Jump to content
MAINOS

Pitääkö kaikki niellä


vilikki

Recommended Posts

Olipas taas rattoisat pyhät. Omaisia ramppas osastolla ja vittuiluja sai vain palkaksi. joskus alkaa tympiin kun aina vain haukutaan. Olemme puhuneet asiasta os.hoitajalle mutta hän sanoi että kaikki pitää niellä. Pari esim. Nuorehkon alkon omaisnen nimitteli meitä piijoiksi. Ivallisesti kyseli pväkahvin aikaan, "saas nähä onko piijat tuoneet kahvia?"  Ja yksi omainen nosti ison haloon kun isälle oli laitettu ruskea paita, isä ei ole koskaan tykännyt ruskeasta väristä. Ei taida olla muita aloja jossa saat aina paskaa niskaasi. Mutta valitettavasti pidän työstäni ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Jotenkin tuntuu, että nämä hyökkäävät omaiset provosoivat myös muita omaisia ja kierre on valmis.

Huonoa omaatuntoaan hoitavat eli kerran vuodessa (jouluna) omaistaan katsomassa käyvät pyrkivät kompensoimaan sitä toimimalla "vaativana" omaisena. Sitten on hyvä kehua muille sukulaisille, että kävin vähän hoitajia kouluttamassa miten meidän äiteetä tulee hoitaa.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei pidä. Omaiselle joka sanoo piiaksi voi rauhallisesti vastata ettei täällä ole näkynyt piikoja moneen vuosikymmeneen vaan ainoastaan koulutettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä joilla on vastuu vakavammista ja vaativammista asioista kuin kahvin tuomisesta. Tarvittaessa sen kahvin voi kyllä kaataa vahingossa omaisen syliin. Ja jos on oikein ilkeä omainen tai potilas, ja etenkin jos on uhkaileva, niin olisi suotavaa tehdä raportti väkivaltatilanteesta, henkinenkin väkivalta on väkivaltaa, joka haittaa työntekoa. Ja jos omainen on tyytymätön potilaan hoitoon eli vaikkapa paidan väriin niin kehoitan häntä ottamaan yhteyttä esimieheeni virka-aikana, tai potilasasiamieheen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olette oikeassa. Niska limassa joulun töissä pienellä porukalla ja omainen tuli valittamaan kun ei pääse äiti joulusuihkuun eikä nosteta tuoliin istumaan (hemi+pneumonia) eikä sitä eikä tätä. Olen samaa mieltä, että juuri ne omaiset valittavat pyhinä jotka käyvät itse kerran katsomassa sairasta läheistään ja purkavat huonon omantuntonsa hoitajiin.

No, kyllä sitä varmaan muissakin ammateissa kuulee kaikenlaista. Ainakin poliisit, parkkipirkot, matkalippujen tarkastajat, puhelinmyyjät ja niin edelleen saavat ihan varmasti myös kuulla kunniansa.

Minua ei niinkään häiritse potilaiden puheet, mutta omaisten kielenkäyttö joskus harmittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tollasta pidä todellakaan niellä. Pysyy vaan itse tyynenä ja asiallisesti ilmoittaa,että tuollainen nimittely on loukkaavaa ja voivat hoitaa omaisensa itse jos ei kelpaa. Usein käytän itse lausetta "miltäpä teistä tuntuisi jos joku tulisi teille neuvomaan miten te teette työnne, joten olkaa hyvä ja miettikää asiaa"  Ainakaan mun työntekoa/päivärutiinia ei hetkauta täysin asiatttomat vaatimukset tai nipotus,asialliset pyynnöt jotka on mahdollista toteuttaa on sitten asia erikseen.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tehdä kun potilas (täysin skarppi) haukkuu, nimittelee, menee henkilökohtaisuuksiin niin että opiskelijat itkee ja vakkaritkin on vakavia?

"saatko sinä läskiköntys mitään tehtyä"

" älää selitä, et sinä mitään osaa etkä miestäkään varmaan saa"

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olla hiljaa, purra kieleensä, tehdä työnsä ja poistua? Ei kai sitä muutakaan voi. Yleensä vastaaminen tai huomauttaminen kielenkäytöstä vaan agitoi toista jatkamaan herjaamista. Työt on kuitenkin tehtävä ja potilas hoidettava. Jos äärimmäisyyksiin mennään ja potilas on oikeustoimikelpoinen, herjauksesta yms voi tietenkin tehdä rikosilmoituksen?

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tehdä kun potilas (täysin skarppi) haukkuu, nimittelee, menee henkilökohtaisuuksiin niin että opiskelijat itkee ja vakkaritkin on vakavia?

"saatko sinä läskiköntys mitään tehtyä"

" älää selitä, et sinä mitään osaa etkä miestäkään varmaan saa"

HYVIN napakasti ilmoittaa, että moinen kielenkäyttö ei ole millään tapaa hyväksyttävää. Ei mitään selittelyitä, lässytystä tai anteeksipyytelyä. Mahtaisiko lääkärin puhuttelu auttaa? Eihän tollaista tartte kenenkään sietää. Lähteköön menemään jos ei hoito miellytä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olla hiljaa, purra kieleensä, tehdä työnsä ja poistua?

Mjaa. Meinaakko et vaikka kaupassa tai pankissa sua palveltais jos kauheesti alkaisit rehaamaan/nimittelemään? Ei sielläkään vaan suljeta suuta ja niellä moista. Herramunjee, nyt eletään 2000-lukua.

Peppiä komppailen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mjaa. Meinaakko et vaikka kaupassa tai pankissa sua palveltais jos kauheesti alkaisit rehaamaan/nimittelemään? Ei sielläkään vaan suljeta suuta ja niellä moista. Herramunjee, nyt eletään 2000-lukua.

Peppiä komppailen.

Pankissa ja kaupassa ei ole kyseessä ihmisen terveys, hyvinvointi ja loppupeleissä elämä,  niin asia on pikkasen eri eikä todellakaan voida rinnastaa terveydenhuoltoon(no vähän riippuu tietenkin paikasta mutta noin yleisesti ottaen).

Periaatteet ja ihanteet on tietysti ne, että hoitajan ei tarvitse eikä pitäisi työssään joutua kuuntelemaan solvauksia mutta käytännössä se nyt vaan ei toimi näin. Ymmärrän hyvin että ihmisellä joka sairastaa, on tarve purkaa pahaa oloaan ja turhautumistaan johonkin ja jollain tavalla ja useinmiten se nyt on se hoitaja joka siinä pyörii häntä lähinnä. Mielestäni se on osa ammatillisuutta että pystyt hoitajana asettumaan sen skeidan yläpuolelle etkä ota itseesi näitä solvauksia. Vaikka itse opiskelen vasta ammattia, ei se meinaa sitä ettenkö olisi työskennellyt jo useampaa vuotta kentällä hoitotyötä eri muodoissa tehden ja ottanut omaa osaani niistä solvauksista ja pahaltahan se tuntuu jos antaa sen päästä nahan alle niinkuin minäkin alussa tein. Kuitenkin olen vuosien aikana oppinut ottamaan etäisyyttä ja tiettyä ammatillista roolia niin, että ne törkeydet ja henkilökohtaisuudet joita välillä kuulin, menivät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja tietenkin voi yrittää tiukkaan sävyyn yrittää sanoa asiasta potilaalle että ei aio kuunnella moista roskapuhetta mutta itse olen ainakin huomannut sen hyvin usein että se vain agitoi potilasta entistä suurempiin verbaalisiin suorituksiin kun huomaa, että sillä on vaikutusta minuun.

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäri naureskelee akkojen juttuja. Kyllä nyt vähän pitää sanomista kestää ja ei hänellä ole aikaa tuollaiseen ja ja ja

*Pohdintaa ääneen*

Jotenkin tosiaan pankki ja kauppa on eri asioita. Mutta miksi? Onko se se että kyseessä on yritys? Poliisille ei voi haistatella, eikä kirjastontädille; molemmat kunnan työntekijöitä. Meillä on velvollisuus hoitaa, mutta onko vaikka potilas/omainen on epäasiallinen?

Miten käytännössä menee herjaussyyte? Saanko äänittää salaa? Olen pihalla tuosta asiasta täysin.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pankissa ja kaupassa ei ole kyseessä ihmisen terveys, hyvinvointi ja loppupeleissä elämä

Juu, sitä suuremmalla syyllä justiinsa. Luulen, että kiukuttelu loppuu hyvin nopeasti, jos tehtäisiin selväksi, että jos ei ala käytös muuttua, niin voi hoitokin tyssätä siihen. Muistaakseni enkkulassa (?) on tämmönen samanlainen systeemi kun fudiskentällä. Punasesta kortista ulos jne.

Pankissa ja kaupassa asia on pikkasen eri

Tämmöstä mä en kyllä ymmärrä. Miksi se asia niin erilainen on? Palveluammatissa tässä kaikki ollaan. Ei tää oikeesti oo näin vaikeeta.

Mielestäni se on osa ammatillisuutta että pystyt hoitajana asettumaan sen skeidan yläpuolelle

Mun mielestä se on myös osa ammatillisuutta, että osaa kertoa potilaalle missa rajat menee. Ei kenenkään tarvitse kuunnella solvauksia työssään, ei edes hoitajan. Ihan totta, lampaitahan tässä ollaan jos kaikki vaan kiltisti otetaan vastaan. Ei nää asiat koskaan muutu, jos ei mitään asialle tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis eihän tuollaista tarvitse sietää, ei todellakaan! Ammatillisuutta on myös vaatia itselleen työrauhaa. Jos potilas tosiaan on täysin skarppi ja pelkkää ilkeyttään tuollaisia laukoo, niin tiukka puhuttelu on paikallaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä jätin kerrran kauan kauan sitten vanhan sokean miehen vessanpöntölle istumaan housut nilkoissa odottamaan seuraavaa hoitajaa (kotihoidossa) kun meni useaan kertaan huoraksi minua haukkumaan. Soitin esimiehelle ja sanoin että nyt lähden pois, tällaista en kuuntele, joku muu saa jatkaa. Pomo sanoi, että ok oli ratkaisuni. Potilas oli asiallinen ja tiesi siis mitä sanoi. Herra kirosi minut maasta taivaaseen, mutta minun sättimiseni loppui siihen. Seuraavilla kerroilla potilas kunnioitti minua ja minä arvostin hänen muuttunutta käytöstään. En tiedä teinkö viisaasti, mies nimittäin istui siellä pöntöllä neljä tuntia seuraavaa hoitajaa odotellen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUOM, VALVOJAT!!! PITÄISIKÖ TÄMÄ AIHE SIIRTÄÄ POIS TÄSTÄ KAIKKIEN LUETTAVILTA!!!! OMAISET EI VARMAAN TYKKÄÄ TÄLLAISISTA PALJASTUKSISTA!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pankissa ja kaupassa asia on pikkasen eri

Tämmöstä mä en kyllä ymmärrä. Miksi se asia niin erilainen on? Palveluammatissa tässä kaikki ollaan.

Emmä kyl koe olevani palveluammatissa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen hoitoammatissa, en palvelu.

Inhi Millisen esimerkki oli hyvä, mutta mitä tapahtuu tilanteessa jossa on kyse vanhainkodista tai sairaalasta (tai vast.) jostain oikeasta syystähän se ihminen on hoitoon otettu. Luulen skarpin potilaan (tai omaisen) ymmärtävän ettemme voi hoitoa heiltä evätä vaikka kuinka suu kävisi.

Vielä lisään

että mielestäni on ammatillisuutta käsittää kuka on skarppi ja kuka ei muttei niellä. Itse teholla kysyin hoitajan ikää ja vastasin siihen kuulemma että "sähän oot vanha akka".

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on sellainen aihe, että jokaisella löytyy mielipiteitä suuntaan ja toiseen..Mutta mä en henk. koht suostu enää kuuntelemaan vittumaisuutta omaisilta/potilailta. Meillä on muutama todella han kala omainen, joidenka kanssa joutuu tekemään töitä ettei sanois mitään vittumaisuutta takaisin. Nykyään linjana on, että osastonhoitaja tarpeen vaatiessa keskustelee kys omaisten kanssa. Mikä ihme siinä sitten on, että jotkut osaa niin hyvin vaan ärsyttää ja tulla todella lähelle, että itse joutuu ottamaan askeleen taaksepäin...

Tuntuu, ettei ihmisllä ole enää minkäänlaisia käytöstapoja tms...

Muoks..Onks somatiikan puolella mahdollista kieltää tiettyjen omaisten vierailu?..(Versus psyka, jossa mun käsityksen mukaan voidaan poistaa vieraita ihan "niska/persus otteella")

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on sellainen aihe, että jokaisella löytyy mielipiteitä suuntaan ja toiseen..Mutta mä en henk. koht suostu enää kuuntelemaan vittumaisuutta omaisilta/potilailta. Meillä on muutama todella han kala omainen, joidenka kanssa joutuu tekemään töitä ettei sanois mitään vittumaisuutta takaisin. Nykyään linjana on, että osastonhoitaja tarpeen vaatiessa keskustelee kys omaisten kanssa. Mikä ihme siinä sitten on, että jotkut osaa niin hyvin vaan ärsyttää ja tulla todella lähelle, että itse joutuu ottamaan askeleen taaksepäin...

Tuntuu, ettei ihmisllä ole enää minkäänlaisia käytöstapoja tms...

Muoks..Onks somatiikan puolella mahdollista kieltää tiettyjen omaisten vierailu?..(Versus psyka, jossa mun käsityksen mukaan voidaan poistaa vieraita ihan "niska/persus otteella")

En ole koskaan kuullut, että somaattisella puolella olisi kielletty vierailut jäkättäviltä omaisilta. Päihtyneitä omaisia on kyllä poistettu useinkin ja heitä, jotka tulevat vierailuajoista piittaamatta. Itse teen niin, että pyydän omaisia odottamaan huoneen ulkopuolella hoitojen aikana mikäli he arvostelevat tapaani tehdä työtä, vaikka vierailuaika olisi voimassa.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 02.01.08 - klo:14:18


Olen hoitoammatissa, en palvelu.

Inhi Millisen esimerkki oli hyvä, mutta mitä tapahtuu tilanteessa jossa on kyse vanhainkodista tai sairaalasta (tai vast.) jostain oikeasta syystähän se ihminen on hoitoon otettu. Luulen skarpin potilaan (tai omaisen) ymmärtävän ettemme voi hoitoa heiltä evätä vaikka kuinka suu kävisi.

Vielä lisään

että mielestäni on ammatillisuutta käsittää kuka on skarppi ja kuka ei muttei niellä. Itse teholla kysyin hoitajan ikää ja vastasin siihen kuulemma että "sähän oot vanha akka".

Minä työskentelen somaattisessa sairaalassa ja meidän on pakko joskus jättää potilaita hoitamatta, koska he joko huutavat solvauksia hoitojen aikana tai sitten käyvät kimppuun. Ketään emme hoida väkisin. Huolehdimme silloin ainoastaan potilaan itsensä turvallisuudesta, lääkkeistä ja hoidoista viis. Tilanteet sitten tietysti kirjataan tarkkaan ylös, ettei tule seuraamuksia. Tämä on meille ihan arkipäivää. Päivittäinen kirjaus menee silloin yksinkertaisesti näin: "Hoitokielteinen. Kieltäytynyt lääkkeistä ja hoidoista." Lääkäri päättää mitä jatkossa tapahtuu. Somaattisella puolella hoitokielteisyys kestää (ainakin meillä) vain muutaman päivän, eikä siihen kukaan kuole. Hyvillä vuorovaikutustaidoilla hoitaja saa lopulta potilaan kuin potilaan hoitomyönteiseksi.

Lisään vielä, että meille tulee potilaita vanhainkodeista ja palvelutaloista juuri siksi, että potilas on mennyt hoitokielteiseksi siellä. Sairaalassa potilaan reviiri on pienempi ja hoitajan suurempi kuin kotioloissa ja siksi hoitaminen puoliväkisin on lain puitteissa sallittua. Kotona kyseiset tilanteet ovat toisin päin. Ja ne asiat ovat tietysti erikseen jos potilas on psykoosissa, mutta nyt en puhukaan niistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai väkivallan ja sen sellaisen vastustavuuden takia, mutta ihan vaan suunsoiton?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai väkivallan ja sen sellaisen vastustavuuden takia, mutta ihan vaan suunsoiton?

Suunsoitto ja haukkuminen on henkista vakivaltaa. Nollatoleranssi kaikenlaiselle vakivallalle.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen pari kertaa sanonut omaiselle siten miten asiat on

ja olen löytänyt itseni nimeltä mainitsemattomana lehden yleisön osastolta

ja nämä omaiset juuri niitä jotka käyvät kerran vuodessa katsomassa omaisiaan

ja ovat sitten niin huolissaan kuin vaan voi olla huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olipas taas rattoisat pyhät. Omaisia ramppas osastolla ja vittuiluja sai vain palkaksi. joskus alkaa tympiin kun aina vain haukutaan. Olemme puhuneet asiasta os.hoitajalle mutta hän sanoi että kaikki pitää niellä.

Ei todellakaan pidä. Omaisten ja potilaiden pitää osata käyttäytyä ihan samalla tavall kuin muidenkin. Ainoa keneltä moista käytöstä 'siedän' on sekavat potilaat jotka sairautensa vuoksi eivät voi kontrolloida käytöstään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olipas taas rattoisat pyhät. Omaisia ramppas osastolla ja vittuiluja sai vain palkaksi. joskus alkaa tympiin kun aina vain haukutaan. Olemme puhuneet asiasta os.hoitajalle mutta hän sanoi että kaikki pitää niellä.

Ei todellakaan pidä. Omaisten ja potilaiden pitää osata käyttäytyä ihan samalla tavall kuin muidenkin. Ainoa keneltä moista käytöstä 'siedän' on sekavat potilaat jotka sairautensa vuoksi eivät voi kontrolloida käytöstään.

Näin on!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...