Jump to content
MAINOS

Riittämättömyyden tunne


iin_a

Recommended Posts

Olen opiskelija, eikä minulla ole hirveästi vielä kokemusta hoitotyöstä, mutta harjoittelujaksoillani minua vaivaa jatkuvasti riittämättömyyden tunne. Helpottaako tämä ajan myötä kun kehityn työntekijänä?

Jatkuvasti kyseenalaistan että olenko tehnyt kaiken mahdollisen potilaan eteen. Syytän itseäni jos potilas ei ole esimerkiksi yhteistyökykyinen/halukas yhteistyöhön, tai jos muuten potilaan kanssa hoitotoimenpiteiden aikana potilas esimerkiksi ahdistuu tai suuttuu. Saatan jäädä vatvomaan näitä asioita vapaa-ajallanikin ja mietin jatkuvasti miten minun olisi pitänyt toimia toisin jne. En kuitenkaan ajattele että joku toinen hoitaja olisi esim. "huono" jos potilas hermostuu hänelle.

Vaikka olisin koko työvuoron ollut liikkeellä ja tarkistamassa potilaiden tarpeita, minua kalvaa silti sama syyllisyyden ja riittämättömyyden tunne. 

Osaisiko kukaan antaa mitään kokemuksia/neuvoja miten pääsisin tästä yli? Olen harkinnut jopa terapiaan hakeutumista koska haluaisin tuntea myös onnistumisia työssäni jatkuvan epävarmuuden sijasta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Omasta kokemuksestani

Kyllä se ajan ja kokemuksen lisääntymisen kanssa helpottaa. Jonkun verran työtä itsensä kanssa vaatii, että hyväksyy keskeneräisyytensä. Sitä on vaan hyväksyttävä sen riittävän, että tekee parhaansa niillä tiedoilla ja taidoilla mitä sillä hetkellä osaa ja pystyy. Tsemppiä! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletko keskustellut asiasta opettajan kanssa?

Itse muistan että opettaja arviointi tilanteessa kysyi jääkö asiat vaivaamaan vapaa ajalle tai vaivaako riittämättömyyden tunne tms. Asiasta olisi saanut avoimesti jutella ja pohtia syitä ja miettiä ratkaisuja. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kokemuksella