Jump to content
MAINOS

vuorokausilepo


pingu

Recommended Posts

hei! Sitä vain kyselen et miten muilla yötyöntekijöillä jää tunteja pätkäaamujen ja yövuoron väliin lepoaikaa? meillä listantekijä oli nyt laatinut sellaisen listan että 7h 45 min jäisi siihen väliin.. ;D siihen sitten vielä se 5yötä päälle. Muistelen että lakikin jo määrää että siihen pitäisi jäädä se 9h. Onko tämä nyt vain minun liiallista mukavuudenhalua kun moisesta närkästyn? :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luulin jo, että pätkä-aamuista ennen yövuoroa on luovuttu. Meillä ainakaan ei vuosikymmeniin moisia ole ollut. Tunnit tasataan muutoin. Yövuorosta tulee meillä 10 tuntia töitä, joten listan tunnit täyttyy aika helposti.

Luulen, että on myös asetusten ja työehtosopimuslain vastainen tuollainen, siis luulen. Faktaa ei ole tiedossa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhan Kvtessin mukaan työvuorojen väliin pitää jäädä 9 tunnin tauko. (oli jossain kohdin mainittu että riittävä lepoaika, mulle se olis kyllä reilusti enemmän.) En tie tuliko uuteen tessiiin siihen kohdin muutos.

mutta suunnitellusti jos pätkä loppuu klo 12 voi yövuoro alkaa klo 21. tai jos loppuu klo 13 voi yö alkaa klo 22... tietenkin joskus voi niitä hälyjä tulla. mutta työvuorosuunnitelmassa vuorojen väli oltava 9 h.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulin jo, että pätkä-aamuista ennen yövuoroa on luovuttu. Meillä ainakaan ei vuosikymmeniin moisia ole ollut. Tunnit tasataan muutoin. Yövuorosta tulee meillä 10 tuntia töitä, joten listan tunnit täyttyy aika helposti.

Luulen, että on myös asetusten ja työehtosopimuslain vastainen tuollainen, siis luulen. Faktaa ei ole tiedossa.

Kuinka ne tunnit teillä tasataan?

Jos oisin tiennyt että mulla ilta tulossa, oisin suoraan pyytänyt sen vapaaksi, koska kuitenkin tiedossa koulutuksia. Niillä ois kuittaantunut tunnit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä listantekijä taasen väittää että tunnit ei tule mitenkään täyteen ilman nuita pätkäaamuja (klo 7-13) tai sitten ilta apuja (klo 15-21) meillä kuitenkin on yövuoron kesto 10h 30 min.. että ihmetelty on työkavereiden kanssa miten tämän oikeasti pitäisi mennä ;D muutenkin vähän on ollut ongelmia nyt kun ollaan siirtymässä kiertävään listaan. todella epätasaisesti menee tunnit. meitä on siis 4vakiyökköä. miten sit muuaalla tasataan tunteja tai ylipäätänsä miten menee listat yököillä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pätkä aamun teettämisen tarve yleensä häviää jaksotyössä jos suunnitellaan kolme tai useampi yö listaan. Ja nämä yleensä tulisi olla yhdessä pötkyssä. Tällöin ei synny pätkään riittäviä tunteja. Pätkän tunnit voidaan lisätä myös muiden vuorojen lisukkeeksi eli esim iltavuoro voisi alkaa aiemminkuin on tapana. Se ei kuitenkaan ole ihan käypä asia kaikissa työpisteissä. Pätkä aamua käytetään yleensä siksi että saadaan henkilökunta vahvuus riittämään. Kannattaa myös seurata on ns lyhennettyjä vuoraja kuinka paljon niitä listalla on per työntekijä henkilökohtaisesti ja ajoittuvatko ne esim sunnuntai vuoroihin jolloin työnantajan korvaukset ns. epämukavista työ ajoista pienevät. Eli jos sinulla on esim 4 lyhennettyä työpäivää listalla tunti per lyhennys niin mieti miksi sinulla sitten on pätkä jonka pituus saa olla yleensa olla sellainen että vuorojen väliin tulee se 9 tunnin väli suunnitellusti. Jos pätkä aamuja tarvitaan niin pyytäkää ne sunnuntaille tai  vastaaville joista korvaus on 100%.Eli yöt silloin alkamaan pyhäisin. Ei taida oh tai listan tekijä siihen hevillä suostua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis mä teen PELKKÄÄ yötä. Siksi yksi iltavuoro että tunnit menee tasan.. Näin tapahtuu 2-3 kertaa vuodessa, juhlapyhien takia.

Taisin taas käsittää koko idean väärin.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, ymmärsin aloituksen väärin...

Meilläkin vakiyököt joutuvat tekemään tunnit täyteen. Eli iltavuoro ennen yövuoroja, ihan sikamaista. Siis ilta+ 7 yötä. Tämä taitaa tulla 2-3 kertaa/ 6 viikon jakso.

Yhdellä osastolla vakiyökkö tekee lyhennettyä työaikaa juuri tuon tasoituksen verran, mutta liksa on sitten pienempi.

En Ymmärrä miten vakiyököt jaksavat.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä olen siis tehnyt vasta vähän reilu vuoden pelkkää yötä. aluksi meillä ei ollu mitään pätkä aamuja eikä iltoja,siis pelkkää yötä.ja silloin yön  pituus vaihteli 8h 15 min tai 9h. meitä siis on aina kaksi hoitajaa vuorossa. tunnit tuli täyteen aina viimestään tasottumislistalla. mutta nyt kun listantekijä keksi kiertävän listan, eli siis seuraavat 12 vko on eteenpäin ja tämä kiertää, niin kaikki on päin vit##a! :( heittää tunnit tosi paljon. ja tuo pätkäaamu ärsyttää eritoten kun siihen ei jää liiemmite nukkuma aikaa. listantekijä varmaan olettaa että yökkö voi nukahtaa heti vaan ku töistä pääsee ::) tulee vaan mieleen että kiertävä tullut siksi että listantekijä pääsee helpommalla..hän ei osallistu hoitotyöhön ollenkaan, istuu päivät omassa toimistossa. mutta mutta..kuulostaa siltä että näin on tehty ja tullaan tekemään, valitettiin me asiasta tahi ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kaikissa vuoroissa työtuntien määrä 114,45 kolmen viikon listalla.  Jos jää alitusta tai ylitystä pyritään se tasoittamaan heti seuraavassa listassa. Yleensä listat ovat laadittukin pareittain kuusi viikkoa yhtäjaksoisesti, joiden aikana tasoitukset tehdään.

Uusien listojen mukaan me vakiyököt tehdään 3 yötä ja kolme vapaata. Ensimmäisen kolmen viikon ajalta minulla on ylitystä 4 tuntia, mutta jo toisella jää edellisen ylityksestä huolimatta 9 tuntia vajaaksi. Pomot oli sitä mieltä, että se vaan vähennetään palkasta eli yötyön hyvityksistä.

Pyysin, että mulle tehtäisiin iltavuoroja lisäksi korvaamaan puuttuvat tunnit. Lupasi niin tehdä, mutta seuraavat, ensiviikolla alkavat listat ovat jo tehty ja niissä ei iltavuoroja ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Eikö vuorokausilevon pidä olla minimissään 8 tuntia? Meillä kotihoidossa aamuvuoro alkaa 6.30 ja iltavuoro loppuu 22.30, mutta siinä on se ongelma kun illat mennään vajaalla eikä yövuoroa ole niin ylitöiksi menee, jos jotain normaalista poikkeavaa iltavuoron tapahtuu. Ei ole harvinaista että pääsee vasta yhdentoista jälkeen kotiin. Sellaisen illan jälkeen tekee kyllä tuskaa nousta aamulla töihin. Vanhemmat työntekijät eivät joudu tekemään illasta aamuun vuoroja, mutta nuoret kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaankuljetuksen työrytmissä on omat etunsa

Ja vielä runsaaammat haittansa. Jos vrk-rytmillä koittaa tehdä, niin ei se 114:45 jakaannu mun laskupääni mukaan millään tasan 24:lla. Pätkimään joutuu joka tapauksessa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntimäärä/per lista täytyy tehdä täyteen ja se tuleeko tunnit täyteen riippuu tietenkin työvuorojen pituudesta (tuntimäärä).

Jos teet esim 10,3t/11t per yö kun jos teet vain 10t/yä siinä on eroa.

Eli pidemmistä yövuoroista kun tulee enemmän tunteja niin päivätyövuoroja tulee vähemmän/ei lainkaan.

Olet luult. kaupungilla työssä ja KVTES? siellä tehdään juuri tuo 10t/yö jotta sitten vp pitää tulla tekemään tunteja sisään.

Monella yksityis.TES paikoissa taas tehdään tuota 10,3-11t/yö jolloin ei tartte tunteja tehdä sisään vapaillaan.

Eli riippuu myös TES-eli missä on töissä.

noi lepoajat jää tosiaan tosi pieniksi noissa "pätkä" vuoroissa ennen yötä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki sovittavissa. Itse vakiyökkö. 3 vkon listassa 10 yötä eli 100 tuntia. Puuttuvat 14,45 menee aikahyvityksistä. Oma rytmini 5 yötä, 4 vp, 5 yötä 5 vp. Itse tyytyväinen tähän. Pätkäaamut olisi syvältä. Eräs tuttuni  on ratkaissut pätkäaamu-ongelman niin, että tekee tunnit illasta ja jatkaa yöhön. Rankkaa sekin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eikö vuorokausilevon pidä olla minimissään 8 tuntia? Meillä kotihoidossa aamuvuoro alkaa 6.30 ja iltavuoro loppuu 22.30, mutta siinä on se ongelma kun illat mennään vajaalla eikä yövuoroa ole niin ylitöiksi menee, jos jotain normaalista poikkeavaa iltavuoron tapahtuu. Ei ole harvinaista että pääsee vasta yhdentoista jälkeen kotiin. Sellaisen illan jälkeen tekee kyllä tuskaa nousta aamulla töihin. Vanhemmat työntekijät eivät joudu tekemään illasta aamuun vuoroja, mutta nuoret kyllä.

Siis vuorojen välillä tulee olla 9 tunnin lepo.

Merkitsevää on se, miten listat on suunniteltu, menettelytavat ylitöiden tullessa voivat olla työpaikkakohtaisesti sovittavia. Riippunee siitä, mihin työntekijät suostuvat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis vuorojen välillä tulee olla 9 tunnin lepo

Tuu pitää täysin paikkansa, joten herää kysymys, miten teillä voidaan suunnitella illan jälkeen aamu, jos siihen on suunniteltu pelkäsään kahdeksan tuntia??? Kannattaa hiukan lukea työaikalakia ja teidän tes:sta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...