Jump to content
MAINOS

Hoitajien hygienia - ihmettelyä


Vieras: Sara

Recommended Posts

Ilmeisen huonosti osaan hakutoimintoa käyttää, joten tuli aloitettua uusi aihe.

Pakko vaan avautua  ;D

Oon muuttanut paikkakuntaa ja keikkaillut läheisessä tk-sairaalassa. Oon aivan järkyttynyt seurailtuani touhua uudella osastolla.

Tuolla otsikolla "hoitajien hygienia" en tarkoita siis hoitajan suihkussakäyntiä  vaan sitä miten voi olla mahdollista, että sairaanhoitajat ja perushoitajat käyttävät osastotyössä sormuksia, omia neuletakkeja, kelloja yms. Olen tottunut siihen, että käsihuuhdepullo löytyy joka sängynpäästä ja joka kolkasta osastolla. uudessa keikkapaikassani niitä on yksi per huone!  :) Siis aseptiikka prkl..

Osastolla on myös eristyksiä, joten tekee kyllä pahaa olla työkavereiden kanssa taukotiloissa, jääkaapilla ym. käydä vessassa.  :nauraa: Ja sitten lähteä kotiin, jossa on pieni lapsi..

Aikaisemmalla paikkakunnalla olin keskussairaalapuolen lisäksi tk-puolella, ja missään en tällaiseen törmännyt. Tk-osastollaKIN hygieniahoitaja palautti nopeasti ruotuun ihmiset, jos joku yritti hygieniaseikoista luistaa.

Olenko hysteerinen ja tää ihan tavallista, vai eletäänkö tuolla osastolla ku pellossa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 75
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse teen tällä hetkellä pelkkää keikkaa joten näen monen monen laista paikkaa.

Mutta otetaan esimerkiksi tämän päiväinen keikkapaikkani.

Sairaanhoitajilla ja perushoitajilla on sormukset ja kellot ja lävistykset ihan niinkuin muuallakin, päällänsä siis. Itselläni oli kaksi sormusta, 3 lävistystä ja korvakorut. Ei ketään haittaa, se on nykypäivää.

Käsihuuhteet löytyy huoneiden ovien ulkopuolelta. Ihan kuin monessa muussakin paikassa.  Miksi siis et itse kuljettaisi huuhdepulloa mukanasi jos häiritsee? Vink vink.

Osastolla on myös yksi eristyshuone, jossa tosin eristys ei toimi kuten pitäisi. Mutta..

Ollessani sitten infektio-osastolla niin sielläkään ei toimi ja samanlailla koruja on kyllä kaikilla, itsellänikin.

Tuolla tämänpäiväisessä paikassa joskus mainitsin, että itsellä teki pahaa syödä vanhassa työpaikassani kun koko ajan joku räkäinen mummo oli vieressä, siis siellä ei ollut taukotilaa henkilökunnalle. Tähän totesi toinen työntekijä: että ellei siedä likaisuutta ym niin on väärällä alalla. Joten voisiko tähän todeta vähän samalla tavalla..

"Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tuo Mortician kertomus on kyllä aika takapajulasta. Luulisi, että peruskäsihygienia olisi jo ihan selvä homma kaikille paikasta riippumatta. Ymmärrän, ettei työpuvun taskussa jaksa kannella omia huuhdepulloja. Ne pitäisi ehdottomasti olla jokaisessa potilashuoneessa vapaasti kaikkien käytettävissä.

Onkohan tuossa paikassa hygieniahoitajaa talossa? Hänelle voisi laittaa viestiä. Meillä hygieniahoitaja laittaa aika ajoin viestiä/infoa/muistutusta kaikille osastoille hygieniasääntöjen noudattamisista. Niistähän on sairaaloissa säännöt, joita kaikkien työntekijöiden tulisi noudattaa. Eristyssäännöt on erikseen jokaisen bakteerin/viruksen osalta jne.

Loppujen lopuksi mielestäni käsihygienia on jokaisen hoitajan omalla omallatunnolla. Opiskelijoille näytetään esimerkkiä ja kun ottaa itse tavaksi ainakin huuhteen käytön eri potilaskontaktien välissä, niin äkkiä siitä tulee rutiini, josta taas on vaikea luopua. Muistettava kuitenkin on, ettei käsihuuhteen käyttö korvaa saippuapesua. Niin ainakin meillä on ohjeistettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi nyt sinä ymmärsit väärin, Morticia! En tarkoittanut sinua arvostella. Olen kanssasi samaa mieltä. Ei tietenkään ole oikein sanoa noin kun sinulle tokaistiin. Meilläkään ei saa pitää kelloja ja sormuksia enkä niitä pidä. Ei meillä voisikaan niitä pitää kun kädet lilluu erilaisissa eritteissä koko ajan. Korut syöpyisivät puhki ja kellot pysähtyisivät:D

Meillä on yksi käsihuuhdepullo/potilashuone ja heti huoneen ulkopuolella toinen pullo. Hoitajat tuovat halutessaan potilaan sängyn päähän potilaalle oman pullon, jos katsovat sen tarpeelliseksi. Eristyspotilaat ovat omissa huoneissaan ja heillä on omat huuhteensa siellä.

Minäkään en söisi eväitäni potilasvuoteen vierellä. Silti en ole eritekammoinen. Luulisi, että siitäkin olisi jotkut säännökset, että hoitajilla pitää olla oma taukotila jossa voi syödä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistettava kuitenkin on, ettei käsihuuhteen käyttö korvaa saippuapesua. Niin ainakin meillä on ohjeistettu.

Lähiaikoina TYKSin hygienialuennolla olleena meillä sääntö menee niin, että vuodeosastoilla kädet pestään vain kun ovat näkyvästi likaantuneet, vessakäynnin jälkeen ja tiettyjen mikrobien kanssa kanssa touhutessa. Käsihuuhdetta käytetään kontaktien välissä se 3 ml eli noin kaksi painallusta (automaattiannostelijahan antaa kaksi annosta). Kun kädet ovat liian tahmeat käsihuuhteesta (=liian monta kerrosta), ne huuhdellaan viileällä vedellä ja kuivataan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistettava kuitenkin on, ettei käsihuuhteen käyttö korvaa saippuapesua. Niin ainakin meillä on ohjeistettu.

Lähiaikoina TYKSin hygienialuennolla olleena meillä sääntö menee niin, että vuodeosastoilla kädet pestään vain kun ovat näkyvästi likaantuneet, vessakäynnin jälkeen ja tiettyjen mikrobien kanssa kanssa touhutessa. Käsihuuhdetta käytetään kontaktien välissä se 3 ml eli noin kaksi painallusta (automaattiannostelijahan antaa kaksi annosta). Kun kädet ovat liian tahmeat käsihuuhteesta (=liian monta kerrosta), ne huuhdellaan viileällä vedellä ja kuivataan.

Pääsääntöisesti kädet pestään vain jarnon mainitsemissa tapauksissa. Poikkeuksia on, esim. noro, joka vaatii sekä saippuapesun että käsidesin. Turha niitä käsiä on muuten jatkuvasti veden alla viruttaa.

Meidän osastolla tapasin ihmeekseni kolme tai neljä hoitajaa jotka pitävät sormuksia säännöllisesti töissä. Joukossa on yksi sairaanhoitaja.Kysyin eräältä sairaanhoitajalta, että miksi näin on. Hänen mukaansa siitä oli aikoinaan puhetta mutta nyt käytännöstä on livetty pikkuhiljaa.

Kynsilakkaa on joillakin hoitajilla. Itse mietin, että kumpi on parempi: omat uurteiset kynnet vai siisti lakkapinta?

Mun täytyy sanoa, etten kyllä tajua miten porukka ilkeää pitää sormuksia ja rannekelloa hoitotyössä. Minua etoo jo ajatuskin niiden alle tai kellon rannekkeeseen pesiytyvistä mikrobeista. Tietyt pöpöt elävät erilaisilla pinnoilla kauankin.

Ehjä kynsilakka on ok, kunhan se tosissaan on ehjä.

Muokkaus:typot

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua jotenkin huvittaa, kun jotkut ei väitä näistä seikoista ja sit ihmetellään kun osastolla pöpöt leviää potilaasta toiseen ja itseenkin  ::)

Älä muuta sano. Mua taas ihmetyttää meidän sairaalan eristyssäännöt. Hoitajan tulee pukeutua suoja-asuun kun menee eristyshuoneeseen, vaikkapa vaan viemään sinne jotain tavaraa. Sitten tulee jumppari, joka menee sinne ilman suoja-asua ja vie vielä potilaan huoneen ulkopuolelle kävelemään. Sen jälkeen usein laitoshuoltajat tuovat ja vievät tavaraa huoneeseen ja siivoilevat siellä kaikessa rauhassa ilman suoja-asua.

Kuinka on mahdollista, että jumppari ja laitoshuoltaja eivät siirrä pöpöjä, mutta hoitajat siirtävät? Hoitajathan aina joutuvat käsihuuhdeinfoon, jos todetaan, että pöpökanta on päässyt leviämään. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kynsilakkaa on joillakin hoitajilla. Itse mietin, että kumpi on parempi: omat uurteiset kynnet vai siisti lakkapinta?

Periaatteessa kynsilakkaakaan ei pitäisi hyväksyä. Käsidesin alkoholi pehmentää ja liuottaa kynsilakkaa, jolloin mikrobeille saattaa tarjoutua turvapaikkoja joissa oleskella. Näin sanoo meidän hygieniaohjeet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yäk, sormukset, kello, pitkät, kynnet ja kynsilakka ei kuulu ainakaan mun varustukseen töissä. Samat pöpöthän ne sitten kantaa kotiinkin mitä töissä päivällä sormuksien, kynsien... alle haalii...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Pääsääntöisesti kädet pestään vain jarnon mainitsemissa tapauksissa. Poikkeuksia on, esim. noro, joka vaatii sekä saippuapesun että käsidesin. Turha niitä käsiä on muuten jatkuvasti veden alla viruttaa.

...Kuin myös Clostridium difficile, aika näpsäkkä leviämään ja pelkkä käsidesi ei riitä taudinaiheuttajia tuhoamaan.

Mun mielestä töissä riisutaan korut käsista ja kellot ranteista. Kaulakoruista ja korvakoruista en ihan niin tarkka olis, hygienia kysymyksenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen tällä hetkellä työharjoittelussa sisätautiosastolla, jossa oh:lla on päällään t-paita, sen päällä työtakki, normaalisti työhousut, puukengät, rakennekynnet joihin on liimattu "timantteja" ja tarroja, vilutakkia hän ei tunne, vaan välillä päällänsä on poncho. Korvissa on päivittäin isoja riippuvia helyjä, kaulassa jämäkät muovihelmet. Ok, kyseessä on oh, mutta hänkin on mukana hoitotyössä. Sama tyyli on tarttunut muutamaan sairaanhoitajaan, joilla myös siviilipaita avonaisen työtakin alla, hillitön määrä hajuvettä, koruja ym. rekvisiittaa. Puhuin asiasta osaston apulaisoh:n kanssa, joka on hygieniavastaava, hän sanoi keskustelleensa asiasta osastokokouksissa eikä muutosta synny. Voi luoja. Mun mielestä käsittämätöntä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen varmaan jossain toisessa ketjussa kertonut, mutta parhaiten muistan synnytyssaliharjoittelun, jossa ohjaava kätilö vetää napsautti steriilit hanskat  isojen timanttisormusten yli (useammassa sormessa). Oppilaana muistan miettineeni, että jos ei potilasta ajattelekaan, niin miettisi mitä sormuksiinsa kerää kotiin vietäväksi.

Yleisesti ottaen osastolla syntyy yllättävän helposti ns. yleisesti hyväksytty toimintatapa. Jos oh on tiukka ja vaatii, että noudatetaan hygieniaohjeita, niin aluksi on napinaa, mutta sitten toiminta muuttuu automaattiseksi ja osastolle tulevat vierailevat tähdet ohjataan toimimaan samoin. Jos hiljaisesti hyväksytään rakennekynnet, rannekellot, sormukset jne. tapa lisääntyy nopeasti niidenkin hoitajien keskuuteen, jotka muutoin eivät niitä käyttäisi.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tuntuu, että hoitoalalta löytyy liian monta sellaista ihmistä vieläkin, jotka ei oikein ole sisäistäneet hyvän hygienian tarkoitusta. Sormuksia, koruja, ym. muuta töissä tarpeetonta pidetään jatkuvasti työaikana. On jopa sellaiseenkin törmätty, ettei edes viitsitä kunnon käsihygieniasta huolehtia. Jotkut eivät tunnu oikein oppineen siihen, että myös ihon kunto vaikuttaa käsihygieniaan (esim. ihon rasvaaminen saa monesti jo ihmeitä aikaan, sillä useat vesipesut ja käsihuuhteet kuivattavat käsiä). Tosin on myös niitä paikkoja edelleenkin, missä työnantajatkin yrittävät luistaa hygieniasta (niin potilas-, kuin henkilökuntahygieniasta).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen hoitaja sais kattoo peiliin joka käyttää töissään sormuksia, rannerenkaita tai kelloja. Ja ihan oikeesti Miettiä mitä kaikkee PIIP! ne sisältään työpäivän jälkeen ja sitten vievät ne kotionsa ja kaupaan jossa tartuttavat kaikki muut ihmiset. Mut joitakin se vaan on liikaa vaadittu et sitä tajuisivat. T: Ei hysteerinen hoitsu mut kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen hoitaja sais kattoo peiliin joka käyttää töissään sormuksia, rannerenkaita tai kelloja.

Ole hyvä ja ammu minut, mutta minä käytän kelloa töissä. Monesti hyödyllinen, esim. ajan seuraamiseen ja oikeiden aikojen kirjaamiseen.

Meillä on joka potilaspaikalla kaksi kelloa. Toinen monitorissa, toinen tietokoneessa. Lisäksi joka huoneessa vähintään yksi kello seinällä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen hoitaja sais kattoo peiliin joka käyttää töissään sormuksia, rannerenkaita tai kelloja.

Ole hyvä ja ammu minut, mutta minä käytän kelloa töissä. Monesti hyödyllinen, esim. ajan seuraamiseen ja oikeiden aikojen kirjaamiseen.

Meillä on joka potilaspaikalla kaksi kelloa. Toinen monitorissa, toinen tietokoneessa. Lisäksi joka huoneessa vähintään yksi kello seinällä.

Juu ja meillä on potilaita, jotka makaavat jossain katuojassa yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen hoitaja sais kattoo peiliin joka käyttää töissään sormuksia, rannerenkaita tai kelloja.

Ole hyvä ja ammu minut, mutta minä käytän kelloa töissä. Monesti hyödyllinen, esim. ajan seuraamiseen ja oikeiden aikojen kirjaamiseen.

Meillä on joka potilaspaikalla kaksi kelloa. Toinen monitorissa, toinen tietokoneessa. Lisäksi joka huoneessa vähintään yksi kello seinällä.

Juu ja meillä on potilaita, jotka makaavat jossain katuojassa yms.

Meillä taas ei ole monitoreita kuin yksi/osasto. Joka huoneessa kello, mutta nekin yleensä väärässä. Kaupungin "työmiehillä" kestää noin kolme viikkoa vaihtaa niihin patterit ja hoitajien työtehtäviinhän se ei kuulu:) Paras kun on oma kännykkä taskussa josta katsoa "virallinen" aika.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen hoitaja sais kattoo peiliin joka käyttää töissään sormuksia, rannerenkaita tai kelloja.

Ole hyvä ja ammu minut, mutta minä käytän kelloa töissä. Monesti hyödyllinen, esim. ajan seuraamiseen ja oikeiden aikojen kirjaamiseen.

Meillä on joka potilaspaikalla kaksi kelloa. Toinen monitorissa, toinen tietokoneessa. Lisäksi joka huoneessa vähintään yksi kello seinällä.

Juu ja meillä on potilaita, jotka makaavat jossain katuojassa yms.

Meillä taas ei ole monitoreita kuin yksi/osasto. Joka huoneessa kello, mutta nekin yleensä väärässä. Kaupungin "työmiehillä" kestää noin kolme viikkoa vaihtaa niihin patterit ja hoitajien työtehtäviinhän se ei kuulu:) Paras kun on oma kännykkä taskussa josta katsoa "virallinen" aika.

"Hoitsukello" on kätsä, kulkee paidassa kiinnitettynä mukana  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä taas ei ole monitoreita kuin yksi/osasto. Joka huoneessa kello, mutta nekin yleensä väärässä.

Itse en kelloa omista eli aika katsotaan lähimmästä kellosta jos sellainen on. Jos ei löydy niin sitten arvioidaan; tarkkaa aikaahan tarvitaan vaan työpäivän lähestyessä loppuaan... ;D

Kaupungin "työmiehillä" kestää noin kolme viikkoa vaihtaa niihin patterit ja hoitajien työtehtäviinhän se ei kuulu:)

Joo, kyllä jotain rotia pitää olla mitä hoitaja työmaallaan alentuu tekemään...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kotiosastolla hoitajat kyllä noudattavat hyvää käsihygieniaa. Siitä huolimatta noroepidemia uusiutuu jatkuvasti, koska laitoshuoltajat laiminlyövät täysin hygieniasta huolehtimisen. Huoneiden peseminen kloorilla jää hoitohenkilökunnan murheeksi. Laitsarit ei edes pese käsiään ja menevät eristyshuoneisiin ilman mitään suojausta. Näiden työmoraali tuntuu olevan lähellä nollaa. Myös nestelistat jätetään ihan surutta täyttämättä.

Muilla meidän talon osastoilla laitsarit haukkuvat tämän osaston henkilökuntaa, emme kuulemma auta laitoshuoltajia ruoan jaossa. Omat kokemukseni sanovat kyllä jotain ihan muuta. Tämä vihanpito lähtee hyvin pitkälle laitoshuoltajien puolelta. Me olemme yrittäneet olla heille ystävällisiä. Osastonhoitaja pesee kätensä koko jutusta, eikä halua puuttua asioihin. Kohta on ihan täysi sota käynnissä.  :-

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kotiosastolla hoitajat kyllä noudattavat hyvää käsihygieniaa. Siitä huolimatta noroepidemia uusiutuu jatkuvasti, koska laitoshuoltajat laiminlyövät täysin hygieniasta huolehtimisen. Huoneiden peseminen kloorilla jää hoitohenkilökunnan murheeksi. Laitsarit ei edes pese käsiään ja menevät eristyshuoneisiin ilman mitään suojausta. Näiden työmoraali tuntuu olevan lähellä nollaa. Myös nestelistat jätetään ihan surutta täyttämättä.

Muilla meidän talon osastoilla laitsarit haukkuvat tämän osaston henkilökuntaa, emme kuulemma auta laitoshuoltajia ruoan jaossa. Omat kokemukseni sanovat kyllä jotain ihan muuta. Tämä vihanpito lähtee hyvin pitkälle laitoshuoltajien puolelta. Me olemme yrittäneet olla heille ystävällisiä. Osastonhoitaja pesee kätensä koko jutusta, eikä halua puuttua asioihin. Kohta on ihan täysi sota käynnissä.  :-

Tuttuja juttuja. Laitoshuoltajia ei koske eristyssäännöt meidänkään osastolla. Tarjottimia tuodaan ja viedään ilman eristyskamppeita, käsidesinfektioita jne. Kloorauksen he kyllä hoitavat hyvin. Oh pitää siitä huolen. Nestelistoja toiset täyttävät, toiset ei. Riippuu ihan henkilöstä. Jotkut ovat niin orjallisia aikataulujen noudattajia, että potilaalla jää ruoka kesken, kun tarjotin pitää muka ottaa pois, että se ehtii keittiöön ajoissa. Me hoitajat ihmetellään miten joku potilas nyt noin nopeasti söi. Totuus on, ettei syönyt. Aikaa ei ollut. Ja kuten jo mainitsin aikaisemmin, jumppareitakaan ei vissiin eristyssäännöt koske. Laitoshuoltajilla on meidän sairaalassa eri pomot, kuin hoitajilla ja siksi näistä yhteisistä asioista sopiminen on joskus vaikeaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästähän on jossain kyllä pitkäkin topic. Mut mä en itse kans käytä sormuksia, koruja, kelloja, yhtään mitään. Kynnet leikkaan mahd lyhyiks ja lakkaa käytän ehkä kesäisin varpaiden kynsissä... Kännykkä on kyllä taskussa tai kanslian pöydällä. (Heh, vaikka se voidaankin sieltä varastaa.) Kännykästä siis näkee kellon. Mut sitäkään en kaiva taskusta ellen oo käsidesissä uittanu käsiäni ensin. Eikä se toimenpiteissä yleensä siellä taskussa ole.

Mua ei jotenkin muiden sormukset yms haittaa, mut nään punaista aina kun yks laitsari kiskoo hanskat kädessä käsidesiä.  huh.gif

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...