Jump to content
MAINOS

Elvytysaparaatti


MaHa

Recommended Posts

Sain kunnian kokeilla elvytyslaitetta, kun saatiin elvytettava potilas. Ambulanssi toi potilaan elvyttaen. Ennakkoilmoitus tuli ja laitettiin aparaatti meidan sangylle ja potilas siirrettiin paalle.

Remmi rintakehan ymparille ja nappia painamalla alkaa rintakehan jyskytys. Kone automaattisesti asettaa remmin oikealle kireydelle. Pitaa vain itse asettaa potilas siten, etta hanen kainalotaso on remmin ylareunassa. Iskulatkat tulee liimata ennen remmin asentamista. Laite puristaa koko rintakehan alaosaa n. 80/min. Jotkut laitevalmistajan tekemat tutkimukset sanoo, etta tama on tehokkaampaa, kuin

normaali painantaelvytys. Tieda, onko tama totta.

Potilas tosin menehtyi hoidosta huolimatta, mutta ei itse tarvitse hikoilla.

Linkkeja aparaattiin

http://www.autopulse.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/AutoPulse

175px-AutoPulseLifeBand.jpg

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä taida tuokaan aparaatti parantaa potilaan sairaalasta kotiin selviytymistä. Aina välillä noita automaattisia paineluvehkeitä ilmenee ja niitä hehkutetaan, mutta ei se lopputulos kuitenkaan tunnu paranevan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se, mita tutkimuksia olen lukenut, laite parantaa primaariselviytymista, mutta tertiaatiselviyjia on sama maara samoilla neurologosolla vaivoilla.. Mutta kuten ensimmaisessa viestissa sanoin, eipahan tarvitse itse hikoilla.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhden (hieman erilaisen, mutta vastaavan) laitteen olen tuossa kategoriassa nähnyt eikä tuo pahemmin kyllä minua saanut vaikuttuneeksi. Asiasta aikoinaan tännekin kirjoitin, mutten nyt jaksa kaivaa kyseistä threadia esiin.

Ongelmaksi noiden laitteiden kanssa muodostuu se, että etenkin vähänkään isommat ulkoiset aparaatit liikkuvat helposti pois paikaltaan kun potilasta siirretään ja päätyvät toisinaan painelemaan aivan väärästä kohdasta. Toki minulla on otos vain yhdestä masiinasta, mutta olen aika skeptinen kaikkien muidenkin vastaavien suhteen.

Toinen kysymys onkin sitten virtalähde. Näkemässäni aparaatissa oli voimanlähteenä paineilma, joka vielä hienosti loppui kesken homman, eikä vaihtoehtoista voimanlähdettä ollut. Niinpä siis otettiin vanhakantainen elvytysautomaatti (allekirjoittanut eli tuohon aikaan lääkintävahtimestari) käyttöön ja taas homma jatkui.

Kuten MaHa totesi, masiina parantaa ehkä primääriselviytymistä, mutta mitä järkeä on primääriselviytymisessä, jos potilas ei tertiääriselviydy eli Ari Kinnusen sanoin: erota matoa koukusta ja kykene kalastamaan vielä parin vuoden kuluttua. Toki primääriselviytymisestä on hyötyä, jos potilaan elottomuuden syy on sellainen, että sille voidaan jotakin tehdä riittävän tasokkaassa sairaalassa (esim. lämmittää graavisti hypoterminen hitaasti perfuusiossa).

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"The device has shown less promise with human research. Although some studies showed improved coronary perfusion pressure[5] and more spontaneous return of circulation[6][7] with the AutoPulse, one large, multi-centered, randomized clinical trial[8] was canceled early by the Institutional Review Board (IRB) when it was determined that patients who received manual CPR were more likely to walk out of the hospital, suggesting that enthusiasm for the device "is premature, given that the effectiveness of the device likely depends on still-to-be-defined factors independent of the mechanical capabilities of the device."[9]"

Kuten tuossa MaHan mainitsemassa linkissäkin todetaan niin ei ole toistaiseksi "manuaalielvytyksen" voittanutta. Muutaman kardiopumpun olen nähnyt ja täytyy sanoa, että pakko on hattua nostaa niille esittelijöille, jotka asiaan olivat vihkiytyneet ja pokkansa pystyivät pitämään. Oli ne vehkeet semmosia räpsyjä, että huhhuh. Ja ainakaan vielä pari vuotta sitten niitä ei ollu testattu muuta kuin jollain hypotermisilla sioilla, joille oli provosoitu kammiovärinä.

Mun mielestä elvytyksessä, niin kuin monessa muussakin asiassa, tärkeintä on pitää ohjeet ja toimintaketjun kulku mahdollisimman yksinkertaisena, keep it simple. Siihen suuntaan näkyy elvytysneuvoston ohjeistuksetkin vuosi vuodelta menevän. Karsitaan kaikki turhat pelit ja rensselit pois sekoittamasta ihmisten mieliä ja aiheuttamassa lisäpaniikkia ja kaaosta. Mitä yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi toimintaohje sen helpompi se on muistaa ja äkkitilanteessa toteuttaa. Aikaisemminkin olen sitä tällä foorumilla noitunut miten paljon hermoa ja tupakkaa meni että saatiin "myytyä" puoliautomaattideffa osaston henkilökunnalle (eli porukan uskomaan, että se on helppo ja hyvä ja luotettava). Ja ei oo siinäkään liian montaa liikkuvaa osaa, mutta niin vaan siinä häslätessä (onneksi koulutustilanteessa) eräskin kollega manasi, että "Mikä tätä konetta vaivaa kun tää on niin hidas?" (kone siis analysoi rytmiä) Ja jatkoi: "Minä olisin manuaalideffalla iskenyt jo aikoja sitten". Eikä huomannut miikä mätti kun ei kuunnellut deffaa joka huusi koko ajan "kiinnitä johdin!". Kädet on kaikilla aina mukana eikä niitä tartte ku ottaa sieltä taskuista pois niin siinä on kardiopumppu valmiina toimimaan  ;D

Suhtaudun siis, kuten varmaan huomasitte, ERITTÄIN SKEPTISESTI ko laitteisiin what so ever.

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutama vuosi sitten Helsingissä lääkäriyksikössä kokeiltiin Lucas-merkkistä laitetta, joka ei sitten vissiin kantanut hedelmää sen pidemmälle. Yhden selvinneen muistan, joka oli kuljetettu elvyttäen niin että ROSC oli loppujen lopuksi 90 minuuttia kun lämmitys loppui leikkurissa... söi itse lusikalla ruokaa viikko tapahtuneesta... Ei taida koneet vallata ihmiseltä tilaa näissä jutuissa ihan heti.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kysymys: Pystyykö laitetta käyttämään, jos potilasta ei ole intuboitu (tai LMA/LT)?? Naamariventilaatiossahan tulisi olla painelussa tauko, jotta ilmanvaihto onnistuisi riittävästi keuhkoissa.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysymys: Pystyykö laitetta käyttämään, jos potilasta ei ole intuboitu (tai LMA/LT)?? Naamariventilaatiossahan tulisi olla painelussa tauko, jotta ilmanvaihto onnistuisi riittävästi keuhkoissa.

Pystyy. Laitteessa on moodi, jossa 30 painalluksen jälkeen tulee ventilointitauko.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...