Jump to content
MAINOS

Geronomi


kia

Recommended Posts

Sehän koko koulutuksessa on ongelmana, että se on tehty "omavaltaisesti" eli suunniteltu ja toteutettu koulutus, ilman että sen tarvetta ja toimivuutta on kyselty tulevilta työnantajilta. En nyt tarkoita sitä, etteikö sille olisi tarvetta, mutta työnantajat eivät oikein tiedä siitä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kuten aikaisemmin on tälläkin foorumilla todettu, niin jokainen paikka tekee omat lääkehoito-ohjeensa, ja melkein aina ne tehdään "Turvallinen lääkehoito" -ohjeläpyskän mukaan. Eli esim täällä shp:llä ja tk:ssa lääkeluvat saa vain terveydenhuollon henkilöstöstä lh:t ja sh:t(+th ja klö). Edes tenttejä ei voi suorittaa ilman kyseisiä tutkintoja, saati sitten näyttöjä. Ja se lääkehoidon opetus koostuu siitä farmakologian opetuksesta ja sitten sisätaudeista, kirurgiasta, akuuttihoidosta jne.

...

Tämä siis ihan selvennykseksi, eli suomessa ei oikein mikään lääkkeisiin liittyvä lupa ja velvoite ei tule automaattisesti papereiden saamisen yhteydessä.

Anteeksi. Ilmaisin itseni kenties kehnosti. Tarkoitin siis sitä, että meillä on edellytyksiä koulutuksen puolesta jakaa ja antaa lääkkeitä potilaille. Geronomin mainitseminen sosiaalialan työntekijänä "Turvallinen lääkehoito"-opuksessa johtuu varmasti siitä, että tieto geronomin todellisesta ammattitaidosta ei ole kulkeutunut.

Koko 3,5 vuoden aikana meidän luokallamme ei ollut ainuttakaan varsinaista liikuntatuntia, joten mielestäni koulutus ei ole mitenkään liikuntapainotteinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi. Ilmaisin itseni kenties kehnosti. Tarkoitin siis sitä, että meillä on edellytyksiä koulutuksen puolesta jakaa ja antaa lääkkeitä potilaille. Geronomin mainitseminen sosiaalialan työntekijänä "Turvallinen lääkehoito"-opuksessa johtuu varmasti siitä, että tieto geronomin todellisesta ammattitaidosta ei ole kulkeutunut.

Geronomia ei löydy laillistettujen- tai nimikesuojattujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden listalta, joten ihan heti en usko geronomien päätyvän sankoin joukoin lääkehoitoa mihinkään toteuttamaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

katmat kirjoitti:

 

Mä (ja monet luokkakavereistani) koen, että koulutuksen alussa meille annettiin katteettomia lupauksia siitä, mitä kaikkea geronomi pystyy tekemään. Koulutuksen aikana kyllä oppi PALJON ja opettajat asettivat tiukkoja vaatimuksia. TIetoa geronomeilla kyllä on, en sitä yhtään epäile.Samoin taitoa, esim dementia ja dementoituneen hoitaminen on yksi geronomien vahvuuksia.Mutta geronomit ei siltikään saa koulutusta vastaavaa työtä ja laki terveydenhuoltoalan henkilöstöstä estää heitä työskentelemästä tehtävissä joihin heillä ihan varmasti on koulutus ja ammattitaito. Kun minä sanon jossain, että olen geronomi, niin yleensä kukaan ei tiedä yhtään mistä on kysymys, että mikä se on. Itse olen eniten pettynyt katteettomiin lupauksiin.

Vielä se, että ainakin meillä se vanhustyön ohjaaminen ja johtaminen on ollut taustalla alusta loppuun eli geronomin paikka ei niinkään ole hoitotyössä vaan sen ohjaamisessa ja johtamisessa.

 

 

Hoitotyössä jos missä tarvittaisiin henkilöitä joilla on edes jotain koulutusta johtamiseen. Minä olen ihan varma, että toi koulutus tulee vielä arvoonsa. Usko pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

päivitys kirjoitti:

Hoitotyössä jos missä tarvittaisiin henkilöitä joilla on edes jotain koulutusta johtamiseen. Minä olen ihan varma, että toi koulutus tulee vielä arvoonsa. Usko pois.

 

 

Ainakin meillä sh:lla amk;ssa koulutukseen kuuluu johtaminen..ei meistä silti johtajia tule.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi. Ilmaisin itseni kenties kehnosti. Tarkoitin siis sitä, että meillä on edellytyksiä koulutuksen puolesta jakaa ja antaa lääkkeitä potilaille. Geronomin mainitseminen sosiaalialan työntekijänä "Turvallinen lääkehoito"-opuksessa johtuu varmasti siitä, että tieto geronomin todellisesta ammattitaidosta ei ole kulkeutunut.

Geronomia ei löydy laillistettujen- tai nimikesuojattujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden listalta, joten ihan heti en usko geronomien päätyvän sankoin joukoin lääkehoitoa mihinkään toteuttamaan.

Ei löydy vielä, ei. Mutta asian eteen tehdään töitä, jotta se sinne saataisiin. Mutta kyseessä olikin nyt se asia, että geronomilla löytyy tietotaitoa kyllä tehdä myös lääkinnällisiä hommia (ei i.v.), vaikka olettamus on eri.

Ja vanhustyön johtamisesta ja kehittämisestä meillä oli 33 op:n verran, joka on huomattavastiu enemmän, mitä sh:lla.

En kuitenkaan halua lähteä liikaa eriyttämään sh:ta ja geronomia, olenhan itse sentään geronomi, josta tulee sairaanhoitaja.. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei löydy vielä, ei. Mutta asian eteen tehdään töitä, jotta se sinne saataisiin. Mutta kyseessä olikin nyt se asia, että geronomilla löytyy tietotaitoa kyllä tehdä myös lääkinnällisiä hommia (ei i.v.), vaikka olettamus on eri.

Jokaisella voi olla (tai voi omasta mielestään olla) taitoa ja kykyä suorittaa lääkehoitoa. Nyt kun vihdoinkin ollaan saatu edes jonkinlainen virallinen ohjeistus siitä, että ketkä suorittavat minkäkinlaista lääkehoitoa, niin kovinkaan kummoista lääkehoitoa ei varmasti anneta henkilölle joka ei ole terveydenhuollon ammattihenkilö.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi. Ilmaisin itseni kenties kehnosti. Tarkoitin siis sitä, että meillä on edellytyksiä koulutuksen puolesta jakaa ja antaa lääkkeitä potilaille. Geronomin mainitseminen sosiaalialan työntekijänä "Turvallinen lääkehoito"-opuksessa johtuu varmasti siitä, että tieto geronomin todellisesta ammattitaidosta ei ole kulkeutunut.

Geronomia ei löydy laillistettujen- tai nimikesuojattujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden listalta, joten ihan heti en usko geronomien päätyvän sankoin joukoin lääkehoitoa mihinkään toteuttamaan.

NIin juuri, geronomi EI OLE terveydenhuollon ammattihenkilö. itse asiassa en oikein tiedä mikä se on  huh.gif Kun multa kysyttii AMK opiskeluaikana että mikä musta tulee, oli pakko rehellisyyden nimissä sanoa että en tiedä. Enkä tiedä vielkäkään. Ei hajuakaan mitä teen AMK -tutkinnolla jolle en tee mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikäläisen urasuunnitelma on siis seuraava:eikun lähihoitajan hommia vaan.JOssain vaiheessa kun saan muksut isommiksi haen sairaanhoitajakoulutukseen. Ehkä joku on tyytyväinen saamaansa geronomikoulutukseen, minä en ole ja koen etten tee sillä yhtään mitään.Harmittaa koko homma, että tulikin käytyä.Lähihoitajan hommia oon tehny sekä ennen että jälkeen geronomiksi opiskelun.Oon jo miettiny et jos en jaksa lähteä enää opiskelemaan 3,5 vuotta sh:ksi niin ehkäpä käyn jonkun suuntaavan lähihoitajakoulutuksessa.Olen saanu sen käsityksen, että on mahdollista tehdä vain pelkkä vuoden kestävä suuntava vaihe (olenko väärässähuh.gif).Silloin kun minä opiskelin Lh:ksi(ensimmäisten sillä nimikkeellä valmistuneiden joukossa), kesti suuntaava vain puoli vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon jo miettiny et jos en jaksa lähteä enää opiskelemaan 3,5 vuotta sh:ksi niin ehkäpä käyn jonkun suuntaavan lähihoitajakoulutuksessa.

Geronomi-opinnoista saat myös hyväksiluettuja sh-koulussa. Hyväksyluettujen määrästä en osaa sanoa, mutta kuulopuheiden perusteella kyseessä on mukava määrä. Tiedä häntä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon jo miettiny et jos en jaksa lähteä enää opiskelemaan 3,5 vuotta sh:ksi niin ehkäpä käyn jonkun suuntaavan lähihoitajakoulutuksessa.

Geronomi-opinnoista saat myös hyväksiluettuja sh-koulussa. Hyväksyluettujen määrästä en osaa sanoa, mutta kuulopuheiden perusteella kyseessä on mukava määrä. Tiedä häntä.

Juu, aion vähä kysellä tuonnempana siitä hyväksilukuasiassa.Jos saa mukavan määrän hyväksiluettua eli sais tuota opiskeluaikaa lyhennettyä niin voisin lukea sh:ksi.Mutta 3,5v kuulostaa vaan NIIIIN pitkältä... :- TÄytyypi ottaa selvää ja toiseksi käännyttää mies tähän ajatukseen, se on nimittäin lisäopintoja vastaan... ;) kertokaas hyviä vinkkejä käännyttää sen pää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TÄytyypi ottaa selvää ja toiseksi käännyttää mies tähän ajatukseen, se on nimittäin lisäopintoja vastaan... ;) kertokaas hyviä vinkkejä käännyttää sen pää

Pihtaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TÄytyypi ottaa selvää ja toiseksi käännyttää mies tähän ajatukseen, se on nimittäin lisäopintoja vastaan... ::) kertokaas hyviä vinkkejä käännyttää sen pää

Pihtaa

;) hehheh hee. Vanha konsti vai?

Mies ei oo yhtään innostunut lisäopinnoista kun sen mielestä oon opiskellu jo ihan tarpeeksi (se on itte ollu aina laiska koulunkävijä, just ja just jakso lukion jälk käydä lähihoitajaopinnot läpi ja hokee koko ajan että häntä ei mikää mahti maailmas enää saa koulun penkille, ja on hermona ku on joutunu työpaikalla vuoden kestävään täydennykoulutukseen). Mutta kun minä haluaisin...tule vuosisadan perheriita asiasta. Pitää yrittää jos tässä vähä kerralla puhelis asiasta niin että se vähä kerralla suopuis ajatukseen. TOinen miksi se ei halua mun menevän enää koulunpenkille on raha.KUn ollaan tässä jo muutama vuosi kituutettu Kelan ihanan suuren kotihoidontuen turvin niin sitä stressaa ajatus, että alkaisin tämän jälk nauttia opintotukea.Ite ei oo tytyväinen palkkaansa, ruikuttaa ettei riitä mihinkään, oon sanonu että itteppä ot alas valinnu että olis kannattanu siinä alalle hakeutumisvaihees ottaa huomioon että näillä töilä ei rikastumaan pääse... tää on tätä, miehet on vähä outoja.Ainkin tää mun oma  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon tässä vaan nyt sitte lyöny päätä seinään ku en tyhmä heti menny sinne sh-koulutukseen.Opet osas NIIIIIN ovelasti kehua tota geronomikoulutusta että menin siihen lankaan.Taidan mennä lyömään päätä taas seinään kun olin silloin 10 vuotta sitte NIIIN idiootti tämän valinnan suhteen... ::) toisaalta,en voinu tietää totuutta kun opet anto ymmärtää toisin kuin totuus oli.Meille esim luvattiin, että kunhan koulutus tulee tutummaksi niin päästään terveydenhuollon ammattirekisteriin. Ja katin kontit, ikinä ei päästä! angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TÄytyypi ottaa selvää ja toiseksi käännyttää mies tähän ajatukseen, se on nimittäin lisäopintoja vastaan... ::) kertokaas hyviä vinkkejä käännyttää sen pää

Pihtaa

;) hehheh hee. Vanha konsti vai?

Mies ei oo yhtään innostunut lisäopinnoista kun sen mielestä oon opiskellu jo ihan tarpeeksi (se on itte ollu aina laiska koulunkävijä, just ja just jakso lukion jälk käydä lähihoitajaopinnot läpi ja hokee koko ajan että häntä ei mikää mahti maailmas enää saa koulun penkille, ja on hermona ku on joutunu työpaikalla vuoden kestävään täydennykoulutukseen). Mutta kun minä haluaisin...tule vuosisadan perheriita asiasta. Pitää yrittää jos tässä vähä kerralla puhelis asiasta niin että se vähä kerralla suopuis ajatukseen. TOinen miksi se ei halua mun menevän enää koulunpenkille on raha.KUn ollaan tässä jo muutama vuosi kituutettu Kelan ihanan suuren kotihoidontuen turvin niin sitä stressaa ajatus, että alkaisin tämän jälk nauttia opintotukea.Ite ei oo tytyväinen palkkaansa, ruikuttaa ettei riitä mihinkään, oon sanonu että itteppä ot alas valinnu että olis kannattanu siinä alalle hakeutumisvaihees ottaa huomioon että näillä töilä ei rikastumaan pääse... tää on tätä, miehet on vähä outoja.Ainkin tää mun oma  ;D

Ei sulla olis mahdollista opiskella työn ohessa?

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TÄytyypi ottaa selvää ja toiseksi käännyttää mies tähän ajatukseen, se on nimittäin lisäopintoja vastaan... ;D kertokaas hyviä vinkkejä käännyttää sen pää

Pihtaa

8) hehheh hee. Vanha konsti vai?

Mies ei oo yhtään innostunut lisäopinnoista kun sen mielestä oon opiskellu jo ihan tarpeeksi (se on itte ollu aina laiska koulunkävijä, just ja just jakso lukion jälk käydä lähihoitajaopinnot läpi ja hokee koko ajan että häntä ei mikää mahti maailmas enää saa koulun penkille, ja on hermona ku on joutunu työpaikalla vuoden kestävään täydennykoulutukseen). Mutta kun minä haluaisin...tule vuosisadan perheriita asiasta. Pitää yrittää jos tässä vähä kerralla puhelis asiasta niin että se vähä kerralla suopuis ajatukseen. TOinen miksi se ei halua mun menevän enää koulunpenkille on raha.KUn ollaan tässä jo muutama vuosi kituutettu Kelan ihanan suuren kotihoidontuen turvin niin sitä stressaa ajatus, että alkaisin tämän jälk nauttia opintotukea.Ite ei oo tytyväinen palkkaansa, ruikuttaa ettei riitä mihinkään, oon sanonu että itteppä ot alas valinnu että olis kannattanu siinä alalle hakeutumisvaihees ottaa huomioon että näillä töilä ei rikastumaan pääse... tää on tätä, miehet on vähä outoja.Ainkin tää mun oma  :)

Ei sulla olis mahdollista opiskella työn ohessa?

Meillä on kaks alle kouluikäistä lasta,en halua että mun elämä on vaan työtä ja opiskelua, haluan viettää lasten kans mahd paljon aikaa kun ne on niin hetken vaan pieniä.Ehkä sit ku ne on isompia mut siihen menis erinäisiä vuosia.Työ ja opiskelu ei oikein oo ainakaan täs elämänvaihees sopiva yhdistelmä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Mitään uutta tästä aiheesta? Kiinnostaisi enemmän kuin sh ja sosionomi, vaan kumpi kannattaisi enemmän, sosionomi vai geronomi? Onko turku-salo seudulla geronomikoulutusta?

Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Pitkään asiaa kypsytelleenä haki Metropoliaan Geronomikoulutukseen.Testit ovat ohitse ja nyt odottaa tuleeko valituksi.. :rolleyes:

Mielellään lukisi kommentteja kyseisestä linjasta Metropoliassa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Osaisiko joku kertoa, miten paljon geronomikoulutus ihan oikeasti antaa valmiuksia johtotehtäviin?

Valmistun sairaanhoitajaksi alkukeväästä. Nyt pohdin jatkokouluttautumista. Minua kiinnostaisi työ vanhusten sosiaalipuolella joten siksi mietin tuota geronomia työn ohessa käytäväksi koulutuksesta. Mutta myös johtotehtävät kiinnostaa (vanhainkodissa osastohoitaja / tiiminvetäjä / tms.) joten kannattaisiko hakea tuohon geronomikoulutukseen työn ohella vai tehdä töitä kolmisen vuotta valmistumisen jälkeen ja hakea sitten ylempään amk:hon lukemaan johtamista?

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Kaivellaampa vanhaa aihetta. Kuulin juuri, että entinen työkaveri oli päässyt nyt syksyn haussa opiskelemaan geronomiksi. Onko työnkuva yhtään kirkastunut tässä vuosien mittaan vai valmistuvatko nämä edelleen työttömiksi tai lh:n korvikkeiksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tuntuu olevan edelleen pimennossa ainakin kokemusten puolesta. Kuitenkin koulut toitottavat, kuinka valmistuneet revitään töihin. Mol.fi ei ainakaan ole juurikaan moisia ilmoituksia näytellyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...
Vieras: tietoa lisää

kiinnostunut tämän hetken tilanteesta. Kodinhoitajasta lähihoitajaksi joskus opiskelleena. Vuoden räätälöity koulutus :) kotihoidossa työskennellyt parikymmentä vuotta, muutoksien myllerrykset nähneenä. Jotain kaipaillut muutaman vuoden, mahdollisesti alan vaihtoa. Nyt alkoi kiinnostaa geronomi. Onko ketään sijottunut esim. Palveluohjaukseen tai vastaaviin? Esimiestehtävät ei niinkään kiinnosta, ei varsinaisesti yhtään. Ohjaus ja opastus kyllä. Monimuotokoulutus? Kouvolan AMK? Olisko tietoa kellään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Työntekijä C

Geronomi on viimeinen juttu mitä lähtisin opiskelemaan. Meinaan, kun jokainen varmaan on nähnyt otsikot, kuinka vähillä ja entisestään vähenevillä resursseilla vanhustenvarastointia hoidetaan, niin sinä päivänä, kun sinne ruvetaan palkkaamaan hieman kalliimpaa ja erikoistuneempaa porukkaa oikeasti vanhusten parasta ajatellen, on se päivä, kun lehmät lentää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...