Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Krankenwagenfahrer

Hätäkeskuksen vastausviive

Recommended Posts

Krankenwagenfahrer

Viime aikoina yhä enenevissä määrin ambulanssia tilanneet henkilöt ovat valittaneet, ettei hätäkeskukseen pääse puhelimella läpi! Siis hätänumeroon vastaaminen kestää niin kauan etteivät tahdo jaksaa odottaa vaan lyövät luurin kiinni. Viimeksi tänä aamuna. Soittelevat sitten vanhasta muistista ambulanssin omaan neuvontanumeroon, sairaankuljettajien siviilikännyköihin ja kotinumeroihin, terveyskeskuksen vuodeosastolle ja poliklinikaille tai mitä ihmeellisimpiin paikkoihin hädän yllättäessä. Pisin vastaamisviive mitä minulle on kerrottu on 7 minuuttia! Tuota en kyllä ensisyömisellä jaksa uskoa, mutta mitään todisteita ei kuitenkaan minulla ole ettei näin ole tapahtunut. Onneksi ei ollut "oman" hätäkeskuksen alueella.

Onko tosiaan niin, että hätäkeskuksissa on niin vähän henkilökuntaa, että viiveet kasvavat näin pitkäksi. Jos näin on, pitää valtiovallalta löytyä pikaisesti rahaa tilanteen korjaamiseksi. 7 minuutissa kerkiää huristella ambulanssilla jo monta kilometriä... ::)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Pisin vastaamisviive mitä minulle on kerrottu on 7 minuuttia!

Lähes 5 minuuttiin tuli päästyä Helsingissä valtion hätäkeskuksen aloittaessa... En tiedä, mistä hätäkeskuslaitos repi mitoitusarvonsa, mutta tuskin navan yläpuolelta... Oliko tämä 7 minuuttinen millä alueella?

Tuosta saisi ihan hyvän lööpin iltapäivälehtiin, jos kyseessä olisi elvytys tai jokin muu hieman kiireisempi tehtävä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ainpaand

Kyllä voi hyvinkin olla 7 min, kaverini odotti 13min vuosi sitten. Ja hänellä ei ollut silloin (onneksi) mikään iso hätä, jolloin yleensä aika tuntuu hyvin pitkältä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lääkärihoitaja

Oma kokemus (+-10krt/vuosi) on ihan minuutteja, siis maksimissaan 2-3min ja seutuna Varsinais-Suomi+ Satakunta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
jätti

Pirkanmaalla pääsee ainakin ihan kivasti läpi kun sairaalasta soittaa, ja ihan 112 mekin näppäillään kyytejä tilaillessa. Joskus joutuu hetken odottamaan, yli 2min ei varmaan ikänä ole mennyt. Etelässä sen sijaan, siis länsi-uudenmaan häkeen, mikälie, on joskus tullut "siviilinä" jonotettua varmaan se 5min, on muuten pitkät minuutit kun omainen on näennäisesti hengitysvajeessa, vaikka luultavasti hyvin hapettuukin koko ajan ja kouristelee palleakipuja urtikariassa sängyllä. Alan ihmisenä tietty ymmärtää, että se ei nyt silti kuole just kohta ja ne vastaa heti kun kerkee, mutta voisin kuvitella, että jos soittaja ois ollu vaikka äitini, ni se ois varmaan paniikissaan lyöny jo luurin kiinni ja tilannu vaikka taksin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Krankenwagenfahrer

Kertojan silloinen asuinpaikka oli Pohjois-Savossa. Odottavan aika on tosiaan pitkä ja usein odotusaika varmaan arvioidaan todellisuutta pitemmäksi.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

No niin, yksi ikuisuusaiheista...  ::)

Vastausviiveet voivat olla ihan mitä tahansa, riippuen salivahvuuksista,meneillään olevista tapahtumista/onnettomuuksista yms. muuttuvista tekijöistä johtuen.  Koskaan ei tässä maassa päästä tilanteeseen, jossa aina hätäkeskuksesta pystytään vastaamaan alle 10 sekunnin. Tämä on toki arvo, jota sisäministeriö tuijottaa, muttei ole toisella kädellä antanut mitään realistisia mahdollisuuksia siihen. Henkilöstö = virat eivät ole kasvaneet hätäkeskusten aloituksien jälkeen, ja mitoituksetkin on tehty ajalla, jolloin kukaan ei voinut kuvitellakaan, kuinka paljon kännykät yleistyvät, sekä kuinka paljon ilmoitukset lisääntyvät mm. soittamisen helppouden (jokaisella puhelin taskussa verrattuna lankapuhelin aikaan) takia. Myöskään kukaan ei ole voinut laskea uusavuttomuuden mukana tulleita puhelumäärien kasvuja.

Lisäksi kokeiluhätäkeskusten ollessa ns. pikkuisia puhelinvälityspajoja, niin suurten tehtävämäärien nykyisille hätäkeskuksille tuli selkeä ongelma, koska henkilöstön mitoituksessa ei ollut pienissä hätäkeskuksissa tarvetta ns. tehtävänseurannoille, sillä puheluunvastanneet päivystäjät pystyivät pyörittämään tehtävänseurantaa samalla, kun hiljaista luonnollisesti oli. On aiva eri asia isompien hätäkeskusten alueella: on vaan tuijotettu, että x määrä henkilöitä tarvitaan laskennallisesti puheluihin vastailemaan ja käsittelemään niitä. Tosin nämä eivät järkevällä tavalla ehdikään enää huolehtimaan tehtävänseurannoista, vaan pitää olla erikseen tehtävänseurantapöydät. Isommissa hätäkeskuksissa on useita poliisin tesejä,useita saku/palotesejä, erillisiä poliisin ATK-pöytiä,ilmoitinlaitepöydät yms. lisäksi. Koska näihin ei ole suunniteltu henkilöstöä, niin nuohan ovat suoraan pois ns. ANTO-pöydistä, eli ilmoitusten/puheluiden vastaanotosta. 112-puheluihin on siis vastaamassa huomattavasti vähemmän porukkaa, kuin "suunnittelijat" olivat luulleet. Parempi on, että jollain on edes kokonaistilanne hallinnassa, verrattuna kaaokseen, jossa kaikki tekevät kaikkea.

Sen sijaan henkilöstöä OLISI voinut lisätä jo ajat sitten, eikä se ole myöhäistä vieläkään. Päinvastainen trendi sen sijaan on valloillaan, koska henkilötyövuosia PITÄÄ vähentää koko laitosta ajatellen valtion tuottavuusohjelman takia, sekä annetuilla määrärahoilla on tultava toimeen >> henkilöstöä pakko vähentää ja toimintoja karsia!  Jos seuraatte lehdistöä, niin mm. poliisiin sama iskee vieläkin rajummin. Monessa kihlakunnassa on myös virantäyttökielto muutaman vuoden, ettei kuluja tule lisää, eikä vapautuneiden virkojen täyttämättömyyden johdosta palkkakulut siis pysy samana, vaan laskee. Samaan aikaa Tampereelta valmistuu poliiseja työttömäksi.

Hätäkeskuspäivystäjien kursseja olisi pitänyt lisätä jo heti 2000-luvun alussa, eikä myöhässä 3-4 vuotta myöhemmin. Nyt tuutista tulee ulos porukkaa paljon, mutta eipä ole vakituisia virkoja heillekään tarjota. Kiitos pakkosäästöjen. Oma ryhmäkin on toiminut vajaalla viime vuoden alkupuolelta, ja kyllä runkovuorostakin yhdenkin henkilön puute näkyy, sillä tehtävämäärät päivystäjää kohden ei meilläkään ole aivan valtakunnan pienimpiä... Silti henkilöstömme työtyytyväisyys on laitoksen kärkitasoa lähes kaikilla mittareilla mitattuna. (Barometrit yms.)

Jonoista: Päivittäin on meilläkin puheluita parin-kolmen minuutin jonoissa. Erään myrskyn aikana oli pahimmillaan 37 puhelua jonossa, vaikka pelkästään 112-puheluihin oli vastaamassa ruhtinaalliset 8 henkilöä (salissa teset ja muut päälle vielä).  Toissavuonna erään isohkon kaupungin ensimmäinen maastopalo valtatien ja ison paikallisväylän risteyksessä poiki reilun puolentoista minuutin aikana 13 puhelua. Antopöytiä oli muistaakseni 4 tai 5 tuolloin, joten eipä muihin ilmoituksiin teoriasssa olisi edes ehtinyt vastaamaankaan.

Vuorovahvuudet: tottakai jokaiselle päivälle + vuorokauden ajalle on suunniteltu tavoitevahvuudet. Perusrunkovuoro ja painopistevuorot henkilöittävät salin. Jos lähtökohta on pahimmillaan sairaslomien,lomien yms. syiden takia, että runkovuorosta on paikalla yksi henkilö (normaalisti 7), ja loput on ylityöläisiä, sekä painopistevuorolaisia ja kuitenkin jäädään tavoitevahvuudesta 1 tai 2 päivystäjää, niin paljoa ei voi odottaakaan, ettei jonoja olisi. Jos sunnuntain iltavuoroa koskeva ryhmätekstiviesti ylitöistä hälytysrahalla ei kiinnosta ketään päivystäjää tai vuoromestaria, niin minkäs teet??  Itse ainakaan en ole pitkämatkalaisena tehnyt ollenkaan ylitöitä. On toistaiseksi muutakin elämää vielä. Monilla kolleegoilla ei sen sijaan tunnu olevan, vaan vetävät itsensä piippuun (yli-)töiden takia ja ovat sairaslomilla jäähdyttelemässä stressin tms. takia... Eipä ole kovin järkevää tuokaan...

Koko byroon pomohan ilmoitti viime vuoden lopulla, että henkilöstötarvetta olisi 100-150 henkilöä lisää heti, että suunnitteluajan tavoitteet täyttyisivät. Sen sijaan säästöjen takia poistumaa on useita kymmeniä. Tämän ja ensi vuoden häkelaitoksessa on 40 määräaikaista virkaa. Aika harvat niihin hakee, koska täyttää saa vain 3 kk (tai erityisestä syystä 6kk) työsopparille. Kuka lähtee aluksi viikoiksi opiskelemaan asioita(perehdytys), että saa saliin tulla töihin (eikä antopöytään pääse tässä vaiheessa vielä), ja kohta joutuukin jo pois sopparin loppumisen takia???  Jossain paniikkipaikkakunnilla on päässyt suoraan kadulta salissa puheluihin vastailemaan, mutta pidän asiaa todella arveluttavana. On monet puntit tutisemassa oikeussalissa...

Summa summarum: Kyllä hätäkeskussaleissa on lähes poikkeuksetta tilaa lisähenkilöstölle. Tarpeen voi jokainen miettiä jatkuvasti kasvavilla puhelumäärillä. Myöskin alueen erityisominaisuudet henkilöstön mitoituksesssa tulisi huomioida. Jos asukasluvultaan vajaa satatuhatta ihmistä pienemmällä häkealueella on enemmän tehtäviä kuin jollain isommalla, niin henkilöstön määrässähän se ei vielä näy. Sillä isommalla alueellahan on tuolloin reilusti rauhallisempaa päivystäjää kohden. Mm. tämmöisiäkin erikoisuuksia löytyy Suomesta. Tosin poikkeuksena. Kyllä niissä isoissa hätäkeskuksissa on normaalisti myös paljon tehtäviäkin...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Satu

No tuossa vuosi sitten jouduin soittelemaan Oulusta käsin ambulanssia Espooseen, 112een läpipääsyyn meni arviolta n. 3 minuuttia ja mikä yllätyksenä tuli, se että olin loppujen lopuksi luurin päässä oikeaan hälytyskeskukseen kesti reilusti yli 10 minuuttia. Olettaisin että sanottuani taikasanan 'Espoo', hälytyskeskuspäivystäjä välittömästi löytäisi numeron/hälytyskeskuksen johon minut yhdistää vaan eipä käynyt näin.  :o

- Satu L.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Parempi on, että jollain on edes kokonaistilanne hallinnassa, verrattuna kaaokseen, jossa kaikki tekevät kaikkea.

Sairaankuljettajan näkökulmasta homma on mennyt huonompaan suuntaan koko ajan hallinnollisista seikoista johtuen. Pienet toimivat hätäkeskukset lopetettiin ja siirryttiin mammuttimalliin, poliisit alkoivat jakamaan saku-keikkoja josta omat ongelmat ja tähän kun yhdistetään se että 112:sta on kehittynyt (kehitetty) valtakunnallinen neuvontanumero niin ei ole ihme että ongelmia on.

Maalaisjärjellä ajateltuna hätäkeskuslaitoksen ruuhkaa ja paineita voisi helpottaa jos sos. ja terveyspuolen neuvontapalvelu sekä kiireettömien sairaankuljetusten logistinen palvelu siirrettäisiin aivan muihin organisaatioihin, niin systeemiin tulisi jotain tolkkua ja hätäkeskuspäivystäjät voisivat tehdä sitä mitä parhaiten osaisivat.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kerde

No tuossa vuosi sitten jouduin soittelemaan Oulusta käsin ambulanssia Espooseen, 112een läpipääsyyn meni arviolta n. 3 minuuttia ja mikä yllätyksenä tuli, se että olin loppujen lopuksi luurin päässä oikeaan hälytyskeskukseen kesti reilusti yli 10 minuuttia. Olettaisin että sanottuani taikasanan 'Espoo', hälytyskeskuspäivystäjä välittömästi löytäisi numeron/hälytyskeskuksen johon minut yhdistää vaan eipä käynyt näin.  :o

- Satu L.

Mut ne kuitenkin ETSI ja YHDISTI? Prkl, mä soitin kerran vastaavanlaisen puhelun eli siis oman alueen hätäkeskus ei ollu se josta sitä apua tarvitsin. "Ei voida auttaa" oli vastaus ja jouduin kiireessä kaivamaan paikallisen poliisilaitoksen numeron ja sinne jonnekin aulahenkilölli, joka sitten yhdisti jonnekin ja siellä ne sitten ihmetteli ensi töikseen, että miksi tällainen puhelu tänne tulee ja uskotaanko me nyt vai ei. Argh. Tohonkin pitäis joku toimivuus saada. Jos mulle itelle jotain sattuis, niin mun lapset ei osaa soittaa häkeen, mut ne on ohjeistettu soittamaan mummille, joka on eri häken alueella.

Mut palatakseni aiheeseen. Mä oon ainakin töissä ollessani enimmäkseen jonottanut useamman minuutin ennen kuin häkestä vastataan. 4-7min turhan useasti. Työkaveri kertoi jonottaneensa 13min kerran... Ja viime keväänä kun itse lanssia tarvitsin, niin ensimmäiset ajatukset oli, että "prkl, mä kuolen ennen kuin sieltä vastataan!"  :o Siks olinkin iloisesti yllättäny, että vastasivat oikeastaan heti. Olin kuvitellu, että ne minuutit, kun sitä lanssia odotellaan on pitkiä, mut se lanssikin tuli lähes samantien kun puhelu häkeen päättyi. Eli joskus näinkin, vaikka töissä kyllä pikkaisen hitaamman käsityksen häkestä saanu...  :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

Parempi on, että jollain on edes kokonaistilanne hallinnassa, verrattuna kaaokseen, jossa kaikki tekevät kaikkea.

Sairaankuljettajan näkökulmasta homma on mennyt huonompaan suuntaan koko ajan hallinnollisista seikoista johtuen. Pienet toimivat hätäkeskukset lopetettiin ja siirryttiin mammuttimalliin, poliisit alkoivat jakamaan saku-keikkoja josta omat ongelmat ja tähän kun yhdistetään se että 112:sta on kehittynyt (kehitetty) valtakunnallinen neuvontanumero niin ei ole ihme että ongelmia on.

Maalaisjärjellä ajateltuna hätäkeskuslaitoksen ruuhkaa ja paineita voisi helpottaa jos sos. ja terveyspuolen neuvontapalvelu sekä kiireettömien sairaankuljetusten logistinen palvelu siirrettäisiin aivan muihin organisaatioihin, niin systeemiin tulisi jotain tolkkua ja hätäkeskuspäivystäjät voisivat tehdä sitä mitä parhaiten osaisivat.

Hätäkeskusuudistuksen syntyhistorian voi tarkastella netistä, syitä miksi nyt vallitsevaan malliin mentiin, oli monia. Kustannustehokkuus oli eräs vaikuttava. Jos palvelun taso samalla laskee joiltain osin, niin eihän päättäjiä se kiinnosta. Raha ratkaisee. Säästöjä tulee mm. palkkakuluista, jotka muutenkin työmaailmassa ovat suurimmat kustannuserät. Alueellamme oli ennen aina vähintään 8 päivystäjää/vuoro. Nykyään pienimmillään 4, ja puheluiden määrä on kasvanut rajusti kännyköiden takia. Toimiiko yhtälö... jonottajat sanokoot mielipiteensä.

Ruuhkaa helpottaisi se, että yhteistyöviranomaiset hoitaisivat lupauksiensa mukaisesti oman osansa asioista. Poliisien palvelupäivystyksien aukioloaikoja supistetaan jatkuvasti, terveydenhuollolta ei saa kattavasti neuvontapalveluita, sosiaalitoimea ei soittaja tavoita suoraan ollenkaan, koska numerot ovat salaisia. Pelastustoimen asioissa klo 16 jälkeen kaikki pienimmätkin tiedusteluasiat kysytään 112:sta jne. (Ja välillä tuntuu siltä, että jopa ennen neljääkin)

Kiireettömät sairaalasiirrot ruuhkauttavat myös, mutta asiassa on monta puolta. Jos samat yksiköt suorittavat siirrot, kuin hoitavat ensihoitotehtävätkin, niin pakkohan tehtävien on oltava hätäkeskuksen tiedossa. Käytettävyys kiireellisempiin tilanteisiin pitää olla tiedossa. Alueellamme on myös joitakin yksityisten siirtoautoja, joiden liikkeistä ei hätäkeskus tiedä mitään, mutta onhan se varsin tyhmää, että ilmoittaja kertoo sakun mennen juuri ohitse, eikä hätäkeskus tiedä mikä yksikkö oli kyseessä, tai miten sen saisi kiinni Jos D-siirrot poistettaisiin häken valvonnasta, niin ainakaan meillä se ei vapauttaisi yhtään henkilöä muihin tehtäviin, vaan edelleen pitäisi olla erillinen saku-/palotese. Tehtäviä on silti sen verran runsaasti, että seurantaa tarvitsee olla. Tesehän poimii tarkoituksenmukaisimman yksikön Anto-pöydille esiin puhelun aikana...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: inkeri 59

Mä pääsin vuonna 2004 heti läpi numerosta 112, tosin he kysyivät soitanko Kouvolasta vai Lappeenrannasta. Siellä oli juuri tehty joitain yhdistämisiä ja avun tuloissa oli ollut ongelmia. Avun tulo kesti silloin 8 min mutta se oli kiirreellisenä hälytetty. Samana vuonna eräs naapuri soitti, ei niin kiireellisestä asiasta: avun tulo kesti melkein tunnin. Paikallisessa lehdessä kohistiin miten ambulanssist olivat menneet oikeaan osoitteeseen mutta väärään kaupunkiin.

No onneksi ei ole tarvinnut 112:een soittaa sen jälkeen. Miten lie Helsingissä pelaa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: meho

Olen soittanut useita kertoja 112:een. Joka kerralla on vastattu heti ja asianmukainen apu on tullut paikalle joko nopeasti tai hitaasti. Ei siis valittamista.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Waltte

Itse joutunut siviilihenkilönä soittamaan useamman kerran 112 ja yllensä aina on vastattu minuutin sisällä.

Työelämässä on useamman kerran tullut esille asiakkaiden kertomana useamman minuutin odotteluja... noh odottavan aika on yleensä pitkä. Yleensä samat asiakkaat väittää että esim kouristus kesti ainakin 15 minsaa ja soitti heti kun se alko 112 ja kuitenkin ollaan oltu kohteessa alle 5 minsaa hälytyksestä... ;)

Luuriapina varmaan osais vastata että kun soitan sakusta HÄKEen (en siis 112) niin se menee yleensä INFOpöytään/hälytyssihteerille? Nämä ns. tehtäväpuhelut ei minun mielestä ainakaan meidän alueella mene normipäivystäjälle?

Tällöin olen useamman kerran joutunut odottamaan minuutteja vastausta ja kuunnellut "hätäkeskuksessa on ruuhkaa" fraasia. Toki tässä vaiheessa ihan sama odottaa koska kiirellistä asiaa ei ole jos kerkiää puhelun ottaa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Jos D-siirrot poistettaisiin häken valvonnasta, niin ainakaan meillä se ei vapauttaisi yhtään henkilöä muihin tehtäviin

Dave-tehtävien logistiikan järjestämisestä muun kuin hätäkeskuksen toimesta (mm. matkapalvelukeskukset) on näkynyt keskusteluja mediassa viime aikoina aina silloin tällöin. En tiedä onko näistä hankkeista nyt sitten täysin luovuttu, mutta hieman oudolta tuntuisi että jos viidennes (karkea maallikon arvio..) hätäkeskuksen työtehtävistä saataisiin siirrettyä muualle, niin se ei vapauttaisi resursseja minkään vertaa..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Muutamaan otteeseen olen joutunut jonottelemaan pienen hetkisen, yleensä vastattu alle minuutissa. Infopöytään soittaessa jonottelu ei ole ollut kovin harvinaista. Mutta ihan kohtuullisen ripeästi on aina palveltu, kiitti.

En tiedä mikä ihmeen villitys nyt on tullut vähentää väkeä säästöjen toivossa juuri sieltä missä sitä on ollut ennenkin niukasti. Muistaakseni 474 poliisin virkaa on jo päätetty lopettaa ja hätäkeskuksellakin näyttää pyyhkivän ihan mukavasti. Pitäisikö vielä ehdottaa näitten kaikkien systeemeiden siirtämistä kotivaralla-oloon..? Hätäkeskuspäivystäjälle tarvis maksaa täyttä palkkaa vain silloin kun hän on puhelimessa, muuna aikana normi 28% palkka.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

Luuriapina varmaan osais vastata että kun soitan sakusta HÄKEen (en siis 112) niin se menee yleensä INFOpöytään/hälytyssihteerille? Nämä ns. tehtäväpuhelut ei minun mielestä ainakaan meidän alueella mene normipäivystäjälle?

Tällöin olen useamman kerran joutunut odottamaan minuutteja vastausta ja kuunnellut "hätäkeskuksessa on ruuhkaa" fraasia. Toki tässä vaiheessa ihan sama odottaa koska kiirellistä asiaa ei ole jos kerkiää puhelun ottaa.

Teille on sakuun annettu ilmeisesti ns. sakutehtävänseurannan numero. On mielestäni ehdottoman oikea numero ilmoittaessanne oma-aloitteisia tehtäviä, ellei alueellanne ole sovittu että ne voi antaa lyhyesti saku infossa? On aivan häkestä riippuvaa, miten käytännöt on järjestelty. Pikkuhäkessä ei tarvitse olla useita tesejä (INFOja), kun isoimmissa pitää olla jopa useita saku-/palotesejä, että ehtii hommia pyörittämään.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 28.01.08 - klo:10:31


Jos D-siirrot poistettaisiin häken valvonnasta, niin ainakaan meillä se ei vapauttaisi yhtään henkilöä muihin tehtäviin

Dave-tehtävien logistiikan järjestämisestä muun kuin hätäkeskuksen toimesta (mm. matkapalvelukeskukset) on näkynyt keskusteluja mediassa viime aikoina aina silloin tällöin. En tiedä onko näistä hankkeista nyt sitten täysin luovuttu, mutta hieman oudolta tuntuisi että jos viidennes (karkea maallikon arvio..) hätäkeskuksen työtehtävistä saataisiin siirrettyä muualle, niin se ei vapauttaisi resursseja minkään vertaa..

Meilläkin onneksi vähenee noiden D-siirtojen käsittely lähiaikoina, kun kilpailutuksen ansiosta tulee uusi yksityinen sakufirma ajelemaan tuon erään maakunnan keskuskaupungista kaikki siirrot. Hoitsujen pitäisi jo nyt soitella suoraan väliaikaiselle toimijalle, mutta vanhasta musitista soittelevat 112:een... Meilläkin on 24h yksi saku/palotese (tehtävänseuranta), jolla on kyllä hommaa aivan riittävästi. Jos päiväaikaan keskittynyt siirtorumba poistuisi 100%:sesti, niin silti ns. kansalaistehtävien takia pitäisi olla edellee tuo sama henkilö varattuna pelkästään saku-/paloteseksi. Niitäkin on aivan riittävästi.

Mm. viimeksi ollessani saku-palotesessä, oli päivällä kesken n. 25 sakukeikkaa, odotuksella oli pahimmillaan joku 15 tai 16 keikkaa. (eräässä kaupungissa pelkästään 11 kpl) Tuohon pelastustoimen tehtävät päälle, joita oli useampi liikenneonnettomuus ja automaatti samanaikaisesti. Sakuja käännyttelin vähän väliä, kun olivat isommissa kylissä aivan loppu kaiken aikaa. (Vaikka hoitoyksiköt eivät ajele C-D-kyytejä niissä)  Iltapäivällä klo 17 jälkeen hiljeni täysin >> yhtäkkiä resursseja vapaana runsaasti. OK. Näistä jos ottaa pois sakut, jotka olivat siirroilla, niin tehtävälista olisi lyhetynyt huomattavasti, mutta koska samoilla resursseilla menevät siirrot ja kansalaistehtävät, niin onhan niitä käsiteltävä. Siirroilla olevat tarjoutuvat aktiivisesti evyksi korkeariskisille. Ja paljon niitä tulee itsekin hälyteltyä potilas päällä vastaavaan hommaan.

Noista siirroista: taas on täysin hätäkeskuksesta kiinni, miten niiden ilmoittaminen hoitolaitoksista häkeen on järjestetty, eli jossain erillinen numero siirtoja varten (jonka nopein poimii ehtiessään tai vaihtoehtoisesti sakutese ottaa), toisaalla kaikki siirrotkin menevät 112-linjan kautta + monia muita järjestelyjä. Helsingissä siirtoja ei juurikaan tule, koska soitot menevät suurelta osin suoraan siirtopalveluja tuottavaille firmoille. (Tästä syystä Helsingissä on aivan erilaiset A-D-jakaumat muuhun Suomeen verrattuna)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Waltte

Luuriapina varmaan osais vastata että kun soitan sakusta HÄKEen (en siis 112) niin se menee yleensä INFOpöytään/hälytyssihteerille? Nämä ns. tehtäväpuhelut ei minun mielestä ainakaan meidän alueella mene normipäivystäjälle?

Tällöin olen useamman kerran joutunut odottamaan minuutteja vastausta ja kuunnellut "hätäkeskuksessa on ruuhkaa" fraasia. Toki tässä vaiheessa ihan sama odottaa koska kiirellistä asiaa ei ole jos kerkiää puhelun ottaa.

Teille on sakuun annettu ilmeisesti ns. sakutehtävänseurannan numero. On mielestäni ehdottoman oikea numero ilmoittaessanne oma-aloitteisia tehtäviä, ellei alueellanne ole sovittu että ne voi antaa lyhyesti saku infossa? On aivan häkestä riippuvaa, miten käytännöt on järjestelty. Pikkuhäkessä ei tarvitse olla useita tesejä (INFOja), kun isoimmissa pitää olla jopa useita saku-/palotesejä, että ehtii hommia pyörittämään.

Juu varmaakin numero on just sinne. Meidän ohjeistuksena on antaa omat tehtävät INFO kanavalla erillisen ohjeen mukaan. Tietyissä tehtävään littyvissä asioissa ollaan tarvittaessa yhteydessä puhelimitse ja HÄKE tietyissä tilanteissa ottaa puhelun mielummin kun radiossa selostaa 5 minsaa tilannetta.

Se mikä meidän alueella tuli hyvänä uudistuksena on radioliikenteen vähentäminen: Oman kunnan alueella tapahtuvat kuljetukset vain statustetaan, jos kuljetetaan toisen kunnan alueelle niin tällöin myös ilmoitus InFO kanavalla... Tämä on rauhoittanut todella paljon puheliikennettä INFO kanavalla. Uudistuksena tuli myös tehtäväantojen suhteen että D tehtävistä tulee vain tekstiviesti, eli tehtävänanto ANTO kanavalla jäi pois. Hyviä kehityksiä ja suunta on oikea.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

Luuriapina varmaan osais vastata että kun soitan sakusta HÄKEen (en siis 112) niin se menee yleensä INFOpöytään/hälytyssihteerille? Nämä ns. tehtäväpuhelut ei minun mielestä ainakaan meidän alueella mene normipäivystäjälle?

Tällöin olen useamman kerran joutunut odottamaan minuutteja vastausta ja kuunnellut "hätäkeskuksessa on ruuhkaa" fraasia. Toki tässä vaiheessa ihan sama odottaa koska kiirellistä asiaa ei ole jos kerkiää puhelun ottaa.

Teille on sakuun annettu ilmeisesti ns. sakutehtävänseurannan numero. On mielestäni ehdottoman oikea numero ilmoittaessanne oma-aloitteisia tehtäviä, ellei alueellanne ole sovittu että ne voi antaa lyhyesti saku infossa? On aivan häkestä riippuvaa, miten käytännöt on järjestelty. Pikkuhäkessä ei tarvitse olla useita tesejä (INFOja), kun isoimmissa pitää olla jopa useita saku-/palotesejä, että ehtii hommia pyörittämään.

Juu varmaakin numero on just sinne. Meidän ohjeistuksena on antaa omat tehtävät INFO kanavalla erillisen ohjeen mukaan. Tietyissä tehtävään littyvissä asioissa ollaan tarvittaessa yhteydessä puhelimitse ja HÄKE tietyissä tilanteissa ottaa puhelun mielummin kun radiossa selostaa 5 minsaa tilannetta.

Se mikä meidän alueella tuli hyvänä uudistuksena on radioliikenteen vähentäminen: Oman kunnan alueella tapahtuvat kuljetukset vain statustetaan, jos kuljetetaan toisen kunnan alueelle niin tällöin myös ilmoitus InFO kanavalla... Tämä on rauhoittanut todella paljon puheliikennettä INFO kanavalla. Uudistuksena tuli myös tehtäväantojen suhteen että D tehtävistä tulee vain tekstiviesti, eli tehtävänanto ANTO kanavalla jäi pois. Hyviä kehityksiä ja suunta on oikea.

Jeps. Meidänkin alueella vaihdettiin viime vuoden aikana siten, että C- ja D-keikat menevät tekstareina, ja A-B-tehtävät myös Annossa puheena. (Lisänä tarvittaessa C:lle tehtävänvaihdot, jos tehtävä on vastaanotettuna ennen sakun lähtemistä) 793 ja 794:t pelkästään statuksilla kuljetusosoitteesta riippumatta. Jos varausaste muuttuu niin se puheena infossa. Nyt on sentään reilusti enemmän tilaa saku infoilla. Päivällä toki joutuu niissä sakut jonottamaan vuoroaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Krankenwagenfahrer

Aika veikeetä, että Luuriapina on töpinöissään kun davet ovat siirtymässä pois häkeltä. Ja että on hyvä että keikat tilataan suoraan tuottajalta. Meillä täällä Väli-Suomessa taas oikein shp ohjeisti palvelun tuottajia, etta kaikki tehtävät pitää tilata häken kautta ja omia keikkoja ei katsota hyvällä. Olisko häkelläkin ollut sormet pelissä.  Näin kun on toimittu, niin viivekin häkessä on varmasti kasvanut. En tiedä olenko ymmärtänyt oikein "oman" häken toiveet omien tehtävien ilmoittamisesta. Itse olen kuitenkin toiminut niin, että ilmoitan ANTO ryhmässä: "Väli XXX 191 tehtäväilmoitus". Häke halusi näin, että osaavat avata oiken "lapun" about 5 näytöstään heti kättelyssä. Sitten ilmoitan tehtävän osoitteen ja koodin ja varausasteen. Häke kuittaa nämä tai kysyy tarkentavia tietoja ja merkkaa ne sitten "lapulleen". Toimii kuin junan vessa ja pienentää puhelinruuhkaa häkessä. Onko tälläinen toiminta ihan syvältä vai maalaisjärjen käyttöä? huh.gif

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

Aika veikeetä, että Luuriapina on töpinöissään kun davet ovat siirtymässä pois häkeltä. Ja että on hyvä että keikat tilataan suoraan tuottajalta. Meillä täällä Väli-Suomessa taas oikein shp ohjeisti palvelun tuottajia, etta kaikki tehtävät pitää tilata häken kautta ja omia keikkoja ei katsota hyvällä. Olisko häkelläkin ollut sormet pelissä.  Näin kun on toimittu, niin viivekin häkessä on varmasti kasvanut. En tiedä olenko ymmärtänyt oikein "oman" häken toiveet omien tehtävien ilmoittamisesta. Itse olen kuitenkin toiminut niin, että ilmoitan ANTO ryhmässä: "Väli XXX 191 tehtäväilmoitus". Häke halusi näin, että osaavat avata oiken "lapun" about 5 näytöstään heti kättelyssä. Sitten ilmoitan tehtävän osoitteen ja koodin ja varausasteen. Häke kuittaa nämä tai kysyy tarkentavia tietoja ja merkkaa ne sitten "lapulleen". Toimii kuin junan vessa ja pienentää puhelinruuhkaa häkessä. Onko tälläinen toiminta ihan syvältä vai maalaisjärjen käyttöä? huh.gif

Vielä kerran tähän off-topicina.

Kyse on pienemmän maakunnan keskussairaalan siirroista. Isomman sairaalan siirot jäävät edelleen, joten kyllä jonoa jää riittävästi. Lisäksi tietenkin valtaosana muista sakukeikoista olevat "kotidavet". Pointti olikin se, ettei häken periaatteessa tarvitse käsitellä niitä n. 4500-5000 vuosittaista siirtoa enää. Yrittäjän sakut eivät tällä tietämää ole tulossa häken käytettäväksi, koska ajelevat vain niitä siirtoja. Todennäköisesti nykyisistä sakuista putoaa vain yksi päiväauto pois, joten ko. kaupungissa lienee parantuvan ensihoidon saatavuus.

Meilläkin on koko aluetta koskeva ohjeistus (jonka shp:t on vaatineet), ettei oma-aloitteisia tehtäviä saisi tulla. "Käsipystyt" ja sakuhemmojen poleilta (koska maaseudulla ovat virka-ajan tk-päivystyksissä) ilmoittamat henkilökohtaisestikin ymmärrän kyllä. Meidän suunnalla saku Anto on vain yksisuuntainen puheryhmä: Häkestä yksiköille. Kaikki muu (mm. oma-aloitteiset) infolla tai puhelimitse sakuteseen.

Edelleen kun yhtä ainoaa toimintatapaa ei ole olemassakaan, koska toiminta-alueet ovat niin erilaisia.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitaja

Joku tossa mainitsi, että hyvä, kun tehtävät tulee vain tekstarina. Ehkäpä näin puheliikenteen vuoksi, mutta vapaamuotoisen varan aikana tuo harmittaa. Kun tietää, että pelastuslaitoksen piipaa autot lähtee alueella ekana kaikille tehtäville (poislukien siirrot pois kunnan aluelta) niin, kun kuulee keikat tietää oman vapaa-aikansa paremmin. Jos laitoksen autot on tallissa ei ole pelkoa, että tulisi ainakaan kiireinen kyyti ja voi mennä vaikka saunaan ihan rauhassa. Nyt jos ja kun kiireettömiä tehtäviä ei enää kuule tällainen taktikoinnin mahdollisuus jää pois.

Sitten vielä ihan aiheesta. Täällä hyvin on aina saanut yhteyden häkeen. Amppareille annettu oma info numero, johon voi soittaa tarvittaessa. Siihen ei aina kerkeä kukaan vastaamaan, mutta se onkin meidän kiireetöntä liikennettä varten. Aina, kun olen joutunut 112 soittamaan on vastattu heti olen sitten soittanut milloin tahansa. Myös sairaalalle annettu kiireetön numero on aina vastannut suhteellisen nopeasti. Olen tyytyväinen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Hippocampus

Joku tossa mainitsi, että hyvä, kun tehtävät tulee vain tekstarina. Ehkäpä näin puheliikenteen vuoksi, mutta vapaamuotoisen varan aikana tuo harmittaa. Kun tietää, että pelastuslaitoksen piipaa autot lähtee alueella ekana kaikille tehtäville (poislukien siirrot pois kunnan aluelta) niin, kun kuulee keikat tietää oman vapaa-aikansa paremmin. Jos laitoksen autot on tallissa ei ole pelkoa, että tulisi ainakaan kiireinen kyyti ja voi mennä vaikka saunaan ihan rauhassa. Nyt jos ja kun kiireettömiä tehtäviä ei enää kuule tällainen taktikoinnin mahdollisuus jää pois.

Hieman off topic, mutta ei ollut puhettakaan siitä että olisin pitänyt varallaolon aikana virveä kuunteluasennolla??? Kyllä vapaa-aika on vapaa-aikaa vaikkakin ollaan varalla. Ja saunassa varallaolon aikana voi käydä aivan rauhassa miettimättä toisten sakujen liikkeitä. Hullua hommaa tuommonen. Tai sit vaan sitä yli-innokkuutta. Kuulostaa vaan niin veparitouhulta. Istutaan autossa väliasu päällä piippari korvalla jos nyt sattuis vaikka keikka pärähtämään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
raapale

Viiveet vaihtelee keskuksittain reilustikin. Kunnianhimoinen tavoite on että 90 % hätäpuheluista vastattaisiin alle 10 sekunttiin. Tuo todellinen vastausprosentti vaihtelee jossakin 55-90 välillä keskuksesta ja kuukaudesta riippuen. Minuuttien jonotusaikoja on ajoittain kaikissa keskuksissa, ruuhkahuiput ne on häkessäkin.

Jos nyt oman alueeni häken toimintaa tarkastelee niin kehitystä on tapahtunu alotukseen nähden aika reilustikin, toki parannettavaa on aina (varmaan kaikilla, ammattiryhmään katsomatta). 

Koko hätäkeskus uudistuksessa on sekä hyviä että huonoja puolia, eikä varmaan koskaan päästä siihen tilanteeseen että kaikki olis tyytyväisiä. Ennen haukuttiin sitä silloin toiminnassa olevaa ja kun uutta alettiin pystyttää niin se vanha olikin ainoa toimiva systeemi...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Waltte

Joku tossa mainitsi, että hyvä, kun tehtävät tulee vain tekstarina. Ehkäpä näin puheliikenteen vuoksi, mutta vapaamuotoisen varan aikana tuo harmittaa. Kun tietää, että pelastuslaitoksen piipaa autot lähtee alueella ekana kaikille tehtäville (poislukien siirrot pois kunnan aluelta) niin, kun kuulee keikat tietää oman vapaa-aikansa paremmin. Jos laitoksen autot on tallissa ei ole pelkoa, että tulisi ainakaan kiireinen kyyti ja voi mennä vaikka saunaan ihan rauhassa. Nyt jos ja kun kiireettömiä tehtäviä ei enää kuule tällainen taktikoinnin mahdollisuus jää pois.

Hieman off topic, mutta ei ollut puhettakaan siitä että olisin pitänyt varallaolon aikana virveä kuunteluasennolla??? Kyllä vapaa-aika on vapaa-aikaa vaikkakin ollaan varalla. Ja saunassa varallaolon aikana voi käydä aivan rauhassa miettimättä toisten sakujen liikkeitä. Hullua hommaa tuommonen. Tai sit vaan sitä yli-innokkuutta. Kuulostaa vaan niin veparitouhulta. Istutaan autossa väliasu päällä piippari korvalla jos nyt sattuis vaikka keikka pärähtämään.

En nyt ehkä karjistäis veparitouhuks jos haluaa rauhassa saunoa... Kyllähän se ainakin mulla on kaukana vapaa-ajasta kun olen varalla... Riippuu tietenkin minkä määrittelee vapaa-ajaksi? Jos olena vapaalla voin käydä vaikka hiihtämässä 15 kilsaa, jos olen varalla ei todellakaan voi mennä pitkälle lenkille noin niinkuin esimerkiksi

Tuohon tekstiviesti asiaan vielä palatakseni, olen kyllä meidän alueella kokenut ihan hyväksi asiaksi. Ensimäisenä työyönä uudistuksen jälkeen meins olla vähän pihalla kun tuli tekstari ja jäi odottaa tehtävänantoa niin nukahti ;D Ei siinä onneks havahduin muutaman minsan jälkeen...

Toki kun tulee pelkkä tekstari ei voi aina tuudittautua siihen että kiiretön keikka tuli koska useasti on käynyt niinkin että tekstari tulee pari minsaa aiemmin ja se onkin sit yleensä kiirellinen pelastustoimen yhteistehtävä (paljon yksiköitä) hälytyksessä. Liittyiskö tuohon yksiköiden määrään se viive hälytyksessä, Luuriapinalle taas kysymys?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×