Jump to content
MAINOS

Geronomi


kia

Recommended Posts

Mun vanha työkamu on sosionomi ja tekee sh:n hommia vanhainkodissa.. Työvoimapula, niin töihin pääsee kuka vaan tekemään mitä vaan. :o Meni vähä Ot..

Sairaanhoitaja on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, eikä sellaisen sijaiseksi voi palkata kuin sairaanhoitajan tai sellaiseksi opiskelevan (ja sellaisenkin vain väliaikaisesti, ja ohjaus pitää olla järjestetty).

Kaikki ei oo aina niinku luulis tai pitäis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mun vanha työkamu on sosionomi ja tekee sh:n hommia vanhainkodissa.. Työvoimapula, niin töihin pääsee kuka vaan tekemään mitä vaan. :o Meni vähä Ot..

Sairaanhoitaja on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, eikä sellaisen sijaiseksi voi palkata kuin sairaanhoitajan tai sellaiseksi opiskelevan (ja sellaisenkin vain väliaikaisesti, ja ohjaus pitää olla järjestetty).

Kaikki ei oo aina niinku luulis tai pitäis.

Eipä ole, mutta laitontahan tuo on. Ja luulisi kaikkien olevan sitä mieltä, että sairaanhoitajan hommia ei tulisi tehdä sellaisen henkilön jolla ei ole pätkääkään tarvittavaa koulutusta? On nimittäin aika heikoilla ex-työkaverisi jos jotain sattuu tapahtumaan. Tai jos joku kilauttaa vaikkapa poliisille ja kertoo, että joku työskentelee sairaanhoitajan ilman vaadittavaa koulutusta. Ei auta selittelyt työvoimapulasta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun työkamulla ei ole lh tutkintoa pohjalla.

Eiköhän geronomilla oo yhtä paljon lääkehoitoa ku sosionomilla.  :o

Älkää nyt sekottako mun pientä päätä. Sosionomilla ja sosiaaliohjaajalla ei ole lääkehoidon toteuttamiseen oikeuttavaa terveydenhuoltoalan koulutusta.. Miten he siis voivat toimia hoitajan hommissa esim. sairaalassa?

Mun vanha työkamu on sosionomi ja tekee sh:n hommia vanhainkodissa.. Työvoimapula, niin töihin pääsee kuka vaan tekemään mitä vaan. :) Meni vähä Ot..

Joo, kyl mä ymmärrän, että vanhainkodissa voi hyvinkin tehdä töitä (vessattaa, syöttää, pestä, pukea, kävelyttää, jne.) kuka tahansa ilman mitään koulutusta, koska nuo hommat ei vaadi muuta kuin annoksen maalaisjärkeä, mutta siis onko todellakin niin, että jossain päin tätä maata geronomi, sosiaaliohjaaja ja sosionomi voivat ilman terveydenhuoltoalan koulutusta suorittaa sairaanhoidollisia toimenpiteitä (jakaa/antaa lääkkeitä, katetroida, hoitaa haavoja, jne.)huh.gif? Vaadin tarkennusta vielä tähän ja heti!

Sosionomeja ja sosiaaliohjaajia työskentelee paljon kehitysvammalaitoksissa, yleensä nimikkeellä hoitaja tai joskus ohjaaja-nimikkeellä. Lääkkeitä kippailevat asukkaiden naamaan. Monissa paikoissa joutuvat käymään hoitopaikan oman koulutuksen, jonka lh:t käyvät myös, osassa paikassa ei tarvitse. Vaikkei kaikilla sosionomeilla ole minkäänlaista lääkehoidon koulutusta opintojen aikana. Terveydenhuollon puolella ei pysty kuka tahansa laillisesti toteuttamaan lääkehoitoa, mutta sosiaalipuolen joihin monet mm. kehitysvammalaitokset kuuluvat, säätelevät sosiaalipuolen säädökset, muistaakseni siellä oli mainita "että riittävän koulutuksen saanut henkilö voi toteuttaa lääkehoitoa" <-siis paikan johtaja määrittelee mikä on riittävää koulutusta, jossain paikoissa riittää levyseppä-hitsaajan koulutus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aikaisemmalta koulutukseltani geronomi (AMK) ja tuon oman näkemykseni viestiketjuun. Geronomin toimenkuva on kovin laaja painottuen vanhustyön eri osa-alueille.

Itse työskentelin (ennen sh-opintojen alkua) dementiakodissa geronomina, missä minun työnkuvani vastasi paljolti lähihoitajan työnkuvaa: perushoitoa (mm.katetrointi, insuliinin pistäminen) omahoitajuus ajattelulla, yhdessä olemista ja yhteistyötahojen informointia. Itse osallistuin lisäksi lääkärinkierroille sekä jaoin toisinaan lääkkeitä (apteekkijakelu pääasiassa). Nämä toimenkuvat oli yhdessä esimiehen kanssa sovittu ja osaamiseni oli varmistettu ns. näytöillä työyksikössä. En kokenut astuvani muiden ammattikuntien edustajien varpaille ja koin osaamiseni sekä koulutukseni riittävän ko.tyyppiseen työskentelyyn.

Valmistuin vuosituhannen alussa Seinäjoen AMK:sta, kiitokset vain sinne päin mainiosta koulutuksesta sekä vanhustyön, erityisesti dementiatyön, osaamisen jakamisesta! Geronomeja valmistuu myös muista kouluista, mutta ainakin Seinäjoella alkuopinnoissa painotettiin paljon perushoidon osaamista ja tästä on ollut valtavasti hyötyä nyt meneillään olevassa sh-koulutuksessa!

Eroja on paljon, tämä on siis vain oma kokemukseni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, siis kyllähän lääkkeitä voi antaa ja saakin antaa per os ilman koulutusta mikäli ne on jaettu/annosteltu valmiiksi jonkun tervhuoltoalan koulutuksen omaavan henkilön toimesta. Esim. kotihoidossa kodinhoitaja antaa lääkkeet potilaalle dosetista, mutta ei jaa niitä siihen dosettiin, ellei ole saanut koulutusta ja ylilääkäri antanut lupaa/oikeutta jakoon. Kodinhoitaja ei kuitenkaan vastaa potilaan lääkehoidosta, vaikka niitä antaakin. Lääkehoidosta vastaa AINA, VAIN ja AINOASTAAN terveydenhuoltoalan koulutuksen omaava henkilö. Tämä pätee kaikkialla Suomessa vaikka katsottaisiin mitä tahansa säännöksiä. Sosionomi, kodinhoitaja ja ilmeisesti myös geronomi eivät ole tällaisia henkilöitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aikaisemmalta koulutukseltani geronomi (AMK) ja tuon oman näkemykseni viestiketjuun. Geronomin toimenkuva on kovin laaja painottuen vanhustyön eri osa-alueille.

Itse työskentelin (ennen sh-opintojen alkua) dementiakodissa geronomina, missä minun työnkuvani vastasi paljolti lähihoitajan työnkuvaa: perushoitoa (mm.katetrointi, insuliinin pistäminen) omahoitajuus ajattelulla, yhdessä olemista ja yhteistyötahojen informointia. Itse osallistuin lisäksi lääkärinkierroille sekä jaoin toisinaan lääkkeitä (apteekkijakelu pääasiassa). Nämä toimenkuvat oli yhdessä esimiehen kanssa sovittu ja osaamiseni oli varmistettu ns. näytöillä työyksikössä. En kokenut astuvani muiden ammattikuntien edustajien varpaille ja koin osaamiseni sekä koulutukseni riittävän ko.tyyppiseen työskentelyyn.

Valmistuin vuosituhannen alussa Seinäjoen AMK:sta, kiitokset vain sinne päin mainiosta koulutuksesta sekä vanhustyön, erityisesti dementiatyön, osaamisen jakamisesta! Geronomeja valmistuu myös muista kouluista, mutta ainakin Seinäjoella alkuopinnoissa painotettiin paljon perushoidon osaamista ja tästä on ollut valtavasti hyötyä nyt meneillään olevassa sh-koulutuksessa!

Eroja on paljon, tämä on siis vain oma kokemukseni.

Kiitos tiedosta. Kerrotko vielä kuinka paljon tutkintoosi kuului lääkehoitoa? Ei puhuta nyt perushoidosta tai sairaanhoidollisista toimenpiteistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, siis kyllähän lääkkeitä voi antaa ja saakin antaa per os ilman koulutusta mikäli ne on jaettu/annosteltu valmiiksi jonkun tervhuoltoalan koulutuksen omaavan henkilön toimesta. Esim. kotihoidossa kodinhoitaja antaa lääkkeet potilaalle dosetista, mutta ei jaa niitä siihen dosettiin, ellei ole saanut koulutusta ja ylilääkäri antanut lupaa/oikeutta jakoon. Kodinhoitaja ei kuitenkaan vastaa potilaan lääkehoidosta, vaikka niitä antaakin. Lääkehoidosta vastaa AINA, VAIN ja AINOASTAAN terveydenhuoltoalan koulutuksen omaava henkilö. Tämä pätee kaikkialla Suomessa vaikka katsottaisiin mitä tahansa säännöksiä. Sosionomi, kodinhoitaja ja ilmeisesti myös geronomi eivät ole tällaisia henkilöitä.

Esim kotihoidossa kodinhoitaja jakaa lääkkeet purkista dosettiin ja dosetista suuhun. :) Ilman kenekään ylilääkäreiden lupia. Samoin tekee geronomi. Nämä siis minun kokemuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aikaisemmalta koulutukseltani geronomi (AMK) ja tuon oman näkemykseni viestiketjuun. Geronomin toimenkuva on kovin laaja painottuen vanhustyön eri osa-alueille.

Itse työskentelin (ennen sh-opintojen alkua) dementiakodissa geronomina, missä minun työnkuvani vastasi paljolti lähihoitajan työnkuvaa: perushoitoa (mm.katetrointi, insuliinin pistäminen) omahoitajuus ajattelulla, yhdessä olemista ja yhteistyötahojen informointia. Itse osallistuin lisäksi lääkärinkierroille sekä jaoin toisinaan lääkkeitä (apteekkijakelu pääasiassa). Nämä toimenkuvat oli yhdessä esimiehen kanssa sovittu ja osaamiseni oli varmistettu ns. näytöillä työyksikössä. En kokenut astuvani muiden ammattikuntien edustajien varpaille ja koin osaamiseni sekä koulutukseni riittävän ko.tyyppiseen työskentelyyn.

Valmistuin vuosituhannen alussa Seinäjoen AMK:sta, kiitokset vain sinne päin mainiosta koulutuksesta sekä vanhustyön, erityisesti dementiatyön, osaamisen jakamisesta! Geronomeja valmistuu myös muista kouluista, mutta ainakin Seinäjoella alkuopinnoissa painotettiin paljon perushoidon osaamista ja tästä on ollut valtavasti hyötyä nyt meneillään olevassa sh-koulutuksessa!

Eroja on paljon, tämä on siis vain oma kokemukseni.

Kiitos tiedosta. Kerrotko vielä kuinka paljon tutkintoosi kuului lääkehoitoa? Ei puhuta nyt perushoidosta tai sairaanhoidollisista toimenpiteistä.

Omaan OPS:n kuului muistaakseni 1ov lääkehoitoa sekä farmakologiaa saman verran. Näiden perustietojen lisäksi lääkehoito täsmentyi eri potilasryhmien kohdalla esim. saattohoidossa ja dementiahoidossa sekä tietysti harjoittelujaksoilla mm. tk-vuodeosastolla. Pääpaino ei tietenkään ollut lääkehoidossa, sillä siihen on paremmat valmiudet mm. sh-koulutuksen saaneella hlö:llä. Tietty perusosaamisen taso kuitenkin luotiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi Gartsu, täällä Helsingissä ei jaa enää kun tuli organisaatiomuutos vuonna 2005. Kaikkiin toimenpiteisiin (myöskin lääkkeen ottamiseen dosetista!) vaaditaan näyttö, jonka vastaanottaa sh tai th ja luvan myöntää kotihoidon lääkäri kirjallisena. Luvat ja näytöt annetaan sen mukaan mikä on oma koulutuspohja. Vaikka joku yhteiskuntatieteiden tohtori työskentelisi kotihoidossa, niin hän joutuu antamaan näytöt myös lääkkeen ottamiseen dosetista, koska hänellä ei ole lääkehoidon koulutusta ja oikeuden jakaa lääkkeitä dosettiin hän ei saa edes näytöllä samasta syystä.

Tämä on siis sääntö ja tiedän sen satavarmasti, kun olen näiden asioiden kanssa tekemisissä ollut. Toisista kaupungeista en mene sanomaan mitään kun en ole koskaan Hesan ulkopuolella hoitotyötä tehnyt. [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 17.01.08 - klo:13:51


Tuleva sairaanhoitaja: kiitos tiedosta valtavasti. Jos jaksat, niin kerro vielä mitä se koulutuksen liikuntapainotteisuus tarkoittaa?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuleva sairaanhoitaja: kiitos tiedosta valtavasti. Jos jaksat, niin kerro vielä mitä se koulutuksen liikuntapainotteisuus tarkoittaa?

Jos viitta liikuntapainotteisuuteen, jota gerbiili aiemmassa kirjoituksessaan toi esiin, en osaa vastata. Koulutus, jonka itse suoritin, ei ollut liikuntapainotteinen. Gerbiili osannee vastata kysymykseesi paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Uusimmassa Tehy-lehdessä oli haastattelu geronomista. Kaikille kiinnostuneille ihan kivasta kirjoitettu artikkeli ja haastateltu hlö on käynyt kanssani saman opinahjon. Koulukohtaisia eroja on edelleen koulutuksen suhteen, vaikkakin me kaikki valmistumme geronomi AMK:ksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistuin vuosituhannen alussa Seinäjoen AMK:sta, kiitokset vain sinne päin mainiosta koulutuksesta sekä vanhustyön, erityisesti dementiatyön, osaamisen jakamisesta! Geronomeja valmistuu myös muista kouluista, mutta ainakin Seinäjoella alkuopinnoissa painotettiin paljon perushoidon osaamista ja tästä on ollut valtavasti hyötyä nyt meneillään olevassa sh-koulutuksessa!

Hyvin mielenkiintoista että joku jaksaa vielä YLEMMÄN AMK tutkinnon suoritettuaan lähteä lukemaan ALEMPAA tutkintoa. Tosin taitaa olla että sairaanhoitajille on enemmän töitä tarjolla, tai ainakin hitusen paremmalla palkalla. Meilläkin geronomit työskentelee lähärin palkoilla.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistuin vuosituhannen alussa Seinäjoen AMK:sta, kiitokset vain sinne päin mainiosta koulutuksesta sekä vanhustyön, erityisesti dementiatyön, osaamisen jakamisesta! Geronomeja valmistuu myös muista kouluista, mutta ainakin Seinäjoella alkuopinnoissa painotettiin paljon perushoidon osaamista ja tästä on ollut valtavasti hyötyä nyt meneillään olevassa sh-koulutuksessa!

Hyvin mielenkiintoista että joku jaksaa vielä YLEMMÄN AMK tutkinnon suoritettuaan lähteä lukemaan ALEMPAA tutkintoa. Tosin taitaa olla että sairaanhoitajille on enemmän töitä tarjolla, tai ainakin hitusen paremmalla palkalla. Meilläkin geronomit työskentelee lähärin palkoilla.

Mrs.Karppi, jos ylläolevalla kirjoituksella tarkoitat minun opiskelutaustaani, niin selvennykseksi: suorittamani geronomi amk on perustason amk-tutkinto. Samoin kuin sairaanhoitajan tutkintokin. Eli olen lukenut kaksi saman tason tutkintoa, joista jälkimmäiseen sain melkolailla hyväksilukuja aikaisemmasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai, no sitten olen väärässä. Mä luulin että geronomi on ylempi amk-tutkinto.

http://www.seamk.fi/Suomeksi/Haluatko_opiskella/Koulutusalat/Sosiaali-_ja_terveysala__/Sosiaalialan_koulutusohjelma,_ylempi_amk-tutkinto.iw3

vai onko geronomin tutkintoja kahden tasoisia  huh.gif

Joo. Se on sekä perustutkinto AMK

http://www.seamk.fi/Suomeksi/Haluatko_opiskella/Koulutusalat/Sosiaali-_ja_terveysala__/Vanhustyon_koulutusohjelma.iw3

....että ylempi AMK näköjään, kuten käy ilmi sinun linkistäsi. Siellä sanotaankin, että...

koulutusohjelma on tarkoitettu sosionomi (AMK) ja geronomi (AMK) tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai, no sitten olen väärässä. Mä luulin että geronomi on ylempi amk-tutkinto.

http://www.seamk.fi/Suomeksi/Haluatko_opiskella/Koulutusalat/Sosiaali-_ja_terveysala__/Sosiaalialan_koulutusohjelma,_ylempi_amk-tutkinto.iw3

vai onko geronomin tutkintoja kahden tasoisia  huh.gif

Joo. Se on sekä perustutkinto AMK

http://www.seamk.fi/Suomeksi/Haluatko_opiskella/Koulutusalat/Sosiaali-_ja_terveysala__/Vanhustyon_koulutusohjelma.iw3

....että ylempi AMK näköjään, kuten käy ilmi sinun linkistäsi. Siellä sanotaankin, että...

koulutusohjelma on tarkoitettu sosionomi (AMK) ja geronomi (AMK) tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus.

Eihän ole...ei siinä linkissä edes sanota niin. Sosiaalialan ylempi amk-tutkinto on eri tutkinto kuin geronomin tutkinto. Linkissähän lukee että ylempi amk-tutkinto on suunniteltu geronomin tutkinnon suorittaneille eli on jatkotutkinto sille. Tutkintonimikkeenä ylemmässä amk-tutkinnossa on geronomi (ylempi amk) tai sosionomi (ylempi amk) riippuen siitä mikä on pohjatutkinto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kaveri on myös geronomi. Ei ole oikein löytänyt paikkaansa työelämässä. Nyt aikookin opiskella lisää. Ei ole ollut oikeutta lääkejakoihin, insuliinin pistämiseen tms. Kotiavustajana toimi kotihoidossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän ole...ei siinä linkissä edes sanota niin.

Mä tipuin kärryiltä mihin sä viittaat. Missä linkissa sanota mitä. Mutta mun nähdäkseni tuolta kävi ihan selvästi ilmi että voit olla geronomi (AMK) tai geronomi (ylempi AMK). Eikä kukaan ole muuta väittänytkään, mutta tuolla ylempänä kyseltiin että kumpi se geronomi on. Vastaus: voi olla molempia. huh.gif?

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

itse hain nyt lukemaan geronomiksi, pohjalla mulla on lh-tutkinto ja viitisen vuotta alan töitä takana. mahtaakohan lh-tittelillä/työkokemuksella  saada mitään hyväksiluetuksi?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

itse hain nyt lukemaan geronomiksi, pohjalla mulla on lh-tutkinto ja viitisen vuotta alan töitä takana. mahtaakohan lh-tittelillä/työkokemuksella  saada mitään hyväksiluetuksi?  :D

Omat luokkatoverini (jo valmiit lh:t) aikoinaan eivät saaneet hyväksiluettuja. Lh on 2. asteen tutkinto ja geronomi 3. asteen. Näin meille perusteltiin.

Niin, geronomi-tutkintoja löytyy sekä alempi AMK, että ylempi AMK tutkinto. Ylempään AMK:on voi hakeutua vasta, kun on alempi AMK tutkinto ja 3 vuotta työkokemusta takana. Geronomi-tutkinto oli mielestäni todella hyvä ja tärkeä tutkinto, joten uskallan suositella sitä kaikille vanhustyöstä kiinnostuneille.

Geronomi voi työskennellä erilaisissa paikoissa, mihin vain vanhustyö liittyy. Hyviä paikkoja ovat esim. palvelukeskuksen johtaja, avopalveluvastaava, projektipäällikkö (/-työntekijä), dementiayksikkö, kotipalvelu, päivätoiminta jne. Paljon on myös kaupungit ja kunnat räätälöineet geronomeille sopivia virkoja (esim. muistihoitaja). Pikkuhiljaa on alkanut leviämään tietous geronomin taidoista ja niille on käyttöä!

Lääkkeiden jaosta ja lääkeopinnoista sen verran, että teoriassa lääkeaineoppia on käyty lähestulkoon yhtä paljon kuin sh:t. Geronomilla on siis lääkkeenjakolupa ja insuliinia saa pistää, myös i.m.-pistokset. Kuuluvat opintoihin! Puolet geronomin opinnoista koostuu kuitenkin terveyspuolen opinnoista. Kyseessä ei ole siis pelkästään sosiaalipuolen koulutus, 50-50 kumpaakin.

Ja tuohon liikuntapainotteisuuteen en minäkään osaa vastata. Itse en koe, että koulutus olisi ollut millään tavalla liikuntapainotteinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkkeiden jaosta ja lääkeopinnoista sen verran, että teoriassa lääkeaineoppia on käyty lähestulkoon yhtä paljon kuin sh:t. Geronomilla on siis lääkkeenjakolupa ja insuliinia saa pistää, myös i.m.-pistokset. Kuuluvat opintoihin!

Kuten aikaisemmin on tälläkin foorumilla todettu, niin jokainen paikka tekee omat lääkehoito-ohjeensa, ja melkein aina ne tehdään "Turvallinen lääkehoito" -ohjeläpyskän mukaan. Eli esim täällä shp:llä ja tk:ssa lääkeluvat saa vain terveydenhuollon henkilöstöstä lh:t ja sh:t(+th ja klö). Edes tenttejä ei voi suorittaa ilman kyseisiä tutkintoja, saati sitten näyttöjä. Ja se lääkehoidon opetus koostuu siitä farmakologian opetuksesta ja sitten sisätaudeista, kirurgiasta, akuuttihoidosta jne.

Tässä shp:ssä tehdään ekana nettitentit (lääkehoidon perusteet+laskut, iv-hoito+laskut, verensiirrot jne). Sitten annetaan näyttö lääkkeidenjaosta (sisältää "kyselyosion" eli mitä mikäkin lääke hoitaa jne), injektioista, infuusion letkutuksesta, korkkaamisesta, injektioista, iv-lääkkeiden valmiiksi saattamisesta, verensiirrosta jne. Ja sitten keskustellaan lääkärin kanssa toimipaikan lääkehoidosta. Vasta sitten luvat kirjataan koulutusjärjestelmään.

Tämä siis ihan selvennykseksi, eli suomessa ei oikein mikään lääkkeisiin liittyvä lupa ja velvoite ei tule automaattisesti papereiden saamisen yhteydessä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noonnii,nyt päästiin asiaan  :P eli tässäpä kirjoittelee yksi geronomi(AMK),valmistunut 2000-luvun alussa. Geronomi siis on sosiaali-ja terveysalan vanhustyön AMK-tutkinto,jonka suuntautumisvaihtoehtona on vanhustyön johtaminen ja kehittäminen.Koulutuksessa opiskellaan sekä sairaanhoitaja- että sosionomikoulutukseen kuuluvia asioita vanhustyön näkökulmasta.Esim sisätautioppi- ja kirurgiakursseilla olimme yhdessä sh-opiskelijoiden kanssa, lääkehoito-opinnot samat kuin sh:lla siitkäkin huolimatta, että geronomi ei ole terveydenhuollon ammattihenkilö!!! Itselläni pohjalla lähihoitajatutkinto kuten puolella luokkakavereistani, toinen puoli oli yo-pohjaisia.Eli meillä ainakin opiskeltiin terveydenhuoltopainotteisesti siitä huolimatta, että emme saa työskennellä kyseisellä alalla.kymmenen vuotta sitten meille vakuutettiin, että jonain päivänä geronomi saa oikeuden toimia vastaavissa hommiaa kuin sh:t mutta tietenkin vain vanhustenhuollossa. Nyt on käynyt ilmi, että näin ei koskaan tapahdu...

Tunnnen paljon geronomeja ja he työskentelevät mm seuraavanlaisissa hommissa:vanhustyön johtaja, vanhusyksiköiden johtaja,palveluneuvoja(vanhuspuolen),sosiaalityöntekijä tk/vanhainkodissa, projektityöntekijöinä erilaisissa vanhusprojekteissa (dementiayhdistys,omaishoitajayhdistys ym).MUTTA MUTTA MUTTA:suurin osa ei ole saanu koulutusta vastaava työtä vaan he ovat joko lähteneet kouluttautumaan eteenpäin(esim osa lähteny opiskelemaan sh:ksi) tai sitten puurtavat sairaalassa kylvettäjänä tai muussa vastaavassa hommassa, jota varten ei olisi tarinnu hikoilla 3,5 vuotta koulunpenkillä.

Ja mitä oma kokemukseni on, sanon sen suoraan:mitään en ole elämässäni katunut niin paljon kuin sitä, että lähdin opiskelemaan geronomiksi!!! Aioinkin puolessa välissä keskeyttää opinnot ja hakea muuhun koulutukseen,mutta minä hullu jatkoin.Koen, että mulla on menny 3,5 vuotta elämästäni täysin hukkaan. Koulutus ei oo se mitä haluan tehdä ja ennenkaikkea tuolla koulutuksella EI SAA TÖITÄ! Täällä meilläpäinkin on ollut monenlaisia opettajien mukaan geronomille sopivia työpaikkoja auki ja aina niihin otetaan sairaanhoitaja. ONneksi mulla on lähihoitajan tutkinto,pystyn tekemään sitä. SÄäliksi käy niitä, joilla ei oo pohjalla muuta koulutusta.

Tämä kirjoitus on nyt sitten täysin oma kokemukseni ja minu mielipiteeni koulutuksesta. Minä en suosittele koulutusta kenellekään paitsi niille jotka haluaa toimia kylvettäjänä AMK-tutkinnolla. Itsellä on haaveena lähteä vielä opiskelemaan sh:ksi, minne minun olisi alunperinkin pitänyt mennä lähihoitajaksi valmistuttuani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se piti vielä sanoa, että me opiskelimme terveysalan yksikössä ja meidän AMK:ssa koulutus oli hyvinkin terveydenhuoltopainotteinen. Olen kuullut (huom tämä on nyt sitten vain kuulopuhetta) että esim TAmpereella geronomiopinnot ovat varsin erilailla painottuneet kuin siinä AMK:Ssa jossa minä opiskelin. JOku täällä kirjoitti että opinnot liikuntapohjaisia,meillä taisi niistä 140 opintoviikosta olla 2 tai 3 liikuntaa...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä oma kokemukseni on, sanon sen suoraan:mitään en ole elämässäni katunut niin paljon kuin sitä, että lähdin opiskelemaan geronomiksi!!! Aioinkin puolessa välissä keskeyttää opinnot ja hakea muuhun koulutukseen,mutta minä hullu jatkoin.Koen, että mulla on menny 3,5 vuotta elämästäni täysin hukkaan. Koulutus ei oo se mitä haluan tehdä ja ennenkaikkea tuolla koulutuksella EI SAA TÖITÄ! Täällä meilläpäinkin on ollut monenlaisia opettajien mukaan geronomille sopivia työpaikkoja auki ja aina niihin otetaan sairaanhoitaja. ONneksi mulla on lähihoitajan tutkinto,pystyn tekemään sitä. SÄäliksi käy niitä, joilla ei oo pohjalla muuta koulutusta.

Tämä kirjoitus on nyt sitten täysin oma kokemukseni ja minu mielipiteeni koulutuksesta. Minä en suosittele koulutusta kenellekään paitsi niille jotka haluaa toimia kylvettäjänä AMK-tutkinnolla. Itsellä on haaveena lähteä vielä opiskelemaan sh:ksi, minne minun olisi alunperinkin pitänyt mennä lähihoitajaksi valmistuttuani.

Olipa järkkyä luettavaa. Kyllä on vastuutonta koulutuspolitiikkaa. Koulutus on kuitenkin mitä selvemmin ollut laadukas ja hyvä, mutta infoa työelämään ei ole mennyt. Minulle tuli sellainen vaikutelma, että geronomitutkinto olisi verrattavissa sair.hoitajien erikoistumisalueisiin, psy, sis, kir, jne. Eli arvostus, palkkaus ja työnkuva pitäs olla sen mukainen. Itse arvostan geronomia alueensa asiantuntijoina. Uskon kuitenkin, että vielä jonain päivänä huomaat  saavasi koulutuksesi arvoista arvostusta. GR on upea erikoisosaamisalue sh.lle. ja ihan varmasti sulka hatussasi! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä oma kokemukseni on, sanon sen suoraan:mitään en ole elämässäni katunut niin paljon kuin sitä, että lähdin opiskelemaan geronomiksi!!! Aioinkin puolessa välissä keskeyttää opinnot ja hakea muuhun koulutukseen,mutta minä hullu jatkoin.Koen, että mulla on menny 3,5 vuotta elämästäni täysin hukkaan. Koulutus ei oo se mitä haluan tehdä ja ennenkaikkea tuolla koulutuksella EI SAA TÖITÄ! Täällä meilläpäinkin on ollut monenlaisia opettajien mukaan geronomille sopivia työpaikkoja auki ja aina niihin otetaan sairaanhoitaja. ONneksi mulla on lähihoitajan tutkinto,pystyn tekemään sitä. SÄäliksi käy niitä, joilla ei oo pohjalla muuta koulutusta.

Tämä kirjoitus on nyt sitten täysin oma kokemukseni ja minu mielipiteeni koulutuksesta. Minä en suosittele koulutusta kenellekään paitsi niille jotka haluaa toimia kylvettäjänä AMK-tutkinnolla. Itsellä on haaveena lähteä vielä opiskelemaan sh:ksi, minne minun olisi alunperinkin pitänyt mennä lähihoitajaksi valmistuttuani.

Olipa järkkyä luettavaa. Kyllä on vastuutonta koulutuspolitiikkaa. Koulutus on kuitenkin mitä selvemmin ollut laadukas ja hyvä, mutta infoa työelämään ei ole mennyt. Minulle tuli sellainen vaikutelma, että geronomitutkinto olisi verrattavissa sair.hoitajien erikoistumisalueisiin, psy, sis, kir, jne. Eli arvostus, palkkaus ja työnkuva pitäs olla sen mukainen. Itse arvostan geronomia alueensa asiantuntijoina. Uskon kuitenkin, että vielä jonain päivänä huomaat  saavasi koulutuksesi arvoista arvostusta. GR on upea erikoisosaamisalue sh.lle. ja ihan varmasti sulka hatussasi!

Mä (ja monet luokkakavereistani) koen, että koulutuksen alussa meille annettiin katteettomia lupauksia siitä, mitä kaikkea geronomi pystyy tekemään. Koulutuksen aikana kyllä oppi PALJON ja opettajat asettivat tiukkoja vaatimuksia. TIetoa geronomeilla kyllä on, en sitä yhtään epäile.Samoin taitoa, esim dementia ja dementoituneen hoitaminen on yksi geronomien vahvuuksia.Mutta geronomit ei siltikään saa koulutusta vastaavaa työtä ja laki terveydenhuoltoalan henkilöstöstä estää heitä työskentelemästä tehtävissä joihin heillä ihan varmasti on koulutus ja ammattitaito. Kun minä sanon jossain, että olen geronomi, niin yleensä kukaan ei tiedä yhtään mistä on kysymys, että mikä se on. Itse olen eniten pettynyt katteettomiin lupauksiin.

Vielä se, että ainakin meillä se vanhustyön ohjaaminen ja johtaminen on ollut taustalla alusta loppuun eli geronomin paikka ei niinkään ole hoitotyössä vaan sen ohjaamisessa ja johtamisessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...