Jump to content
MAINOS

hoitaja labrahommissa


Vieras: Liisa Ihmemaassa

Recommended Posts

MAINOS

Meillä on tyypillinen psykiatria puolen meininki. Ihmetellään, että "mikä he***tin putki", sitten joku löytää jonkinlaisen kardemummaputkilon, työnnetään sinne näytteitä, kiinnitellään tarroja, kirjoitetaan niihin jotain ja mietitään pää puhki, että miten ja minne tää lähetetään??

Meillä tuo homma jotenkin pelaa. Päivystyksenä kuitenkin joutuu ajoittain ottamaan näytteitä ja iltasin + viikonloppusin pyynnöt laittamaan.

Muuttuvat putket tosin aina mietityttää, kun sitä saatanan mallikarttaa ei kukaan pidä ajantasalla. Nyt on jopa jotain ohjeita ja koulutusta talo järjestellyt. Intrasta löytyy mikrobiologian ohjeet. Kemian ohjeita en ole löytänyt. Saattaa nekin intrassa olla, vaan se kun on semmonen paska koko intra.

Meillä on ihan sellanen kirja missä on ne ohjeet. Mä en ainakaan luota mihinkään aataminaikaisiin osaston omiin leikkaa-liimaa-paskartele -ohjeisiin vaan katon (uusimmasta) ohjekirjasta. Labralla on myös ammatilaisten neuvontanumero josta ainakin saa vastauksen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on tyypillinen psykiatria puolen meininki. Ihmetellään, että "mikä he***tin putki", sitten joku löytää jonkinlaisen kardemummaputkilon, työnnetään sinne näytteitä, kiinnitellään tarroja, kirjoitetaan niihin jotain ja mietitään pää puhki, että miten ja minne tää lähetetään??

Tuo kuulostaa tutulta  muistuupa kerran mieleeni kun yövuoroon tulin ja meille yököille sanottiin että aamulla täytyis ottaa potilaalta Uricult. No, siinä sitten etsiskeltiin uricult välineet mutta kumpikaan meistä yököistä ei muistanut miten uricult otetaan. No, aamulla näyte saatiin ja minä sitten nokkelana poikana lorottelin näyteastiasta kusta koko uricult putken täyteen...ja sanomista tuli  Seuraavana iltana iltalaiset sanoivat että ottakaas pojat näytehommelit uusiks

Kiitos, olin missannut tän aikaisemmin, sain aika mehevät naurut täällä koneen äärellä  :)

Niin ja tuohon putkikysymykseen, ihan varmasti jos osasto itse ottaa näytteen, niin labra opastaa mihin putkeen se otetaan, kuuluu työnkuvaan.

Ja ainakin osalla labroista on ohjekirja netissä josta tuon putkenkin näkee, kun menee halutun tutkimuksen kohdalle.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Ammattikorkeakoulun käyneenä bioanalyytikkona olen sitä mieltä, että näytteitä ottavat vain ja ainoastaan siihen koulutuksen saaneet laboratoriohoitajat/bioanalyytikot. Näyttenotto on muutakin kuin se pistäminen: pitää tietää kaikki, mikä vaikuttaa kunnollisen näytteen saamiseen. Teidänkin viesteistänne huomaa, että ei ole tietoa tarvittavista asioista ja kun näyte otetaan väärin, ei sillä näytteellä ole mitään arvoa.

Valitettavasti kuvitellaan, että kuka vain voi ottaa näytteitä ja valitettavasti jopa oman ammattikuntani edustajat ajattelevat näin. Ja kuitenkin se on erittäin haasteellista hommaa. Siinä pitää olla näytteenottotaidon lisäksi muitakin taitoja: miten kohtaat ihmisen (moni pelkää näyteenottoa) ja teet hänen olonsa turvalliseksi työskennellen samalla tehokkasti vaan ei kiireisenä ja vieläpä virheettömästi.

Joten antakaapa ammattilaisten hoitaa nämä hommat; emmehän mekään ryhdy tekemään hoitajien töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakkohan se on kollegan viestiin kommentoida, olenhan itsekin ammattikorkeakoulun käynyt bioanalyytikko :D (että mie rrrakasta kun aletaan titteleillä prässäilemään)

Olen ihan samaa mieltä labratädin ^ kanssa siitä, että näytteenotto on enemmänkin kuin pistäminen. Noista viesteistä sen sijaan paistaa myös se itseiroania asiaa kohtaan, että kun ei vain yksinkertaisesti osaa ja kun johonkin asiaan - kuten esimerkiksi tuohon uriculttiin - törmää ehkä kerran kymmenessä vuodessa. Olen myös sitä mieltä, että kuka vain voi ottaa näytteitä. Nimittäin jos minäkin olen sen oppinut, niin kyllä oppii muutkin. Ei kyse ole mistään rakettitieteestä. Kyse on vain siitä, että osaako arvostaa sitä näyttettä sen verran, että ottaa sen verran selvää, että miten se tulee ottaa. Kuten sanoitkin, väärin otettu näyte on arvoton. Mitä tekee millään tuloksella, kun ei voi sanoa onko se luotettava.

Sitten mitä tulee tuohon ihmisen kohtaamiseen, väitänpä että jossain kohtaa sairaanhoitajilla tai muilla hoitajilla on enemmän taitoa kohdata ihmisiä kuin labratädeillä. Ei toki kaikilla, eikä tulisi yleistää, mutta ainakin tämän piirteen olen omassa työyhteisössä huomannut. Ne kenellä on pohjakoulutuksena lähihoitaja tai sairaanhoitaja, kohtaavat ihmisen ihan eri tavalla kuin pelkkä labratäti. Tämä on minun huomioni työelämästä, enkä yleistä kaikkiin (tiedän myös monia labrahoitajia, joiden työskentely on paljon potilaslähtöisempää kuin joidenkin hoitajien *pyhimys* )

Joten antakaapa ammattilaisten hoitaa nämä hommat; emmehän mekään ryhdy tekemään hoitajien töitä.

Noh noh. Edelleen toisissa paikoissa näytteenotto kuuluu osaston hommiin ja myös hoitajien pitää tietää näytteistä paljon. Ei tuollaista voi sanoa. Labran tehtävä on neuvoa näytteenotossa, kun muut näytteenoton hoitavat.

---

Sitten vielä tuosta FIDD:stä, vaikka aika vanha keskustelu on kyseessä.Sehän riippuu ihan menetelmästä, kumpaa putkeä käytetään - hepariinia vai sitraattia (sininen). Ainakin näin ulkomuistista pystyn sanomaan, että yhdessä pikamenetelmässä (POC, tai miksi ikinä noita sanotaankaan) otetaan hepariinia (geelitön) ja taas kun jos ihan noihin analysaattoreihin laitetaan, niin monesti se on sitten sitraattia. Tästä voi johtua myös ero samanpaikan sisällä, että kumpaan otetaan, varsinkin terveyskeskuksissa. Jos heillä on pikamenetelmä itsellään tai sitten jos ei tahdotakaan pikamentelmän vastausta jostain syystä, niin lähetetään keskuslaboratorioon, jossa eri menetelmä. No tämä ei todellakaan päde kaikkialla, joten kuten neuvottiinkin niin soittakaan sinne labraan :) Tai kokeilkaa eka sitä teidän intranettinne labranohjekirjaa, sieltä löytyy vastaus. Jos edelleen olo on epävarma, niin labra varmasti neuvoo mielellään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vierianalytiikkaahan on kehitetty viime vuosina aika paljon. Tällöin näytteenotto ja analysointi on siirtynyt paljolti hoitavalle taholle.

Meillä näytteet on paljolti itse otettavissa. Pääasiassa otettavia näytteitä ovat pvk, crp, veriryhmä ja vasta-aineet, xkoe, inr, alat, uraatti, LD ja astrupit. Sitten lisäksi eri tutkimusnäytteet ja patologian puoli. Jos yhtään enempää näytteitä tarttee ottaa tai oudompia niin silloin soitto labraan auttaa tai suora tilaus näytteenottajasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä näytteet otamma itse, mutta emme pelkää soittaa labraan jos tarvimme neuvoa. Itse valmistamme verikaasuanalyysit, labran tehtävä on huoltaa kone, mutta tietyt huoltotoimet on myös opastettu käyttäjille. Toinen mitä teemme itse on TEG, ja sen laitteen huolto taas kuuluu valmistajalle ja labra on pessyt kätensä täysin koko vehkeestä. Näitä muita pikamittareita (hb, vs, act, inr) en nyt varsinaisesti laske tähän kastiin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä labraa ottaa niin KS kuin akuutin sh:at, koska se on talossa ainoa tapa.

Tällä hetkellä.

Sitä ei ole toivottu tai haluttu, se on valittu, käytännön syistä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vierianalytiikkaahan on kehitetty viime vuosina aika paljon. Tällöin näytteenotto ja analysointi on siirtynyt paljolti hoitavalle taholle.

Näinpä juuri ja luulen, että tämä linja kehittyy eikä niinkään supistu :)

Itse tykkään kovasti vierianalytiikan tarjoamista mahdollisuuksista ja varsinkin siitä, kuinka se palvelee potilasta. Tarkoitan varsinkin terveyskeskuksia, joissa analytiikka on vähentynyt roimasti (näytteet lähetetään muualle --> vie aikaa vastuksen saamiseen). Ja ennen kaikkea tykkään vierianalytiikasta silloin, kun se tehdään moniammatillisesti. Tällä tarkoitan tilannetta, jossa hoitava taho hoitaa näytteenoton ja analysoinnin, mutta vierilaitteiden kontrollointi ja huolto kuuluu labralle. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen kuullut vaikka jonkun hb-pikamittarin antavan tulokseksi alle satasta ja kun otetaan laskimonäyte, niin tulos onkin monta kymmentä yksikköä korkeampi :rolleyes:

Itse kyllä lasken tähän kaikki pikamittarit, ei pelkästään verikaasut. Yhtä tärkeä se on huoltaa jotain INR-pikamittaria kuin verikaasuanalysaattoriakin, vaikka koko onkin eri. No joo, ehkä suurimmalla osalla pikamittareista ei taida mitään käyttäjähuoltoja olevan (INR, sokerit, hb) tai korkeintaan jotain putsausta, mutta säännöllinen kontrollointi on todella tärkeää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Ei osaa, veikkaan, jos et määrittele tarkemmin. Aika monessa isossa talossa (päivystystä ja tehoa jne) varmaan tehdään vuoroja ympäri vuorokauden ihan samantyyppisesti kuin sh:tkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...