Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: tiny

ammatillisuus väkivallan ehkäisijänä

Recommended Posts

Vieras: tiny

Tampereen yliopistossa Anneli Pitkänen on laatinut gradun : Potilaiden hoitajiin kohdistama väkivalta psykiatrisessa hoitotyössä.

Hoitajat itse nostivat esiin yhtenä väkivaltaa lisäävänä tekijänä hoitajan ammatillisuuden puuttumisen vuorovaikutuksessa potilaan kanssa sekä  hoitajan potilasta väkivaltaiseen käyttäytymiseen prvosoivan käytöksen .

Ajatuksia, tuntemuksia, vinkkejä, ideoita :  Mitkä tekijät meidän hoitajien toiminta- ja kommunikointitavoissa  kohdata potilas  voisi ehkäistä väkivaltaa ja niiden uhkaa?

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00243.pdf

6.2.1. Hoitajiin kohdistuvat väkivaltatilanteet

5.4.1  Hoitajien ammatilliset valmiudet

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: meho

En jaksa nyt väsyneenä lukea koko gradua. Vastaan silti. Uskon, että hoitaja voi vuorovaikutuksellaan vaikuttaa potilaan aggressiivisuuteen jonkin verran. Kultainen sääntö: Älä provosoidu kun provosoidaan.

Hyvät vuorovaikutustaidot ovat hoitajan tärkein ominaisuus. Ilman niitä ei mistään hoitotyöstä tulisi mitään. Hyvien vuorovaikutustaitojen ansiosta hoitaja saa potilaasta irti paljon enemmän hoidon kannalta oleellista tietoa kuin sellainen, jolla noita taitoja ei ole. Sama koskee lääkäreitä. Tutkimusvälineillä ei tee mitään, jos ei osaa potilaan kanssa keskustella. Keskustelun avulla lääkäri saa potilaan oireista enemmän tietoa kuin millään muulla konstilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
MaHa

Kylla vuorovaikutustaidot ovat tarkeimpia asioita Psyk potilaan hoidossa ja akivallan ehkaisyssa. Toisinaan potilaat ovat varsin arvaamattomia ja psykoottisia, varsinkin hoidon alkuvaiheessa, ettei niihin mikaan muu tehoa, kuin kunnon sedatiivit ja antipsykootit.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kooma

Kylla vuorovaikutustaidot ovat tarkeimpia asioita Psyk potilaan hoidossa ja akivallan ehkaisyssa. Toisinaan potilaat ovat varsin arvaamattomia ja psykoottisia, varsinkin hoidon alkuvaiheessa, ettei niihin mikaan muu tehoa, kuin kunnon sedatiivit ja antipsykootit.

ja nyrkki jo kovaksi menee, me ollaan aivan samanlaisia ihmisiä

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Stormvind

Jostain artiikelistä luin kun Totti-Mikael Karpela koulutti hoitajia kohtaamaan aggressiivisia potilaita. Siellä hän kehoitti m.m. olla käyttämättä sanaa "Rauhoitu!" sillä se provosoi potilasta vaan enemmän. Hän sanoi että parempi lähestymistapa on aloittaa keskustelu jotain tähän tyyliin: "Hei, sinä vaikutat fiksulta tyypiltä... Siis mikä harmittaa/ottaa päähän?" ja sitten antaa potilaan purkaa tunteitaan, useimmiten silloin jo hiukan rauhoittuneena.

Itse olen monta kertaa saanut "purra hammasta" ja kohdata potilas "ylirauhallisena" jotta potilas ymmärtää mitä sanon. Toimii muuten ihan hyvin, aika usein päästään anakin jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen. Ovat muutamat jopa pyytäneet käytöstään anteeksikin jälkeenpäin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Olen edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. Asettua ihmisenä tilanteeseen eikä piiloutua ammattinsa taakse. Antaa potilaan ensin päästää höyryjään niin sen jälkeen kykenee vastaankin jotain ottamaan. Pitää mennä sopivasti vastaan ja antaa jossakin pienessä asiassa periksi ja samalla pitää itsellä tiukasti kuitenkin mielessä päämäärä.

Silloin ollaan metsässä kun aletaan käyttää valtaa ja kuvitella, että minä määrään, sinä olet hiljaa. Sitä vain näki suljetulla surullisen usein. Monta tilannetta olisi voinut hoitaa paljon inhimillisemmin ja fiksummin. Minä henkilökohtaisesti yritän aina pitää keskustelua yllä vallasta ja väkivallasta, ettei inhimillisyys katoa. Se on suuri vaara psykkan puolella. Varsinkin juuri suljetulla, jossa sitä valtaa joudutaan käyttämään paljon. Siinä helposti ne rajat voi hävitä.

Ammattitaitoinen hoitaja osaa hallita omia tunteitaan. Niitä puretaan vasta sitten jälkeen päin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
mirriau

Omalla kohdalla kysymys: Mikä sulla on hätänä? On toiminut 100% paremmin kun pyyntö rauhottua. Sen olenkin jättänyt turhana pois jo vuosia sitten.

Agressiivisista potilaista minua pelottaa vain ne, joihin ei voi saada kontaktia puhumalla( hörhöt, ulkomaalaiset jotka ei ymmärrä suomea,ruotsia tai englantia ja HIRVITTÄVÄN harhaiset). Naisena minun ei tarvi alkaa edes "kumpi kukoksi tunkiolle"-kisaan ja saan nolostumatta kysyä että, miltä susta nyt tuntuu.

Osastojen vahvasta miesmiehityksestä on minusta enemmän haittaa kun hyötyä. Kun ukkoja riittää tilanteisiin, niin ei välttämättä tarvi edes neuvotella asioista. Monia potilaita myös pelottaa, kun vastaan tulee kolme kaapin kokoista mieshoitajaa. Reaktio on joko taistele tai pakene. Ja mihin siinä pakenet suljetulla osastolla. Paradoksaalisesti potilas kokee olevansa uhattuna, vaikka potilaan turvallinen olo rauhoittaa tilannetta paljon paremmin.

Toisaalta kyllä minusta on kuitenkin kiva mennä sen "kaapin" taakse piilon jos psykoottinen "marokkolainen on tulossa syliin".

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille