Jump to content
MAINOS

Irtisanomisaikaa koskeva kysymys!


Vieras: inkeri 59

Recommended Posts

Vieras: inkeri 59

Olen allekirjoittanut työsopimuksen alk. 5.11- 30.9.2008, siis määräaikainen työsopimus. Haluaisin vaihtaa paikkaa koska tarjolla on vakituinen työsuhde. Sain tietää siitä tänään, enkä uskalla hiiskua siitä työpaikalle koska heillä on muutenkin työvoimapula aika pahana. Miten tällaisessa tapauksessa on irtisanomisaika kun siirryn Helsingin kaupungin työpaikalta toiseen työpisteeseen mikä on myös Terken?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikai silloin mitään irtisanomisaikaa ole kun olet määräaikaisessa suhteessa?

Tarkoitan että syyskuun loppuun siellä vissiin on sitten vaan oltava.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä

edit.

paitsi jos sinulla on mahdollisesti joku koeaika?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Neljän kuukauden koeaikan on. Löysin toisen keskustelun tästä aiheesta ja yritin poistaa tämän viestini mutta en pystynyt tekemään sitä koska olin aloittanut uuden keskustelun. No...liene tää sitten siirretään sinne :-

Minulla on vielä toi koeaika meneillään.

Mitta on tullut täyteen koska potilasaines vaikeutuu koko ajan kun pitkäaikaishoito ei vedä. En saa antaa insuliinia edes sellaisesta kynästä jonka sh on tarkistanut. En saa pistää rasvakudokseen enkä lihakseen. On monta muutakin asiaa mitä en voi tehdä vaikka se koulun mukaan kuuluu meidän tehtäviin. Ammattitaito ruostuu heti alkuunsa kun vaan syöttelen, vaihtelen vaippoja, vien roskat, ja mittailen verensokereita.

Tämä ei ole se pääsyy vaan minulle sopimattomat työajat. Ilta-aamua on liian usein ja nyt olisi tarjolla työ missä ei tarvitsisi mennä seitsemäksi. Iltoja olisi myös vähemmän ja ne olisivat peräkkäin. Lisäksi työ olisi vakituinen ja astuisi voimaan heti.

Merkitseekö se tässä jotain kun työnantaja on sama huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Mä olen kai vähän pehmo kun mua säälittää meidän osastonhoitaja joka saa lisää harmaita hiuksia etsiessään taas uutta työntekijää. Lisäksi siellä on aivan ihania sairaanhoitajia jotka tekstailevat vapaapäivinäkin.  Siellä on monta kivaa asiaa mutta liian monta huonoa. Ajattelin sanoa syyksi tuon työaikojen sopimattomuuden. Kyllä mä voin sen 2 viikkoa siellä olla mikäli uusi pomo sen sallii. Ajattelin, että he saisivat aikaa hakea jonkun tekemään sitä mun määräaikaista.

Niin, ja kiitos Glia tiedoista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen kai vähän pehmo kun mua säälittää meidän osastonhoitaja joka saa lisää harmaita hiuksia etsiessään taas uutta työntekijää. Lisäksi siellä on aivan ihania sairaanhoitajia jotka tekstailevat vapaapäivinäkin.  Siellä on monta kivaa asiaa mutta liian monta huonoa. Ajattelin sanoa syyksi tuon työaikojen sopimattomuuden. Kyllä mä voin sen 2 viikkoa siellä olla mikäli uusi pomo sen sallii. Ajattelin, että he saisivat aikaa hakea jonkun tekemään sitä mun määräaikaista.

Niin, ja kiitos Glia tiedoista!

Älä sääli esimiestä se työntekijöiden hankkiminen kuuluu työnantajan vastuulle ei sinun. Eiköhän ne oh:t pääse yhteisymmärrykseen kun ovat kuitenkin molemma Terken toimipaikkoja. Ja muista että määräaikaisen sopimuksen voi purkaa ilman saktioita koeajankin jälkeen, jos siirtyy vakituiseen työsuhteeseen, vaikka toiselle työnantajalla, ainakin meidän firmassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Inker59:

Älä ainakaan missaa uutta työtäsi sen takia, että "säälit" ed./nyk. työpaikkaasi.

Naiset hei, nyt piruvie hemmettiin se sääli ja "jos mä nyt kuitenkin"-asenne...jokainen ansaitsee tällä alalla sen paikan, missä viihtyy kun nää hommat ei tosiaankaan lopu meidän lähtöön tai meidän tuloon....tervettä minä-asennetta nyt peliin!

Kaikella ystävyydellä! :nauraa:

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työsopimuslain mukaan määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa. Sen voi yhteisymmärryksessä purkaa. Toisaalta jos on määräyskirja, johon ei ole itse laittanut allekirjoitusta niin sehän on yksipuoleinen sopimus. Eli näin ei pitäisi sitoa sitä, joka ei sitä ole allekirjoittanut.Itsekin aikanani sain 3 kk määräyksen, ennen sen loppumista tipahti postiin uusi määräys eikä edes multa oltu kysytty aionko jatkaa. Toisen määräyksen lopuilla ilmoitin lähteväni toiseen työpaikkaan ja silloinkin mulle oli jo kirjoitettu vuoden mittainen määräys. Eipä estänyt lähtemistä, koska se oli yksipuoleinen sopimus, josta ei oltu edes neuvoteltu minun kanssani. Koeajalla määräaikaisenkin työsopimuksen voi purkaa, työntekijällä ei tarvitse tähän olla minkään valtakunnan perustelua. Sen kun sanoo, ettei huomenna enää tule.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä lähin määräaikaisesta sopparista toiseen paikkaan määräaikaisella sopparilla. Ei niillä ollu mitään haluu mua yrittää siellä"väkisin" pitää.. Ylihoitajan luona kävin asiasta juttelemassa ja toivotti vielä takas tervetulleeks jos joskus oon töitä vailla  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määräaikaisen työsopimuksen voi irtisanoa jos siitä on sovittu (lukee siinä sopimuksessa).

Joskus lukee ja joskus ei.

Koeaikana voi myös purkaa sopimuksen, eli lopettaa ilman irtisanomisaikaa.

Jos taas on viransijainen ja on saanut määräaikaisen määräyskirjan, niin se ei ole määräaikainen työsopimus ja siitä voi irtisanoutua. Mikä jo mainittiinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neljän kuukauden koeaikan on. Löysin toisen keskustelun tästä aiheesta ja yritin poistaa tämän viestini mutta en pystynyt tekemään sitä koska olin aloittanut uuden keskustelun. No...liene tää sitten siirretään sinne :-

Minulla on vielä toi koeaika meneillään.

Mitta on tullut täyteen koska potilasaines vaikeutuu koko ajan kun pitkäaikaishoito ei vedä. En saa antaa insuliinia edes sellaisesta kynästä jonka sh on tarkistanut. En saa pistää rasvakudokseen enkä lihakseen. On monta muutakin asiaa mitä en voi tehdä vaikka se koulun mukaan kuuluu meidän tehtäviin. Ammattitaito ruostuu heti alkuunsa kun vaan syöttelen, vaihtelen vaippoja, vien roskat, ja mittailen verensokereita.

Tämä ei ole se pääsyy vaan minulle sopimattomat työajat. Ilta-aamua on liian usein ja nyt olisi tarjolla työ missä ei tarvitsisi mennä seitsemäksi. Iltoja olisi myös vähemmän ja ne olisivat peräkkäin. Lisäksi työ olisi vakituinen ja astuisi voimaan heti.

Merkitseekö se tässä jotain kun työnantaja on sama huh.gif

Muista sitten, että kun siirryt Terken sisällä vaan eri yksikköön, niin irtisanomisaika jatkuu siitä mihin se jäi eli siis se yleinen 4kk ei ala alusta asti. Tarkista se kohta uudesta työsopimuksestasi ennen kuin allekirjoitat sen. Onnea uuden paikan johdosta! Toivottavasti pääset sellaisiin työtehtäviin, joihin olet saanut koulutuksen.

Nimim. Samaa pohdiskellut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä ero on tehdä ko. paikkaan keikkaa, siis rahallisesti?

Tämä on itselleni ajankoht. tulevaisuudessa, siksi kysyn.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksäri tuupattu takaisin....

rahasta: mitä se siis on konkreettisesti jos tekee sopparin kk-palkalla?

*vertaa keikkhintoihin*

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenköhän mun lomien käy? En halua niitä rahana vaan sitten kesällä kesälomana. Meinaan kun tässä tulee kolmen päivän katko kaupungin palveluksessa. Merkitseekö muutaman päivän katko sitä, että ne maksetaan automaattisesti rahana?

Sun kannattaa ilmoittaa esimiehelle/palkanlaskentaan, etteivät maksa sun lomia rahana työsuhteen päättyessä, vaan haluat niiden kertyvät tulevien lisäksi samalla työnantajalla (kaupunki?).

Jotta elämä ei olisi liian helppoa- valitse hoitoala

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenköhän mun lomien käy? En halua niitä rahana vaan sitten kesällä kesälomana. Meinaan kun tässä tulee kolmen päivän katko kaupungin palveluksessa. Merkitseekö muutaman päivän katko sitä, että ne maksetaan automaattisesti rahana?

Sun kannattaa ilmoittaa esimiehelle/palkanlaskentaan, etteivät maksa sun lomia rahana työsuhteen päättyessä, vaan haluat niiden kertyvät tulevien lisäksi samalla työnantajalla (kaupunki?).

Mun mielestä inkerin kannattaisi nyt miettiä nykyisessä paikassa lopettaminen niin, ettei katkoa tule. Muuten et saa kesällä pidettyä sitä lomaa, vaan ne maksetaan tämän nykyisen työsuhteen päättyessä. Kannattaa siis laatia irtisanoutumisilmoitus siten, että katkoa ei niiden työsuhteiden väliin tule.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Kiitos tiedoista..täyttelin tässä erohakemusta mutta jätin päivämäärän avoimeksi vielä.

Olisi kyllä kiva vetää henkeä vaikka viikonlopun yli, ainakin se pari pv. Soitan Rikmannille maanantaina ja selvittelen asiaa.  Outs kun vatsanpohjasta ottaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi orjatyölaki ei ole enää voimassa, joten ketään ei voi pakottaa tulemaan töihin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi orjatyölaki ei ole enää voimassa, joten ketään ei voi pakottaa tulemaan töihin.

Tulisikohan se uudestaan ajankohtaiseksi jos kaikki nyt sanoutuisivat irti henk.koht., siis ihan muuten vain eikä mitenkään työtaistelutoimenpiteenä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi orjatyölaki ei ole enää voimassa, joten ketään ei voi pakottaa tulemaan töihin.

Tulisikohan se uudestaan ajankohtaiseksi jos kaikki nyt sanoutuisivat irti henk.koht., siis ihan muuten vain eikä mitenkään työtaistelutoimenpiteenä?

KT on hakemassa samankaltaista lakia parhaillaan. Varmistaakseen, ettei Tehyn tekemät ratkaisut olisi enään mahdollisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi orjatyölaki ei ole enää voimassa, joten ketään ei voi pakottaa tulemaan töihin.

Tulisikohan se uudestaan ajankohtaiseksi jos kaikki nyt sanoutuisivat irti henk.koht., siis ihan muuten vain eikä mitenkään työtaistelutoimenpiteenä?

KT on hakemassa samankaltaista lakia parhaillaan. Varmistaakseen, ettei Tehyn tekemät ratkaisut olisi enään mahdollisia.

Vielä vuosi sitten en olisi  uskonut, että tuollaista lakia voitaisiin edes ajatella vakavasti. Taannoinen pakkotyölaki oli kyllä sellainen neronleimaus päättäjiltämme, että enää en ihmettele vaikka säädettäisiin laki joka estäisi useamman kuin yhden työntekijän irtisanoutumisen kerrallaan.

Sen jälkeen onkin mielenkiintoista käydä työehtosopimusneuvotteluja. Työnantaja voi tarjota niin surkeita ehtoja kuin haluaa ja duunarin on pakko kärvistellä koska työpaikasta ei niin vain päästäkään eroon.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi orjatyölaki ei ole enää voimassa, joten ketään ei voi pakottaa tulemaan töihin.

Tulisikohan se uudestaan ajankohtaiseksi jos kaikki nyt sanoutuisivat irti henk.koht., siis ihan muuten vain eikä mitenkään työtaistelutoimenpiteenä?

KT on hakemassa samankaltaista lakia parhaillaan. Varmistaakseen, ettei Tehyn tekemät ratkaisut olisi enään mahdollisia.

Vielä vuosi sitten en olisi  uskonut, että tuollaista lakia voitaisiin edes ajatella vakavasti. Taannoinen pakkotyölaki oli kyllä sellainen neronleimaus päättäjiltämme, että enää en ihmettele vaikka säädettäisiin laki joka estäisi useamman kuin yhden työntekijän irtisanoutumisen kerrallaan.

Sen jälkeen onkin mielenkiintoista käydä työehtosopimusneuvotteluja. Työnantaja voi tarjota niin surkeita ehtoja kuin haluaa ja duunarin on pakko kärvistellä koska työpaikasta ei niin vain päästäkään eroon.

Käsittääkseni lakia haetaan seuraaville aloille: palo- ja pelastus, sairaanhoito, poliisi sekä puolustusvoimat. En mene nyt 100 varmasti pistämään päätäni likoon alojen suhteen, mutta lakia kyllä valmistellaan. Paino sanalla valmistellaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni lakia haetaan seuraaville aloille: palo- ja pelastus, sairaanhoito, poliisi sekä puolustusvoimat. En mene nyt 100 varmasti pistämään päätäni likoon alojen suhteen, mutta lakia kyllä valmistellaan. Paino sanalla valmistellaan.

Eli juuri näille palkkakuopassa oleville aloille. Jos laki toteutuu, niin silloin pitäisi samalla tehdä selkeä ja tuntuva palkkaohjelma jolla turvataan em. alojen positiivinen palkkakehitys. Muutenhan on aivan turha kuvitella, että ihmiset noissa töissä pysyvät tai edes alalle hakeutuvat jos työtaistelukeinot ovat olemattomat.

Jos valtiovalta haluaa rajoittaa ihmisen oikeutta irtisanoutua töistään, niin porkkanaa pitää antaa. Eli niille aloille joita laki tulisi koskemaan tulisi taata automaattisesti paremmat palkankorotukset. Esim. yleinen taso + 3 prosenttia, joka maksettaisiin valtion rahakirstusta. Jos halutaan viedä pois se ainoa pureva työtaistelukeino, niin siitä pitää maksaa iso korvaus.

Olen tosiaan itsekin kuullut, että joukkoirtisanoutumiset halutaan estää lailla. Siinä saa suuret ja viisaat miettiä, että kuinka moni nuori haluaa sellaisen ammatin jossa palkka on huono, lakkoilla et voi kuten muut ja jos haluat irtisanoutua, niin sekään ei välttämättä onnistu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota lakia tietenkin perusteella sanoilla: Yhteiskunnan tukipilarit, ihmishenget jne. jne.

Olen kanssasi samaa mieltä porkkanasta, jos lakko-oikeutta rajoitetaan, niin tilalle pitää saada silloin jotain kädessä tuntuvaa. Pelkkä vetoaminen kutsumukseen tai moraaliin ei ole konkreettista.

Katsotaan hetki, että mihin suuntaan tuo laki on todellisuudessa menossa. Valitettavasti meidän oikeistojohtoinen hallitus, jolle työntekijän oikeudet on kirosana, tulee hyväksymään lain ilman suurempia miettimisiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...