Jump to content
MAINOS

MTV Fakta: Synnytyssairaala


hippis

Recommended Posts

Onko kukaan teistä kattonut MTV Faktalta Synnytyssairaala nimistä ohjelmaa?

Myös toinen samantyyppinen ohjelma siellä pyörii, oisko tullu lauantaina klo 20 sellainen luonnollisen synnytyksen Vauvatalo.

Mitäs pidätte ko. sarjoista?

Itseäni ihmetyttää, kuinka tuolla Synnytyssairaalassa kaikki naiset synnyttää sängyssä selällään  :o Kaipa se sitten suomessakin on vielä kovin yleistä?

Samaten ihmetytti, etteikö tuolla tehä uä-tutkimuksia oikeastaan?

Tuolla yksi kaksoisraskaus, joista toisella sikiöllä ei ollut edes sydäntä ja oli epämuodostunut.

Tämä huomattiin uä:ssä ennen synnytystä.

Tuo Vauvatalo on kyllä ihana!

Ihmetyttää vaan, kun siellä oli puol sukua samassa huoneessa katsomassa synnytystä.

Ei eka tulisi itselleni mieleen pyytää miehen lisäksi paikalle vauvan isovanhempia ja tulevia kummeja seuraamaan  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä ite tykkään seurata Riskisynnytyksiä (sama kanava, ke 22.00 ->), koska mua taas vauvatalossa ihmetyttää se, että kaikki menee aina hienosti ja äiti voi aina loistavasti.. Tosin sitten taas tuossa "mun" sarjassa korostetaan kaikkia riskejä ylenmäärin, pitää olla hyvää lähdekriitikkiä kun sitä katsoo.. Ton Synnytyssairaalaan onnistun aina missaamaan, täytyykin varmaan laittaa ajastukselle..

Mutta tuohon selälleen synnyttämiseen, ihan samaan olen kiinnittänyt huomiota tuossa Riskitapauksissakin, kaikki aina ja vain selälleen, hyvä jos joskus näkee jonkun puoli-istuvassa asennossa.. Onko lienee sairaaloissa ainoa tapa? Tosin vauvatalossahan taas kaikki melkein vissiin syntyy veteen. Se onkin kai tosiaan joku luomupaikka.

Ja sukua tuntuu monella olevan useampi henkilö mukana, juuri miehen kanssa juteltiin, että ei tulis mieleenkään tähän tulevaan synnytykseen ottaa muita mukaan, siis sukulaisia  ;D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi!

Noita sarjoja kanssa seuranneena olen pistänyt merkille että synnytyssairaala-sarjassa kaikki ovat lähes tulkoon oksitosiin-tipassa ja kunnon puudutuksissa ja meikkiä kohennellen sitten kysellään että joko olisi aika punnata vauva maailmaan. Sänkyynhän kunnon puudutuksessa joutuu..

Vauva-talo on tosissaan melkoinen luomu-mesta. ite en sinne koskaan menisi. Mitä jos sattuukin jotain. Mitään sairaalan keinoja ei ole siellä käytettävissä. Tippa ainoastaan voidaan laittaa jos synnyts pitkittyy todella ja ponnistus vaiheesta tulee pitkä(liian pitkäkin joskus lapsen kannalta) Ja sarjassahan näytetään ne onnistuneet kokemukset eikä esim jos vauva kuolee hapen puutteeseen.. Ja ihan imeellistä on että serkun kummin kaimaa myöten on vahtaamassa kun lapsen pää tulee ulos vesi-altaassa alapäästä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa minäkin tuossa Vauvatalossa olen miettinyt, mutta toisaalta on mukava nähdä "vaihtoehtoisia" tapoja.

Itse en kylläkään siihen touhuun lähtisi, kyllä sairaalaan haluaisin (mutta Suomessahan on nykyään monessa synnytyssairaalassa altaat, ainakin omassani on yksi).

Just tuota ihmettelin, kun ollaan ihan selällään, ei edes päätyä nosteta.

Ja sitten ihmetellään kun synnytys ei edisty yhtään. Taidettiin joku äiti kyljelleen kääntää, kun yllättäen selvisikin, että lapsi oli huonossa asennossa ja koittivat kääntää tai jotain.

Ihmettelin kans, kun jokaisessa synnytyksessä näytti olevan synnytyslääkäri auttamassa vauvan maailmaan ja hoitajat piteli jalkoja.  :P

Suomessahan kätilöt tekee normaalissa synnytyksessä suht itsenäistä duunia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perhana, kun ei ole tuota MTVn kanavapakettia, että näkis noita ohjelmia.

Juu, mä olen ihan koukussa :) Jokaiselle siinä paketissa jotakin, tytölle Juniori, miehelle Max, ja mulle Fakta.. Ja musta kohtuuhintainen siihen nähden..

Samaa minäkin tuossa Vauvatalossa olen miettinyt, mutta toisaalta on mukava nähdä "vaihtoehtoisia" tapoja.

Itse en kylläkään siihen touhuun lähtisi, kyllä sairaalaan haluaisin (mutta Suomessahan on nykyään monessa synnytyssairaalassa altaat, ainakin omassani on yksi).

Ammeet on, mutta ainakin esikoista synnyttäessä se oli vain kivunlievitykseen, siihen aikaan ei ainakaan (8 v sitten) saanut synnyttää veteen. Tammisaari taisi olla mun mielikuvan aikaan silloin ainoita paikkkoja joissa vesisynnytys onnistuu.. Tosin mua ei päästetty ammeeseen edes kivunlievitykseen, koska synnytys käynnistyi vesien menolla :) Mites nykyään, onko amme vieläkin eiei jos vedet menneet? kovasti siihen olisi kiinnostusta..

Näin muuten yhden kerran Riskisynnyttäjissä, että kätilö käveli äidin kanssa pitkin sairaalaa että synnytys etenisi, mutta siis vain sen yhden kerran  :o

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perhana, kun ei ole tuota MTVn kanavapakettia, että näkis noita ohjelmia.

No sano ja muuta! Mulla on sellainen kiinnostus, että voisin katsella synnytyksiä vaikka ja kuinka paljon. Niitä ei koskaan näe liikaa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli aiemmin myös tuo kanavapaketti ja noi synnytysohjelmat oli ihan suosikkeja raskausaikana. Moni kysyikin että eikö mua hirvitä kattoa niitä kun oma synnytys on edessä, mutta päinvastoin, ne oli tosi mielenkiintosia. En tiedä oliko niillä asian kanssa tekemistä, mutta mulle ei missään vaiheessa kehittynyt pienintäkään synnytyspelkoa, ja omasta synnytyksestä sittemmin jäikin pelkästään positiivinen kokemus.

Noissa ohjelmissa ihmetytti juuri samat asiat mitkä on jo mainittukin, se sängyssä makuuttaminen, kaikkien mahdollisten sukulaisten läsnäolo ja se synnytyslääkäri kaikissa synnytyksissä. Sitten se ainakin itseäni olisi ottanut suunnattomasti päähän jos neljä ihmistä olisi jalkopäässä huutanut että "Puusssshhhhh!!!!!!!!" ja ukko olisi vieressä laskenut ääneen kymmeneen..  :o En tiedä miten muut, mutta itse sain ainakin ponnistella ihan omaan tahtiin ja kukaan ei huutanut mitään.

Olisi kiva kuulla joltain ulkosuomalaiselta kokemuksia eri maiden käytännöistä ja rutiineista synnytyksissä, että onko tuo tv:n antama kuva ihan realistinen, ja mennäänkö siellä aina saman kaavan mukaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Yhdysvalloissa sairaalasynnytykset hoitaa aina obstetrikko. Meidän kaltaistamme äitiysneuvolajärjestelmää ei ole, joten nainen tultuaan raskaaksi yleisimmin etsii itsellensä ob-gyn -lääkärin (obstetrics and gynecology), jolla käy raskauden seurannassa ja joka myös hoitaa hänen synnytyksensä. Nämä lääkärit toimivat yleensä yksityispraktikoillaan ja heillä on ns. sairaalaluvat eli voivat tulla sairaaloihin hoitamaan asiakkaidensa synnytykset.

Maksutkin on sitten ihan toista luokkaa kuin meillä eli synnyttäjä maksaa a) lääkärille toimenpidepalkkion ja jokainen nipsaus ja tikki ja sormenheilautus maksaa lisää cool.png sairaalalle vuodepaikasta, hoitajasta, tarvikkeista, ruoasta jne. Jokainen tikki ja sideharso ja kroonari on hinnoiteltu jne.  Normaali alatiesynnytys maksaa perheelle sairaalassa n. 10 000 dollaria. Ei mikään ihme, että sairaalasta kotiudutaan huomattavasti nopeammin kuin meillä (vaikka tuntuu, että meilläkin kotiudutaan jo aivan liian nopeasti), kun yksi sairaalapäivä voi lisätä laskua aina tonnilla...

Sitten toisessa päässä on Vauvatalon tyyliset kätilökeskukset, joissa synnytyksen hoitaa kätilö. Koska sairaalatason monitorointia ei ole, ei ole myöskään epiduraaleja tai oksitosiineja vaan homma menee ei-lääkkeellisesti.

Näiden väliltä ei oikeastaan ole mitään, joko ollaan lääketieteellisiä ja lääkärijohtoisia tai sitten ollaan luomuja.

Kotisynnytyksiä on Jenkeissä suhteessa enemmän kuin meillä ja ameriikoissa, vastakohtien maassa, löytyy myös täälläkin joskus esillä ollut freebirthing eli  avustamaton kotisynnytys.

Mutta siis, ei kannata suuremmin ihmetellä, miksi meno on noissa ulkolaisissa ohjelmissa niin erilaista. Synnytyskulttuureita on monenlaisia ja suomalainen ja amerikkalainen eroavat toisistaan aikalailla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten toisessa päässä on Vauvatalon tyyliset kätilökeskukset, joissa synnytyksen hoitaa kätilö. Koska sairaalatason monitorointia ei ole, ei ole myöskään epiduraaleja tai oksitosiineja vaan homma menee ei-lääkkeellisesti.

Siis ihan kokonaan ilman mitään kipulääkitystä? Tai korkeintaan reseptivapailla saa ja pitää pärjätä? Tulkitsenko oikein?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan OT:nä. Tänään tulee Bodies tv:stä. Siinä vähän toisenlaista kuvaa mm. synnytyksistä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Sitten toisessa päässä on Vauvatalon tyyliset kätilökeskukset, joissa synnytyksen hoitaa kätilö. Koska sairaalatason monitorointia ei ole, ei ole myöskään epiduraaleja tai oksitosiineja vaan homma menee ei-lääkkeellisesti.

Siis ihan kokonaan ilman mitään kipulääkitystä? Tai korkeintaan reseptivapailla saa ja pitää pärjätä? Tulkitsenko oikein?

Kyllä. Tujummat lääkitykset edellyttävät sikiön voinnin jatkuvaa seurantaa ja synnytyksen kulkuun puuttuminen lääkeainein lisää aina komplikaatioiden riskiä, joten kun ollaan ei-lääkärillisessä ympäristössä, ei voida korottaa todennäköisyyksiä esim. sektion tarpeeseen. Vanhat kunnon hyväksi havaitut keinot eli vesi, lämpö, kosketus, läheisyys jne. peliin. Paljon on merkitystä sillä, että tällaisiin paikkoihin haluavat synnyttäjät ovat valmistautuneet synnytykseensä ihan eri tavalla eli tiedostavat, että lääkkeitä ei käytetä ja he ovat valmentautuneet kestämään kipua ja pääsemään sen yli/antautumaan sille, jolloin he pääsevät ns. synnytysregressioon, jossa synnyttäjä ei enää reagoi kipuun. Pelissä on kehon omat kivunlievityskeinot, jotka häviävät kokonaan, jos synnyttäjään tuikataan keinotekoista kivunlievitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon on merkitystä sillä, että tällaisiin paikkoihin haluavat synnyttäjät ovat valmistautuneet synnytykseensä ihan eri tavalla eli tiedostavat, että lääkkeitä ei käytetä ja he ovat valmentautuneet kestämään kipua ja pääsemään sen yli/antautumaan sille, jolloin he pääsevät ns. synnytysregressioon, jossa synnyttäjä ei enää reagoi kipuun.

Sun hintalistaa tossa aiemmin kun katselin niin luulisin että kysymys ei kaikkien synnyttäjien kohdalla ole puhtaasta halusta tämän tyyppiseen synnytykseen, vaan kysymys on myös rahasta; siitä onko varaa kivunlievitykseen vaiko ei. . Ja en tällä tarkoita että synnyttäjän pitää täällä Pohjolassa regressoida itsensä siihen tilaan että osaston koko lääkekaappi täytyy tyhjentää jotta se synnytys ei tuntuisi missään.  Mutta kuitenkin, aika hurjaa...

Ja tarkentava kysymys:

Sitten toisessa päässä on Vauvatalon tyyliset kätilökeskukset, joissa synnytyksen hoitaa kätilö. Koska sairaalatason monitorointia ei ole, ei ole myöskään epiduraaleja tai oksitosiineja vaan homma menee ei-lääkkeellisesti.

Siis Vauvatalossa, Suomessa, synnytetään myös ihan täysin lääkkeittä? Vai viittasitko vain Usan -malliin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Siis Vauvatalossa, Suomessa, synnytetään myös ihan täysin lääkkeittä? Vai viittasitko vain Usan -malliin?

Usan malliin. Suomessa ei mun tietoni mukaan ole muita mahdollisuuksia synnyttää kuin sairaala tai koti - noin niinkuin tietoisena valintana. Meillä ei ole yhtään tällaista kätilöjohtoista synnytyskeskusta, jossa toimittaisiin ilman lääkkeitä ja sairaalatyylistä koneellista monitorointia.

Toki sairaaloiden sisällä on sitten paljon eroa kätilöiden toiminnassa. Synnyttäjän ei ole mikään pakko olla kiinni KTG:ssä, jos hänellä ei ole lääkkeellistä kivunlievitystä ja sairaaloissa synnytetään myös ilman epiduraaleja jne. eli ei sairaalasynnytys tietenkään automaattisesti tarkoita, että osaston lääkekaappi käydään läpi a:sta ö:hön.

Varmasti Jenkeissä joillakin synnytyksen kustannukset vaikuttavat synnytyspaikan valintaan. Suurella osalla on kuitenkin vakuutus, joka korvaa kustannukset. Vakuutusyhtiö voi sanella, mihin sairaalaan pitää mennä ja kuinka monta päivää he kustantavat (tilanteen mukaan eli säännölllisen synnytyksen jälkeen ei saa jäädä täysihoitoon vakuutusyhtiön kustannuksella viikoksi jne.) mutta maksavat laskun. Suomalaisesta näkökulmasta katsottuna vakuutusyhtiöt kustantavat myös aika löyhin perustein elektiivisiä sektioita, joihin ei välttämättä ole lääketieteellistä syytä vaan enemmänkin aikataululliset syyt, mutta sellainen jenkkien synnytyskulttuuri nyt vaan on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, jännää menoa Jenkkilässä.

Mutta eikös täälläkin sivustolla ollut just joku juttu, että USA:ssa lapsikuolleisuus on yllättävän korkea?

Nimenomaan köyhien keskuudessa. Ei ole rahaa mennä sairaalaan  :D

Mua kummastutti vähäsen, että kun eilen katsoin Riskitapauksia (en kyllä ole ihan varma, kannattaako mun katsoa sitä enää ennen kuin punnaan tän omani ulos, vähän rupeaa ahdistamaa  :- ), niin huomasin, että vaikka tilanne oli kuinka tiukka, esim. imukuppia tai muita apuvälineitä ei käytetty.

Yhden kerran olen tainnut noissa sairaalasarjoissa nähdä imukupin ja sekin oli, kun lapsi otettiin sektiossa ulos  ;)

(Siis minähän en edes tiedä, millä perusteilla imukuppia/pihtejä käytetään, mutta ihmetytti kyllä - niin viisaammat saa mua valaista )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, jännää menoa Jenkkilässä.

Mutta eikös täälläkin sivustolla ollut just joku juttu, että USA:ssa lapsikuolleisuus on yllättävän korkea?

Nimenomaan köyhien keskuudessa. Ei ole rahaa mennä sairaalaan  :(

Mua kummastutti vähäsen, että kun eilen katsoin Riskitapauksia (en kyllä ole ihan varma, kannattaako mun katsoa sitä enää ennen kuin punnaan tän omani ulos, vähän rupeaa ahdistamaa  :- ), niin huomasin, että vaikka tilanne oli kuinka tiukka, esim. imukuppia tai muita apuvälineitä ei käytetty.

Yhden kerran olen tainnut noissa sairaalasarjoissa nähdä imukupin ja sekin oli, kun lapsi otettiin sektiossa ulos  ;)

(Siis minähän en edes tiedä, millä perusteilla imukuppia/pihtejä käytetään, mutta ihmetytti kyllä - niin viisaammat saa mua valaista )

Kyllä siellä käytetään imukuppia, olen useamman kerran nähnyt.. Toi eilinen oli kertausjakso, mihin oli otettu tosiaan ne pahimmat keissit.. Ja eihän siinä hartiadystokiassa olis mikään imukuppi auttanutkaan, sen verran tiukassa näytti olevan..

Ihme ja kumma kyllä, mua ei ahdista tuo sarja pätkääkään, vaikka tosiaan raskaana itsekin ( rv 29+1). Just mietin, että varmaan siksi ei ahdista, kun tuossa sarjassa melkein kaikki lapset selviävät, vaikka pahakin lähtöasetelma, vain kerran oli tapaus jossa vauva kuoli, eli toisaalta se valaa minuun (väärää?) uskoa, että aika pahastakin tilanteesta synnytyksessä voi selvitä.. Ja mieluummin sillä mielialalla menenkin synnyttämään, että luotan kätilöiden ammattitaitoon (ja sairaalan), vaikka valitettavasti olen siinäkin sairaalassa mihin menen synnyttämään, ollut sellaisisssa tilanteissa että on vain pitänyt ihmetellä lääkärin toimintaa..

Mutta asiasta toiseen, miksi ihmeessä jos on vahva epäilys tulevasta hartiadystokiasta, niin ei tehdä sektiota? Se on kuitenkin suhteellisen vaarallinen tilanne, ja tuossa eilisessäkin jaksossa olis varmaan pitänyt aavistella, kun lapsi ei tahtonut laskeutua millään, ja lääkäri pelkäsi tuota dystokiaa jo synnytyksen alkuvaiheessa.. Onko se sektio oikeasti niin paha, että mieluummin otetaan tuo riski?

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Mulle sanottiin Naikkarilla, että tuollaiset (ja monet muut lääkärin päätöksen varassa olevat asiat synnytyksessä/raskaudessa) on melko paljolti sairaalakohtaisia. Kättärillä pitkittävät pidempään sektioon menoa kuin Naikkarilla. Henk.koht huomasin kyllä kyseisten sairaaloiden eron, kun synnytin kaksi ekaa Kättärillä (molemmissa raskauden aikainen seuranta siellä kasvuhidastuman takia ja syntymän jälkeen verensokerien seuranta+hoito, toisella keskosuus). Viimeisen synnytin Naikkarilla ja kyllä sen huomaa kilometrien päähän, että siellä on totuttu tekemään niitä erikoisempia päätöksiä. (Heh, vaikka kolmannen verensokeri 0.9 tuskin olisi Kättärilläkään vaatinut lääkäriltä kovin pitkää tuumaustaukoa.)

NKL:lla sai epiduraalinkin vielä siinä vaiheessa kun ponnistutti.  ;) Kättärillä inisivät ja pihtailivat, ettei 4cm jälkeen enää.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun yhden nettifoorumituttavan tytölle tuli kans tuo hartiadystokia ja äidillä meni lantio sioiltaan tms. (en ole kovin tarkkaan kehdannut kysyä).

Hän kans ihmetteli, että miksei leikattu vaan väkisin piti imukupilla repiä ja siitä sitten kummallekin kauheat tuskat.

Vaikka tietyn vaiheen jälkeen se kyllä taitaa olla jo mahdotonta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun yhden nettifoorumituttavan tytölle tuli kans tuo hartiadystokia ja äidillä meni lantio sioiltaan tms. (en ole kovin tarkkaan kehdannut kysyä).

Hän kans ihmetteli, että miksei leikattu vaan väkisin piti imukupilla repiä ja siitä sitten kummallekin kauheat tuskat.

Vaikka tietyn vaiheen jälkeen se kyllä taitaa olla jo mahdotonta.

Juu, jos pää ulkona niin myöhäistähän se viimeistään silloin on, mutta jos jo alunperin pelätään tuota tilaa, siis jo synnytyksen alkuvaiheissa, niin miksei silloin mennä suosiolla sektioon, sitä vaan pohdin.. Ja välillä mietin labrassa ollessani, kun tulee samasta vauvasta kolmannet mikroveret, että onko siinä mitään järkeä? Saa nähdä millainen mä (ja mies) ollaan synnärin asiakkaina, kun molemmat "alan" ihmisiä,  ei pääse kätilökään välttämättä helpolla  8) Me kun ollaan vielä kovin uteliasta sorttia molemmat.. 

OT: Sain jo neuvolan terkan pään pyörälle alkuraskaudessa, kun kysyin että mites se hepatiitti B-näyte kun otetaan, että mitataanko siinä vasta-aineita vai pinta-antigeenia, että näkyykö mun rokotuksen vaste siinä.. Jouduin sitten selittämään sille terkalle että mitä eroa noissa kahdessa tutkimuksessa on...  :D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Sain jo neuvolan terkan pään pyörälle alkuraskaudessa, kun kysyin että mites se hepatiitti B-näyte kun otetaan, että mitataanko siinä vasta-aineita vai pinta-antigeenia, että näkyykö mun rokotuksen vaste siinä.. Jouduin sitten selittämään sille terkalle että mitä eroa noissa kahdessa tutkimuksessa on...  :nauraa:

OT jatkuu: Tuota ei välttämättä koulutuksessa kerrota. Kyllä tuon joutui itsekin omalla ajallaan opiskelemaan, ja olemaan kiinnostunut asioista. Tai no, riippuu koulusta, ainakaan JKL:n amk ei juurikaan terkalle tuota selitellyt silloin kun siellä olin.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Juu, ei meillekään koulutuksessa ole opetettu näytteenoton kiemuroita noin perusteellisesti. Meidän ammattiosaamiseen on katsottu kuuluvan, että tietää, miksi näyte otetaan ja selvittää sen asiakkaalle, osaa ottaa näytteen oikein ja osaa tehdä lähetteen oikein eli tuo asiakkaan rokotus tulisi näkyä lähetteessä, jotta labra sitten osaa ottaa sen huomioon tulkinnassaan.

Opiskelijana harjoittelussa ollessa ei kyllä käynyt edes mielessä selvittää, miten mikäkin tilaamani  labrakoe käsitellään tai mikä on analysointimenetelmä. Fantastista, jos terkkari nuokin hallitsee, mutta en näe sitä ihan ydinosaamiseen kuuluvana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, ei meillekään koulutuksessa ole opetettu näytteenoton kiemuroita noin perusteellisesti. Meidän ammattiosaamiseen on katsottu kuuluvan, että tietää, miksi näyte otetaan ja selvittää sen asiakkaalle, osaa ottaa näytteen oikein ja osaa tehdä lähetteen oikein eli tuo asiakkaan rokotus tulisi näkyä lähetteessä, jotta labra sitten osaa ottaa sen huomioon tulkinnassaan.

Opiskelijana harjoittelussa ollessa ei kyllä käynyt edes mielessä selvittää, miten mikäkin tilaamani  labrakoe käsitellään tai mikä on analysointimenetelmä. Fantastista, jos terkkari nuokin hallitsee, mutta en näe sitä ihan ydinosaamiseen kuuluvana.

Lähinnä siksi kiinnosti, että kun tosiaan tosi monella on tuo B-hepatiittirokotus, niin sillä on tosiaan merkitystä kumpaa mitataan, ja koska esim. maallikot voi säikähtää jos hepatiitti B:n vasta-aineet pärähtääkin positiivisiksi. Tai käännetään asia niin, että jos asiakas kertoo saanensa B-hepatiitti rokotuksen, ja että miten se vaikuttaa tulokseen, niin eikö terkan pidä osata vastata siihen? En mä tarkoitakaan, että tarvii kaikkea tietää, mutta noi on kuitenkin ne vakiolabrat (kuppa, veriryhmä, HIV ja Hep cool.png mitä aina otetaan, ja niiden kanssa pelataan, niin eikö olisi aika fiksua sen verran perehtyä asiaan, että osaisi vähän selittää niitä? Kyllähän neuvolassa varmasti (?) osataan myös tuosta Rh-negatiivisuudesta kertoa jotain, jos sellainen tulee vastaan.

Ei siis ole tarkoitus astua kenenkään varpaille, kyse ei ole tosiaan analyysimenetelmästä eikä näytteen käsittelystä, vaan tosiaan siitä, mitä sillä kokeella mitataan. Ja mulla ei kysytty, eikä mihinkään merkattu tuota rokotusta, ei muistaakseni ollut edes sellaista kohtaa siinä mihin olisi voinut laittaa (työkaveri otti näytteet ja lähetin ne itse töistä, tarkistin samalla lähetteen). Eipä sillä, koska siinä mitataan juuri viruksen antigeeniä, eikä vasta-ainetta, niin rokotuksella ei ole merkitystä.

Ehkä mä vaan sitten tosiaan oon vaan hankala asiakas. :-

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Ehkä mä vaan sitten tosiaan oon vaan hankala asiakas. :-

Et missään tapauksessa! Jokainen odottaja lähestyy raskauttaan omista lähtökohdistaan ja koska sulla on omanlaistasi erikoisosaamista, niin on aivan luonnollista, että käsittelet raskaudenseurantaasi liittyviä juttuja omalla tavallasi. Hus pois tuollaiset ajatukset! Tämä on sinun odotuksesi ja sen tuleekin olla sinun näköisesi.

Ehkä oma vastaukseni kumpusi myös siitä, että sitä tietenkin toivoisi osaavansa antaa vastauksen kaikkiin odottajan kysymyksiin, mutta kaikkeen ei vaan pysty perehtymään ja aina tulee jotain, jossa täytyy tunnustaa olevansa tietämätön. Jos on yhtään taipumusta perfektionismiin, niin tuollaiset asiat jää kaivelemaan ja tulee puolustauduttua ehkä liiankin kipakkaasti.

Olet ihan oikeassa, että noiden peruslabrojen osalta tottakai terkkarin kannattaa olla paremmin selvillä, mitkä kaikki asiat näytteessä voivat vaikuttaa jne.  Meille ei äitiysneuvolan opintojaksolla noista puhuttu mitään muuta kuin että tällaiset näytteet otetaan. Koska enemmän jännitin sitten ulkotutkimusten tekoa ja niissä onnistumista, niin en lähtenyt itsekseni hakemaan noista labrakokeista enempää tietoa. Nyt tämän jälkeen kyllä menen hieman penkomaan nettiä. Ja nyt heti opin, että rokotteella ei ole merkitystä. Tää on hoitajat.netin hienoa antia, että oppii aina uusia asioita, ainakin tällainen noviisi kuin minä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä mä vaan sitten tosiaan oon vaan hankala asiakas. :-

Et missään tapauksessa! Jokainen odottaja lähestyy raskauttaan omista lähtökohdistaan ja koska sulla on omanlaistasi erikoisosaamista, niin on aivan luonnollista, että käsittelet raskaudenseurantaasi liittyviä juttuja omalla tavallasi. Hus pois tuollaiset ajatukset! Tämä on sinun odotuksesi ja sen tuleekin olla sinun näköisesi.

Ehkä oma vastaukseni kumpusi myös siitä, että sitä tietenkin toivoisi osaavansa antaa vastauksen kaikkiin odottajan kysymyksiin, mutta kaikkeen ei vaan pysty perehtymään ja aina tulee jotain, jossa täytyy tunnustaa olevansa tietämätön. Jos on yhtään taipumusta perfektionismiin, niin tuollaiset asiat jää kaivelemaan ja tulee puolustauduttua ehkä liiankin kipakkaasti.

Olet ihan oikeassa, että noiden peruslabrojen osalta tottakai terkkarin kannattaa olla paremmin selvillä, mitkä kaikki asiat näytteessä voivat vaikuttaa jne.  Meille ei äitiysneuvolan opintojaksolla noista puhuttu mitään muuta kuin että tällaiset näytteet otetaan. Koska enemmän jännitin sitten ulkotutkimusten tekoa ja niissä onnistumista, niin en lähtenyt itsekseni hakemaan noista labrakokeista enempää tietoa. Nyt tämän jälkeen kyllä menen hieman penkomaan nettiä. Ja nyt heti opin, että rokotteella ei ole merkitystä. Tää on hoitajat.netin hienoa antia, että oppii aina uusia asioita, ainakin tällainen noviisi kuin minä.

Kyllä mäkin tosiaan osaan kysyä aika hankalia kysymyksiä, justiinsa johtuen taustasta, onneksi ei mies ole mukana neuvolassa, se kun on vielä uteliaampi ensihoitaja  :(

Pakko tosiaan nyt vielä tuohon B hepatiittiin liittyen kommentoida, että tosiaan vasta-aineethan nousee sekä rokotuksessa ja infektiossa ( rokotusten jälkeen vasta-ainetason tulisi käsittääkseni olla tietyissä rajoissa jotta nk. hyvä vaste on saatu aikaiseksi) kun taas tuo antigeenin osoitus  (testi siis tunnistaa nimenomaan tautia aiheuttavaa virusta) taas on positiivinen  vain infektiossa  ja kantajuudessa. Siinä tosiaan lyhyesti asia niinkuin minä sen olen käsittänyt, tosin en ole tuolla virologian puolella ollut töissä, joten mäkään en mikään ihan ekspertti näissä asioissa ole..

Pientä ongelmaa voi myös aiheuttaa ehkä noi kupan testit, ne nimittäin saattaa tulla myös positiivisiksi jos asiakkaalla on joku autoimmuunitauti, mutta niistä tehdään kyllä sitten jatkot millä selviää että mistä tuo positiivinen tulos johtuu.

En minäkään tosiaan mitään labrakirjan ulkoa osaamista toivo enkä pyydä ( en minäkään niitä tuhansia tutkimuksia ulkoa muista), mutta musta vaan olis jotenkin loogista, jos tosiaan noi neljä tutkimusta osais sillä tavalla vähän paremmin selittää, koska ne koskee kaikkia odottajia.

Ja kun kerran OT:ssa ollaan, niin jatketaanpa samaan syssyyn, että mä kyllä kannattaisin sitä, että ä-neuvoloissa olis kätilöitä, ja terkat sitten lasten- ja muissa neuvoloissa, silloin varmaan sais paremmin perehdyttyä juuri omaan erikoisalaansa. On tosi laaja alue hallittavana nykyään, kun sama terkka hoitaa kaikki, ja esimerkiksi mun eka th sanoi, hänen alaansa on enempi tuo lastenneuvola, ja siihen hän olikin ensisijaisesti halunnut.

Ehkä mäkin olin liian kärkevästi kommentoimassa sitä mun th:n "tietämättömyyttä", ei varmaan ollu kiva istua siellä pöydän toisella puolellakaan, vaikka kyllä nätisti asian esitin. Olin vain toivonut, että olisin sitten samalla saanut tietää sen mun rokotusvasteen kätevästi  :)

muoks: korjasin yhden asiavirheen..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Takaisin ko. sarjoihin, tänään tuli/tulee oikein maraton niitä, alkoi iltapäivästä synnytyssairaalan jaksoilla ja jatkuu yli puolen yön riskitapausten (ilmeisesti ensimmäisillä) jaksoilla  :nauraa: Ja mieskin töissä niin saa rauhassa täällä katsella..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...