Jump to content
MAINOS

Hätäkeskuksen vastausviive


Krankenwagenfahrer

Recommended Posts

Toki kun tulee pelkkä tekstari ei voi aina tuudittautua siihen että kiiretön keikka tuli koska useasti on käynyt niinkin että tekstari tulee pari minsaa aiemmin ja se onkin sit yleensä kiirellinen pelastustoimen yhteistehtävä (paljon yksiköitä) hälytyksessä. Liittyiskö tuohon yksiköiden määrään se viive hälytyksessä, Luuriapinalle taas kysymys?

Ja lisäksi voi olla, että häkessä on päivystäjä mokannut puheryhmien yhdistämisessä yhteistoimintatehtävillä, tai muuten vaan höpissyt väärään puheryhmään. Tästä syystä meilläkin on pikkuhiljaa tarpeiden kartoittuessa paremmin vähennetty puheryhmiä. Nykyään koko alueella enää viisi Anto-ryhmää,viisi Info-ryhmää ja poliisin ATK. Muut aina auki olevat yhteistyöpuheryhmät päälle.

Tuo pari minuuttia tuntuu kovin pitkälle ajalle. Tutkin taannoin erään komppanialähdön (yht. yli 200 viestiä/statusta) lokitiedostoa, ja nuo viestit meni häkestä eteenpäin alle 30 sekunnissa. Ongelmana tuolloin oli ns. asemakuulutuksien vastakuittaukset, jotka tulivat toisiinsa verrattuna pitkien aikojen päästä. (minuutin sisällä kuitenkin) Tällöin päivystäjä ei oikein tiennyt milloin pitäisi puheryhmän kautta hälytysilmoitus lukea. Homma muutettiin kaksiaaltoiseksi ja siten, että asemakuulutukset aukeavat ensin kaikki peräkkäin.

Käytännössä siis suuri yksiköiden määrä vaikuttaa eri viestien läpi menoon, sillä toimenkuvani puitteissa selvitin asiaa erään hälytyksen jälkeen. Erään alueen päivystävä päällikkö yhdessä useiden palomestarien kanssa valittivat viesteistä. Soneran, Elisan + DNA:n liittymiin viestit menivät nopeimmin ja varmimmin. Muihin satunnaisilla viiveillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kiittää Luuriapinaa teksteistä, joista ainakin ensimmäinen olisi hyvä lukaista Sisäasiainministeriössä, arvoisassa alueellistetussa Hätäkeskuslaitoksessa Porissa ja parilla muullakin hallinnon tasolla. Tuskin vaan eksyvät tavallisten kuolevaisten joukkoon lukemaan...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku tossa mainitsi, että hyvä, kun tehtävät tulee vain tekstarina. Ehkäpä näin puheliikenteen vuoksi, mutta vapaamuotoisen varan aikana tuo harmittaa. Kun tietää, että pelastuslaitoksen piipaa autot lähtee alueella ekana kaikille tehtäville (poislukien siirrot pois kunnan aluelta) niin, kun kuulee keikat tietää oman vapaa-aikansa paremmin. Jos laitoksen autot on tallissa ei ole pelkoa, että tulisi ainakaan kiireinen kyyti ja voi mennä vaikka saunaan ihan rauhassa. Nyt jos ja kun kiireettömiä tehtäviä ei enää kuule tällainen taktikoinnin mahdollisuus jää pois.

Hieman off topic, mutta ei ollut puhettakaan siitä että olisin pitänyt varallaolon aikana virveä kuunteluasennolla??? Kyllä vapaa-aika on vapaa-aikaa vaikkakin ollaan varalla. Ja saunassa varallaolon aikana voi käydä aivan rauhassa miettimättä toisten sakujen liikkeitä. Hullua hommaa tuommonen. Tai sit vaan sitä yli-innokkuutta. Kuulostaa vaan niin veparitouhulta. Istutaan autossa väliasu päällä piippari korvalla jos nyt sattuis vaikka keikka pärähtämään.

Pakko vastata vaikka todellakin off topicia. Niin, että kyllä sieltä saunasta ei ehdi siihen varttiin (enkä halua edes lähteä kesken saunan). Sattumoisin asun sen verta kaukana, että 15 min ottaa varsinkin näin talviaikaan tiukoille vaikka ihan vaatteet päällä olis kengät jalassa saati, että suihkun kautta pitäis lähteä. Että ei mitään yli-innokkuutta (enää tällä iällä ja kokemuksella) tai sitten mun pitää muuttaa lähemmäs työmaata, ettei tarvi miettiä miten ehtii.  :)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, että kyllä sieltä saunasta ei ehdi siihen varttiin (enkä halua edes lähteä kesken saunan). Sattumoisin asun sen verta kaukana, että 15 min ottaa varsinkin näin talviaikaan tiukoille vaikka ihan vaatteet päällä olis kengät jalassa saati, että suihkun kautta pitäis lähteä.

Täällä päin suomea riittää vartin lähtövalmiuteen se että lanssi nytkähtää liikkeelle vartissa, todellisuudessa se saattaa olla matkalla vasta puolen tunnin kuluttua riippuen toisen kollegan asuinpaikasta... :-

Ja oli lähtövalmius vaikka kuinka välitön niin kahta en vaihda; iltasaunaa ja untuvatäkin alla nukkumista. Sitä on paljon virkeämpi keikoillakin kun uni on ollut syvää ja rauhaisaa.. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viimeksi soittaessani sairaalasiirtoa varten häkeen, jonotin 10 minuuttia (aika näkyi puhelimen puhelun kestoa osoittavasta kellosta). Tämä tapahtui Varsinais-Suomessa. Kiirehän meillä ei ollut mutta sitähän ei häke tiennyt. Siinä jonottaessani mietin, että mitäpä jos olisin soittanut kaupungilta elvytystilanteesta tai muusta kiireellisestä tilanteesta? 10 minuuttia on todella pitkä aika odottaa, että joku edes vastaa puhelimeen. Joku päivä osaston sihteeri soitti kyytiä potilaalle ja vieressä kun olin, kuulin aivan selvästi miten hän sanoi että kyseessä kiireetön siirto. Meni muutama minuutti ja sairaankuljetus juoksee osastolle reput selässä! Olivat saaneet keikan kiireellisenä. Onneksi nämä ovat harvinaisempia tilanteita. Useimmiten häkeen pääsee läpi hyvin nopeasti ja kyydit tulevat niinkuin kuuluukin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku tossa mainitsi, että hyvä, kun tehtävät tulee vain tekstarina. Ehkäpä näin puheliikenteen vuoksi, mutta vapaamuotoisen varan aikana tuo harmittaa. Kun tietää, että pelastuslaitoksen piipaa autot lähtee alueella ekana kaikille tehtäville (poislukien siirrot pois kunnan aluelta) niin, kun kuulee keikat tietää oman vapaa-aikansa paremmin. Jos laitoksen autot on tallissa ei ole pelkoa, että tulisi ainakaan kiireinen kyyti ja voi mennä vaikka saunaan ihan rauhassa. Nyt jos ja kun kiireettömiä tehtäviä ei enää kuule tällainen taktikoinnin mahdollisuus jää pois.

Hieman off topic, mutta ei ollut puhettakaan siitä että olisin pitänyt varallaolon aikana virveä kuunteluasennolla??? Kyllä vapaa-aika on vapaa-aikaa vaikkakin ollaan varalla. Ja saunassa varallaolon aikana voi käydä aivan rauhassa miettimättä toisten sakujen liikkeitä. Hullua hommaa tuommonen. Tai sit vaan sitä yli-innokkuutta. Kuulostaa vaan niin veparitouhulta. Istutaan autossa väliasu päällä piippari korvalla jos nyt sattuis vaikka keikka pärähtämään.

Pakko vastata vaikka todellakin off topicia. Niin, että kyllä sieltä saunasta ei ehdi siihen varttiin (enkä halua edes lähteä kesken saunan). Sattumoisin asun sen verta kaukana, että 15 min ottaa varsinkin näin talviaikaan tiukoille vaikka ihan vaatteet päällä olis kengät jalassa saati, että suihkun kautta pitäis lähteä. Että ei mitään yli-innokkuutta (enää tällä iällä ja kokemuksella) tai sitten mun pitää muuttaa lähemmäs työmaata, ettei tarvi miettiä miten ehtii.  8)

Hieman kärkkäästi taisin kirjoitta, anteeksi siitä sinulta. Kirjoitukseni kuitenkin kuvastaa niitä mielialoja mitä ensihoitoalan varallaolosysteemi minussa aiheuttaa. Onhan se aivan älytöntä että lakitekstin mukaan varallaolo ei saa heikentää työntekijän vapaa-aikaa (en muista tarkasti sanallaan, mutta tuohon suuntaan), mutta silti käytännössä 15 minuuttiakin on niin tiukka aika että pitää miettiä mitä tekee. Onhan se kuitenkin hullua ajatella, että varallaolon aikana joudut kuuntelemaan virveä vain sen varalta josko pelastuslaitoksen yksikkö lähtee keikalle. Ja ollaanko sen jälkeen jotenkin erityisessä valmiudessa lähtöön, kuten sanoit??

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa kyllä hurjalta nuo häkeviiveet. Siinä on kiva sitten omaistaan yrittää omatoimisesti elvyttää yli kymmenen minuuttia jollain sota-ajan elvytysohjeilla ja odotella että hätäkeskus ehtii kiireiltään vastata luuriin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa kyllä hurjalta nuo häkeviiveet. Siinä on kiva sitten omaistaan yrittää omatoimisesti elvyttää yli kymmenen minuuttia jollain sota-ajan elvytysohjeilla ja odotella että hätäkeskus ehtii kiireiltään vastata luuriin...

Viimeisimmillä koulutuspäivillä (kerran kuudessa viikossa) käytiin tilastoja läpi, ja oman alueen hätäkeskuksessa oli päästy 90%:iin vastattua puheluista alle 10 sekunnin, eli tulostavoitteeseen. Parempi oli vain yliresursoitu pikkuhäke, jossa puhelumäärät eivät ole juuri mainittavia...

Tuonkin asian takia muista hätäkeskuksista virtaa väkeä meille ihmettelemään, että miten voi olla mahdollista. Vähemmällä puhelumäärällä ja suuremmilla henkilöstömäärillä varustetut hätäkeskuksetkaan eivät olleet yltäneet samaan...

Toki meilläkin on viiveitä vastaamisissa, joka vuorossa on useiden minuuttien jonoja. Päivällä lähes aina puheluita jonossa. Tavoitevahvuuksista jouduttu tinkimään usein, koska porukka ei riitä, eikä ylityöt enää kiinnosta. Reilu 20 tuhatta vuosittaista ilmoitinlaitepuheluakin tulee nykyään päivystäjille, koska erillistä ilmoitinlaitteiden puheluiden hoitajaa ei ole enää. (tilapäinen heikennys toivottavasti??)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viikolla tapahtuneen keikan ansiosta itsellä herää paljon kysymyksiä myös millaisella viiveellä saadaan yksiköitä liikkeelle. Meillä meni 701A tehtävään evyn hälyttämiseen yli 4 min ja lähin ambulanssi lähti 15min ajon päästä... Ollaan ihmetelty tätä viivettä ja mielenkiinnolla odotellaan selvitystä asiasta. Asiassa inhottavaa että pitkästä hälytysviiveestä huolimatta evy kerkesi olla 7 min kohteessa ennen ensimmäistä sakua. Ja jos tämän lisäksi on ollut vastaamisviivettä niin potilaan tulevaisuus on sitten siinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon hälyttämis viiveeseen en sano mitään, mutta puheluviiveisiin sen verran vielä kommentoin että osassa keskuksia on sairaalasiirto-puhelut priorisoitu niin että "kansalais"puhelut menee edelle.  Toki voi jonoa muutenkin olla, mutta tuo priorisointi selittää osaltaan sairaalasiirto puheluiden jonotusaikoja.

Luuriapinalle: Suurelle Kateudella oon seurannu teidän vastausprosentteja  >:D  (yritetään kovasti ottaa teitä kiinni...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon hälyttämis viiveeseen en sano mitään, mutta puheluviiveisiin sen verran vielä kommentoin että osassa keskuksia on sairaalasiirto-puhelut priorisoitu niin että "kansalais"puhelut menee edelle.  Toki voi jonoa muutenkin olla, mutta tuo priorisointi selittää osaltaan sairaalasiirto puheluiden jonotusaikoja.

Miten tuo sairaalasiirtojen priorisointi muka toimii? Jos kukaan ei vastaa puheluuni niin miten siellä tiedetään, että sairaalasiirtoa soittelen? Kyllä meille joskus tarvitaan kiireellistäkin apuva paikalle.

Muokkaus:Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Priorisointiin on ainakin kaksi eri tapaa, eli joissain keskuksissa sairaalasiirroille on oma numeronsa, ei 112, ja se on ns normaali nro joka ei saa hätäpuhelun statusta häken puhelinvaihteessa.

Toinen tapa on määritellä joistain numeroista tai jonkun puhelinkeskuksen kautta tulevat puhelut eri "jonoon".

Sitä en osaa sanoa missä kaikissa keskuksissa siirtopuhelut on näin hoidettu.

Häken puhelinvaihde on rakennettu niin että päivystäjille voi asettaa taitotasoja (esim kielen mukaan) ja puhelut ohjautuu sen mukaan. Jos näitä tasoja ei ole määritelty puhelu ohjautuu pisimpään vapaana ollelle päivystäjälle.

Jos tuollaisia pitkiä jonotusaikoja on niin niistä kannattaa pistää kysely häkeen, siellä pystytään puheinvaihteelta katsomaan milloin puhelu on tullut sisään, kauanko se on ollut jonossa, miksi ollut jonossa, kuka vastannut jne.

Tämä on vain yksi mahdollinen selitys pitkille jonotusajoille, toki tuollainen ruuhkautuminen on ihan mahdollinen ja sitten kaikki tekniset jutut siihen päälle (joita ei toki pitäisi kovin paljoa olla, mutta tekniikka on aina tekniikkaa...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän täysin häken kuormituksen tiettyinä aikoina ja sen, että ANTO-kanavaa ei ole tarkoituskaan kuunnella tiettyinä aikoina. Seuraavassa tositarina:

Silloin meinaa huumori loppua kun on käsissä äkkieloton ja huudat tilanteesta yllättyneenä paikallisella ANTO -kanavallamme häkeä ja pyydät koko sirkusta paikalle kiireellisenä elottomuuden takia. Häkepäivystäjä vastaa, aivan oikein toimien, "...soita 112:aan...". Kun soitani 112:aan, vastaa nauhoitettu tiedoite "...meillä on juuri nyt ruuhkaa, odottakaa sulkematta..." ja eikun INFO -kanavalle kokeilemaan, hätäkutsun painaminenkin kävi jo mielessä... Loppujen lopuksi apua luvataan paikalle ja avunpyytäjän toimesta on tehty heti selväksi "....ei hengitä, eloton..."

Sitten halpapalkkainen virkamies pumppaamisen ohessa ihmettelee, ettei "työn ääni" ala kuulumaan taustalla kohtuullisen ajan kuluessa, vaikka ollaan aika tiheän yksikköverkon katteessa.. Vajaan 10 min kuluttua kyytivaunu vilahtaa kulmalla ja kaveri huitoo kuin hullu saadakseen huomion kohdennettua oikeaan suuntaan.

Kyytivaunun miehistö ihmettelee miksi keikka tuli "vanhana B70:na" ja pumppaaminen jatkuu... Kappas kehveli, tarvitaankin vispilää paikalle avuksi potilaan pamahtaessa käyntiin. Kaiken kiireen keskellä kehoitin kaveriani kysymään paikallisella omalla ANTO- kanavallamme kopteria avuksi ja siitähän huumori häkessä loppui....

Muitakin esimerkkejä riittäisi, mutta ne eivät kuulu hoitajat.net alueelle...

Nopeasti sisään -- paareilla ulos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tulipa katsottua tällainen ohjelma.

http://areena.yle.fi/toista?id=1130275

Mä katselin toisella silmällä kans... hiukan ihmetytti se rantaruåtsalainen joka marisi kun paloon oli hälytetty niin paljon yksiköitä eikä kaikkia edes tarvittu... kai se on P3 hommia perua ylimääräiset yksiköt, hätäkeskus vaan hälyttää  ne ketkä on vasteeseen määritelty. Jotenkin tuossakin oli taas unohtunut se, että häke hälyttää yksiköt MUITTEN määrittelemien vasteiden mukaan saamiensa tietojen perusteella.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipa katsottua tällainen ohjelma.

http://areena.yle.fi/toista?id=1130275

Mä katselin toisella silmällä kans... hiukan ihmetytti se rantaruåtsalainen joka marisi kun paloon oli hälytetty niin paljon yksiköitä eikä kaikkia edes tarvittu... kai se on P3 hommia perua ylimääräiset yksiköt, hätäkeskus vaan hälyttää  ne ketkä on vasteeseen määritelty. Jotenkin tuossakin oli taas unohtunut se, että häke hälyttää yksiköt MUITTEN määrittelemien vasteiden mukaan saamiensa tietojen perusteella.

MVT on asian ytimessä. Juuri noin. Hätäkeskus syyllistettiin tuossakin tapauksessa, vaikka pelastuslaitoksen pitäisi tuolle alueelle ohjelman tietojen perusteella määritellä ns. merivasteet, eli yksiköt ja kulkuneuvot huomioiden liikkuminen merellä/lauttayhteyksien takana. Taas on pelastustoimi mennyt siitä, mistä aita on matalin... Samat maa-alueella toimivat vasteet eivät todellakaan VOI olla käytössä liikuttaessa vesialueiden takana. Meillä mm. sisävesien saaria varten eri vasteet tilanteisiin...

Kaikista naurettavin kommentti oli Kemiön veparilta, kun navettapaloon hälytettiin joukkuelähtö, vaikka sisällä ei ollut mitään pelastettavaa... Hohhoijaa. Riskinarvio perustuu mm. pinta-alaan, eikä ilmoittajat käytännössä OSAA sanoa mitään, mitä hätäkeskus/pelastuslaitos haluaisi tietää. Mm. tavaroista/eläimistä sisällä jne.  Noh, ehkä yleistin liikaa, mutta pääasiassa mitään kunnon vastauksia ei nykyäään saa, kysyy mitä tahansa. ("EI KUULU MULLE" on aika yleinen vastaus. "OLENHAN VAAN ILMOITTANUT TEILLE")

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikista naurettavin kommentti oli Kemiön veparilta, kun navettapaloon hälytettiin joukkuelähtö, vaikka sisällä ei ollut mitään pelastettavaa... Hohhoijaa.

Samaa meillä duunissa juteltiin, siinä ihminen kommentoi kovasti asiaan, josta ei OIKEASTI tietänyt mitään!

Koittakaahan jaksaa siellä "montussa".

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monta kertaa piti ohjelman aikana huokaista  :-. Mutta onneksi myös muilla on tullut samanlaisia fiiliksiä

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä mielessä ohjelmassa puhuttiin asiaa että nykyisillä hätäkeskusen vastuualueilla ei ole mahdollisuuksia paikallisten olojen tarkkaan tuntemiseen ja tämä näkyy monissa pienissä asioissa käytännön työssä - yksittäisen hätäkeskuspäivystäjän vika tämä ei tietenkään ole. Väitetään että tekniikka korvaa nämä kokekemukseen/muistamiseen/tuntemiseen liittyvät puutteet, mutta totuus on se että suurien organisaatioiden vuoksi joudutaan turvautumaan hienoon (=epäluotettavaan) tekniikkaan joka ei voi koskaan täysin korvata periferian paikallistuntemusta tai jopa persoonatasolla potilaiden/ihmisten tuntemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...