Jump to content
MAINOS

Geronomi


kia

Recommended Posts

MAINOS

Minua myös kiinnostaa! Ja mitä Geronomin työnkuvaan sitten oikeesti kuuluu ja missä ylipäätään työskentelevät??    :- 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin kiinnostaa minuakin tämä vanhustyön asiantuntijan eli Geronomin koulutus.Onko kokemuksia koulutuksesta

ja minkälaiset ovat työnsaantimahdollisuudet? Entä minkäsuuruista palkkaa Geronomi saa? :)

Kaiketi uudessa Metropoliassa on ensi vuonna alkamassa kyseinen koulutus...? :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulutusesittelyn pohjalta vois kuvitella että toimivat esim vanhainkotien johtajina ja vetäjinä yms. Sosiaalipuolen tutkinto.

Juuri näin. Mulla työkaveri geronomi. Tosin tekee samaa hoitotyötä ku lähihoitajat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulutusesittelyn pohjalta vois kuvitella että toimivat esim vanhainkotien johtajina ja vetäjinä yms. Sosiaalipuolen tutkinto.

Juuri näin. Mulla työkaveri geronomi. Tosin tekee samaa hoitotyötä ku lähihoitajat.

Kaikki geronomit joihin mä olen törmännyt ovat olleet maahanmuuttajamiehiä. Ja geronomeja olen tavannut väh. 10kpl. En tiedä mistä ovat koulutuksensa hankkineet, mutta tekivät ihan samoja hommia kuin lh:t.

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulutusesittelyn pohjalta vois kuvitella että toimivat esim vanhainkotien johtajina ja vetäjinä yms. Sosiaalipuolen tutkinto.

Juuri näin. Mulla työkaveri geronomi. Tosin tekee samaa hoitotyötä ku lähihoitajat.

Kaikki geronomit joihin mä olen törmännyt ovat olleet maahanmuuttajamiehiä. Ja geronomeja olen tavannut väh. 10kpl. En tiedä mistä ovat koulutuksensa hankkineet, mutta tekivät ihan samoja hommia kuin lh:t.

Tämäkin geronomi on ulkomaalainen. :P

Mutta ihan suomessa on tutkinto hankittu. :nauraa: Tosiaan painottuu kuitenkin enempi tuonne sosiaalipuolelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole koskaan tavannut ainoatakaan geronomia, mutta kun kävin metropolian sivuilla, niin sain käsityksen, että kysessä on vanha sosiaaliohjaajan tutkinto nyt vaan eri nimikkeellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole koskaan tavannut ainoatakaan geronomia, mutta kun kävin metropolian sivuilla, niin sain käsityksen, että kysessä on vanha sosiaaliohjaajan tutkinto nyt vaan eri nimikkeellä.

No ei se nyt hirveen vanha voi olla ku tää työkaveri vasta valmistunut..

http://www.kyamk.fi/Koulutustarjonta/Tutkintoon%20johtava%20koulutus/Sosiaali-%20terveys-%20ja%20liikunta-ala/Vanhusty%F6

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

En ole koskaan tavannut ainoatakaan geronomia, mutta kun kävin metropolian sivuilla, niin sain käsityksen, että kysessä on vanha sosiaaliohjaajan tutkinto nyt vaan eri nimikkeellä.

No ei se nyt hirveen vanha voi olla ku tää työkaveri vasta valmistunut..

http://www.kyamk.fi/Koulutustarjonta/Tutkintoon%20johtava%20koulutus/Sosiaali-%20terveys-%20ja%20liikunta-ala/Vanhusty%F6

Ei ole sosiaaliohjaajan vanha tutkinto ainakaan minun tietääkseni. Itse opiskelen tällä hetkellä geronomiksi ja tämän koululutusohjelman nimi on vanhustyön koulutusohjelma. Me opiskellaan kaikkea ikäihmisistä, eläkkeelle jäävistä saattohoitoon. Tosiaan tämä on sosiaalipuolen koulutus mutta opiskelemme myös paljon terveysalasta. Lisäksi tämä koulutus on liikuntapainotteinen. Toimenkuvana voisi olla esim. vastaava hoitaja jossakin vanhustenhuoltoyksikössä, kotihoidon ohjaajana jne. Suosittelen kyllä kaikille ikäihmisten parissa viihtyville. Itse olen ainakin tyytyväinen kun saa keskittyä pelkästään siihen aiheeseen mikä kiinnostaa, eli ikäihmisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole koskaan tavannut ainoatakaan geronomia, mutta kun kävin metropolian sivuilla, niin sain käsityksen, että kysessä on vanha sosiaaliohjaajan tutkinto nyt vaan eri nimikkeellä.

No ei se nyt hirveen vanha voi olla ku tää työkaveri vasta valmistunut..

http://www.kyamk.fi/Koulutustarjonta/Tutkintoon%20johtava%20koulutus/Sosiaali-%20terveys-%20ja%20liikunta-ala/Vanhusty%F6

Ei ole sosiaaliohjaajan vanha tutkinto ainakaan minun tietääkseni. Itse opiskelen tällä hetkellä geronomiksi ja tämän koululutusohjelman nimi on vanhustyön koulutusohjelma. Me opiskellaan kaikkea ikäihmisistä, eläkkeelle jäävistä saattohoitoon. Tosiaan tämä on sosiaalipuolen koulutus mutta opiskelemme myös paljon terveysalasta. Lisäksi tämä koulutus on liikuntapainotteinen. Toimenkuvana voisi olla esim. vastaava hoitaja jossakin vanhustenhuoltoyksikössä, kotihoidon ohjaajana jne. Suosittelen kyllä kaikille ikäihmisten parissa viihtyville. Itse olen ainakin tyytyväinen kun saa keskittyä pelkästään siihen aiheeseen mikä kiinnostaa, eli ikäihmisiin.

Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, mutta samalta kuin sosiaaliohjaajan tutkinto. Hekin työskentelevät esimiehinä mm. kotihoidossa ja vanhainkodeissa. Millä tavalla te saattohoitoa opiskelette? Ja mitä asioita terveyspuolesta? Pystyttekö toimimaan hoitajina jossakin? Ihan mielenkiinnosta kysyn vaan. Ja vielä, että millä tavalla se liikuntapainotteisuus ilmenee koulutuksessanne?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pystyttekö toimimaan hoitajina jossakin? Ihan mielenkiinnosta kysyn vaan.

Työkaverini on geronomi. Toimii hoitajana. (lähi) Taisin jo aikaisemmin mainitakkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pystyttekö toimimaan hoitajina jossakin? Ihan mielenkiinnosta kysyn vaan.

Työkaverini on geronomi. Toimii hoitajana. (lähi) Taisin jo aikaisemmin mainitakkin.

Minulla oli kouluaikana kotipalvelujaksolla alueenvastaavana geronomi. Johtohommien lisäksi teki siis ihan normi kotihoidon hommia

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis hoitivat lääkityksiä ja sen semmoistako? Eikä heillä ollut pohjalla lh:n tutkintoa?

Kyllä hoitivat myös lääkitykset ja oli lh-tutkinto pohjana

Ok, mutta nyt mua kiinnostaakin se, että kuuluuko geronomin koulutukseen lääkehoito? Eli voiko siis toimia hoitajana jos EI ole lh:n tutkintoa pohjalla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun työkamulla ei ole lh tutkintoa pohjalla.

Eiköhän geronomilla oo yhtä paljon lääkehoitoa ku sosionomilla.  ;)

Älkää nyt sekottako mun pientä päätä. Sosionomilla ja sosiaaliohjaajalla ei ole lääkehoidon toteuttamiseen oikeuttavaa terveydenhuoltoalan koulutusta.. Miten he siis voivat toimia hoitajan hommissa esim. sairaalassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun työkamulla ei ole lh tutkintoa pohjalla.

Eiköhän geronomilla oo yhtä paljon lääkehoitoa ku sosionomilla.  ;)

Älkää nyt sekottako mun pientä päätä. Sosionomilla ja sosiaaliohjaajalla ei ole lääkehoidon toteuttamiseen oikeuttavaa terveydenhuoltoalan koulutusta.. Miten he siis voivat toimia hoitajan hommissa esim. sairaalassa?

Mun vanha työkamu on sosionomi ja tekee sh:n hommia vanhainkodissa.. Työvoimapula, niin töihin pääsee kuka vaan tekemään mitä vaan. :D Meni vähä Ot..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun työkamulla ei ole lh tutkintoa pohjalla.

Eiköhän geronomilla oo yhtä paljon lääkehoitoa ku sosionomilla.  :P

Älkää nyt sekottako mun pientä päätä. Sosionomilla ja sosiaaliohjaajalla ei ole lääkehoidon toteuttamiseen oikeuttavaa terveydenhuoltoalan koulutusta.. Miten he siis voivat toimia hoitajan hommissa esim. sairaalassa?

Mun vanha työkamu on sosionomi ja tekee sh:n hommia vanhainkodissa.. Työvoimapula, niin töihin pääsee kuka vaan tekemään mitä vaan. :D Meni vähä Ot..

Joo, kyl mä ymmärrän, että vanhainkodissa voi hyvinkin tehdä töitä (vessattaa, syöttää, pestä, pukea, kävelyttää, jne.) kuka tahansa ilman mitään koulutusta, koska nuo hommat ei vaadi muuta kuin annoksen maalaisjärkeä, mutta siis onko todellakin niin, että jossain päin tätä maata geronomi, sosiaaliohjaaja ja sosionomi voivat ilman terveydenhuoltoalan koulutusta suorittaa sairaanhoidollisia toimenpiteitä (jakaa/antaa lääkkeitä, katetroida, hoitaa haavoja, jne.)huh.gif? Vaadin tarkennusta vielä tähän ja heti!

Muoks: Olin kerran keikalla eräässä palvelutalossa, jossa talon johtaja (sosionomi) odotti minua kuin nousevaa kuuta 5 insuliinikynää kädessään, koska töissä ei ollut ainoatakaan hoitajaa minun lisäkseni, joka olisi voinut nuo inskat potilaille pistää ja silloin kävimme keskustelun hänen kanssaan tuosta asiasta. Hän oli helpottunut, että sai jonkun jolla on koulutuksen puolesta oikeus hoitaa lääkityksiä siksi illaksi keikalle. Siksi nyt ihmettelen kun kuulen tällaista mitä en kylläkään usko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, kyl mä ymmärrän, että vanhainkodissa voi hyvinkin tehdä töitä (vessattaa, syöttää, pestä, pukea, kävelyttää, jne.) kuka tahansa ilman mitään koulutusta, koska nuo hommat ei vaadi muuta kuin annoksen maalaisjärkeä, mutta siis onko todellakin niin, että jossain päin tätä maata geronomi, sosiaaliohjaaja ja sosionomi voivat ilman terveydenhuoltoalan koulutusta suorittaa sairaanhoidollisia toimenpiteitä (jakaa/antaa lääkkeitä, katetroida, hoitaa haavoja, jne.)huh.gif? Vaadin tarkennusta vielä tähän ja heti!

Mä en ymmärrä. Jos vanhainkodissa perushoidon voi hoitaa kuka vain, niin mitä ihmettä niillä lähihoitajilla siellä sitten tekee? Ei muuta kuin joka jesuksen työmotivaatiosta kärsivä puliukko vain pakkotöihin työkkärin kautta, niin johan vanhuksetkin pääsee vessaan. Mä teen vajavaisella pätevyydellä keikkaa dementiakodissa ja sen mitä olen oppinut on, että vanhukset eivät todellakaan ole (perus)hoidollisesti mikään piece of cake - edes yksinkertainen virtsaamisoperaatio ei onnistu ellei hoitaja tiedä mitä tekee. Ja taas kerran ei yhtään ihmetytä miksi vanhusten hoitoa ei arvosteta paskan vertaa.

Tuo toinen osa - siis sosionomien yms. tekemät sairaanhoidolliset toimenpiteet - voivat olla kiihottavia kouluttamattoman mielestä. Onhan se ihan jees, kun pääsee tekemään sairaalle ihmiselle eksoottisia toimenpiteitä. Se onkin sitten vähemmän jees, kun ei ole mitään oikeutta näitä tehdä ja jotain menee vikaan. Siinä on sosionomi käräjillä (työnantajan kanssa) ja maksaa viulut. Voi olla, että tekemisen kiima laskee sen siliän tien.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Veli Valkonen: Pyydän anteeksi ilmaustani vanhusten hoidosta. Oli tökerösti sanottu. Hoidan itsekin vanhuksia ja tiedän, ettei huonokuntoisen vanhuksen perushoito ole helppoa. Käytin väärää ilmaisua, antakee anteeksi.

Toisesta osasta minäkin lausun, että on TODELLA VASTUUTONTA ja olen kanssasi samaa mieltä. Mikäli itse törmäisin moiseen kentällä, tekisin asiasta saman tien kysymyksen korkeammalle taholle.

Siis, kukaan ei vissiin tiedä geronomeista juurikaan yhtään mitään. Pitänee ottaa itse selvää eikä laiskuuttaan täällä kysellä. Kerron sitten teillekin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun vanha työkamu on sosionomi ja tekee sh:n hommia vanhainkodissa.. Työvoimapula, niin töihin pääsee kuka vaan tekemään mitä vaan. :o Meni vähä Ot..

Sairaanhoitaja on terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, eikä sellaisen sijaiseksi voi palkata kuin sairaanhoitajan tai sellaiseksi opiskelevan (ja sellaisenkin vain väliaikaisesti, ja ohjaus pitää olla järjestetty).

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...