Jump to content
MAINOS

"ajotunnit täynnä"


dino

Recommended Posts

Pelastushelikoptereilla on mahdollisuus jättää keikka väliin; milloin on usvaa ilmassa ja milloin on lentotunnit täynnä. Sairaankuljetuksen kohdalla tällaiseen toimintaan ei olla totuttu ainakaan suuremmassa mittakaavassa - ei ainakaan vielä..

Itse olen mietiskellyt että sairaankuljetusyksikkökin jolle sattuu erittäin tiukka vuorokausi ja jolla ei ole mitään varasysteemiä luotuna, pitäisi ilmoittaa automaattisesti ilman selittelyjä hätäkeskukselle ajotuntien olevan täynnä tiettyjen kriteerien pohjalta ja auton olevan pois vahvuudesta x tuntimäärän. Tähän löytyisi tietysti erittäin vahvoja työsuojelullisia ja työturvallisuuteen liittyviä pointteja, joita ei varmasti tarvitse kenellekään erikseen perustella.

Lähtökohta tietysti on että etukäteen rakennetaan työaikamallit yms sellaisiksi että miehet/naiset työssään jaksavat, mutta kun tiedetään että kyytien vaihteluväli saattaa samalla yksiköllä olla nollasta jopa kolmeenkymmeneen keikkaan/vrk ja kun näitä vuoden vilkkaimpia vuoroja ei osaa kukaan ennustaa, niin jokin takaportti systeemissä pitäisi olla ehdottomasti olemassa.

Jos rekkakuskeille, veturimiehille, linja-autokuljettajille ja lentäjille pystytään luomaan kriteerit jolloin lepotauko on pidettävä, niin ei se pitäisi olla vaikeaa sairaankuljetuksen puolellekaan. Jos ja kun auto kerran voi olla pois ajosta vaikka koko vuorokauden (huollossa tms.) niin miten se voisi olla ongelma jos miehiä pitäisi huoltaa..?

Itselleni tällainen tiukka vuoro ei ole tullut vastaan montaa kertaa urani aikana, mutta silloin harvoin kun tulee 26 tuntia valvomista putkeen ilman pienintäkään lepoa ja töitä ilman taukoa, kyytien määrä yli 20 kappaletta/vrk ja kun työvuoron viimeisellä vartilla tulee vielä bertta-tehtävä tunnin ajomatkan päähän, niin silloin kyllä alkaa pohtimaan kyllä vakavasti tieliikenneturvallisuutta yms. työturvallisuusasioita..

Ja kaikkien tiedossahan on se että yksityiseltä löytyy erittäin paljon pahempia ja raskaampia esimerkkejä vaikka kuinka paljon.

Eli jotain tarttis tehrä, vai hoidetaanko tämäkin asia kuntoon vasta sitten kun yliväsynyt sairaankuljettaja on tappanut liikenteessä itsensä, kollegansa, potilaansa + yhden autokunnan matkustajat..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oikeassa olet, että jopa Karjaa kuljettaessa pitää tulla lepoajat täyteen. Niin kuormalle, kuin kuljettajillekin, mutta saku se painaa edestakaisin ilman huolta koska seuraavan tauon saa.

Itsekin kauhulla muistelen niitä uran alkuajoilta olevia megavuoroja, kun toisella kädellä täytyi pitää silmää auki ajaessa, ja toinen silmä nukkui samalla.

parhaillaan mentiin 48h parin- kolmen tunnin unilla ja keikkaa riitti. Ihme ettei mitään vahinkoja sattunut, mutta millä tämänkin valvot?

Elektroniset piirturit autoihin, ja henkilökohtainen kortti joka jampalle?

Mitä sitten kun tulee ajoaika kesken kuljetuksen täyteen? Olkaa hyvä ja koittakaa pysyä hengissä. Jatketaan matkaa 15 min. kuluttua...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä sitten kun tulee ajoaika kesken kuljetuksen täyteen? Olkaa hyvä ja koittakaa pysyä hengissä. Jatketaan matkaa 15 min. kuluttua...

Rahtareidenkin ajoaikamääräyksissä on pientä joustovaraa, eli miksi ei meilläkin olisi...?

Ja jos tarkkoja ollaan niin kyllähän nykyisestä työaikalaista taitaa jo löytyä pykälät vuorokautisen ajamisen rajoittamiseksi;

8 §

Moottoriajoneuvon kuljettajan työaika

Moottoriajoneuvon kuljettajan vuorokautinen työaika saa olla enintään 11 tuntia vuorokausilepoa seuraavan 24 tunnin yhdenjaksoisen ajanjakson aikana.

Jos moottoriajoneuvon kuljettajan työtä ei voida muulla tavoin järjestää tarkoituksenmukaisesti, saadaan vuorokautista työaikaa pidentää enintään 13 tunniksi, jos työaika ei ylitä 22 tuntia pidennetyn työajan jälkeistä vuorokausilepoa seuraavan 48 tunnin ajanjakson aikana.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

Pitäisköhän seuraavan kerran kun 13h vuorokautista työskentelyä on täynnä laittaa auto seisomaan ja katsoa mitä siitä seuraa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rahtareidenkin ajoaikamääräyksissä on pientä joustovaraa, eli miksi ei meilläkin olisi...?

Ja jos tarkkoja ollaan niin kyllähän nykyisestä työaikalaista taitaa jo löytyä pykälät vuorokautisen ajamisen rajoittamiseksi;

8 §

Moottoriajoneuvon kuljettajan työaika

Moottoriajoneuvon kuljettajan vuorokautinen työaika saa olla enintään 11 tuntia vuorokausilepoa seuraavan 24 tunnin yhdenjaksoisen ajanjakson aikana.

Jos moottoriajoneuvon kuljettajan työtä ei voida muulla tavoin järjestää tarkoituksenmukaisesti, saadaan vuorokautista työaikaa pidentää enintään 13 tunniksi, jos työaika ei ylitä 22 tuntia pidennetyn työajan jälkeistä vuorokausilepoa seuraavan 48 tunnin ajanjakson aikana.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

Periaatteessa on mahdollisuus ajaa seuraavalle sopivalle taukopaikalle.

Kuinkahan tuota tulkitaan, kun ei kokoaikaa tarvitse kuitenkaan ajaa, ja autossa on toinenkin jota kuljettajana voi käyttää.

Hyvähän se olisi, jos jotenkin pystyisi ajoaikoja rajoittamaan, mutta käytännössä valvonta aika mahdotonta toteuttaa.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko muuten kukaan seurannut missä EU:n työaikadirektiivi menee? Onko sieltä tulossa muutoksia näihin + muihin sairaankuljetuksen työaikakysymyksiin? (varallaolo, 24h vuoro yms.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tääläpäin villi huhu kyytimiesten tietotoimistosta kertoo, että naapurialueilla oltaisiin siirtymässä 12h vuoroihin, kun ei vuorokausirytmiin enään irtoa lupia.

Asiasta ei siis itsellä ole mitään varmaa faktaa esittää.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei onnistu muuten, niin muutetaan työaikaa. Työntekijät käyvät sitten vaan useammin tekemässä lyhyen vuoronsa. Kukaan ei häviä? No, ehkä ne joilla on pitkät työmatkat, tai perhe tai jotain muuta sellaista jotka eivät todellakaan ole työnantajan kiinnostuksen kohteena.

Tähän väliin Terveisiä Turkuun, vieläkö olisi työpaikkoja auki? -sielläkin joskus opiskellut...

Kannattaa selvitää poikkeusaikalupanne, jo jos epäilyttää, niin työsuojelupiiri varmasti tulee tekemään tehoiskun. Jonka jälkeen asiat tulee kyllä kuntoon. Luulenpa vaan että Turun tapauksen jälkeen käydään läpi usea muukin pelastuslaitos, ja yksityinen SaKu-firma. Saattaa olla että yksityisiä tippuu pois pelistä.

Määrää pirtua, se auttaa aina...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän talossa muistan pari kertaa oman työhistoriani aikana törmänneeni "aktiivituntien" täyttymiseen. Tuolloin henkilöstöä siirrettiin toiseen yksikköön, joka ajaa vähemmän kuin ensimmäisenä hälytysvasteessa oleva yksikkö.

Ja nyt MUTU -tuntumalta... Aktiivitunneiksi ei muistaakseni luettu sairaalasta -asemalle (potilaan luovuttamisesta -asemalle) matkaa ainakaan hoitajan osalta, kuski taisi nuokin tunnit saada "aktiiveiksi". Joku tällainen jippo tuntien laskemisessa oli eli aktiivit eivät välttämättä täyttyneet samaan aikaan työparilla. Tämä em. asia ei perustu mihinkään faktaan vaan omiin muisteloihin. Viisaammat kertokoon tarkemmin.

Ohjeena on ottaa lähiesimieheen yhteyttä jos tunnit alkaa täyttyä ja esimies sitten laskeskelee tunteja ja tekee tarvittavia henkilöstö muutoksia, jotta aktiivit ei ylittyisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa selvitää poikkeusaikalupanne, jo jos epäilyttää, niin työsuojelupiiri varmasti tulee tekemään tehoiskun. Jonka jälkeen asiat tulee kyllä kuntoon. Luulenpa vaan että Turun tapauksen jälkeen käydään läpi usea muukin pelastuslaitos, ja yksityinen SaKu-firma. Saattaa olla että yksityisiä tippuu pois pelistä.

Viittaatko johonkin tiettyyn tapaukseen Turussa? Mitkä siinä oli taustat?

Aktiivitunneiksi ei muistaakseni luettu sairaalasta -asemalle (potilaan luovuttamisesta -asemalle) matkaa ainakaan hoitajan osalta, kuski taisi nuokin tunnit saada "aktiiveiksi". Joku tällainen jippo tuntien laskemisessa oli eli aktiivit eivät välttämättä täyttyneet samaan aikaan työparilla. Tämä em. asia ei perustu mihinkään faktaan vaan omiin muisteloihin. Viisaammat kertokoon tarkemmin.

Jos puhut 24-tunnin vuoron vaatimasta työsuojelupiirin luvasta ja sen asettamasta aktiivityömäärästä, niin siinä ei mitenkään eritellä työtä vaan kaikki tehty työ lasketaan aktiiviin. Työaikalait ja määräykset moottoriajoneuvon kuljettamisesta on sitten toinen asia.

Ohjeena on ottaa lähiesimieheen yhteyttä jos tunnit alkaa täyttyä ja esimies sitten laskeskelee tunteja ja tekee tarvittavia henkilöstö muutoksia, jotta aktiivit ei ylittyisi.

Taitaa aktiivit täyttyä ainakin vuoroa tekevällä aamuyöllä, eli ei taida soittelut pomolle siinä tilanteessa paljon auttaa..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa selvitää poikkeusaikalupanne, jo jos epäilyttää, niin työsuojelupiiri varmasti tulee tekemään tehoiskun. Jonka jälkeen asiat tulee kyllä kuntoon. Luulenpa vaan että Turun tapauksen jälkeen käydään läpi usea muukin pelastuslaitos, ja yksityinen SaKu-firma. Saattaa olla että yksityisiä tippuu pois pelistä.

En kanssa nyt ole ihan varma mihin Turun tapauksella viitataan. Miksi vain yksityisiin nuo tarkistukset vaikuttaisi? tarkoitatko firmoja joissa on aktiivit 24/7, vai onko joku riistoyrittäjä teettänyt liikaa varalla- oloa?

Itsellä sinänsä yrittäjä ystävällinen työjärjestelmä, mihin sisältyy muutama tunti yössä varallaoloa. Ei tarvita poikkeuslupia, eikä vaaraa, että varallaolo tunnit menisivät yli. Tietenkin palkka tuolta ajalta pienempi, mutta olen tähän tyytyväinen.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä oli jossain topicissa juttua jo aiemminkin.. Poikkeustyöaikaluvan (24h) saantiin vaikuttaa vahvasti se, että työajasta keskimäärin noin puolet voidaan laskea lepoajaksi. Eli siis talot joissa rahtia sen verta vähän / 24h työrupeama tämä onnistuu ihan luvan kanssa. Uskoisinpa että ongelmia tulee lähinnä pelan puolella, niissä kylissä joissa pela ajelee kokoajan, koska täyspäisiä lanssareita ei voi laittaa esim. höökiin 12 tunnin jälkeen. Tällöinhän vaihtoehtoiseksi jää se, että työvuorot muutetaan 12 tunnin mittaisiksi. Tämä siis vain kun koko vrk työaika on ns. aktiivia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12h täynnä ja höökiin? eikö siinä sitten voi tulla ollenkaan aktiivitunteja?

höökin täkillä ei laskennallisesti olla töissä koko 12h vuoroa, vaan siitä jää riittävä lepoaikakin. Tietenkin joskus joutuu sielläkin töitä tekemään, mutta ei joka vuorossa ole pitkiä palokeikkoja.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

niin...tekee mieli kommentoida,että minulle kerrottiin ennen töiden alkamisesta millaiset työajat on ja millaista työ pahimmillaan voi työaikojen takia olla.kysyttiin vielä että uskotko pystyväsi ja jaksavasi.

ja rankkaahan se on,mutta yritän ajatella että jos en jaksa,ei ole pakko olla siellä.(voin vaihtaa työpaikkaa jos tuntuu ettei kerta kaikkiaan jaksa ja on uhkana kaikkien turvallisuudelle väsymyksen takia)

mutta olen kyllä myös sitä mieltä, että ei ole ainakaan liikenneturvallisuuden parantamista ajaa valvottujen öiden jälkeen,ihan sama mitä kyytiä ajat,väsymys painaa silmissä. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolla olisi Jukka Pappisen tekemä kysely tähän aiheeseen liittyen. Käykäähän tekemässä.

Itse kysely

http://survey.informationsymmetry.com/index.php?sid=19564&lang=fi

Kävin tuon tekemässä ja minusta oli hyvin kysymykset aseteltu. Mulla meni tuon teossa n.7min. Käykäähän tekemässä!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä kysely, tärkeä aihe. Eikun täyttämään...

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vittu meikäläisen ajo tunnit on ainakin täynnä, työvuoro alkoi maanantaina klo 06 ja päättyi tänään tiistaina klo 18 aktiivitunteja tuli 30h ja loput varallaoloa, ei kovin monta ns.lepotuntia. angry.png

Täysin perseestä koko varallaolo järjestelmä. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Työsuojelupiirit eivät hyväksy 24 h työajassa 12 h:n ylityksiä lainkaan. Piirin lakimiehet kertoneet, että työsuojelupiiri pesee kätensä välittömästi  vastuusta jos sakulla yli 12 h aktiivia ja jotain sattuu. Jos palomiehelle tullut sakussa 12 h aktiivia niin hän ei todellakaan voi enää toimia höökissä saman työvuoron aikana. Nämä asiat Turussa nyt selvitetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos palomiehelle tullut sakussa 12 h aktiivia niin hän ei todellakaan voi enää toimia höökissä saman työvuoron aikana. Nämä asiat Turussa nyt selvitetty.

Mites asiat siellä on käytännössä hoidettu; jos tulee tunnit täyteen niin kotiin ja uusia miehiä vapailta tilalle..??
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni pelastuspuolen lainsäädäntö tuntee käsitteen "hätätyö", jonka varjolla voidaan keikat ajaa, vaikka tunnit olisivatkin täynnä. Mitään varmuutta mulla ei noista pelastuksen toimintamalleista ole, kunhan muistelen kuulemaani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

EU:n työaikadirektiivi etenee eikä ilmeisesti kovin tiukkaa lainsäädäntöä ole tulossa;

EU-maat ovat päättäneet sallia tarvittaessa yli 48 tunnin työviikot. Jäsenmaiden ministerit pääsivät yhteisymmärrykseen vuosia puhuttaneesta työaikadirektiivistä varhain tiistaina Luxemburgissa.

Joillain aloilla sallitaan työnantajan ja työntekijän erillisellä sopimuksella jopa 65 tunnin työviikot.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12489&ext=rss

Onko kukaan perehtynyt aiheeseen, onko tulossa esim. vuorokautisia rajoituksia työtunteihin? Sillä voisi olla jotain vaikutusta näihin meidän hommiin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni pelastuspuolen lainsäädäntö tuntee käsitteen "hätätyö", jonka varjolla voidaan keikat ajaa, vaikka tunnit olisivatkin täynnä. Mitään varmuutta mulla ei noista pelastuksen toimintamalleista ole, kunhan muistelen kuulemaani.

Ja mikä on lainsäädännön ja ns. lain hengen tulkinta silloin, kun "hätätyö" on jatkuvaa? Toimitetaanko työsuojelupiirille uusintahakemuksissa selvityksiä todellisesta toteutuneesta työmäärästä vuosittain? Onko varallaolojärjestelmän toteutuneita työtunteja muuten miten arvioitu työsuojelupiireissä tai tuomioistuimessa?

Vai avautuvatko tällaiset solmut sitten vuosien varrella esiin, kun joku mällää oikein kunnolla, tulee ruumiita ja sattumoisin mediassa puolivahingossa nostetaan esiin, että takana oli 20 tuntia ajoa ja työtä yhtä mittaa turman sattuessa?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä onko Turussa hommat kunnossa...?

Jotain kuulinkin että työaikaa on kait muutettu.

Itse kun ajelin Turkusessa niin aktiiveja tuli normaalivuoroissa käytännössä aina yli 10h. Yleensä arkena liikuttiin 12 ja 14 tunnin välissä. Tämä jäi vaan mieleen, koska aina kun 10 tuntia ylitettiin niin piti kessulle ilmoittaa. Ja joka vuorossa käytännössä ilmoitettiin.

Kesän viikonloput mentiin 15-20h aktiiveilla. Pahimmassa vuorossa mulle tuli aktiiveja 23h ja 20min. (Tuolloin 10minuutin keikaton aika aamulla, kerran ehdittiin peruuttaa auto talliin saakka ilman keikkaa ja kerran ehdin aseman paskahuussiin saakka. Muuten aina vähintään joku dave päällänsä. Mutta nukkumaan ei ollu mitään asiaa. Ja kolme kuskia kävi palopuolelta, mutta hoitajaahan ei vaihdettu, kun ei ollu mihin vaihtaa.)

Kerran asialle yritettiin tehdä jotain, mutta ei sekään sitten enään auttanu ku jaani ja kärsämäkikin olivat jo ajaneet sen reilut kymmenen tuntia. (Jos olivat edes miehitettyjä.)

Suurin syy tähän kaikkeen tuntui olevan se että ainakin meijän sakista oli käytännöstä aina ainakin kolme sakua saikkarilla. Sitten jos oli vielä muita sairaslomalaisia ku nää kroonikot niin eihän se ihme oo että kolmella perustason autolla tulee aktiivit nopeesti täyteen, kun on kiirettä.

Taisitte muksut puksut, vähän yllättyä pyllättyä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hassua sinänsä, kun tehdään poikkeusluvan alaista työaikaa on tarkkaa ettei ajeta yli 12 tuntia. Nyt kun V-S alpen päätoimisetsairaankuljettajat tekevät rytmiä 9/15 ei tarvita poikkeuslupaa. Käytännössä ketään ei siis kiinnosta, jos ajaa koko 15 tuntia. 24 tuntista vuoroa tekevät palopuolen kaverit vaihtavat viimeistään, kun aktiivit on 8 tuntia, niin jää 4 tuntia paukkuja vielä palopuolelle. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...