Jump to content
MAINOS

"Saisko lisätietoja"


dino

Recommended Posts

Mistä juontaa juurensa tuo ainakin omalla reviirilläni kohtalaisen yleinen kysymys hätäkeskukselle heti ambulanssin nytkähdettyä liikkeelle? Eikö yksikön sairaankuljettaja luota siihen että päivystäjä on laittanut kaiken oleellisen tiedon hälytyksen yhteyteen - ja jos ei ole niin minulla ainakin on luotto siihen että hän asiasta infoaa matkan aikana.

Eihän tuollainen kyseleminen nyt niin hirvittävän suuri synti eikä rikos ole, mutta koska tieto kohteesta on aina mutkan kautta tullutta niin siihen pitää kuitenkin suhtautua pienellä varauksella eikä ennakkoon minun mielestä saisi lyödä lukkoon työdiagnooseja yms. Eli siinä mielessä turhat detaljit voivat jopa olla haitaksi ja johdattaa ajatuksia väärille poluille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En tiedä paljonko Dino olet työskennellyt sairaankuljetuksessa, mutta välillä tekstiviestissä ei ole kuin potilaan nimi ja maininta "rintakipua" tms. Samoin jos kyyti tulee 790 eli hälytetty puhelun aikana, eikä häke ala lisätietoja huutelemaan, niin mielellään sitä kysäisee, ennen kuin on kohteessa. Toisilla sitten vaan tuntuu olevan jatkuva tarve olla mahdollisimman paljon äänessä kanavilla... lisätietojen kyselyhän tapahtuu antokanavan kautta niin kauan kuin ollaan kohteessa, ja turhaa viestiliikennettä liikennettä tulisi välttää.

Mitään diagnooseja ei viestin perusteella varmaan voikaan tehdä, mutta lisätietojen perusteella voi mm. ottaa enemmän roinaa autosta mukaan jne.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä paljonko Dino olet työskennellyt sairaankuljetuksessa, mutta välillä tekstiviestissä ei ole kuin potilaan nimi ja maininta "rintakipua" tms.

Parikymmentä vuotta tullut lanssissa työskenneltyä...

Joo, tuleehan sitä joskus kyydit yhdellä sanalla mutta lähes poikkeuksetta päivystäjä kyllä silloin antaa lisätietoja pyytämättä. Hämmästelenkin juuri näitä kavereita jotka pinttyneen tavan tai oman äänen kauneuden vuoksi ovat heti äänessä - antaisivat päivystäjälle edes mahdollisuuden täydentää tietoja oma-aloitteisesti. Ja useinhan päivystäjän vastaus on lakoninen kommentti että "viestistä löytyy kaikki tieto joka kohteesta saatiin irti..."

Ja tuosta kaman raahaamisesta kohteeseen saisi ihan oman viestiketjun aikaiseksi. Itse olen sitä mieltä että turhaa työtä pitää ehdottomasti välttää, mutta henkeä uhkaavassa tilanteessa olisi mukava jos oleellinen rekvisiitta olisi mukana. Eli ei välttämättä helppo laji tuokaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika yleistähän tuo on, samoin en ymmärrä miksi pitää pyytää viesti, jos häke tarjoaa kyytiä laitoksesta johon olet juuri jonkun vienyt. Esim. X91 siitä sispkl: stä olisi siirto kaupungin sairaalaan. Pt nimi....... Vastaus kuuluu yleensä: selvä otetaan. laitatko viestin.

Itse oletan, että lisätietoa tulee jos sitä on. loput näkee kohteessa.

Ainoa mitä häkeltä kyselen, on onnettomuuksissa muiden hälytettyjen sakuyksiköiden määrää. Toinen asia on määrättyihin paikkoihin mennessä, mikä partio on tulossa mukaan.

Se on asia mikä monella muulla aluella toimii hyvin, ja yksikön lähtiessä matkaan häke infoaa partion numeron heille. Ei toimi valitettavasti meillä.

Tavaroita en todellakaan turhaan kuljeta. Omakotitaloissa ja rivareissa käyn usein jopa katsomassa ensin mitä tarvitaan, vai ehtiikö pt odottaa hoitoa, ja tarkempia tutkimuksia autoon saakka.

Kiire kyydeillä perussetti aina mukaan, ja lisää haetaan tarvittaessa.

Sen kun kuitenkin muistaa, että kukaan ei ole kuollut siihen, ettei ole päässyt ambulanssiin. Kyllä se hengenlähtö on johtunut yleensä hoidon puutteesta. Eli tilanteen mukaan mennään.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa mitä häkeltä kyselen, on onnettomuuksissa muiden hälytettyjen sakuyksiköiden määrää. Toinen asia on määrättyihin paikkoihin mennessä, mikä partio on tulossa mukaan.

Myös evy-yksikön ja helikopterin hälyttämisestä olisi kiva olla tietoinen - se kun tuntuu olevan kovinkin päivystäjäkohtaista miten noita hälytellään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa mitä häkeltä kyselen, on onnettomuuksissa muiden hälytettyjen sakuyksiköiden määrää. Toinen asia on määrättyihin paikkoihin mennessä, mikä partio on tulossa mukaan.

Myös evy-yksikön ja helikopterin hälyttämisestä olisi kiva olla tietoinen - se kun tuntuu olevan kovinkin päivystäjäkohtaista miten noita hälytellään.

Meillä tuo toimii ohjeistuksen mukaan aika hyvin, ja häke on tietoinen tehtävistä mihin EVY lähtee. Toki jos asia ei toimi, niin on tärkeä tieto myös.

Koptereita täällä näkee ainoastaan Pv:n väreissä joskus ohi lentävän.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika yleistähän tuo on, samoin en ymmärrä miksi pitää pyytää viesti, jos häke tarjoaa kyytiä laitoksesta johon olet juuri jonkun vienyt. Esim. X91 siitä sispkl: stä olisi siirto kaupungin sairaalaan. Pt nimi....... Vastaus kuuluu yleensä: selvä otetaan. laitatko viestin.

Itse oletan, että lisätietoa tulee jos sitä on. loput näkee kohteessa.

Olisiko näin että samalla kun yksikölle laitetaan hälytys viestinä, niin ko. yksikkö kirjautuu samalla tehtävälle. Muutenhan päivystäjä laittaa yksikön tehtävälle käsin. En tiedä aiheutuuko tästä kummempaa vaivaa hätäkeskukselle. Vastatkoon ken asiasta tietää. Sakulle siinä viestissä voi olla kuitenkin jotain arvokasta. Joskus potilaan nimen perusteella tiedät että hänellä on vaikkapa veriteitse tarttuva tauti, tai että tarvitset kantoapua kotiin kuljettaessa. Pienellä paikkakunnalla työskentelevänä voisin sanoa että näin käy täälä aika usein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisiko näin että samalla kun yksikölle laitetaan hälytys viestinä, niin ko. yksikkö kirjautuu samalla tehtävälle. Muutenhan päivystäjä laittaa yksikön tehtävälle käsin. En tiedä aiheutuuko tästä kummempaa vaivaa hätäkeskukselle. Vastatkoon ken asiasta tietää. Sakulle siinä viestissä voi olla kuitenkin jotain arvokasta. Joskus potilaan nimen perusteella tiedät että hänellä on vaikkapa veriteitse tarttuva tauti, tai että tarvitset kantoapua kotiin kuljettaessa. Pienellä paikkakunnalla työskentelevänä voisin sanoa että näin käy täälä aika usein.

Ei yksikkö kirjaudu hälytykselle ilman statustamista. samalla vaivalla häke kiinnittää yksikön tehtävään myöntävän vastauksen saatuaan, kun sitä jo suorittajaksi kyselee.

Viestin tiedot saa kuitenkin hoitajilta, ja papereista jotka minä aina katsoin silloin, kun siirtoja vielä ajoimme.

Kantoavun tarpeenkin voi arvioida potilaan nähtyään, ja eihän sitä välttämättä tarvitse siinä paikassa tilata vaan vasta, kun ollaan lähempänä kuljetus osoitetta.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä juontaa juurensa tuo ainakin omalla reviirilläni kohtalaisen yleinen kysymys hätäkeskukselle heti ambulanssin nytkähdettyä liikkeelle? Eikö yksikön sairaankuljettaja luota siihen että päivystäjä on laittanut kaiken oleellisen tiedon hälytyksen yhteyteen - ja jos ei ole niin minulla ainakin on luotto siihen että hän asiasta infoaa matkan aikana.

Eihän tuollainen kyseleminen nyt niin hirvittävän suuri synti eikä rikos ole, mutta koska tieto kohteesta on aina mutkan kautta tullutta niin siihen pitää kuitenkin suhtautua pienellä varauksella eikä ennakkoon minun mielestä saisi lyödä lukkoon työdiagnooseja yms. Eli siinä mielessä turhat detaljit voivat jopa olla haitaksi ja johdattaa ajatuksia väärille poluille.

Samaa mieltä. Kun on perehtynyt riskinarviokansioon, on myös perillä tehtäväkoodin sisällöstä. Kaikki turha radioliikenne kuormittaa järjestelmää ja kuten kollega tuossa mainitsikin - saattaa olla haitaksi johdatellessaan väärille poluille.

Jos ei jaksa kohteeseen mentäessä ottaa reppuja mukaan, niin kannattaa hankkia kuntosalikortti tai miettiä omaa asennetta työn tekoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei jaksa kohteeseen mentäessä ottaa reppuja mukaan, niin kannattaa hankkia kuntosalikortti tai miettiä omaa asennetta työn tekoon.

Turhaa duunia jos joka keikalle raahaa kaikki reput kohteeseen; priorisointi kunniaan tässäkin asiassa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika yleistähän tuo on, samoin en ymmärrä miksi pitää pyytää viesti, jos häke tarjoaa kyytiä laitoksesta johon olet juuri jonkun vienyt. Esim. X91 siitä sispkl: stä olisi siirto kaupungin sairaalaan. Pt nimi....... Vastaus kuuluu yleensä: selvä otetaan. laitatko viestin.

Itse oletan, että lisätietoa tulee jos sitä on. loput näkee kohteessa.

Olisiko näin että samalla kun yksikölle laitetaan hälytys viestinä, niin ko. yksikkö kirjautuu samalla tehtävälle. Muutenhan päivystäjä laittaa yksikön tehtävälle käsin. En tiedä aiheutuuko tästä kummempaa vaivaa hätäkeskukselle. Vastatkoon ken asiasta tietää. Sakulle siinä viestissä voi olla kuitenkin jotain arvokasta. Joskus potilaan nimen perusteella tiedät että hänellä on vaikkapa veriteitse tarttuva tauti, tai että tarvitset kantoapua kotiin kuljettaessa. Pienellä paikkakunnalla työskentelevänä voisin sanoa että näin käy täälä aika usein.

ELS-tietojärjestelmässä voi kahdella tavalla liittää yksikön tehtävään, eli normaalisti hälyttämällä, jolloin kaikki viestiyhteydet aktivoituvat, ja yksikkö saa meillä halutessaan esim. NAVIhälyn, jolloin navigaattorissa on suoraan kohde näytöllä autoon astuttaessa, ja navigaattori luonnollisesti neuvoo kohteeseen. <-- tuosta ovat lanssarit tykänneet. Toinen vaihtoehto häkellä on ns. "asettaa hälytetyksi", jolloin mitään viestiyhteyttä ei välity, mutta yksikkö on kiinni tehtävässä. Sakuyksikkö ei omatoimisesti millään statuksella voi liittää itseään mihinkään tehtävään. Mikäli ko. sakuyksikkö ei tarjoudu keikkalapun kirjoittamisen jälkeen vaste-ehdotusta painettaessa tehtävään, niin sen joutuu poimimaan ns. pitkältä listalta. Tosin meillä ei tule tarkoituksella mihinkään 793 tai 794 tehtäviin mitään yksikköä, vaan sakutese katsoo ELS:n kirjastosta terveystoimen ohjeistuksen mukaisen yksikön tehtävään. Voitte uskoa, että kellonaika,viikonpäivä,osaston numero,siirron suunta/kohdepaikkakunta ja monet monet muut asiat vaikuttavat sakun valintaan... edellyttäen että se on vapaa.

Samalla kun häke on hälyttänyt sakun, se on jo valmiiksi uudessa tehtävässä kiinni, eikä esim. vapaa/radiolla statusta pidä painaa, koska tuolloin pullahtaa pois tehtävästä, eikä siihen saku voi enää omatoimisesti millään statuksella liittyä. Häkessä sakutesen tms. pitää olla jatkuvasti hereillä, koska meilläkin päivisin on 15-30 sakutehtävää kesken + odotuksella olevat.

Meillä on ohjeistus, ettei potilaan nimeä välitetä Virvessä, vaan viestin alussa (mahdollisen siirtokohteen jälkeen) on potilaan nimi. Viestiin ei tarvitse turhaa läpinää kirjoitella, vaan koodi kertoo... Oven avaus on yksi tärkeimmistä tiedoista kotiosoitteessa olevassa kohteessa.

Dino oli viitannut, että koodeihin tulevat yksiköt vaihtelevat päivystäjäkohtaisesti. Ilmeisesti jossain ei ole ollenkaan vaste-ehdotuksia koneella, jotka lapun tehtäväksi laittamisen jälkeen suoraan tarjoutuvat ko. paikkaan sillä koodilla. Todella harvoin tarvitsee niitä muutella, ellei sakutesessä ollessaan huomaa, että joku yksikkö oikeasti paljon lähempänä ja liitä sitä mukaan ANTO-pöydän keikkaan. Jokaiselle yksikölle olemassa runsaasti varayksiköitä, jolloin vasta todella epäjärkevän yksikön tullessa vasteeseen voi sakutese hetken miettiä, ja auttaa ANTO-pöytää kaivamalla jostain sopivamman yksikön tehtävään.

Summa summarum: Suomessa on 15 hätäkeskusta ja niissä jokaisessa 6 eri vuoroa, joten karkeasti ainakin 90 erilaista tapaa tehdä asioita + henkilökohtaiset variaatiot päälle. Koska usein salin toiminnasta vastatessani, pyrin ohjeistamaan esim. sakuteseä hieman, jos on kiireettömille tyhjentämässä jonkun alueen kaikki yksiköt. Minä ainakin pidän linjaa, että alueella PITÄÄ säilyä jonkinlainen ensihoidon perusvalmius, olkoonkin, että kiireettömiltä voi helposti käännytellä, mikäli on vasta menossa hakemaan potilasta. Jos saku on 100km päässä toimialueesta kiireettömällä siirrolla, niin turhaa on rypistellä oman alueen asioita...

Mielipiteeni omat siis omiani, eivätkä edusta voimassa olevia ohjeistuksia lukuunottamatta mitenkään työnantajani kantaa asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvät selvitykset.

Se lisätieto. Tekstariin ei saa kaikkea järkevääkään mahtumaan. Sellainen pieni ajatus joskus pistää kyselemään että mikä siellä oli (osoite, nimi, tehtävä, tms). Sitten paljon (?) käytetään tällaisissa asioissa sellaista neuvottelua - mikä on Sakusetän ajatus mitä kohteeseen tarvitaan. Toisinsanoen: viittinkö kantaa ite vai tilataanko bodarit  :). Silloin soi useimmiten puhelin/virve yksilönä. Ei se välttämättä ole niin yksiselitteistä se ylhäältä tulevan tehtävän kaikkitietävyys. Keikka voi tosiaan saada matkan aikana jo lisäväritettä D->B, ja kohteessa löytyy A700.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se välttämättä ole niin yksiselitteistä se ylhäältä tulevan tehtävän kaikkitietävyys. Keikka voi tosiaan saada matkan aikana jo lisäväritettä D->B, ja kohteessa löytyy A700.

Jos viittasit häken rooliin, niin häken PITÄÄ ohjeistaa uuteen soittoon, mikäli tilanne muuttuu. Joskus ihmiset soittavat, joskus ei. (onhan saku kuitenkin tulossa...)

Kerrankin saku meni paikalle ja totesi elottomuuden >> lisäapupyyntö. Asia vaivasi päivystäjää, joka oli keikan C:nä hälyttänyt >> hoitoyksikön hoitsu kertoi kohteessa ilmoittajana olleen henkilön kertoneen, että: "ei tuo mitään höpissyt pari minuuttia sitten kuulununeen korahduksen jälkeen..." Eipä tosin tullut mieleen varmuudella annetun ohjeistuksen mukaan soittaa uudestaan 112, mikäli tilanne muuttuu huonommaksi.  :- Sakun matka kohteeseen n. 20min.

Mitä näistä, ihmiset OVAT uusavuttomia ja saamattomia nykyään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on ihan ymmärrettävää, ettei noihin viesteihin kaikkea saa mahtumaan.

Kaikki varmaan tietävät myös sen, miten hankala joiltakin potilailta tai paikalla olevilta on tietoa itsekään saada.

Mutta kuulee sitä silti välillä aika tyhmiäkin kysyttävän, ja tosiaan heti keikan tultua.

Aika usein kuulee lisätietoja kysyttävän, kun keikka tulee koodilla 790B. Vaikka sehän yleensä nimenomaan tarkoittaa, että tehtävä annettu puhelun aikana. Jos tuon tehtäväkoodin koittaisi ”suomentaa”, niin se voisi kuulostaa, että; odota, puhelu kohteeseen vielä kesken, annan lisätietoja ja kerron täsmällisemmän koodin heti kun saan soittajasta sen verran irti…  :)

Toki sen mielenkiinnon heräämisen ymmärrän, jos kohde alkaa jo lähestymään eikä häkestä ole mitään kuulunut.

Se muuten on hyvä asia, että jokusen kerran keikan jälkeen (yleensä jonkun X-tehtävän) on häkestä keikan vastaanottaja soittanut ja kysynyt mitä siellä oikein oli ja kertoo saamastaan puhelusta. Siinä valkenee yleensä molemmille osapuolille hieman se tilanne.

Vielä pienoisena huomautuksena ja muistutuksena, kun huudellaan noita X-5:sia, niin vaikka se olisikin ollut aivan "turha keikka" ja selvä X-5, niin sen voisi silti ilmoittaa ihan asiallisesti sinne häkeen.  ;) Se heidän saamansa puhelu ei välttämättä ole ihan yhtä selvä juttu, kuin se mitä me näemme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaapi aika usein olla kyse siitä että pitää tehdä itsestään tärkeä ja olla äänessä kanavilla.

Noista X-5:sta... Systolessakos se juttu oli joku aika sitten, missä sanottiin että usein X-5 huokaistaan sillä äänellä että jos pelkkä äänensävy voisi tappaa, infopöydästä kupsahtelisi vainaita tämän tästä. Eipä siitä ole vielä tullut mieleen häkeä syyttää, kun poka on laverrellut sitä sun tätä puhelimeen. Meillä ainakin ne on hyvin paljon niitä vakkaripokia, jotka osaa kyllä käyttää tarvittavia avainsanoja.

Meillä tapahtui syksyllä noin näppituntumalla joku ihme tilastopiikki noista 790B:sta. En tiedä oliko häkessä tarkennettu ohjeita vai mitä, mutta niitä tuli yhdelläkin viikolla ihan poikkeuksetta. En tarkoita millään tapaa kritisoida, meillä on loistava hätäkeskus, mutta kun ajopäiväkirjassa alkaa oleen neljäkin viimeistä kyytiä 790B niin johan se pomppaa silmiin. Aika moni niistä elvytyksistä missä mä olen ollut mukana, on muuten tullut 790B:na. Meillä kun vasteessa ei ole kuin ykkösauto, niin välillä ollaan oltu sitten ihan keskenään kohteessa kunnes evy tai kakkonen ehtii paikalle.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus tuntuu, että ihmiset vaan tykkää huudella virveen. Täälläpäin tuntuu olevan muutamia tuoreehkoja ensihoitajan alkuja, (ja joskus niitä häkepäivystäjiäkin) jotka selittävät ihan kaiken virveen. Parhaillaan tällaiset ihmiset puhuvat noin 5-10 min linjoilla eivätkä muut pääse väliin tai päivystäjä omiin tehtäviinsä ja yleensä tällainen purpatus on vielä ihan turhaa, mutta onhan se kiva puhua kapulaan. Lyhyt ja ytimekäs viestintä kunniaan!!!Nykyäänhän tulee jo jatkettuja viestejä, että asiaa mahtuu enempi.

Lisätiedoista sitten. Itse harvoin kysyn näitä ja yleensä ne ovat tällaisia, viedäänkö suoraan sinne ja sinne, onko partio tulossa (ei aina viestissä ja joskus viestissä vaikkei tule) ja pitääkö sitä odottaa ennen kuin saa mennä kohteeseen, jos paljon yksiköitä niin että ketäs sinne nyt tulee, siitä viestistä ei välttämättä käy ilmi, jos tulee naapurikunnasta esim. ja sitten jos viestistä ei käy ilmi niin joskus jotain muutakin esim. nähty menevän vai löydetty elottomana. Monasti ovat epäselviin tehtäviin ihan oma-aloitteisesti häkestä soittaneet kännyyn ja kertoneet niin ei kuormiteta viestiliikennettä tai sitten huudelleet kanavilla faktoja. Joskin lisätietojahan pitää kysyä, jos tuntuu, että siiihen tarve, mutta jatkuva huutelu, se on monesti turhaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks muuten mikä kans aiheuttaa lisätietojen kyselyä, on se kun naapurialueen häke pyytää paikallaisesta häkestä lanssia. Viestissä ei tuppaa lukemaan kuin "kehä pyytää" tms. Silloin sitä tuleekin kyllä vähän kyseltyä lisätietoa.

Ja terkkuja vaan Pikaan, mistä sain tänä aamuna henkilökohtaiset hyvänhuomenentoivotukset  ;) turha viestiliikenne kuriin jne...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus tuntuu, että ihmiset vaan tykkää huudella virveen. Täälläpäin tuntuu olevan muutamia tuoreehkoja ensihoitajan alkuja, (ja joskus niitä häkepäivystäjiäkin) jotka selittävät ihan kaiken virveen. Parhaillaan tällaiset ihmiset puhuvat noin 5-10 min linjoilla eivätkä muut pääse väliin tai päivystäjä omiin tehtäviinsä ja yleensä tällainen purpatus on vielä ihan turhaa, mutta onhan se kiva puhua kapulaan. Lyhyt ja ytimekäs viestintä kunniaan!!!Nykyäänhän tulee jo jatkettuja viestejä, että asiaa mahtuu enempi.

Täytyy myöntää, että alkuaikoina itsekin tuli löpistyä liikaa Virveen, mutta pikkuhiljaa vähentynyt radikaalisti. Hätäkeskus pystyy DWS:ltä ns. "altapurkamaan" viestiliikenteen, eli keskeyttämään muiden puheen puheryhmässä yhdellä hiiren klikkauksella. Viime työvuorossakin tuli keskeytettyä muutaman kerran jaarittelijat, ja toivototettua menemään heidät omiin kotipuheryhmiinsä.

Lisätiedoista sitten. Itse harvoin kysyn näitä ja yleensä ne ovat tällaisia, viedäänkö suoraan sinne ja sinne, onko partio tulossa (ei aina viestissä ja joskus viestissä vaikkei tule) ja pitääkö sitä odottaa ennen kuin saa mennä kohteeseen, jos paljon yksiköitä niin että ketäs sinne nyt tulee, siitä viestistä ei välttämättä käy ilmi, jos tulee naapurikunnasta esim. ja sitten jos viestistä ei käy ilmi niin joskus jotain muutakin esim. nähty menevän vai löydetty elottomana. Monasti ovat epäselviin tehtäviin ihan oma-aloitteisesti häkestä soittaneet kännyyn ja kertoneet niin ei kuormiteta viestiliikennettä tai sitten huudelleet kanavilla faktoja. Joskin lisätietojahan pitää kysyä, jos tuntuu, että siiihen tarve, mutta jatkuva huutelu, se on monesti turhaa.

Ihmettelen mm. sitä, että todella usein pelastustoimi ja ensihoito erikseen kysyvät liikenneonnettomuustilanteessa partion lähettämistä yleensäkään tehtävään. Kyllä se hätäkeskus laittaa poliisin kolariin, mikäli partio vapaana on. Jos ei ole, niin tulee kun partio vapautuu. Elottomasta: mikäli löydetty tai varma havainto yli 20min sitten >> 700B. Valitettavasti kolleegani eivät useinkaan uskalla tms. tekemään raakoja ratkaisuja, eli vetämään tuota selkeää linjaa 700A:n ja 700B:n välille. Minusta tuo on aika yksiselitteinen. Sama juttu, että tarvitseeko sakua ollenkaan, eli pois ns. varmuuden vuoksi lähetetyt sakut elottomuustilanteissa. Mikäli kyynärnivel varmuudella on jäykkä >> tehtävä AINOASTAAN poliisille.

Lisätietoja pystyy laittamaan DWS:llä niin paljon kun jaksaa näpytellä, ellei halua puheryhmissä huudella. Vaihtoehtoisesti uusia, tarkennettuja viestejä voi ELSaltakin laitella. On helppoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elottomasta: mikäli löydetty tai varma havainto yli 20min sitten >> 700B.

700C  on kyllä myös aikas yleinen koodi, jos em kriteereillä tabis laitetaan?

Muokkaus: Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onpa tullut pari kertaa todettua, että 700B-koodillakin potilas voi vielä jopa kävellä itse ambulanssiin sairaalaan tutkimuksiin vietäväksi... että ei se tehtäväilmoitus aina kohtaa todellisuutta. Vika ei yleensä ole päivystäjässä, vaan ilmoittajassa ja hänen havainnoissaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millä tahansa koodilla vastassa voi olla mitä tahansa eikä siitä voi ketään hirteen vetää. Mutta Keijo puhui nyt tehtäväilmoituksista, siis tarkoittiko tehtävää vaiko tehtäväilmoitusta?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

itse olen kokenut että häke antaa kyllä kiitettävästi lisätietoja, joskus jopa soittavatkin kännykkään etteivät kuormita radioliikennettä.

mutta ei minusta paha asia ole jos kysäisee onko lisätietoja,vaikken itse yleensä niin teekään,koska ei ole ollut tarvetta.

ja sitä paitsi,lisätiedoista huolimatta kohteessa voi aina olla ihan jotain muuta vastassa,riippuen siis siitä yksittäisestä ihmisestä ja hänen antamastaan tiedosta hätäkeskukselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta jos häke antaisi lottonumero, niin ne osuisi sen verran pahasti oikeeseen, että Veikkaus olisi polvillaan äkkiä. Ei ne aina NIIN pielessä ole.

Mutta monasti olen sitä miettinyt, että minkälaisen sillisalaattien tai yksittäisen tuppisuun tiedoista he joutuvat repimään sen kiireellisyysluokan ja tehtävän sisällön - näkemättä. Jotain kuitenkin pitää sen minuutin aikana antaa. Mieluummin jotain muuta kuin se B790. 

JA sitten riippuu myös siitä armaasta sakulaisesta mitä se siellä ite sitten havaitsee tai on havaitsematta.  Kyl toi sakuduuni niin ittenäistä päätöksentekoo on täynnänsä, että siinä ei voi kauheesti odottaa että esimies/häkehenkilö tietää mitä duunarin pitää missäkin paikassa tehdä. Siksipä varmaan sakuyksikössä on sitä roinaa vähän joka lähtöön - eikä joka erilähtöön oma sakuyksikkö.

Niin ja jos nyt tuntuu, että jollain tahtoo ego olla se joka siellä aalloilla haluaa laulaa - tungettakoon hälle vaikka taskuopas pureksittavaksi. Sapuska suussa ku ei saa puhua! :o

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luotan siihen et häke antaa lisätietoja jos on mitä antaa.. viestiin tosiaankin kirjailtu tärkeimmät.. Sillon jos tuntuu et oma perse on vaarassa (joku seko keikka) saatan kysellä miltä potilas kuulosti/onko partio matkalla kanssa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehtäväkoodi ja osoite. Muuten korkeintaan mahdollisten altistuneiden määrä tai onko tekijän paikalla olosta tietoa. Muita ei tarvi ja näillä mennään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...