Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: Mielisairashoitaja

Ruoanlaitto kuntoutuksen välineenä

Recommended Posts

Vieras: Mielisairashoitaja

Olen ollut alalla vuodesta 1976 ja nyt alkaa pikkuhiljaa hoitajallekin valkenemaan ,että ruokaahan ne potilaatkin tarvitsevat.Keskustelin skitsofreenikon kanssa asiasta ja hänkin oli sitä mieltä ,että vähemmän olisi rähinää osastolla ,jos olisi tekemistä.Varsinkin sellaiset älykkäät skitsot käyttävät aikansa haastamalla henkilökuntaa ja potilaita väittelyyn ja rähinöintiin------------- jollainhan se päivä on saatava mukavasti kulumaan.Lisäksi mukaan tulee ,sitten psykologinen pelaaminen eri rooleissa ,jolloin potilaat usein vievät  hoitajaa yksi nolla.

Kaikenlainen laulaminen ja kortinpeluu on osaltaan hoitoa,mutta eikö tärkein tehtävä olisi arkipäivän valmiuksien opiskelu ja tärkeinpänä niistä ruoanlaitto---kuntoutusosastolla.Aamupalan ,lounaan ja päivällisen valmistaminen.Kuntoutushoitajana katsoisin ,että tuo olisi minun pääasiallisimpia tehtäviäni.

Valmistatteko te osastoillanne potilaitten kanssa ruokaa ja miten usein?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
MaleNurse

Voisihan sitä ruokaa potilaiden kanssa laittaa, mutta on niin tiukat Eu säännöt tuon ruuan suhteen, ettei  ole mahdollista hoitohenkilökunnan olla mukana valmistamassa ruokaa,  potilas kylläkin saa itse valmistaa ruokaa...  ja tirektiivien mukaan ainut keittiö sairaalassa jossa voi valmistaa ruokaa on sairaalan laitoskeittiö.

Osastolla olevat keittiöt on vain ruuan jakokeittiöitä tai kahvinkeittoon soveltuvia... nykyään...

Huom. Siis potilas voi yksin valmistaa potilaskeittiössä ruokaa!!

ps. meillä ei saa edes enää tilata potilaille muualta (sairaalan ulkopuolelta) valmistaruokaa kuin sairaalan omasta laitoskeittiöstä!!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
C/T

Voisihan sitä ruokaa potilaiden kanssa laittaa, mutta on niin tiukat Eu säännöt tuon ruuan suhteen, ettei  ole mahdollista hoitohenkilökunnan olla mukana valmistamassa ruokaa,  potilas kylläkin saa itse valmistaa ruokaa...  ja tirektiivien mukaan ainut keittiö sairaalassa jossa voi valmistaa ruokaa on sairaalan laitoskeittiö.

Linkkiä kiitos :nauraa:.  Ja tarkoitatko että tämä EU :sääntö koskee vain sairaalaolosuhteita vai myös esim. laitoshoitoa; vanhainkodit yms? Jäin vain miettimään että miten ihmeessä tämä onnistuu, niinkuin käytännön tasolla? Aikoinani psyk. kunt. os. se olin kyllä minä joka siinä kuntoutuksen alkuvaiheessa sen ruuan tein, pt. auttoi minua eikä toisinpäin. Ja kysehän on juuri kuntouttavasta toiminnasta; miten voi kuntoutua jos ei voi treenata? Ja miten esim. vanhustenhoidon puolella tämän EU -direktiivin seuraaminen onnistuisi? Sillä puolela varsinkin se ei ole enään kuntouttavaa hoitoa vaan toimintakykyä ylläpitävää.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aphrael

Tuo koskee ilmeisesti vain sairaalaolosuhteita sillä ainakin täällä suunnalla kuntoutuskodeissa sekä dementiakodeissa hoitajat valmistavat ruoan ja asukkaat/potilaat voivat auttaa kuntonsa mukaan. Mielenterveyskuntoutujien kanssa olen vain kauempaa seurannut tätä, mutta ainakin dementikot nauttivat suunnattomasti kun saivat kuoria perunoita toi vatkata kermaa tms. Selvästi vaikutti heidän virkeyteensä hetken aikaa kun sai oikeasti olla hyödyksi jossakin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
JKKK

Osaston ruoat tulevat toki keittiöltä, mutta kyllä meillä ainakin toisinaan hoitaja/opiskelija/toimintaterapeutti laittaa ruokaa/leipoo potilaan kanssa. Yleensä tämä tapahtuu toimintaterapiatilojen keittiössä. On siis ihan osana kuntouttavaa hoitoa, harjoitellaan arjen askareita.

Että EU:lla sitten oisi jotain tätä vastaan? Nevöhööd. Ihan yleisiä, kuntoutumiseen kuuluvia kiemuroita.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
marjonetti

Meillä kyllä kuntoutuspuolella tehdään joka päivä ruokaa asukkaiden kanssa. Kullakin on omat keittiövuoronsa ja niistä pidetään kiinni. Osa tykkää, osa ei (siis niin asukkaista kuin henkilökunnastakin)...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SHV

avo-osastolla psykiatrisessa sairaalassa on kyllä tehty potilaiden kanssa ruokaa.. siellä myös potilailla omat ns. keittiövuorot, joilloin iltapalan ja päiväkahvin laitossa on hoitajan kanssa joku/jotkut potilaista.. terävät veitset vain ja ainoastaan hoitajan käytössä ja mielellään ilman niitä pärjättävä ja useimmiten onnistuikin, ei lettutaikinan teossa/paistamisessa puukkoa tarvita..

lisäys... tarkoittaneeko malenurse jotain hygieniapassiin liittyen..?? itse työskentelin jokunen vuosi sitten kuntouttavalla avo-osastolla ja silloin ei ainakaan mitään estettä ollut.. mutta itse tuon hygieniapassin suoritin, kun kotihoidossa työskentelin...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Fiu

Kyllä täällä suljetulla kuntoutusosastolla potilaat myös ruokaa laittavat. Enemmän saisi tosin olla tuo opetuskeittiö käytössä, omasta mielestäni sitä käytetään liian vähän. Esim. muutama viikko sitten eräs keräsi itse omenoita ja niistä tehtiin koko osastolle tarjoiltavaksi oikein maukas omenapiirakka...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
eepeli

Työskentelen avohoidossa mm epävakaiden pershäiriöiden ja psykoottistasoisten häiriöiden kanssa. Tärkeimpiä tavoitteita jokaisella on elämänhallinta, johon kuuluu mm terveellisen ruoan valmistaminen ja säännöllinen syöminen. Huomaan usein, että jos potilaalla ollut osastojakso pitkäänkin niin tällaiset asiat ovat heikentyneet arkirutiinista. Osastoilla edelleen liian paljon puolesta tehtyä, ainakin täällä meilläpäin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Mimmu

Mielenkiintoista tässä on se että kuntoutuskodeissa työntekijöiltä vaaditaan hygieniapassi ja joissakin vielä salmonellatodistuskin. Potilailta näitä ei vaadita vaikka siellä yhdessä tehdään ruokaa kaikkien syötäväksi.  :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Yhdessä kodissa olin aikoinaan harjoittelussa.

Siellä hoidokit pesi tiskiä, katto pöytiä, jne.

Mutta kun ruokaa laitettiin, ne ajettiin pois keittiöstä.

Muistan emännän sanoneen hoidokeille, että ette oikeen saisi olla keittiössä ruoan laiton aikana.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille