Jump to content
MAINOS

EKG rinnan päältä


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Mitäs teille on opetettu: voiko ekg-lätkät liimata naisella rinnan päälle? Mua on opetettu tiukasti, että rinnan päälle niitä ei liimata, vaan rinnan alle rintakehälle, vaikka paikat ei sitten olisikaan oikeat. Tietty jos rinta on mallia kansallispuvun tasku, niin eipä tuo varmasti paljon filmin laatuun vaikuta. Isorintaisella mä kuvittelisin että jos liimaa ne elektrodit siihen rinnan päälle, niin ei ne paikat silloinkaan ihan tismalleen oikeat ole.

Toinen kysymys: missä järjestyksessä kiinnitätte ekg-elektrodit, siis rintakytkennät? Miten laskette paikat? Itse aloitan V1 ja lasken kylkiluut tarkkaan, koska toisilla eka kylkiluu on liki solisluun alla, toisilla taas paljon alempana. Samoin lasken V2 paikan, sitten V4 seuraavaan kylkiluuväliin keskisolislinjaan ja V3 sitten V2 ja V4 väliin. Sen jälkeen V6 samaan tasoon V4 kanssa etuaksillaarilinjaan ja V4 noitten em. väliin. Voilá!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lätkyttelen ne kiinni siten, että olisivat anatomisesti oikeissa paikoissa, joskus joutuu kaivaa sen sinne rinnan alle, ja joskus läväytän sen siihen päälle, riippuu hieman. Pyrin ennemmin tohon oikeaan anatomiseen sijaintiin, etenkin jos on kyse esim infarktiepäilystä. Siinä vaiheessa jos LVH epäily jää vähän vähemmälle kun millivoltteja on vähemmän, niin katson sen vähemmän tärkeäksi asiaksi, tärkeämpää ois saada tarkka kuva siitä missä se vaurio on.

Ja miten lasken sijainnin, V1 menee siihen mihin pitääkin kylkiluita laskemalla, V2 rintalastan toiselle puolelle, V3 menee V2 ja V4 väliin. V5 ja V6 menee sitten öbaut samalle tasolle sinne kyljen puolelle, mutta pyrin että ois samassa linjassa se V6 ku V4. Joskus kun on koklannut sitä että ne noudattais sitä miten kylkiluut menee, niin on vähän tullut outoja tuloksia näiden elektrodien paikoiksi,ihmisillä kun tuppaa luut menee välillä vähä oudosti.

Aina hieman riippuu tosiaan tilanteesta, mutta aina on pyrkimys saada laadukas filmi aikaseks.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minä laitan aina naisilla ne lätkät sinne daisarin alle enkä päälle missään nimessä. Se tuntuis yhtä typerältä kuin olen joskus kuullut neuvottavan, että elvytettäessä painellaan keskeltä rintaa (se on siis ihan okei neuvo), NÄNNIEN VÄLISTÄ. Sehän voi emännästä riippuen olla vaikka navan kohdalla se nännien väli!

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä lätkitän aika samoin kuin kops,

ja jos hirveetä härdelliä kuva vetää, niin sitteen hiukan siirtoa (vanhat lätkät tms)

Mites muuten laitatteko häiriöneston päälle automaattisesti, vai ei missään nimessä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites muuten laitatteko häiriöneston päälle automaattisesti, vai ei missään nimessä??

On päällä automaattisesti, en minä siitä mitään haittaakaan ole tähän asti löytänyt  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites muuten laitatteko häiriöneston päälle automaattisesti, vai ei missään nimessä??

Koskaan en ole varta vasten laittanut päälle. En edes tiedä miten se laitetetaan. Ainakaan meidän polin koneilla ei saa sellaista filmiä, jossa ei lukis että poor data quality jne. Mutta kyllä sen silmälläkin mun mielestä näkee että mikä filmi kelpaa ja mikä ei. Ja jossei se tohtorille kelpaa niin sitten otetaan uusi. Jossei parempaa saa, niin tohtori on sitten hyvä ja tulee itse kokeilemaan. Joskus ei auta vaikka kuinka raakkaisi, pyyhkisi pirtulla ja raapisi ihoa.

Joskus kun on oikein pyöreä potilas ja isorintainen, niin perusviivan vaellusta ei saa millään kuriin, kun hengitysliike on niin "iso". Vai onko jollain kuumaa vihjettä tämän ongelman ratkaisuksi?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus kun on oikein pyöreä potilas ja isorintainen, niin perusviivan vaellusta ei saa millään kuriin, kun hengitysliike on niin "iso". Vai onko jollain kuumaa vihjettä tämän ongelman ratkaisuksi?

Kyllä potilasta voi pyytää pidättämään hengitystä. Joskus se jopa onnistuu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus kun on oikein pyöreä potilas ja isorintainen, niin perusviivan vaellusta ei saa millään kuriin, kun hengitysliike on niin "iso". Vai onko jollain kuumaa vihjettä tämän ongelman ratkaisuksi?

Kyllä potilasta voi pyytää pidättämään hengitystä. Joskus se jopa onnistuu.

Hengityskoneen voi kääntää hetkeks pois päältä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

V4-elektrodin voi laittaa rinnan päälle tai alle, riippuen siitä, missä se viides kylkiluuväli on. Ja V3 tulee aika usein osittain rinnan päälle. Pyritään siis anatomisesti oikeaan paikkaan. Amplitudi ei pienene niin paljon rinnan päältä rekisteröitäessä, kuin ehkä ennen on luultu. Tästä "kiistanalaisesta" aiheesta on mainittu mm. Hanna-Maarit Riskin väitöskirjassa "EKG-rekisteröinti -  EKG-käyrän teknisen laadun arviointi". Erityisesti isorintaisilla naisilla V4 menee usein liian alas, jos se laitetaan automaattisesti rinnan alle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

V4-elektrodin voi laittaa rinnan päälle tai alle, riippuen siitä, missä se viides kylkiluuväli on. Ja V3 tulee aika usein osittain rinnan päälle. Pyritään siis anatomisesti oikeaan paikkaan. Amplitudi ei pienene niin paljon rinnan päältä rekisteröitäessä, kuin ehkä ennen on luultu. Tästä "kiistanalaisesta" aiheesta on mainittu mm. Hanna-Maarit Riskin väitöskirjassa "EKG-rekisteröinti -  EKG-käyrän teknisen laadun arviointi". Erityisesti isorintaisilla naisilla V4 menee usein liian alas, jos se laitetaan automaattisesti rinnan alle.

Ja näin on. Just kuulin et Saku henkilöt olivat vailttaneet jalka elektronit  potilaan kalsareiden päälle ja kertoneet ettei heidän EKG muka  ei  toimi (Vasu). IHME

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...