Jump to content
MAINOS

Ylityökiellosta miljoonan tappio VSSHP:lle


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Iltalehti uutisoi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille koituneen 1,1 miljoonan tappiot Tehyn julistamasta ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta. Tappio syntyi kun sairaanhoitopiiri joutui perumaan suunniteltuja toimenpiteitä ja hoitokäyntejä, jolloin kunnat eivät niistä myöskään maksaneet.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200712187001238_uu.shtml

Just! Miettikää millasia rahoja shp:t tahkoaa kun väki painaa suunnitellusti ylitöitä perse ruvella! Toi oli kuitenkin vaan kuukauden ajalta syntynyt tappio, eli melkoisista summista on kyse vuositasolla.

Ja tää on tällä palstalla sen takia kun tonne ajankohtaisiin ei pääse kirjoittamaan kuin valvojat, miks?  angry.png

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kääntyyköhän hoitotakuu lopulta hoitajien työtaisteluaseeksi?

Tästä on mielenkiintoista lähteä neljän vuoden päästä neuvottelemaan  :o

Lisää liksaa tai vesitämme hoitotakuun?

Joo, tuolla mentaliteetilla varmaankin tulee sen kuuluisan suuren yleisön tukea kilokaupalla.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, tuolla mentaliteetilla varmaankin tulee sen kuuluisan suuren yleisön tukea kilokaupalla.

Eivät paperimiehetkään saaneet yleisön tukea ja kas kummaa, tulosta syntyi.

Työtaistelutavasta riippumatta Almamedia pitää huolen "laadukkaasta" ja negatiivisesta uutisoinnista hoitajia kohtaan.

Aikaisemmin lakoilla palvelun tarjoajat säästivät rahaa. Ajat muuttuvat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eivät paperimiehetkään saaneet yleisön tukea ja kas kummaa, tulosta syntyi.

Jep. Ja mistä lähtien hoitotyöläiset ovat olleet kansantalouden mittareilla samassa vaa'ankieliasemassa kuin paperimiehet? Ihanko tosissasi ryhdyit nyt näitä kahta ammattiryhmää rinnastamaan?

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihanko tosissasi ryhdyit nyt näitä kahta ammattiryhmää rinnastamaan?

Kaikki työtaistelutoimenpiteet jotka nopeuttavat ja parantavat neuvotteluasemia ovat erittäin tervetulleita.  8)

Suojelutyö on pilannut liian monta palkkaneuvottelua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihanko tosissasi ryhdyit nyt näitä kahta ammattiryhmää rinnastamaan?

Kaikki työtaistelutoimenpiteet jotka nopeuttavat ja parantavat neuvotteluasemia ovat erittäin tervetulleita.  8)

Suojelutyö on pilannut liian monta palkkaneuvottelua.

Mä vain olen elänyt siinä käsityksessä, että yleinen mielipide (ja sen oleminen hoitajien puolella) oli viime taistelussa arvokkaaksi koettu asia sekä hoitajien että TEHY:n mielestä.

Suojelutyö ei tainnut viimeisintä työsopimusneuvottelua pilata.

Mutta neuvotteluasemia ei noin keskimäärin paranneta kiristämällä tai uhkailemalla - ei ainakaan ole niissä neuvotteluissa, joissa olen ollut neuvottelevana osapuolena. Mutta olkoon miten on - itse en ole sellaisessa työtaistelussa mukana, jossa ihan selkeästi uhataan potilaiden hyvinvoinnilla (jota hoitotakuun tietoinen vesittäminen on).

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suojelutyö ei tainnut viimeisintä työsopimusneuvottelua pilata.

Ei niin, mutta nähtiinpä ettei työnantaja puoli pärjää mitenkään. Sitä varten rukattiin pakkolaki,

Tämä joukkoirtisanoutuminen työtaisteluaseena jäänee vielä tulevaisuudessa käytettäväksi, mutta en usko että uusia irtisanoutumislistoja aletaan kerätä aivan 4 vuoden päästä. Riippuu tietenkin tilanteesta.

itse en ole sellaisessa työtaistelussa mukana, jossa ihan selkeästi uhataan potilaiden hyvinvoinnilla (jota hoitotakuun tietoinen vesittäminen on).

Tämä pelietu nyt siirtyi hoitajien puolelle halusimmepa sitä tai ei. Kiristystä se ei kuitenkaan ole.

Olipa vaihtoehtona perinteinen lakko tai joukkoirtisanoutuminen, hoitotakuu tulee vesittymään joka tapauksessa työtaistelutavasta riippumatta. Hoitotakuuta ei ole koskaan hoitajien lakossa ollut aiemmin mukana. Nyt oli mielenkiintoista nähdä hoitotakuun vaikutukset työtaistelutoimien alla.

Tulee vain sellainen mielikuva että koko hoitotakuu pyörii tällä hetkellä pelkästään hoitohenkilökunnan joustavuudella ja ylitöillä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä pelietu nyt siirtyi hoitajien puolelle halusimmepa sitä tai ei. Kiristystä se ei kuitenkaan ole.

Olipa vaihtoehtona perinteinen lakko tai joukkoirtisanoutuminen, hoitotakuu tulee vesittymään joka tapauksessa työtaistelutavasta riippumatta. Hoitotakuuta ei ole koskaan hoitajien lakossa ollut aiemmin mukana. Nyt oli mielenkiintoista nähdä hoitotakuun vaikutukset työtaistelutoimien alla.

Hoitotakuuta ei ole luotu siksi, että siitä muodostuisi hoitajien työehtosopimusneuvotteluille hoitajien pelietu. Hoitotakuu on tarkoitettu potilaiden pelieduksi.

Hoitotakuun hyväksikäyttö - edes puheen tasolla - työtaistelutoimenpiteen vauhdittamiseksi on vähintäänkin arveluttavaa.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitotakuun hyväksikäyttö - edes puheen tasolla - työtaistelutoimenpiteen vauhdittamiseksi on vähintäänkin arveluttavaa.

Niin on omalla tapaa joukkoirtisanoutuminenkin arvelluttava. Mutta tämä kuuluu vain tähän peliin. Ei tulosta valitettavasti saada aikaiseksi kiltisti pyytämällä. Työnantaja osaa Suomessa kyllä vedättää työntekijöitä, miksi siihen suuntaan sitten pitäisi nöyristyä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko mä joutunut aikapoimuun? Eikös työtaistelu loppunut jo?

Kyllähän tuota hoitotakuuta toteutetaan ja jonoja puretaan nimenomaan ylityöpanoksella. Tässä uutisessahan se kirjaimellisesti on nähtävissä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän tuota hoitotakuuta toteutetaan ja jonoja puretaan nimenomaan ylityöpanoksella. Tässä uutisessahan se kirjaimellisesti on nähtävissä.

Kyllä vain. Yliyöitähän ei kenenkään ole pakko tehdä, joten jokainen voi henkilökohtaisesti tehdä päätöksen "ylityökiellon" jatkamisesta.

Se mitä mä tässä ajan takaa, on että hoitotakuun tietoinen vesittäminen työtaistelun avulla on arveluttava työtaistelutoimenpide.

Muutoin hoitotakuun toteutuminen tai toteutumattomuus on täysin työnantajan ongelma.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitotakuuta ei ole luotu siksi, että siitä muodostuisi hoitajien työehtosopimusneuvotteluille hoitajien pelietu. Hoitotakuu on tarkoitettu potilaiden pelieduksi.

Hoitotakuun hyväksikäyttö - edes puheen tasolla - työtaistelutoimenpiteen vauhdittamiseksi on vähintäänkin arveluttavaa.

Määräyskirjojen katkominen on arveluttavaa, sairastuneen lapsen takia poissa olemisen laskeminen palkattomaksi vapaaksi on arveluttavaa, opiskelijoiden ohjauksesta saatavien rahojen panttaaminen on arveluttavaa. Työnantajapuoli käyttää jatkuvasti lukemattomia moraalittomia keinoja. Pitäisikö meidän ajatella ainoastaan sitä, mikä olisi moraalisesti oikein. Emme elä ideaalimaailmassa. Nykypäivän työnelämässä vallitsevat kovat ja karut lait. Jos me rupeamme nöyristelemään, ja tunnemme huonoa omaatuntoa jokaisesta poissaolopäivästä, jokaisesta ylityöstä kieltäytymisestä, sekä jokaisesta työtehtävästä josta olemme kieltäytyneet, niin saamme olla aina vain enemmän kyykyssä.

Ainakaan minä en halua leimautua osaksi sellaista ammattikuntaa, joka on nöyrä kuin lehmänpaska.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määräyskirjojen katkominen on arveluttavaa, sairastuneen lapsen takia poissa olemisen laskeminen palkattomaksi vapaaksi on arveluttavaa, opiskelijoiden ohjauksesta saatavien rahojen panttaaminen on arveluttavaa.

Meillä kaiketi pitäisi olla liitto, joka asialle mahdollisesti tekee jotain?

Jos me rupeamme nöyristelemään, ja tunnemme huonoa omaatuntoa jokaisesta poissaolopäivästä, jokaisesta ylityöstä kieltäytymisestä, sekä jokaisesta työtehtävästä josta olemme kieltäytyneet, niin saamme olla aina vain enemmän kyykyssä.

Kuka näistä asioista on käskenyt huonoa omaatuntoa kokemaan?

Ainakaan minä en halua leimautua osaksi sellaista ammattikuntaa, joka on nöyrä kuin lehmänpaska.

En minäkään. Mutta en halua myöskään leimautua ammikunnan edustajaksi, joille kaikki keinot ovat sallittuja. Kai se nyt joku roti pitää käyttäytymisessä olla molemminpuolin (sekä tekijän, että antajan), eikä käyttäytyä kuin tinttailevat teinit?

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Niissä työpaikoissa missä minä olen ollut ja nykyisessäkin on ollut aina mahdollista kieltäytyä ylitöistä ja olla tulematta ylimääräiseen työvuoroon. En ole vuosikausiin suostunut tekemään tuntiakaan ylitöitä enkä todellakaan tule töihin kun kotoa soitetaan. Tiedän että on yksiköitä joissa on saatu neuvoteltua varsin hyvä vuoronvaihtopalkkaus, tyyliin sama liksa kuin eves -jononlyhennyksissä. Kenenkään ei tarvitse joustaa, päinvastoin. Muissa pohjoismaissa asia on pitänyt hoitaa rahalla kun jousto on loppunut ja ajan kysysnys se on täälläkin. Muistetaan että potilaat eivät ole hoitohenkilökunnan vastuulla vaan hoidon tarjoajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole ikinä tajunnut miksi ylitöinä tehdään leikkauksia hoitotakuun varjolla. Eiköhän kukin ole normaalissa työvuorossaan antanut riittävän panostuksensa ja vireytensä. Kuinka ihmiset jaksavat tehdä ylitöinä hommia- ja vielä aivoja vaativaa.

Niin monelle hoitajalle avautuisi vaki- työ jos ihmiset eivät tekisi ylitöitä. Kyllä työnantaja palkkaisi ihmisiä vakituisiksi, jos leikkaukset loppuisivat hoitajapulan vuoksi.

Hoitotakuun toteutuminen on valtion ja kuntien vastuulla, ei yksittäisen hoitajan.

Eläkää immeiset elämäänne muuallakin kuin töissä...

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi ylitöihin ja tuplavuoroihin pitää väkisin jäädä (lain mukaanhan ei ole pakko). Sivusta seuranneena huomaan, että varsinkin nuoret tahkoavat pitkää päivää hikihatussa ja sitten ollaan yliväsyneinä sairaslomalla heti perään. Plus miinus nolla on siis hyöty koko ruljanssissa. Ylitöistä kun ei saa mitalia kaulaansa eikä näin vanhemman silmillä edes parhaan työkaverin mainetta. Ammattitaidottomuutta, sanon minä, ja tyhmyyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi ylitöihin ja tuplavuoroihin pitää väkisin jäädä (lain mukaanhan ei ole pakko). Sivusta seuranneena huomaan, että varsinkin nuoret tahkoavat pitkää päivää hikihatussa ja sitten ollaan yliväsyneinä sairaslomalla heti perään. Plus miinus nolla on siis hyöty koko ruljanssissa. Ylitöistä kun ei saa mitalia kaulaansa eikä näin vanhemman silmillä edes parhaan työkaverin mainetta. Ammattitaidottomuutta, sanon minä, ja tyhmyyttä.

Ainut syy tehdä ylitöitä on ainakin mulla, et tarvitsee lisää rahaa, johonkin hankintaan. Väsymys ajoittain tällöin painaa, mutta kun tietää omat rajat niin ei haali järjettömiä määriä ylitöitä itselle, vaan pitää huolta omasta jaksamisesta. Ikävää jättää työkaverit pulaan, mutta se ei riitä mulle syyksi jäädä tekemään ylitöitä. Työnantaja voisi viimeinkin havahtua että resurssit ovat riittämättömiä, eikä sijaisia löydy. Olisi viimeinkin aika palkata lisää vakituista henkilökuntaa, eikä päästää viimeisiäkin sijaisia lähtemään niihin paikkoihin, joissa sijaisiakin kohdellaan edes tyydyttävällä tavalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...