Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

dino

helikopterien hälyttämisestä

Recommended Posts

dino

Missä menee helikopterien hälyttämiselle raja ja mitkähän ovat kriteerit jotka päivystäjille on annettu ropellien laittamiselle tehtäville?

Itsestä tuntuu että hälytysnappula alkaa olemaan kohtalaisen herkällä tänä päivänä: aatami 752, mömmöjä ottanut, hengittää normaalisti, reagoi kivulle. Kohteen tavoittamisaika 2 minuuttia, kuljetusmatka keskussairaalaan 6 minuuttia, celsiuksena kuljetettiin..

Mikä ihmeen into tällaisiin tehtäviin on hälyttää kopteria paikalle...?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Mitäs lääkkeitä potilas oli ottanut / ilmoittanut ottaneensa? Onhan näitä lääkkeitä joiden yliannostus vie lähes varmasti hautaan vaikka peruselintoiminnot pysyvät kunnossa kohtalaisen pitkään ja hoito päästäisiin aloittamaan aikaisin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Mitäs lääkkeitä potilas oli ottanut / ilmoittanut ottaneensa? Onhan näitä lääkkeitä joiden yliannostus vie lähes varmasti hautaan vaikka peruselintoiminnot pysyvät kunnossa kohtalaisen pitkään ja hoito päästäisiin aloittamaan aikaisin.

Klassiset zopinoxit ja pamit ja oli kyseessä.

Pointti kuitekin on se että tarvitseeko sairaankuljetuksen odotella 20-30 minuuttia hekoa, eli mitä mieltä on hälyttää sairaalan viereen helikopteria? Tuolloin onneksi sääeste pelasti tilanteen...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Niinpä, siis jos peruselintoiminnot on ok niin kyllä järkevämpää on kuljettaa nopsaan. Vai onko vispilässä esim. Parvolexit? Ja jotain labraakin kai tarvitaan ennen hoitojen aloittamista...

Järkevä helikopterilääkäri varmaan antaa luvan kuljettaa näkemättä ja äksää itsensä konsultaation perusteella.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Pointti kuitekin on se että tarvitseeko sairaankuljetuksen odotella 20-30 minuuttia hekoa, eli mitä mieltä on hälyttää sairaalan viereen helikopteria? Tuolloin onneksi sääeste pelasti tilanteen...

Helsingissä ei tuota kopteriongelmaa ole, mutta joskus sitä tulee ihmeteltyä miksi potilasta hoidetaan (lääkärin kanssa tai ilman) tilanteissa joissa ripeähkö kuljetus sairaalaan olisi selkeästi paras vaihtoehto. Mainitaan esimerkkinä vaikka ST-nousuinfarktit. Matka Meilahteen ja angiopöydän vapautuminen harvoin kestää niin pitkään, että trombolyysin antaminen olisi järkevää.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Meillä sen ainakin päättää päivystävä kardiologi, jotta liuotetaanko vai kuljetetaanko angioon. Ei todellakaan sairaankuljettajat.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Minkä takia nykyään sokeripokat tulee aina A vasteella, ja miksi siellä tarvitaan kopteria?

Etupainotteisestihan nykyisin yksiköitä hälytellään, mutta jos kohteeseen hälytetään hoitoyksikkö eikö sen pitäisi perus sokeri, kouristus ym. keikat pystyä hoitamaan itsenäisesti, ja tarvittaessa konsultoiden.

Kopteria näkisin lähinnä tarvittavan ampumis, puukotus, tai korkea energisissä vammoissa/ onnettomuuksissa. Tietenkin tarvittaessa kopteri pyydetään kohteeseen, mutta aika hintavia lähtöjä,  kun otetaan X-9 vastaan pari minuuttia nousun jälkeen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Meillä sen ainakin päättää päivystävä kardiologi, jotta liuotetaanko vai kuljetetaanko angioon. Ei todellakaan sairaankuljettajat.

Helsingissä päätöksen tekee ambulanssilääkäri. Kardiologia pitäisi konsultoida, mutta sitä ei aina tehdä. Helsinki on myös ainoa paikka tässä maassa jossa potilaalla on mahdollisuus päästä koronaariangioon 24/7/365. Täällä on hirveä hinku antaa trombolyysi vaikka sairaalan pihassa. Järkevimmissä Euroopan maissa STEMIt hoidetaan plastialla ja trombolyysi annetaan vain poikkeustilanteissa.

Helsinki voisi näyttää mallia muulle Suomelle ja hillitä sitä trombolysointivimmaa. MediHelin antamien trombolyysien määrä on vähentynyt reippaasti ja kopterilääkärit tyrkyttävät innolla potilaita angioon. Ja nämä potilaat näppituntuman mukaan selviytyvätkin paremmin.

Vaikka ensihoito on kehittynyt hurjasti, niin kyllä tänäkin päivänä nopea kuljetus sairaalaan on joskus paras vaihtoehto. Muidenkin kuin vammapotilaiden osalta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Itse en varmaan kahteen vuoteen ole liuotuslääkettä käyttänyt, kun aina on ollut angio kons. perusteella ensisijainen hoitovaihtoehto.

Meillä kuitenkin matkat sen verran pitkähköt, että matkalla ehtii hoidella joten kohteessa ei liikoja hoideta, vaan heti kun pt:n tila sen sallii, niin hoidot jatkuu autossa matkalla "yleiseen sairaalaan".

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Minkä takia nykyään sokeripokat tulee aina A vasteella, ja miksi siellä tarvitaan kopteria?

Etupainotteisestihan nykyisin yksiköitä hälytellään, mutta jos kohteeseen hälytetään hoitoyksikkö eikö sen pitäisi perus sokeri, kouristus ym. keikat pystyä hoitamaan itsenäisesti, ja tarvittaessa konsultoiden.

Ei tarvitse mennä kuin 15 vuotta taakse päin niin insuliinishokit tulivat pääsääntöisesti celsiuksena, vaikka ei ole shokit silloin ainakaan helpompia olleet..

Vaikka ensihoito on kehittynyt hurjasti, niin kyllä tänäkin päivänä nopea kuljetus sairaalaan on joskus paras vaihtoehto. Muidenkin kuin vammapotilaiden osalta.

Eikä pelkästään joskus, vaan usein. Ei ole salaisuus että kohteessa viivyttelemällä tapetaan potilaita; ammattitaitoon kuuluu se että ymmärtää milloin hoidosta on hyötyä ja milloin kannattaa tehdä välttämätön ja suunnistaa kohti hospitaalia.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops

Hätäkeskus ei saa aina tarvittavia tietoja kohteesta, ja hälyttää kohteeseen yksiköitä etupainotteisesti.

Mieluummiin liikaa yksiköitä kerralla liikkeelle kuin liian vähän. Se hidastaa avunsaantia siinä vaiheessa kun ensimmäinen yksikkö on kohteessa ja toteaa sen olevan vakavampi kuin häke arvioi - tässä vaiheessa kun häke painaa punaista nappulaa niin yksiköiden saapuminen kohteeseen kestää kauemmin kuin olisi kestänyt jos ne olisi heti hälytetty. Tämä pätee niin sairaankuljetukseen kuin esimerkiksi palokunnankin toimintaan. On ihan arkipäivää että paloautossa mennään lujaa kohdetta kohti vain saadaksemme peruutuksen..

Sellaisilla alueilla joissa tavoittamis- ja kuljetusviiveet tarpeeksi korkeatasoiseen sairaalaan ovat lyhyitä tulisi varmaan miettiä koptereiden käyttöä hätäkeskusten vaste-ehdotuksissa.

Tämänkin topicin alussa esimerkin omaisesti kerrottu intoksikaatio-keikka on varmasti jokaiselle arkipäivää, mutta sitä ei todellakaan tiedä mitä kohteessa odottaa; nimim. parikin kertaa hälytellyt lekuria perus B-intoksikaatioon kun se potilas ei joko hengitä tai ilmatiet eivät pysy auki..

Sokeripotilaisiin voisi kyllä hyvin päteä se malli mitä Helsingissä sovelletaan, perusyksikkö kohteeseen antamaan sokerit iv. Kohteessa ollessaan yksikkö sitten soittelee tohtorille hoito-ohjeista ja/tai äksäämisestä. Aika harvassa ovat A771-kyydit stadissa juuri tämän takia; ei sinne hoitoyksiköitä ihmeemmin hälytellä - perstuntumalta noin 99% sokerikeikoista on B-kyytejä jotka perustason yksikkö hoitaa.

Näihin asioihinhan voi vaikuttaa se alueen vastuulääkäri, joka suunnittelee pelastuslaitoksen/palveluntuottajan kanssa ne vasteet eri tilanteisiin ko. alueella hätäkeskuksen alueella. Jos tuntuu että tässä olisi jotain parannettavaa, niin kandee ottaa yhteyttä siihen omaan vastuulääkäriin ja kysäistä, että olisiko tässä hommassa jotain mitä voisi tehdä paremmin :D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Tämänkin topicin alussa esimerkin omaisesti kerrottu intoksikaatio-keikka on varmasti jokaiselle arkipäivää, mutta sitä ei todellakaan tiedä mitä kohteessa odottaa; nimim. parikin kertaa hälytellyt lekuria perus B-intoksikaatioon kun se potilas ei joko hengitä tai ilmatiet eivät pysy auki..

Eikö hoitoyksikön velvoitteisiin kuulu ilmatien turvaaminen itsenäisesti? Elolliselle konsultoiden toki.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops

Tämänkin topicin alussa esimerkin omaisesti kerrottu intoksikaatio-keikka on varmasti jokaiselle arkipäivää, mutta sitä ei todellakaan tiedä mitä kohteessa odottaa; nimim. parikin kertaa hälytellyt lekuria perus B-intoksikaatioon kun se potilas ei joko hengitä tai ilmatiet eivät pysy auki..

Eikö hoitoyksikön velvoitteisiin kuulu ilmatien turvaaminen itsenäisesti? Elolliselle konsultoiden toki.

Toki, mutta mää oon vaan ollu perustason vankkurissa näissä em. tilanteissa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ZORRO

lentävien vispilöiden sekä muiden yksiköiden hälytysvasteiden teko kuuluu paikalliselle terveysviranomaiselle...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Niinhän ne kuuluu, mutta entä jos henkilö jonka vastuulle asia kuuluu, on jo pudonnut kehityksen kelkasta vuosia sitten?

Aina kun jotain ohjeita päivitellään, niin joutuvat häkestä selvittelemään, mitäköhän tämäkin tarkoittaa. Asiat on sekaisin ja ko henkilö ei tiedä mistä puhuu/ miten asiat pitäisi hoitaa, mutta on ainoa joka on saatu ottamaan vastuutehtävän vastaan.

Tämäkin on näitä kilpailutukien ihanuuksia, kun on reppulääkäreitä talo täynnä ja vakiporukka eläkeiässä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Joomaki

hieman saatan sivuta aihetta, mutta mitä mieltä olette koptereista yleensäkin? itellä ainakin semmonen olo että niitä X-0:a tulee aivan liikaa ja miks ei se kopteri voisi olla semmoinen että sillä kanssa lennellään säällä kuin säällä, muut syyt kyllä ymmärränkin. tuntuu vaan usein siltä että silloin kun kopteria tosiaan tarvitsisi niin sitä ei sitten millään saa, kun on jokin lentoeste tai tunnit täynnä. kyllä ne sit saadaan ilmaan ku joku lähempänä 100 v on mennyt elottomaksi ja potilaalla on perussairauksia kolmella A4:lla. minun mielipide tämä ja toivon tietysti kannanottoja  :-X

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

En osaa sanoa, kun meillä täällä Afrikassa ei ole sen paremmin lentävää kuin ajavaakaan lääkäriä saatavilla. Mutta eikös kopterilääkärin hommana ole paikalle tulemisen lisäksi myös toimia konsultoitavana yksikkönä? Kyllä olis komiaa kun olis vaan yks nummero jonka veivais kun sormi menee suuhun, ja siellä vastais poppamies, joka tuntee alueen, tietää resurssit ja ymmärtää mitä tarkoittaa että "putos evyllä käsiin"  :-X Sitä en osaa edes mielikuvitella, miten hienoa olis kun taivaalta lasketuis lääkäri keikka-avuksi...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Joomaki

no joo kieltämättä helppohan sitä on konsultoida ja usein saa heti kiinni (toisin kuin tk:sta).

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Mandy83

Itselleni on jäänyt hieman epäselväksi noi tilanteet joissa mediheli saapuu myös.. Esmes itselleäni oli tk:ssa tilanne jossa tilattiin pot kyyti isompaan sairaalaan tajunnantason laskuna...Jumantsuka sitä porukan määrää, ensin tuli lanssi ja sitten palolaitoksen miehet..Ja vielä joku sitten sano, että pitää peruuttaa helokopteri...Oli vähän "mitä helvettiä tilanne"..Lääkäri oli kuitenkin tutkinut  potilaan..Nooh ensijärkytyksestä toivuttua sitten laitettiin pyörät pyörimään...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Joskus aina käy niin, että sairaalasiirto (793) muuttuukin vahingossa oireenmukaiseksi tehtäväkoodiksi. Meillä myös kerran 702A poliklinikalle ja hätäkeskus kyseli että laitetaanko ensivastetta tulemaan...  anestesialääkäri oli jo putkittamassa elvytyshuoneessa.

Vasteista kannattaa kyllä olla perillä, ja niistä tulee keskustella ja tarpeen mukaan muokata toimivammaksi. Vastuulääkäri lienee se taho, joka niihin eniten voi vaikuttaa (sikäli kun on perillä sairaankuljetuksesta muuten).

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitaja

Savon maalla tuo lentävä ihme, Ilmari, putputtelee kaikille a-tehtäville maakuntaan. Yllättävän usein x-0 tai ainakin nopea x-9. Kaupunkeihin ei tule, joskus käy maayksiköllä Varkaudessa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Joomaki

Savon maalla tuo lentävä ihme, Ilmari, putputtelee kaikille a-tehtäville maakuntaan. Yllättävän usein x-0 tai ainakin nopea x-9. Kaupunkeihin ei tule, joskus käy maayksiköllä Varkaudessa.

ja jyväskylässä harvoin maayksiköllä...ihmetyttää tosiaan et miksei ole noin uusi kopteri sellainen millä pääsis kelillä ku kelillä ja olis kanssa lentäjiä ettei tule X-0:aa

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Ensihoitajanhoitaja

Niinnohei - ettetks te viäkään oo hiffannu sitä, että siellä kentällä on niin HYVIÄ tekijöitä että parempaan vispilään ei ole tarvetta. Sellane paffisäksätin riittäis, ku muutoin aina tulee nolla tai ysi.

Perinteiset puhelimet ja kumipyöräsairaalat osaavalla henkkilökunnalla tekee paljon halvemmalla tuon keikan kun säksättimen naftakulut.  8)

Eivaan tosissaan, kyllä siitä tietysti hyötyä on kun sellainen on tarvittaessa käytettävissä. Vaikee IT-este, yms kuljetusta edeltävien toimempiteiden tekeminen missä tarvitaan osaamista JA käsiä. Saku yksiköitä ei aina ole riittävästi, eikä (anteeks vaan) aina ole tarkoituksen mukaista ottaa sinne toista yksikköä seisomaan tumput taskussa (kun muuta ei osata / saada tehdä).

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Perinteiset puhelimet ja kumipyöräsairaalat osaavalla henkkilökunnalla tekee paljon halvemmalla tuon keikan kun säksättimen naftakulut.  8)

Kymmenen maayksikköä helikopterin hinnalla vai miten se oli... Ei aina tajua viisaiden logiikkaa näissä asioissa..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Kymmenen maayksikköä helikopterin hinnalla vai miten se oli... Ei aina tajua viisaiden logiikkaa näissä asioissa..

Neljä. Kopteri 2 milj, 24/7 ambulanssi 0,5 milj. Kopteri voi operoida 30 min. lentosäteellä maantieteestä riippuen 6-10 lanssin 30 min. tavoittamisalueella. Miinuspuolella arvaamattomuus: lento onnistuu jos on keliä, laskupaikka yms. Lisäksi suomalaisessa systeemissä tarvitaan edelleen ne maayksiköt kuljettamaan potilas.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.