Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

-teme-

Virvestä ja sen käytöstä kysymyksiä

Recommended Posts

-teme-

Rönsyilee hieman tuolla "lisätietoja" topicissa tuo juttu virven arkipäiväiseen käyttöön. Joten heitellään me kyytimiehet kysymyksiä luurin toisessa päässä oleville ja toisinpäin.

Haen nyt ite varmistusta vaan asialle. Eli ajoneuvoasemasta/virvestä lähetetyt statuksethan menevät aina kotiverkkoon vaikka oltas jonkun toisen alueen puolella. Esim meillä oltas Puijossa kiinni kun koti verkkona Mäki.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitaja

Kyllä ne menee juuri sinne omaan häkeen. Sen takia vierailijat huutele statukset naapurialueella.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Waltte

Mites muuten statustatte jos olette esim joensuusta vapaana ja palaatte kuopioon?

Ite jos vaihdan kaupunkia ja vielä häkealuetta niin ilmoitan vain omaan häkeen että paluumatka ja sit kun ollaan taas omalla toiminta-alueella statustan vapaaksi?

Onko muualla päin suomea tapana ilmotella vierailusta paikalliseen häkeen? Meillä ei oikeastaan  taida vieras häke koskaan tietää mitä sakuja alueeellaan liikku poislukien kopterilekurin kanssa yhdesssä kuljetettavat. Itse monesti ajatellut että olishan se viisasta jos tulee joku isompi hässäkkä että häke tietäis että tuollahan on naapuriläänin 4 autoa reservissä?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

Mites muuten statustatte jos olette esim joensuusta vapaana ja palaatte kuopioon?

Ite jos vaihdan kaupunkia ja vielä häkealuetta niin ilmoitan vain omaan häkeen että paluumatka ja sit kun ollaan taas omalla toiminta-alueella statustan vapaaksi?

Niin siis Kuopiossa me vieraillaan...

Itella on kaksi tapaa miten toimin (ihan  virallista ohjetta en oo saanu)

1) Mennään Kuopioon ja hihkasen meidän häkelle (mäki) et poistutaan alueelta. samalla hyppään puijon verkkoon ja ilmotan et ollaan aluellaa ja plaa plaa pla plaa.. Sit huutelen meidän statukset puijolle aina siihen asti kun ollaan pois heidän alueelta ja tullessa taas mäen alueelle huudan mäelle et ollaan vapaana ja alueella.

2) mennään kuopioon en huutele meidän mäelle mitään poistumisesta. Huudan puijoon et alueella ja plaa plaa... tilatiedot huuteleen vieraaseen verkkoon (puijo)puheviestein ja samalla statustelen ajoneuvoasemalla kotiverkkoon (mäki) meidän liikkeet. sit tulomatkalla huudan puijolle et poistutaan alueelta, mäelle en edelleenkään mitään huuda (koska oon statustanut meidät vapaaksi)

Jos me jonnekkin helsinkiin tai muualle hornan tuuttiin siirrellään niin en hypi alueilta toiselle.. En ees tiedä missä häken rajat vaihtuu  ::) Jos kolaripaikalle satutaan niin sit soitto 112 ja selvitellään missä ollaan ja minne lisää autoja tarvitaan...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitaja

Tuo -temen- esittämä tapa kaksi käytössä, välttää turhaa mölinää virvessä ja tietäähän se häke mihin ollaan menossa ja statukset kulkee ja vaikka ollaankin naapurihäken alueella kuunnellaan omaa aluetta. Nehän tulee oma anto/info aina läpi kansiosta huolimatta.

Jos useita häkealueita ylitetään on huutelurumpa mielestäni turhaa. Kaiketi ajatuksena huutelussa on, että voisi käyttää autoja paluukyyteihin ja tarvittaessa härdellitilanteisiin. Ajatellaan, esim. että lähdetään puijon alta ja ajetaan helsinkiin. Ensin ollaan PUIJON kansiossa, sitten siirrytään NORPAN alle, sitten tulee HÄME ja sitten taitaa tulla Helsingin ja uuden maan häket. Tulisikohan TIKKU ja joku muukin raja ylitettäväksi, en muista noita etelän häkejä. Sitten, jos vielä ajettaisiin Jyväskylän kautta niin siihen mahtuisi tuo KEHÄKIN väliin. Olis aika ramppaamista 4-6 eri häkealueella, jätän väliin huutelut tällaisilla keikoilla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-BB-

Tulisiko...?

Puijo -> Norppa -> Häme -> Heikki -> Helsinki..?

Siis kunhan arvailen ja vietän sairaslomaa..  ::)

Ja oli mullakin kysymys. Mahtuuko ajoneuvoasemaan ja käsikapulaan saapuvaan viestiin enemmän kuin 160 merkkiä?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
nega_47

Ei taida enempää mahtua kuin se 160 merkkiä. Sen edestä niitä viestejä voi parhaimmillaan tulla jopa kolme,  jossa kerrotaan lisätietoja. 

Harvemmin tulee huudeltua kyllä naapuri hätäkeskuksille kun tullaan rajalle,kun joskus parhaillaan mennään kolmenkin alueen läpi, ja alkaa vaan nyppiä, kun juuri ei tiedä, missä mennään. Totta kai on alueen kanava skannauksessa alueesta huolimatta, et jos kuullaan et on isompi hässäkkä, niin kysellään et tarvitaanko meitäkin.  Oma hätäkeskuks perillä kuitenkin aina missä mennään ja sit naapurikunnan lanssit voi joskus huudella, et jos ne tietää et niille on tulossa haku kyseistä sairaalasta, et jos otettais samalla mukaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Ei taida hyödyttää se vieraalle häkelle huutelu ohi ajaessa, kun ei taida kirjautua mihinkään. Jää siis yksittäisen päivystäjän muistin varaan, ja Tietotaidon varaan kuinka osaa vapaanyksikön kartalle sijoittaa.

Lisäksi vaikeaksi menee itsellä apuun tarjoutua, kun joku yksikkö apua pyytää. Ei tarvitse kun parisataa kilometriä siirtyä, niin ei tiedä millä alueella esim. xx491 päivystää. Voi olla vieressä tai alueen toisella laidalla.

Toki jos kohdalle osuu, niin silloin yhteys häkeen, ja ilmoitus kohteessa olosta.

Asia on erikseen jos naapurihäke hälyttää. Silloin myös suullinen ilmoitus statuksista sinne, ja nappulasta omaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

"Naapurin puolella" tulee vierailtua päivittäin, mutta ei ole ollut tapana ilmoitella siitä mitenkään. Naapurin anto ja info joskus skannauksessa kun sielä suunnalla liikutaan (siis omien lisäksi) Jos sinne naapurin puolelle tulee häkeltä keikka, niin naapuri häke lähtee heti skannaukseen.

Onko teillä ollut tapana huudella päiväsakut pois rivistä, vai statustatteko vain ei hälytettävissä?

Entä onko tapana statustaa auto aina asemalle kun sielä olette? Asemalle statustamisessa olen kuullut alueiden välisistä eroista, jossain on kuulemma kyselty missä yksikkö menee kun ei ole statustanut asemalle. Toisessa paikassa pelkkä vapaa on aina riittänyt, satunnaisesti joku painaa asemalle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Itse käytän vain statuksia auton verkosta ottamiseen, tai liittymiseen.

Meidän alueella on syvältä se, että aluepääkäyttäjän mielestä me ei tarvita naapuri häken anto kanavia. Menee aika hankalaksi tarjota itseään apuun, kun ei koko tehtävästä tietoa. Sitten kun radio liikkennettä kuuntelee, niin voi alkaa miettiä, että onko jotain isompaa tms. Tai kun joku suoraan pyytää apua, niin voi itseään apuun tarjota.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Naapurihäken alueelle mennessä keikka tulee oman häken kautta, joten sinne tietysti normaalisti statukset. Hoitajan virve käännetään naapurihäken kansioon ja ilmoitetaan puheella että ollaan matkalla ja tarvittaessa kysytään lisätietoja jos omasta häkestä tulleessa viestissä ei ole muuta kuin että xxx pyytää. Esim. onko ensivastetta tulossa jne. Sitten huikataan kun ollaan kohteessa ja kun lähdetään kuljettamaan, ilmoitetaan se puheella sekä omaan että vieraaseen häkeen. Perillä hoitolaitoksessa taas statuksella omaan häkeen ja vaihtelevasti puheella vieraaseen häkeen. Samoin statuksella vapaa kun ollaan takaisin omalla alueella ja samalla puheella ilmoitus vieraaseen häkeen että palataan omalle alueelle ja sen jälkeen käännetään taas se hoitajan virve omaan kansioon. Meilläkään ei kuulla naapurihäken antoa, pelkkä info.

Meillä tuli vuodenvaihteessa sellainen uudistus noihin tehtäväviesteihin, että viestin lopussa on aina ilmoittaja puhelinnumero ja mitä yksiköitä on hälytetty, ja se on kyllä hyvä systeemi.

Sellaista olen miettinyt ja kysynytkin jossain ketjussa, että minkä takia ei ole sellaista systeemiä, että kun menee autoon sisälle niin käsikapulasta menis kaiutin pois päältä? Enimmäkseen radioliikenne käydään kuitenkin ajoneuvoaseman kautta, ja noissa tilanteissa kun tarvitaan esim. toisen häken kuuntelua, sen kaiuttimen saisi napista takaisin päälle. Samalla systeemillä kun se menee automaattisesti päälle kun keikka tulee.

Päiväsaku (tai se mikä ei ole 24 h ajossa) huutaa statustamisen lisäksi poistumisensa rivistä/ palaamisensa siihen. Nyt äkkiseltään ajatellen sitä ei kyllä juuri harrasteta muualla, mutta itse pidän sitä ihan fiksuna tapana. Asemalle painetaan aina kun ollaan asemalla, jos ollaan 15 min lähtövalmiudessa niin sillähän "saa" sen 15 min aikaa kun keikka tulee, jos on esim. syömässä...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Päiväsaku (tai se mikä ei ole 24 h ajossa) huutaa statustamisen lisäksi poistumisensa rivistä/ palaamisensa siihen. Nyt äkkiseltään ajatellen sitä ei kyllä juuri harrasteta muualla, mutta itse pidän sitä ihan fiksuna tapana.

Hälytettävissä/ei hälytettävissä on päivän tärkein status. Minukin mielestä se on siksi hyvä ilmoittaa myös puheella. Ja saapahan alueen L4:kin samalla tiedon että yksikkö poistuu rivistä, hänelle kun ei nuo statukset vielä välttämättä kulje.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Vielä kun olis se alueellinen L4 ja sillä mahdollisuus vaikuttaa yksiköitten sijainteihin ja alueellisiin valmiuksiin...  ::)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Hälytettävissä/ei hälytettävissä on päivän tärkein status.

Status jota voisi käyttää laajemmin mitä tänä päivänä käytetään. (esim. rauhalliset ruokatauot..)

Vielä kun olis se alueellinen L4 ja sillä mahdollisuus vaikuttaa yksiköitten sijainteihin ja alueellisiin valmiuksiin...  ::)

Hankalaa, jopa mahdotonta nykyisillä työaikamalleilla...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Hälytettävissä/ei hälytettävissä on päivän tärkein status.

Status jota voisi käyttää laajemmin mitä tänä päivänä käytetään. (esim. rauhalliset ruokatauot..)

Ootko tosissasi?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Ei siitä kovinkaan kauaa ole, kun laitoksenautot ilmoitteli olevansa ruokatauolla. eli silloin pois rivistä. Ruokailun jälkeen auto takaisin verkkoon.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Juu, kyllä meilläkin häke nimenomaan laitoksen autoilta välillä kyseleekin että olettekos jo syöneet, ai ette, no laitetaan tää sitten toiselle yksikölle. Mutta meiltä tai muilta yksityisiltä EI KOSKAAN  angry.png Tosin tuolta maakunnan toiselta laidalta välillä kuuluu että "ollaan nyt syömässä mutta mennään kun on lautanen tyhjänä"  ::) se on oikeeta peliä.

MUOKS: mistä muuten tulee se sanonta "menu ysi" ei hälytettävissä -statukselle?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Kyllä sitä c/d tehtävillä tulee itsekin rauhassa syötyä. Statuksena vain teht. vastaanotettu.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

MUOKS: mistä muuten tulee se sanonta "menu ysi" ei hälytettävissä -statukselle?

Villi veikkaus:

meillä ajoneuvoasemaan ohjelmoitu "pikavalinnat" statuksille.. kun painaa menu 0 tehtävä vastaanotettu, menu+1 ollaan matkalla, menu2 kohteessa etc.. oisko se ollu sit menu 9 jos ei oo hälytettävissä?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Varmaan näin. Meillä häkekin käyttää tota menu 9 -termiä  ::) "painatteko itse itsenne menu ysiin vai laitetaanko täältä?"

MUOKS: aloin oikein laskemaan, jos menu 1 = tehtävä vastaanotettu, menu 2 = matkalla, menu 3 = kohteessa, menu 4 = kuljettaa a/b, menu 5 = kuljettaa c/d, menu 6 = perillä hoitolaitoksessa, menu 7 = vapaa ja menu 8 = asemalla niin silloin jää jäljelle vain menu 9 ja ei hälytettävissä  :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Hälytettävissä/ei hälytettävissä on päivän tärkein status.

Status jota voisi käyttää laajemmin mitä tänä päivänä käytetään. (esim. rauhalliset ruokatauot..)

Ootko tosissasi?

Miksi en olis...? ::) Jos lanssi vaatii huoltoa niin se huolletaan ja laitetaan huoltotilaan miettimättä asiaa sen enempää. Jos taas miehistö vaatis huoltoa niin huoltoväliä voi venyttää määrättömästi eikä tauon pitäminen olekaan itsestään selvää...??

Eihän noita tilanteita nyt joka vuoro tule jolloin ajetaan aamusta pitkälle iltapäivälle aivan yhtä pötköä, mutta olisi asiallista jos voisi sovitusti  statustaa yksikön 20 minuutin tauolle eikä tarvitsisi kikkailla statuksien (tehtävä vastaanotettu) tai vartin lähtövalmiuksien kanssa. Eli tämä olis hoitajien edun lisäksi myös potilaidenkin etu kun apu lähtis heti eikä hätäkeskus edes yrittäisi tarjota tehtävää ruokatauolla olevalle yksikölle.

Tietysti hieman asiaan vaikuttaa se että onko lähin yksikkö 10 vai sadan kilometrin päässä. Tosin periferiassa harvemmin ajetaan yli 20 kyytiä vuorokaudessa..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

No ei mulla tietenkään henkilökohtaisesti mitään tota vastaan ole, mutta jotenkin tulee mieleen että häkellä ja isännillä vois olla jotain sanomista asiaan... sinänsä ihan perusteltu näkemys.

Meillä kun on sinne Isoon Sairaalaan se 80 km niin tyhjänä palatessa ehtii varsin näppärästi hoitamaan tuon ravitsemuspuolen, mutta jos kylän kyytiä riittää koko päiväksi, se ruokailu jää kyllä väliin. Harvoin kyllä niin kiirettä on, niinkuin totesitkin. Mutta onneksi sairaaloissa/ terkkareissa on yleensä jonkinlainen kanttiini, joten sämpylän ja kaffekupposen kerkiää nauttimaan ihan sen perillä hoitolaitoksessa -statuksen sisällä...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SirLucas
Tosin periferiassa harvemmin ajetaan yli 20 kyytiä vuorokaudessa..

Ja harvemmin kaupungissa yksi kyyti kestää yli tuntia

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×