Jump to content
MAINOS

MTV Fakta: Synnytyssairaala


hippis

Recommended Posts

Takaisin ko. sarjoihin, tänään tuli/tulee oikein maraton niitä, alkoi iltapäivästä synnytyssairaalan jaksoilla ja jatkuu yli puolen yön riskitapausten (ilmeisesti ensimmäisillä) jaksoilla  ;D Ja mieskin töissä niin saa rauhassa täällä katsella..

höö, olin kiduttamassa itseäni tädin joulupäivällisellä tuohon aikaan  cry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Mun yhden nettifoorumituttavan tytölle tuli kans tuo hartiadystokia ja äidillä meni lantio sioiltaan tms. (en ole kovin tarkkaan kehdannut kysyä).

Hän kans ihmetteli, että miksei leikattu vaan väkisin piti imukupilla repiä ja siitä sitten kummallekin kauheat tuskat.

Vaikka tietyn vaiheen jälkeen se kyllä taitaa olla jo mahdotonta.

Juu, jos pää ulkona niin myöhäistähän se viimeistään silloin on, mutta jos jo alunperin pelätään tuota tilaa, siis jo synnytyksen alkuvaiheissa, niin miksei silloin mennä suosiolla sektioon, sitä vaan pohdin.. Ja välillä mietin labrassa ollessani, kun tulee samasta vauvasta kolmannet mikroveret, että onko siinä mitään järkeä? Saa nähdä millainen mä (ja mies) ollaan synnärin asiakkaina, kun molemmat "alan" ihmisiä,  ei pääse kätilökään välttämättä helpolla  :nauraa: Me kun ollaan vielä kovin uteliasta sorttia molemmat.. 

Mun toisessa synnytyksessä vauvalle tuli hartiadystokia. PAinoarvio muutama päivä aikaisemmin oli kilon pienempi kuin mitä loppujen lopuksi oli. Eli kun pää lähti tulemaan niin ei mitenkään voitu enää pistää hommaa tauolle.  :-

No ponnistelin ja pinnistelin sitä sieltä aikani ja huone täyttyi täyttymistään eri ihmisistä ja syntyihän se tyttö lopulta, velttona, 4 pistettä sai. Ambutettiin ja virkosihan se. Tuloksena solisluun murtuma ja Erbin pareesi.

Tyttö nyt 2v3kk ja Erbiin tehty lukuisia toimenpiteitä, botoksia, leikkaus, kipsaushoitoa, tähystyksiä, relokaatioita yms. Fyssarissa juostaan ja mitä todennäköisimmin kohta toimintaterapiassa.

Kuka haluaa arvata miten syntyi pikku kolmosemme?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Löysin netistä tällaisen dokumentin. En oo ittekkään vielä katsonut.

The Business of Being Born

http://www.thebusinessofbeingborn.com/

Birth is a miracle, a rite of passage, a natural part of life. But birth is also big business.

Compelled to explore the subject after the delivery of her first child, actress Ricki Lake recruits filmmaker Abby Epstein to question the way American women have babies.

The film interlaces intimate birth stories with surprising historical, political and scientific insights and shocking statistics about the current maternity care system. When director Epstein discovers she is pregnant during the making of the film, the journey becomes even more personal.

Should most births be viewed as a natural life process, or should every delivery be treated as a potentially catastrophic medical emergency?

Dokumentti kokonaisuudessaan

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=8597620254789409121

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kaverilta kuulin, tänään oli eka jakso jonka kyllä missasin, onneksi tulee huomenna uusintana klo 22.30.. Ja kanava siis FST5.

Ajattelin että täällä saattaisi olla muitakin kiinnostuneita  :)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kätilöt, raskautetut ja muut asiasta kiinostuneet. Radio Suomessa alkoi ohjelma Synnytysilta, just Nyt!

http://ohjelmaopas.yle.fi/mediaoppaat/radio-opas?show=r03200806121855

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Barnmorskorna klo 22.25 näkyy tulevan tänään, FST5 ja suomenkielisenä tekstitettynä. Osa 1/6.

http://svenska.yle.fi/fst5/programinfo.php?pid=51115747813

Ja netissä

http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/619

Vas.yläkylma Jordmødrene ja"se tv-serien her"-kohdasta, luonnollisesti ilman suomennosta.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

mä katon synnytyssairaalaa ja riskitapauksia :-X iha hyviä ohjelmia, ihmettelen tosin aina miehelle ääneen, sitä väen paljoutta siel ::)

Mä olen kanssa miettinyt tuota aika usein jenkeissä nähtyä tapaa tuoda lapsetkin mukaan synnytykseen, olen miettinyt itse että ottaisinko mukaan omani jos vielä joskus synnyttäisin. Kyllähän se varmasti perheenä vahvistaisi kun esikoinen pääsisi mukaan "suureen tapahtumaan" mutta toisaalta, traumatisoisiko se lasta? :) Saako Suomessa edes ottaa lapsia mukaan synnytykseen?

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Jos perhe itse toivoo lapsen/lasten mukanaoloa synnytyksessä, ei sitä mihinkään lakiin vetoamalla voida kieltää. Tammisaaren sivuilla sanotaan mm. näin: "Periaatteessa koko perhe voi osallistua synnytykseen, mutta emme suosittele pienten lasten läsnäoloa itse syntymän hetkellä." Sairaaloiden käytännöt on kuitenkin erilaisia ja suurimmassa osassa lasten mukanaolo taatusti torpataan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Barnmorskorna klo 22.25 näkyy tulevan tänään, FST5 ja suomenkielisenä tekstitettynä. Osa 1/6.

http://svenska.yle.fi/fst5/programinfo.php?pid=51115747813

Ja netissä

http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/619

Vas.yläkylma Jordmødrene ja"se tv-serien her"-kohdasta, luonnollisesti ilman suomennosta.

Ohjelma tulee uusintana jossain vaiheessa , ajankohta ei vielä tiedossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Laitan vaikka tämän ketjun jatkoksi:

http://areena.yle.fi/toista?id=1545163

Ykkösdokumentti: Keskosen kohtalonhetki

Kertoo Hollannissa olevasta rajanvedosta pikkukeskosten hoidon suhteen ja erään perheen tarinaa seurataan keskosen hoitolinjauksen päätöksestä, joka päättää pienen keskosen elämän.

Kaunis ja hirvittävän raskas dokumentti katsoa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitan vaikka tämän ketjun jatkoksi:

http://areena.yle.fi/toista?id=1545163

Ykkösdokumentti: Keskosen kohtalonhetki

Itkuhan tuosta tuli, koskettava dokumentti. Kieltämättä herätti ajatuksia ja pohdintaa rajanvedosta keskosten hoidossa.

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla tuli tuosta dokkarista mieleen Armi Vuoren sanat koskien COPD-potilaan (loppuvaiheessa) intubointia: "jos SULLA on munaa, niin vedä putki pois". Siinä se 24+6 vauva liikkuu ja potkii ja voi olla yllättävänkin virkeä. Kuinka monta vuorokautta katsotte kuolinkamppailua?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla tuli tuosta dokkarista mieleen Armi Vuoren sanat koskien COPD-potilaan (loppuvaiheessa) intubointia: "jos SULLA on munaa, niin vedä putki pois". Siinä se 24+6 vauva liikkuu ja potkii ja voi olla yllättävänkin virkeä. Kuinka monta vuorokautta katsotte kuolinkamppailua?

Mä luin jostain siit Hollannin rajanvedosta ja tosi hassulta tuntui, kun kuitenkin rv22 syntyvistä 1/4 selviää hoidoilla hengissä kotiin. (Tietty en tiedä millaista elämää näin pienille taataan...) Mutta rv24 syntyvistä jo puolet jää eloon! Ja tiedän sillä viikoilla syntyneen ihan terveen aikuisen.

Toki se toinen puoli on sitten se, että millaista se elämä tulee olemaan, mutta Suomessahan tehdään päätös jokaisen keskosen kohdalla erikseen (ei viikkojen perusteella). Kyllähän meilläkin keskoset saattohoidetaan, jos tietyt seikat näyttää, että elämästä tulee kohtuuttoman iso kamppailu.

Ja mitäs sitten kun viikot on ihan pieleen laskettu? No Hollannissa on paljon muutakin pielessä...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla tuli tuosta dokkarista mieleen Armi Vuoren sanat koskien COPD-potilaan (loppuvaiheessa) intubointia: "jos SULLA on munaa, niin vedä putki pois". Siinä se 24+6 vauva liikkuu ja potkii ja voi olla yllättävänkin virkeä. Kuinka monta vuorokautta katsotte kuolinkamppailua?

Miehen sukulaiselle syntyi kaksoset viikoilla 24+6. Pieniä olivat, molemmat selvisivät.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sikäli dokumentti jäi vajaaksi, että siinä nimenomaan EI ollut kyse tapauksesta, jossa olisi vedetty raja hoitamiselle vain viikkojen perusteella, vaan hyvinkin yksilöllisesti tarkasteltiin tilannetta as it is right now tietyn vauvan kohdalla.

Ärsyttävä taustamusiikki tuossa: valvontamonitorin jatkuva piipitys :-P

Antoisa dokkari muuten!

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ärsyttävä taustamusiikki tuossa: valvontamonitorin jatkuva piipitys :-P

Antoisa dokkari muuten!

Aina kaikissa noissa dokkareissa pohdin kuinka tärkeää on rauhallinen ja hämärä tila keskosille.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ärsyttävä taustamusiikki tuossa: valvontamonitorin jatkuva piipitys :-P

Antoisa dokkari muuten!

Aina kaikissa noissa dokkareissa pohdin kuinka tärkeää on rauhallinen ja hämärä tila keskosille.

Ja mä oon miettiny vastasyntyneiden valvontaosastolla, että miten kamalaa on se, että lapsi luulee äitinsä tuksuvan alkoholille. (Käsidesi)

No, vaikka alku on erityisen tärkeää aikaa, niin on se käsidesi ja se piipityskin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaunis ja hirvittävän raskas dokumentti katsoa.

Juu niinpä oli.. *niistää vieläkin*

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...