Jump to content
MAINOS

Sh-opinnot alkakoot..


Kiiwihedelmä

Recommended Posts

Noniin, syksyllä alkaa sairaanhoitajaopinnot. Onko konkareilla antaa vinkkejä opintoihin. Oon lähihoitajataustainen ja jonkin verran on tehtävä töitä opintojen ohella. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: SEniori kolleega

Tervetuloa sairaanhoitajaksi. Sinua olisi ihana ohjata kun sinulla on tuo lähihoitajatausta, käytä sitä taustaa, tieto-taitoa hyväksi niin pärjäät kyllä. Sanon aina omille opiskelijoilleni että kysy jos et tiedä. Kysy vaikka viidesti jos se auttaa ettei tee väärin. Kaikista ”vaarallisimpia” opiskelijoita / kolleegoja ovat ne, ketkä eivät kysy mitään. Ohjaajalla ei ole hajua, ymmärtääkö mitään vai kaiken. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lh, tuleva sh.

Eka vuosi takana ja samalla tehnyt täyttä työaikaa. En voi suositella. Vinkkinä siis, älä polta itseäsi loppuun! Alkuun tuntuu helpolta yhdistää kaikki, mutta..  Tsemppiä opiskeluun! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan Seniori kolleegaa, kysy ja kysele. Suosittelen myös kysymään toimintatavoille perusteluita ja jos saat vastaukseksi "koska aina on tehty näin" kysy miksi, kaikkelle pitäisi olla jokin perustelu. Suosittelen myös keskittymään koulussa erityisesti anatomiaan, koska se on vankka perusta mikä auttaa myöhemmin hallitsemaan ja ymmärtämään monimutkaisempia kokonaisuuksia, kuten farmakologiaa ja erilaisia sairauksia. 

Myöskin tulevista harjoitteluista kaikki eivät varmasti itseä juurikaan kiinnosta, mutta jokaisesta voi oppia paljon asioita, joista voi olla myöhemmin työuralla apua. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Entinen opiskelija

Valmistuin toukokuussa terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi, lähäritausta myös. Tässä omat vinkkini:

- Opinnäytetyöaiheeseen/sen tekoon kannattaa tarttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mikäli se on koulussasi mahdollista ja tee sitä jonkun yhdessä sellaisen opiskelijan kanssa, jonka kanssa olet muutenkin säännöllisesti tekemisissä. Itse tein yksin ja viime hetken paniikissa, en voi suositella. 

- Varaudu harkkoihin siten, että olisi mahdollisimman vähän omia töitä samaan aikaan. Harkkajaksot ovat kuormittavia, joten ellei oma työsi ole sinulle rentouttavaa tekemistä, älä tee. Teoriaopintojen aikaan keikkatyöt onnistuvat helpommin ja jos työkokemusta on se yli 8 v, niin aikuiskoulutustukea käsittääkseni saa (?) 

- Ei kannata teoriaopinnoissa vaatia itseltään täydellisyyttä (tentit, kirjalliset tehtävät ym.), koska harjoittelut opettaa paljon enemmän ja opintojen jälkeen lähdet työelämään harjaannuttamaan spesifimmin taitojasi. Kaikki kannattaa kuitenkin suorittaa ajoissa, sillä rästit ovat turhaa kuormitusta muutenkin hektisessä ajanjaksossa. 

- Vaikka hetkittäin tuntuu kuormittavalta, ei kannata lannistua. Kyllä asiat järjestyy. Kinkkisessä paikassa hae jeesiä opolta/ryhmävastaavalta/kuraattorilta. Kyllä he parhaansa tekevät, että valmistuisit (ja koulu saa sinusta rahat). 

-  Pidä itsestäsi ja omasta hyvinvoinnistasi huolta, sillä jos koulussa olet uupumisen rajamailla ja kyseenalaistat ammattitaitoasi, epävarmuus seuraa herkästi myös työelämään. Tähän olen itse perehtynyt onneksi vain teoreettisen tiedon avulla. 

Tsemppiä opintoihisi! :) Alku voi olla helppoa lähäritaustan omaavalla, mutta kyllä uutta asiaa tulee myös paljon. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

9 tuntia sitten, Vieras: Entinen opiskelija kirjoitti:

Teoriaopintojen aikaan keikkatyöt onnistuvat helpommin ja jos työkokemusta on se yli 8 v, niin aikuiskoulutustukea käsittääkseni saa (?) 

Saa jos on opintovapaalla jostakin työpaikasta. Opintovapaan saadakseen taas täytyy olla ollut vähintään vuoden samalla työnantajalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosi myös takana SH-opintoja verkkomuotoisessa opiskelussa jossa lähipäiviä on ollut se 2pv/kk. Lähihoitaja myös. Töissä ollut koko ajan, harjoittelun vain opintovapaalla. Hyvin oon saanu kaikki vuoden opinnot tehtyä ja kesäksikin otin 12op:n verran hommia. Opinnäytetyö on polkaistu jo käyntiin ja kaikki näyttää selvältä. Työnantaja tukee opiskeluani ja esim. syksyn harkan osalta olen saanut jo opintovapaan järjestettyä.

Vitosia en tavoittele vaan lisää kokemusta ja uutta oppia vahvalle lähihoitajataustalle. Töitä riittää tulevaisuudessa ihan varmasti ilman kiitettävän todistustakin. Siitä ei kannata itselleen paineita ottaa.

En tiedä mikä aihe kolahtaa opintojen aikana mutta tällä hetkellä tuntuu että vanhuspuoli on edelleen vaan SE MUN JUTTU:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista ja vinkeistä.  Toivottavasti näistä on apua myös muille sh-opintojaan aloitteleville. Teen (opintojenkin aikana) lähihoitajana keikkatyötä ja ajattelinkin, että töitä en tee harjoitteluiden aikana, jotta saan keskisttyä täysin siihen. Kesää on vielä jäljellä, mutta innolla jo odottelen syksyä ja opintojen alkamista. Aikoinaan lähihoitajakouluun päästessäni olin yhtä innoissani koulun alkamisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Hei me edetään samassa rytmissä!

Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin. Meillä on luokassa paljon lähihoitajia. On tosi hienoa, että mukana on niitä jotka ovat olleet hoitoalalla töissä. Tulee monia mielenkiintoisia juttuja sieltä tosi elämästä tunneille. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...