Jump to content
MAINOS

Nosturin käytöstä


eikku64

Recommended Posts

Kyselen sellaista, että kun ihmistä nostaa nosturilla ja siinä nostoliinassa on hihnoissa eri pituisia lenkkejä, niin millä ? perusteella valitaan minkä pituisena hihnaa pidetään? Siis laitetaanko pienemmälle ihmiselle hihna lyhyemmälle ja isommalle vaikka siihen viimeiseen lenkkiin. Ymmärtääkö tästä kukaan mitä tarkoitan?

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hihnoja voi säätää potilaan koon mukaan sekä niillä saa hieman säädettyä sitä asentoa missä potilas nostetaan... Se mistä lenkistä liina kiinnitetään nosturiin ei liene niin väliä vaan sillä, että ylähinhat ovat molemmat samassa sekä samoin alahihnat  ;)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Eli jalkojen välistä tulevat hihnat kannattaa laittaa kaikkein "löysimmälle", jos on siirtämästä potilasta esim. tuoliin. Istuma-asento hakeutuu jo nostoliinassa. Kun taas siirtää esim. sängystä "pesupritsille", kireimmät lenkit hyvät; potilas pysyy noston ajan makuuasennossa.

Näin siis liinalla, joka jättää pepun kohdan avoimeksi.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oi kiitos! Pääsen siis prassailemaan töissä. Yleensä on kyseessä suuri tuo sängystä tuoliin ja takaisin nosto. Meillä on nostettu niin, että aina vaan laitetaan kaikki samasta kohdasta koukkuun, mutta nyt niistä lenkeistä saadaan myös perusteltua hyötyä.  ;)

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

ja hihnat tapaan laittaa ritiin jalkojen välistä  ;), ettei vaan pot. luisu pois liinasta. Mutta se lienee onkin yleinen ohje. Siirrelkää toisianne, jos teillä on aikaa; siinä oppii parhaiten ! Myös vähän sitä näkökulmaa, miltä se pot. tuntuu.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostoliinoja on eri mallisia ja se malli valitaan potilaan ominaisuuksien ja koon mukaan.Joku tarvitsee kokotukiliinaa, jolloin pitää tukea myös niska/pää ja joillekin potilaille riittää "kevyempi "liina, jos potilaalla on vartalon hallintaa.Eli malleja on monenlaisia ja joka potilaalle pitäisi valita oikeanlainen liina.Kokoja on välillä S-XL ja se valitaan potilaan pituuden ja painon mukaan,.Liinoissa on kokomerkinnät ja Wc-nostoihin on erikseen omat liinansa ja esim.alaraaja-amputoiduille potilaille omansa.Jos liinassa on useita eri kohtia lenkeissä esim.kolme, säädellään kiinnityspaikoilla potilaan asentoa joko istuvaan tai makavaan asentoon.Liina laitetaan jalkojen alta aina ristiin paitsi joissakin erikoismalleissa esim.kaksoisamputoiduille.Vääränkokoisella ja mallisilla liinalla potilasta ei saa hyvään asentoon nostaessa, joten oikean liinan valintaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Itse työssäni joudun näitä liinoja ja nostureita potilalle valitsemaan ja tilaamaan  kotikäyttöön ja opettamaan käyttöä.Kannattaa tosiaan harjoitella toisille sitä nosturin käyttöä ja liinojen pukemista .Ja kokeilla eri liinamalleja jos ensimmäisellä mallilla asentoa ei saa hyväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitääkin tutustua niihin liinoihin. Meillä on niitä ainakin 3 kpl ja kahta eri ihmistä nostetaan. Tähän mennessä on vaan nostettu ajattelematta asiaa sen enempää. Ja varmaan olis hyvä kokeilla toisillamme, niin siitä nostosta tulisi myös asiakas ystävällisempää. Kiitos, kyselen lisää jos en tajua jotain. Niin sitä ihminen oppii :)

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitääkin tutustua niihin liinoihin. Meillä on niitä ainakin 3 kpl ja kahta eri ihmistä nostetaan. Tähän mennessä on vaan nostettu ajattelematta asiaa sen enempää. Ja varmaan olis hyvä kokeilla toisillamme, niin siitä nostosta tulisi myös asiakas ystävällisempää. Kiitos, kyselen lisää jos en tajua jotain. Niin sitä ihminen oppii :)

Pariin vuoteen en ole moisia käytellyt mutta sitä ennen varsin ahkeraan. Niissä liinoissa on yleensä valmistajan antamat suositusmitat potilaalle, tyyliin "70-90 kg, 165-185 cm", ellei sitten se lappu ole pesulassa mennyt pois.

Istualleen kun nostaa tärkeämpää on laittaa se levy alas ihan pakaravakoon asti, nostaessa asento voi olla mikä vain, mutta levyn takana on yleensä kahvoja josta sen voi asetella ennen laskua. Jos on tarkoitus siirtää makuulta makuulle suosittelisin ennemin jonkin sortin liukulakanaa.

Ai niin joo, tärkein asia miespotilasta nostaessa on katsoa etteivät pallit jää remmien väliin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: bolstermummy

ihan vaan mielenkiinnosta, ootteko oppinu nostureiden käytön töissä vai jo opiskeluaikana koulussa? kun me harjoteltiin potilaan siirtoja ja nostoja niin kyllä ne nosturit mainittiin, mutta ihan sivulauseessa, ja tasan yhden kerran olen nyt nähnyt nosturia käytettävän (ja sekin koulun ulkopuolella).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihan vaan mielenkiinnosta, ootteko oppinu nostureiden käytön töissä vai jo opiskeluaikana koulussa? kun me harjoteltiin potilaan siirtoja ja nostoja niin kyllä ne nosturit mainittiin, mutta ihan sivulauseessa, ja tasan yhden kerran olen nyt nähnyt nosturia käytettävän (ja sekin koulun ulkopuolella).

Meillä oli koulussa ihan käytännön koulutusta nostureista. Molemmissa, lh ja sh -skoleissa. Tokihan on, että jos on nähnyt nosturia kerran käytettävän ei sitä varmaan siis tarvi osata?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

laitan yleensä ne jalkaremelit ristiin myös sen takia, että se tuntuu tukevammalta, mutta myös sen takia ettei potilaan jalat lervahda pahasti. Meillä ainakin semmoinen nostoliivi, joka heittää jalat tosi pahasti haralleen jollei laita liiviä ristiin.

Elämässä sattuu joskus yllätyksiä, joista selvitäkseen täytyy olla hiukan hullu!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihan vaan mielenkiinnosta, ootteko oppinu nostureiden käytön töissä vai jo opiskeluaikana koulussa

Oikea vast. lienee molemmat, koska ekalla vuodella niitä nostoja tehtiin koulussa ja nyt tokana vuonna niihin nostoihin ko.laitteella törmäsi kentällä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihan vaan mielenkiinnosta, ootteko oppinu nostureiden käytön töissä vai jo opiskeluaikana koulussa? kun me harjoteltiin potilaan siirtoja ja nostoja niin kyllä ne nosturit mainittiin, mutta ihan sivulauseessa, ja tasan yhden kerran olen nyt nähnyt nosturia käytettävän (ja sekin koulun ulkopuolella).

Käytin ekan kerran nosturia opiskeluaikana työharjoittelussa potilaan kotona. Sittemmin valmistuneena myös potilaiden kodeissa ja laitoksissa. Oppilaitosiin se taitaa olla liian suuri investointi hankittavaksi pelkästään harjoittelukäyttöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytetään sellaisia korkeita nostoliinoja, joissa ei ole säädettäviä hihnoja. Niillä saa kätevästi nostettua niin pienen kuin suuremmankin potilaan. Se on samantyylinen kuin tältä sivustolta http://info.stakes.fi/apuvalineet/FI/oppimateriaali/perustietoa/nostot.htm löytyvä korkea nostoliina, mutta se ulottuu vain hartioihin asti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tuppukylän koulussa tuskin ees tiedettiin mikä on nosturi. Ekan harjoittelun tein vuodeosastolla enkä kyllä muista niitä sielläkään nähneeni.

Eka kokemus nosturista on työelämästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tuppukylän koulussa taas nosturin käyttö kuului opetussuunnitelmaan ja jos ei osannut käyttää niin ei ollut kentälle asiaa. Toisin kuin suuressa huippukoulussa suurin osa luokkatovereistani ei ollut kyseistä vempelettä edes nähnyt saati käyttänyt (ja kyseinen huippukoulu kyllä omisti moisen vempeleen)!

Asiakkaita kohtaan on kyllä miellyttävämpää se että nosturin käyttäjä osaa todellakin asiansa eikä mene ominpäin hosumaan. Itse jos miettisin omalta kohdalta, niin olisi kyllä aika peloittava roikkua yläilmoissa sellaisen ihmisen käsissä, joka on kerran NÄHNYT kuinka nostetaan. Itse olen pistänyt jokaisen uuden nosturinkäyttäjän itse kyytiin istumaan ja sen jälkeen nostamaan minut ennen kuin on asiakasta ruennut nostamaan.

Ja itse aloitusasiaa koskien niin kannattaa kuunnella myös asiakkaan mielipiteitä nostoasennosta ja säädellä niitä remeleitä myös niitten mukaan, varsinkin jos nosturi on ollut asiakkaalla pitkään siirtovälineenä niin yleensä asiakas on tiennyt parhaiten miten on hyvä ja turvallinen häntä nostaa ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: bolstermummy

kiitoksia kommenteista ;D

meillä (vaikka ei ihan tuppukylän koulu ookkaan) ei siis tosiaan nosturia koulussa ole, ja kun vuodeosastoharjoittelu häämöttää edessä, niin vähän arveluttaa... en kyllä tosiaankaan menis ketään nostelemaan tällä "kokemuksella"  ;)

täytyy toivoa, että harjottelussa joku sitä ehtis vähän opettaa, kuulostaa kuitenkin siltä, että ovat koht. yleisessä käytössä kentällä.

bm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pinky.. Ei se nosturin käyttö nyt minusta niin ihmeellistä ole että siihen kurssia tarttetaan. ;) Pari kertaa työparin kanssa yhdessä mummo sillä siirrettiin ja sen jälkeen itekseen käyttänyt. Ei ole kukaan kyydissä pelännyt ja mukana ovat pysyneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja useimmat asiakkaat / potilaat osaavat neuvoa nosturin käytössä, mikäli se on heillä päivittäisessä käytössä.  ;)

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja useimmat asiakkaat / potilaat osaavat neuvoa nosturin käytössä, mikäli se on heillä päivittäisessä käytössä.  ;)

Tämä on kyllä totta. ;D Paras neuvo tulee käyttäjältä iteltään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole vaikeaa se  nosturin käyttö. Eikä kai ketään sitä käyttämään laiteta ilman, että opetetaan ensin. Meidän asukkaat ei kylläkään voi itse neuvoa kun ovat niin dementtejä, etteivät varmaan edes juuri ymmärrä, että nostetaan jonnekin. Mut siksi aloinkin tän ketjun, että edes hoitajat tietävät mitä tekevät ;)

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tarkoittanutkaan että nosturin käyttö nyt niin ihmeellistä olisi. Minusta ainakin vain on mukavampi sitä käyttää kun on itse kyydissä olemisen kokenut  ::) Ainakin heiltä joita olen ohjannut nosturin käyttöön on tullut positiivisia kommentteja kun on itse päässyt kokeilemaan miltä se tuntuu. Esim. -eihän tästä tipukaan, -ihan mukavaahan tässä on kiikkua jne...

Pinky.. Ei se nosturin käyttö nyt minusta niin ihmeellistä ole että siihen kurssia tarttetaan. :) Pari kertaa työparin kanssa yhdessä mummo sillä siirrettiin ja sen jälkeen itekseen käyttänyt. Ei ole kukaan kyydissä pelännyt ja mukana ovat pysyneet.

Työparin kanssa harjoittelu on myös varmasti ihan hyvä tapa, itse olen vain tykännyt tehdä eritavalla kun on ollut siihen kerran aikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä on jonkunlainen nosturi koululla, ja harjoiteltiinkin siis ensin sillä koulussa (siis lähihoitajaksi opiskelen) ennen vuodeosasto-harjoittelua, ja sitten tosiaan siellä vuodeosastolla tuli myöskin käytettyä nosturia muutaman potilaan kanssa.

töissä (kotipalvelussa) yhdellä asiakkaalla on myöskin nosturi ja siellä olen käyttänyt sitä joka kerta. ihan simppeliä hommaa. mutta aina jos mulle sattuu työpariksi vaikka joku hsv:stä (kotisairaanhoidosta) ja jossei tää henkilö ole ollut montaa kertaa tämän asiakkaan luona niin sitten ne aina kysyy että "osaatko käyttää sitä nosturia" -joo? "hyvä! saat sitten hoitaa sen!"... ookoo. mutta eikös kannattaisi harjoitella, niin että oppis ! eihän se vaikeaa ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työparin kanssa harjoittelu on myös varmasti ihan hyvä tapa, itse olen vain tykännyt tehdä eritavalla kun on ollut siihen kerran aikaa.

Mitä eri tavalla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään nyt sitten sain testata tuota asukkaan nostamista, uusin tiedoin varustettuna. Oli se istuma-asento paljon parempi kun laitettiin yläremmit tiukemmalle. Hyvä saada tuollainen 100 kiloinen kerralla kunnon asentoon tuoliin.

Kyllä oli tästä keskustelusta minulle ainakin hyötyä. Kiitos siitä teille ;)

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...