin aikaan.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikilla jotka työskentelevät potilastyössä pitäisi olla aseptiiikka ja hygienia hallussa. Jos yksikin lipsuu on kaikkien muiden hygieniatoimet turhia.

Muistelen kauhulla eräällä osastolla sairaalahuoltaja kulki huoneesta vessaan , sama pölyliina kädessä, pyyhki pöydät ja huussissa pöntön ja lavuaarin ja ovenkahvat.Järjestys oli tämä lisänä vain käytävän tuolit. Samalla lattialiinalla ( joka ei ollut kertakäyttöinen) potilashuoneet ja vessan ja päälle käytävän.

Ollessani keikalla terkkarissa oli siellä eristyspotilaita jotka hilluivat pitkin käytävää. Hoitajista osa ei ymmärtänyt välitilan merkitystä vaan ovet repsottivat auki molempiin suuntiin samaan aikaan.

Hoiturit vain "käväisivät" huoneessa, ei siis tarvinnut suojautua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla tk-osastollani hygienia nousi kohisten pari vuotta sitten, kun ensimmäiset MRSA-potilaat ilmestyivät. Sitä ennen lateksi hanskoja ei ollut käytössä oikeastaan ollenkaan ja käytettiin vain mikkihiiriä. Sairaanhoitopiirin hygieniahoitaja kävi sitten kertomassa, että mikkihiiret on tarkoitettu vain esim. ruoanlaittoon yms. hommaan eikä ollenkaan potilaskontaktiin. Saimme siis, onneksi kunnon hanskat.

Samalla ilmestyivät käsidesipullot potilashuoneisiin. Kovan taistelun jälkeen saimme joka sängynpäätyyn oman pullon, huoneen altaalle pullon ja vielä käytävällekin useita käsidesipisteitä.

Tiedotuksesta ja koulutuksesta huolimatta meilläkin aina silloin tällöin vielä törmää hoitaja-kaveriin, joka desinfioi käsineitä. Uskomatonta. Kuinka ihmeessä haluaa altistaa itsensä ja potilaat tartunnoille. Käsidesihän aiheuttaa hanskoihin pieniä mikroreikiä, jolloin hanskat eivät suojaa edes hoitajaa saati sitten potilasta. "Ikävänä työkaverina" olen kyllä aina huomauttanut asiasta ja perustellut myös sen, miksi hanskoja ei saa desinfioida. Kun tarpeeksi monta kertaa asian sanoo, niin vaikuttaahan se varmasti edes joihinkin. Tuntuu kuitenkin niin hullulta, että toiset noudattavat hygienistä toimintamallia ja sitten tulee joku, joka tavallaan torpedoi kaiken toisten tekemän työn!

Eristyshuoneesta ja siellä tossujen käyttämisestä: Eristyshuoneessa ei tarvitse käyttää tossuja. Lattia ei ole varsinainen kontaminaatio-lähde, mutta tossujen riisuminen sen sijaan sitten jo onkin. Näin olen oppinut nyt aikuiskoulutuksen puolella sh-opinnoissa...

Ja lisäksi olen oppinut sen, että saippualla käsien peseminen - lukuunottamatta jo mainittuja poikkeuksia - on turhaa. Käsien peseminen kuivattaa ihoa. Sitten käsidesinfektio kirvelee ja ihmiset alkavat välttää tästä syystä käsidesiä. Fiksumpaa olisi kuitenkin desinfioida vaan reippaasti kirvelystä huolimatta, käsidesi itse asiasiassa hoitaa kädet kuntoon. Toki rasvaaminenkin on käsille hyväksi ja rasvaamisen jälkeen muuten käsien bakteerimäärä on pitkään matalampi kuin pelkän käsipesun jälkeen...

Olipas vuodatus  :D

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Vielä tuosta käsineiden "desinfioinnista" käsidesillä..

Mikäli aivan väärin en ole asiaa ymmärtänyt, niin eikös käsidesi vaikuta nimenomaan vain elävään pintaan, eli se ei todellisuudessa edes desinfioi käsineitä..? Oikaiskaa toi, jos väärässä ole..

Mielenkiintoisia juttuja aina kuulee ja saa lukea tästä hygieniaan liittyvästä välinpitämättömyydestä, ja kyllä itte hämmästelen, miten voi olla niin piittaamaton sekä hoidettavista, että samalla ittestään ja lähimmäisistään..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitajien aseptinen omatunto vaihtelee suuresti.

Pestään potilaan alapesu käsineet kädessä, tietty. Sitten laitetaan puhdas vaippa ja pedataan vuode. Sitten pyydetään potilaalta hampaat suusta.. ja otetaan ne käteen käsineitä vaihtamatta.

Käytetty alusastia tyhjennetään ja jätetään vessan lattialle odottamaan seuraavaa käyttökertaa.

Miesten "sorsa" tyhjennetään ja tuodaan sama sorsa takaisin telineeseen. Potilaalla ei käsidesiä tai muutakaan käsien puhdistukseen käypää ulottuvilla. Potilas ruokailee , pissii samoilla käsillä.

Pitkähihainen vilutakki päällä hoitaja jakaa ruokaa ja nostelee potilaita vuoteessa ruokailu asentoon

Vessakäynnin jälkeen ei kiireen vuoksi huolehdita potilaan käsien pesusta.

nämä esimerkit tuli ensin mieleen.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä tuosta käsineiden "desinfioinnista" käsidesillä..

Mikäli aivan väärin en ole asiaa ymmärtänyt, niin eikös käsidesi vaikuta nimenomaan vain elävään pintaan, eli se ei todellisuudessa edes desinfioi käsineitä..?

Mikä tahansa kyseisellä aineella desinfioituva mikrobi tuhoutuu kyseisellä desinfiointiaineella, ts. ei ole merkitystä, onko desinfoitava materiaali "elävää". Sen sijaan desinfioimisaineen vaikuttava aine, esim alkoholi, voi haurastuttaa ja rikkoa hanskan pinnan, ja pahimmassa tapauksessa näin päästää käsissä olevat mikrobit hanskan läpi. Myöskään desinfioimisaineen levittyminen ei välttämättä ole yhtä tehokasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitokset Jarno sinulle, kun oikaisit väärän käsitykseni..  ::)

Mieleeni muuten pulpahti, että kun paljon näkee tätä hygieniasta piittaamattomuutta, niin olettekos kukaan koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa hygieniasta huolehtiminen menee jo ylilyönnin puolelle? Siis tehdään maksimaalista ja jopa turhaa työtä, kun vähempikin riittäisi?

Ei nyt ehkä varsinaisesti liity ennää aiheeseen, mutta ittestä ainaskin tuntuu, että kaikki on nykyään niin hemmetin puhdasta ja steriiliä kun vertaa entisaikaan. Ihmisille ei pääse minkäännäköistä luontaista vastustuskykyä muodostumaan, kun kaikki on niin viimisen päälle puhtoista ja sitten kun jollekkin altistuu, niin se on menoa se.. Kaikenmaailman allergiat, eläimiin, ruokaineisiin jne tuntuu vaan lisääntyvän ja lisääntyvän. Hmm.. Eihän asia tietenkään varmaan ihan noin mustavalkoinen ole, mutta ymmärtänette pääpointin kumminkin?

Ja tällä en mitenkään halua tuoda esille, että jollain tavoin aliarvostaisin tai väheksyisin hygieniasta huolehtimisen tärkeyttä työssäni tai muutenkaan, paljon näkee ja kuulee tapauksia laiminlyönneistä tämän asian suhteen, mutta voiko tämänkin asian suhteen liioitella?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran työskentelin MRSA-osastolla. Mielestäni eräs hoitaja oli ylihuolellinen. Kun hän lähti töistä hän vaihtoi alusvaatteensa ja käytti aina töissä terveyssidettä. Tämän perusteli ettei bakteerit pääse hänen alapäähän.

Nythän on muoti rakennekynnet, mutta valitettavasti työni vuoksi en voi olla muodinmukainen. Mikä sen kauheempaa kateltavaa ku hoitaja jolla pitkä lakatut kynnet...Käsidesihän kuluttaa kynsilakan pintaa, joten mielummin ilman lakkaa töissä.

meidän miesosastolääkäri ei edes pese käsiään vessassa käynnin jälkeen eikä käsidesiä käytä, koska ei koske potilaisiin...(Vessa henkilökunnantaukotilan yhteydessä, ja eipä veden lorinaa ole kuulunut käynnin jälkeen)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen tässä muutaman viikon seurannut erään hoiturin kynsilakka muutoksia. Tieteellistä tuijottamistako?

Kynnet on lakattu 15. pv joten lohkeilu on jo ihan hyvässä vauhdissa. Itse ei tunnu tiedostavan asiaa, mutta muutkin ovat jo ruvenneet vilkuilemaan hänen kynsiään.

Yritin tarjota hänelle kynsilakanpoistoainetta, mutta ei kelvannut. Poistaa kuulema kotona... saas nähdä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

.(Vessa henkilökunnantaukotilan yhteydessä, ja eipä veden lorinaa ole kuulunut käynnin jälkeen)

Miten olis laittaa vessan oveen lappu:

Tiesitkö, että ME MUUT tiedämme, kuka EI pese käsiään täältä tullessa...

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Toihan on ihan järjettömän hyvä! Taidanpa tulostella pari iltavuorossa ja katsoa miten vaikuttaa. On nimittäin täälläkin havaittavissa tätä pesemättömyyttä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aikoinaan joskus vuonna viis ja jotain kun olin työharjoittelussa kotipalvelussa. Siihen aikaan kun tämä minun työparini oli koulutettu ei varmaan tiedetty sanaaa hygienia.

laatta meinasi lentää kun näin että tämä hoitaja pyyhki asukkaan pee  pyllyn ja sen jälkeen otti tekohampaat lasista ja potilaan suuhun  :o  ;)  sitä voisi ajatella niin että hoidetaanko minuakin  joskus vanhana noin. ensin pee pylly puhtaaksi ja sen jälkeen pee käsineilla tekarit suuhun...HYI!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän samanlainen kokemus mulla kuin susa77:kin eräässä palvelutalossa. Hoitaja ensin pesi pyllyn ja sen jälkeen samoilla hanskoilla laittoi asukkaalle silmätipat! Hyih! ;) Eipä ihme että kohta oliki tällä samaisella asukkaalla silmätulehdus.. Edes sitä maalaisjärkee vois käyttää näissä hygienia-asioissa.

Cats know how we feel, they just don't care.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä tahansa kyseisellä aineella desinfioituva mikrobi tuhoutuu kyseisellä desinfiointiaineella, ts. ei ole merkitystä, onko desinfoitava materiaali "elävää".

Mutta elävien bakteerien leviämistodennäköisyyksiin käsihuuhde vaikuttaa kyllä reippaasti. Bakteeri-itiöt eivät vaan aina oikein helposti tuhoudu... Joten joissain tilanteissa on vielä syytä huomioida, mihin ylipäätään koskettaa, aseptinen työjärjestys, käsien peseminenkin jne. Esim. rakas Clostridium difficile, jos tartunta on päällä, niin etanoli ei oikein riitä - mistä WTF? toisaalla muistuttikin. Puhdistusaineiden tehosta lisää esim. Terveysportissa, ks. taulukko 4. Muutoinhan käsihuuhde on tehokas verrattuna käsien pesuun, tuossa ottamani kuva A) ilman käsittelyä, cool.png pesun jälkeen, C) käsihuuhteen jälkeen; sormet painettu veriagarille ja kasvateltu.

On muuten vähän surkuhupaisaa, kun joissain puulaakeissa ESBL- ja MRSA-potilaat makaavat eristyksissä pitkään huonosti parantuvien haava yms. infektioidensa kanssa, julkiset ohjelmat huutavat epidemioiden estämisen tärkeyttä - ja ruohonjuuritasolla on liki mahdottomuus saada käsidesipulloja riittävää määrää, tai aletaan jopa laskemaan käsihuuhteiden ja hansikkaiden käyttömääriä, kun ne ovat niiiiin kalliita. Yksi oikeasti älyttömän tuntuisista ratkaisuista oli mm. vaihtaa hansikkaat hieman halvempiin. Harmi vain hanskat olivat hyvin huonolaatuisia, niitä ei yksinkertaisesti saa käsiinsä - eli joko päivittäin askarrellaan vartti hanskojen saamiseksi kouriinsa tai jätetään hanskat käyttämättä. Kieltämättä kulutus laskee ja rahaa säästyy... Mutta...

Mutta tästä on suomalainen terveydenhuolto tehty. Terveyskeskuksiin vievät potilaatkin omia haavanhoitovälineitä, ja sairaalat vaativat potilaita tuomaan omat lääkkeensä.... Mitä organisaatioita on tullut kierrettyä, niin on alkanut oppia välttämään niitä, joissa lasketaan, kuinka monta mustekynää otat varastosta päivittäisiä töitäsi varten.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Entäs tälläinen menettely: infektio osastolla kehoitetaan vaihtamaan puhtaat työvaatteet joka vuoron alussa, silti pukuhuoneen rekissä roikkuu samassa rivissä monta päivää käytössä olleet työvaatteet ja hoitajien siviili vaatteet

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ketjussa on tullut paljon epäkohtia esiin ja itsekin olen niitä listannut, mutta teen nyt tällaisen yhteenvedon ongelmista:

-Liian ahtaat tilat:

~Eli liikaa potilaita/huone/osasto. Ei oikein ole tiloja hoitaa eristys yms potilaita. Ja joissakin paikoissa eristyspotilaat käyttävät samaa vessaa, kuin "normi"potilaat.

-Säästöt suojaimissa

~Otetaan ne 0.01€ halvemmat hanskat, kun ne on halvemmat. Eihän sillä mitään väliä, että 100kpl laatikosta n. 20-30 menee suoraan roskiin, kun hajoavat käteen laitettaessa. Saati sitten pikkuisenkin terävään esineeseen osuessaan. Ja eihän niitä "essuja", niin kertakäyttöisiä, kuin pestäviä voida käyttää, kun ne kertakäyttöiset ovat niin "kalliita" ja pestäviä hankitaan vain pari kappaletta, ja nekin viipyvät toista viikkoa pesulassa. Tänä aikana ei tietenkään ole mitään korvaavaa saatavilla. Ja sitten puhumattakaan hengityssuojaimista.

-Säätöt käsipaperissa ja käsidesissä

~Tuntuu että osastojen "tilausvastaavat"/osastonhoitajat kyttäävät sitä, kuinka paljon käsipaperia kuluu. Yhden paperin pitäisi riittää.... Ehkä kääpiöllä, jolla on vain hikiset kädet. Ei niitä märkiä käsiä saa kuiviksi sillä yhdellä paperilla, kun paperi alkaa kosteudesta jo hajoamaan sormien kohdalla. Ja sitä käsidesiä pitää käyttää ennen ja jälkeen potilaskontaktin. Ei vain silloin kun ajattelee, että "tolla potilaallahan voi olla joku tarttuva tauti. Putsaampa kädet, ennen kuin vedän pullaa kahvitauolla."

-Turhat korulauseet

~"Työvaatteet vaihdettava päivittäin". Tottakai vaihdettaisiin, jos niitä vaihtovaatteita olisi tarpeeksi. Paha mennä vaihtamaan vaatteita viittä numeroa liian isoihin tai pieniin vaatteisiin. Reilusti niitä vaatteita sinne kiertoon.

~"Työvaatteissa ei saa poistua osastolta, vaan on vaihdettava omat vaatteet esim ruokailuun mennessä tai vaihdettava asu sieltä palatessa".  Tähän pätee sama, kuin edelliseenkin kohtaan. Ja lisäksi se vie aikaa. Tuo lause on tullut tutuksi monelle opiskelijalle esim leikkuriharjoitteluissa. Opiskelijat (jotka usein seuraavat kaikkea taka-alalta) toimivat näin nuhteiden pelossa, mutta töissä olevat ihmiset sitten osastonhoitajaa ja hygieniavastaavaa myöten kulkevat pitkin sairaalaa toimipaikka-asuissa ja pyörähtävät pihalla tupakalla monta kertaa päivässä. Vaihtamatta vaatteita.

-Henkilöstöpula

~Jatkuva kiire hoitajilla ja vielä kaiken lisäksi se, että sairaalahuoltajilta ollaan siirtämässä koko ajan hommia hoitajille. Ei sillä hoitajalla ole koulutusta niiden eritetahrojen kunnolliseen puhdistamiseen ja desinfioimiseen. Kyllähän ne pintaroiskeet voi kuka tahansa, kunnon suojaimia käyttäen, poistaa, mutta kunnon puhdistus kunnon myrkyillä vaatii koulutusta ja ammattitaitoa.

Missäköhän vaiheessa kaikki tajuavat sen, kuinka paljon halvemmaksi tulee se "liiallinen" käsidesin ja kunnollisten suojakäsineiden käyttö verrattuna esim yhteen sepsiksen hoitoon tai ihan perus iv-antibioottikuuriin.

Ja sitten tietenkin ne kaikkien omat asenteet ja "aseptinen omatunto". Ja niistä vääristä tavoista luopuminen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei nyt ehkä varsinaisesti liity ennää aiheeseen, mutta ittestä ainaskin tuntuu, että kaikki on nykyään niin hemmetin puhdasta ja steriiliä kun vertaa entisaikaan. Ihmisille ei pääse minkäännäköistä luontaista vastustuskykyä muodostumaan, kun kaikki on niin viimisen päälle puhtoista ja sitten kun jollekkin altistuu, niin se on menoa se..

Johan se käypä hoidossakin todetaan että paska vahvistaa luontaista immuniteettia ja suojaa allergioilta..

edit: lisätään listaan vielä diabeteskin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...