Jump to content
MAINOS

helikopterien hälyttämisestä


dino

Recommended Posts

Missä menee helikopterien hälyttämiselle raja ja mitkähän ovat kriteerit jotka päivystäjille on annettu ropellien laittamiselle tehtäville?

Itsestä tuntuu että hälytysnappula alkaa olemaan kohtalaisen herkällä tänä päivänä: aatami 752, mömmöjä ottanut, hengittää normaalisti, reagoi kivulle. Kohteen tavoittamisaika 2 minuuttia, kuljetusmatka keskussairaalaan 6 minuuttia, celsiuksena kuljetettiin..

Mikä ihmeen into tällaisiin tehtäviin on hälyttää kopteria paikalle...?

Link to comment
Share on other sites

Mitäs lääkkeitä potilas oli ottanut / ilmoittanut ottaneensa? Onhan näitä lääkkeitä joiden yliannostus vie lähes varmasti hautaan vaikka peruselintoiminnot pysyvät kunnossa kohtalaisen pitkään ja hoito päästäisiin aloittamaan aikaisin.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Mitäs lääkkeitä potilas oli ottanut / ilmoittanut ottaneensa? Onhan näitä lääkkeitä joiden yliannostus vie lähes varmasti hautaan vaikka peruselintoiminnot pysyvät kunnossa kohtalaisen pitkään ja hoito päästäisiin aloittamaan aikaisin.

Klassiset zopinoxit ja pamit ja oli kyseessä.

Pointti kuitekin on se että tarvitseeko sairaankuljetuksen odotella 20-30 minuuttia hekoa, eli mitä mieltä on hälyttää sairaalan viereen helikopteria? Tuolloin onneksi sääeste pelasti tilanteen...

Link to comment
Share on other sites

Niinpä, siis jos peruselintoiminnot on ok niin kyllä järkevämpää on kuljettaa nopsaan. Vai onko vispilässä esim. Parvolexit? Ja jotain labraakin kai tarvitaan ennen hoitojen aloittamista...

Järkevä helikopterilääkäri varmaan antaa luvan kuljettaa näkemättä ja äksää itsensä konsultaation perusteella.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Pointti kuitekin on se että tarvitseeko sairaankuljetuksen odotella 20-30 minuuttia hekoa, eli mitä mieltä on hälyttää sairaalan viereen helikopteria? Tuolloin onneksi sääeste pelasti tilanteen...

Helsingissä ei tuota kopteriongelmaa ole, mutta joskus sitä tulee ihmeteltyä miksi potilasta hoidetaan (lääkärin kanssa tai ilman) tilanteissa joissa ripeähkö kuljetus sairaalaan olisi selkeästi paras vaihtoehto. Mainitaan esimerkkinä vaikka ST-nousuinfarktit. Matka Meilahteen ja angiopöydän vapautuminen harvoin kestää niin pitkään, että trombolyysin antaminen olisi järkevää.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Meillä sen ainakin päättää päivystävä kardiologi, jotta liuotetaanko vai kuljetetaanko angioon. Ei todellakaan sairaankuljettajat.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Minkä takia nykyään sokeripokat tulee aina A vasteella, ja miksi siellä tarvitaan kopteria?

Etupainotteisestihan nykyisin yksiköitä hälytellään, mutta jos kohteeseen hälytetään hoitoyksikkö eikö sen pitäisi perus sokeri, kouristus ym. keikat pystyä hoitamaan itsenäisesti, ja tarvittaessa konsultoiden.

Kopteria näkisin lähinnä tarvittavan ampumis, puukotus, tai korkea energisissä vammoissa/ onnettomuuksissa. Tietenkin tarvittaessa kopteri pyydetään kohteeseen, mutta aika hintavia lähtöjä,  kun otetaan X-9 vastaan pari minuuttia nousun jälkeen.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä sen ainakin päättää päivystävä kardiologi, jotta liuotetaanko vai kuljetetaanko angioon. Ei todellakaan sairaankuljettajat.

Helsingissä päätöksen tekee ambulanssilääkäri. Kardiologia pitäisi konsultoida, mutta sitä ei aina tehdä. Helsinki on myös ainoa paikka tässä maassa jossa potilaalla on mahdollisuus päästä koronaariangioon 24/7/365. Täällä on hirveä hinku antaa trombolyysi vaikka sairaalan pihassa. Järkevimmissä Euroopan maissa STEMIt hoidetaan plastialla ja trombolyysi annetaan vain poikkeustilanteissa.

Helsinki voisi näyttää mallia muulle Suomelle ja hillitä sitä trombolysointivimmaa. MediHelin antamien trombolyysien määrä on vähentynyt reippaasti ja kopterilääkärit tyrkyttävät innolla potilaita angioon. Ja nämä potilaat näppituntuman mukaan selviytyvätkin paremmin.

Vaikka ensihoito on kehittynyt hurjasti, niin kyllä tänäkin päivänä nopea kuljetus sairaalaan on joskus paras vaihtoehto. Muidenkin kuin vammapotilaiden osalta.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Itse en varmaan kahteen vuoteen ole liuotuslääkettä käyttänyt, kun aina on ollut angio kons. perusteella ensisijainen hoitovaihtoehto.

Meillä kuitenkin matkat sen verran pitkähköt, että matkalla ehtii hoidella joten kohteessa ei liikoja hoideta, vaan heti kun pt:n tila sen sallii, niin hoidot jatkuu autossa matkalla "yleiseen sairaalaan".

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Minkä takia nykyään sokeripokat tulee aina A vasteella, ja miksi siellä tarvitaan kopteria?

Etupainotteisestihan nykyisin yksiköitä hälytellään, mutta jos kohteeseen hälytetään hoitoyksikkö eikö sen pitäisi perus sokeri, kouristus ym. keikat pystyä hoitamaan itsenäisesti, ja tarvittaessa konsultoiden.

Ei tarvitse mennä kuin 15 vuotta taakse päin niin insuliinishokit tulivat pääsääntöisesti celsiuksena, vaikka ei ole shokit silloin ainakaan helpompia olleet..

Vaikka ensihoito on kehittynyt hurjasti, niin kyllä tänäkin päivänä nopea kuljetus sairaalaan on joskus paras vaihtoehto. Muidenkin kuin vammapotilaiden osalta.

Eikä pelkästään joskus, vaan usein. Ei ole salaisuus että kohteessa viivyttelemällä tapetaan potilaita; ammattitaitoon kuuluu se että ymmärtää milloin hoidosta on hyötyä ja milloin kannattaa tehdä välttämätön ja suunnistaa kohti hospitaalia.
Link to comment
Share on other sites

Hätäkeskus ei saa aina tarvittavia tietoja kohteesta, ja hälyttää kohteeseen yksiköitä etupainotteisesti.

Mieluummiin liikaa yksiköitä kerralla liikkeelle kuin liian vähän. Se hidastaa avunsaantia siinä vaiheessa kun ensimmäinen yksikkö on kohteessa ja toteaa sen olevan vakavampi kuin häke arvioi - tässä vaiheessa kun häke painaa punaista nappulaa niin yksiköiden saapuminen kohteeseen kestää kauemmin kuin olisi kestänyt jos ne olisi heti hälytetty. Tämä pätee niin sairaankuljetukseen kuin esimerkiksi palokunnankin toimintaan. On ihan arkipäivää että paloautossa mennään lujaa kohdetta kohti vain saadaksemme peruutuksen..

Sellaisilla alueilla joissa tavoittamis- ja kuljetusviiveet tarpeeksi korkeatasoiseen sairaalaan ovat lyhyitä tulisi varmaan miettiä koptereiden käyttöä hätäkeskusten vaste-ehdotuksissa.

Tämänkin topicin alussa esimerkin omaisesti kerrottu intoksikaatio-keikka on varmasti jokaiselle arkipäivää, mutta sitä ei todellakaan tiedä mitä kohteessa odottaa; nimim. parikin kertaa hälytellyt lekuria perus B-intoksikaatioon kun se potilas ei joko hengitä tai ilmatiet eivät pysy auki..

Sokeripotilaisiin voisi kyllä hyvin päteä se malli mitä Helsingissä sovelletaan, perusyksikkö kohteeseen antamaan sokerit iv. Kohteessa ollessaan yksikkö sitten soittelee tohtorille hoito-ohjeista ja/tai äksäämisestä. Aika harvassa ovat A771-kyydit stadissa juuri tämän takia; ei sinne hoitoyksiköitä ihmeemmin hälytellä - perstuntumalta noin 99% sokerikeikoista on B-kyytejä jotka perustason yksikkö hoitaa.

Näihin asioihinhan voi vaikuttaa se alueen vastuulääkäri, joka suunnittelee pelastuslaitoksen/palveluntuottajan kanssa ne vasteet eri tilanteisiin ko. alueella hätäkeskuksen alueella. Jos tuntuu että tässä olisi jotain parannettavaa, niin kandee ottaa yhteyttä siihen omaan vastuulääkäriin ja kysäistä, että olisiko tässä hommassa jotain mitä voisi tehdä paremmin :D

Link to comment
Share on other sites

Tämänkin topicin alussa esimerkin omaisesti kerrottu intoksikaatio-keikka on varmasti jokaiselle arkipäivää, mutta sitä ei todellakaan tiedä mitä kohteessa odottaa; nimim. parikin kertaa hälytellyt lekuria perus B-intoksikaatioon kun se potilas ei joko hengitä tai ilmatiet eivät pysy auki..

Eikö hoitoyksikön velvoitteisiin kuulu ilmatien turvaaminen itsenäisesti? Elolliselle konsultoiden toki.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

Tämänkin topicin alussa esimerkin omaisesti kerrottu intoksikaatio-keikka on varmasti jokaiselle arkipäivää, mutta sitä ei todellakaan tiedä mitä kohteessa odottaa; nimim. parikin kertaa hälytellyt lekuria perus B-intoksikaatioon kun se potilas ei joko hengitä tai ilmatiet eivät pysy auki..

Eikö hoitoyksikön velvoitteisiin kuulu ilmatien turvaaminen itsenäisesti? Elolliselle konsultoiden toki.

Toki, mutta mää oon vaan ollu perustason vankkurissa näissä em. tilanteissa.

Link to comment
Share on other sites

Niinhän ne kuuluu, mutta entä jos henkilö jonka vastuulle asia kuuluu, on jo pudonnut kehityksen kelkasta vuosia sitten?

Aina kun jotain ohjeita päivitellään, niin joutuvat häkestä selvittelemään, mitäköhän tämäkin tarkoittaa. Asiat on sekaisin ja ko henkilö ei tiedä mistä puhuu/ miten asiat pitäisi hoitaa, mutta on ainoa joka on saatu ottamaan vastuutehtävän vastaan.

Tämäkin on näitä kilpailutukien ihanuuksia, kun on reppulääkäreitä talo täynnä ja vakiporukka eläkeiässä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Link to comment
Share on other sites

hieman saatan sivuta aihetta, mutta mitä mieltä olette koptereista yleensäkin? itellä ainakin semmonen olo että niitä X-0:a tulee aivan liikaa ja miks ei se kopteri voisi olla semmoinen että sillä kanssa lennellään säällä kuin säällä, muut syyt kyllä ymmärränkin. tuntuu vaan usein siltä että silloin kun kopteria tosiaan tarvitsisi niin sitä ei sitten millään saa, kun on jokin lentoeste tai tunnit täynnä. kyllä ne sit saadaan ilmaan ku joku lähempänä 100 v on mennyt elottomaksi ja potilaalla on perussairauksia kolmella A4:lla. minun mielipide tämä ja toivon tietysti kannanottoja  :-X

Link to comment
Share on other sites

En osaa sanoa, kun meillä täällä Afrikassa ei ole sen paremmin lentävää kuin ajavaakaan lääkäriä saatavilla. Mutta eikös kopterilääkärin hommana ole paikalle tulemisen lisäksi myös toimia konsultoitavana yksikkönä? Kyllä olis komiaa kun olis vaan yks nummero jonka veivais kun sormi menee suuhun, ja siellä vastais poppamies, joka tuntee alueen, tietää resurssit ja ymmärtää mitä tarkoittaa että "putos evyllä käsiin"  :-X Sitä en osaa edes mielikuvitella, miten hienoa olis kun taivaalta lasketuis lääkäri keikka-avuksi...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Itselleni on jäänyt hieman epäselväksi noi tilanteet joissa mediheli saapuu myös.. Esmes itselleäni oli tk:ssa tilanne jossa tilattiin pot kyyti isompaan sairaalaan tajunnantason laskuna...Jumantsuka sitä porukan määrää, ensin tuli lanssi ja sitten palolaitoksen miehet..Ja vielä joku sitten sano, että pitää peruuttaa helokopteri...Oli vähän "mitä helvettiä tilanne"..Lääkäri oli kuitenkin tutkinut  potilaan..Nooh ensijärkytyksestä toivuttua sitten laitettiin pyörät pyörimään...

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Link to comment
Share on other sites

Joskus aina käy niin, että sairaalasiirto (793) muuttuukin vahingossa oireenmukaiseksi tehtäväkoodiksi. Meillä myös kerran 702A poliklinikalle ja hätäkeskus kyseli että laitetaanko ensivastetta tulemaan...  anestesialääkäri oli jo putkittamassa elvytyshuoneessa.

Vasteista kannattaa kyllä olla perillä, ja niistä tulee keskustella ja tarpeen mukaan muokata toimivammaksi. Vastuulääkäri lienee se taho, joka niihin eniten voi vaikuttaa (sikäli kun on perillä sairaankuljetuksesta muuten).

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Savon maalla tuo lentävä ihme, Ilmari, putputtelee kaikille a-tehtäville maakuntaan. Yllättävän usein x-0 tai ainakin nopea x-9. Kaupunkeihin ei tule, joskus käy maayksiköllä Varkaudessa.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Savon maalla tuo lentävä ihme, Ilmari, putputtelee kaikille a-tehtäville maakuntaan. Yllättävän usein x-0 tai ainakin nopea x-9. Kaupunkeihin ei tule, joskus käy maayksiköllä Varkaudessa.

ja jyväskylässä harvoin maayksiköllä...ihmetyttää tosiaan et miksei ole noin uusi kopteri sellainen millä pääsis kelillä ku kelillä ja olis kanssa lentäjiä ettei tule X-0:aa

Link to comment
Share on other sites

Niinnohei - ettetks te viäkään oo hiffannu sitä, että siellä kentällä on niin HYVIÄ tekijöitä että parempaan vispilään ei ole tarvetta. Sellane paffisäksätin riittäis, ku muutoin aina tulee nolla tai ysi.

Perinteiset puhelimet ja kumipyöräsairaalat osaavalla henkkilökunnalla tekee paljon halvemmalla tuon keikan kun säksättimen naftakulut.  8)

Eivaan tosissaan, kyllä siitä tietysti hyötyä on kun sellainen on tarvittaessa käytettävissä. Vaikee IT-este, yms kuljetusta edeltävien toimempiteiden tekeminen missä tarvitaan osaamista JA käsiä. Saku yksiköitä ei aina ole riittävästi, eikä (anteeks vaan) aina ole tarkoituksen mukaista ottaa sinne toista yksikköä seisomaan tumput taskussa (kun muuta ei osata / saada tehdä).

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Link to comment
Share on other sites

Perinteiset puhelimet ja kumipyöräsairaalat osaavalla henkkilökunnalla tekee paljon halvemmalla tuon keikan kun säksättimen naftakulut.  8)

Kymmenen maayksikköä helikopterin hinnalla vai miten se oli... Ei aina tajua viisaiden logiikkaa näissä asioissa..
Link to comment
Share on other sites

Kymmenen maayksikköä helikopterin hinnalla vai miten se oli... Ei aina tajua viisaiden logiikkaa näissä asioissa..

Neljä. Kopteri 2 milj, 24/7 ambulanssi 0,5 milj. Kopteri voi operoida 30 min. lentosäteellä maantieteestä riippuen 6-10 lanssin 30 min. tavoittamisalueella. Miinuspuolella arvaamattomuus: lento onnistuu jos on keliä, laskupaikka yms. Lisäksi suomalaisessa systeemissä tarvitaan edelleen ne maayksiköt kuljettamaan potilas.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...