Jump to content
MAINOS

Oppilaitoksille, niiden lehtoreille ja muulle henkilökunnalle.


OldOne

Recommended Posts

Tietoomme on tullut että osa suomalaisista ammattikorkeakouluista kieltää opiskelijoitaan kirjoittamasta tänne kritiikkiä opinahjoistaan. Opiskelijoita on jopa uhattu henkilökohtaisilla sanktioilla. Tiedoksenne saatettakoon, että sanavapaus koskee myös teidän opiskelijoitanne ja kritiikkiä saa todellakin esittää myös internetissä, niin kauan kuin lakeja ei rikota. Koulun epäkohtien kertominen tai opetuksen kritisoiminen internetissä ei todellakaan riko mitään lakeja eikä asetuksia.

Opiskelijoiden pelottelu henkilökohtaisilla sanktioilla on mielestäni hyvin epäeettistä toimintaa oppilaitosten henkilökunnalta. Näillä uhkauksilla ei ole mitään katetta eikä pohjaa. Osa opiskelijoista pelkää jopa koulutuspaikkansa menettämistä. Voiko tämä olla todellista 2000 luvun Suomessa? Julkisin varoin pyöritettävissä oppilaitoksissa henkilökunta vajoaa näin alas. Tälläiset ihmisetkö kouluttavat terveydenhuoltoalan tulevia ammattialsia? Pelottavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mikään oppilaitos ei Suomessa voi potkia koulusta pois sillä perusteella, että opiskelija kirjoittaa keskustelupalstoille tai pitää netissä päiväkirjaa. Laittomasta uhkailusta on kyse ja tutkintapyyntö poliisille on oikea suunta.

Itseään täynnä olevat ammattikorkeakoulut ovat tämän yhteiskunnan koulutuspoliittinen ongelma. Ja se ongelma on aidosti vakava. Kuvitellaan antavan korkeakoulutasoista opetusta, mutta todellisuus vastaa opistotasoa. Miksi ihmeessä AMK:t eivät voisi laskeutua puheissaan sille tasolle jota ne aidosti edustavat? Mitä hävettävää siinä on, että kouluttaa ammattitaitoisia osaajia?

Viitattu case on lähinnä yksi lisänaula ammattisurkeiden arkkuun. Pikkusieluista oman reviirin katkeraa puolustamista se on - ei mitään muuta. Toivottavasti yksikään AMK-opettaja ei aidosti kuvittele, että opiskelijan uhkailu on tie menestykseen. Sen minkä taakseen jättää, edestään löytää.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli koululta vastaus kun lähetin sinne lakitekstiä kärynneen viestin. Alunperin opettaja sanoi,että joku soitti koululle ja ilmiantoi.Kun mainitsin etteä tietosuojalakia on rikottu niin tarina muuttui; joku onkin keronut tämän suusta suuhun eli joku opettaja tai opiskelija. Kuulemma mitä tulee tekijänoikeusrikkomuksiin ja sananvapauteen niin savonian juristi ottaa yhteyttä mikäli se katsotaan tarpeelliseksi.

Opettaja päättää viestin kertomalla miten hän on huolissaan minun ammatillisesta kasvustani  ja siitä,että ongelma hoidetaan kasvotusten sen syntpaikalla. Opiskelussa on kuulemma pääpaino oppimisessa ja hyväksi sairaanhoitajaksi kehittymisestä. Näin se homma etenee.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli koululta vastaus kun lähetin sinne lakitekstiä kärynneen viestin. Alunperin opettaja sanoi,että joku soitti koululle ja ilmiantoi.Kun mainitsin etteä tietosuojalakia on rikottu niin tarina muuttui; joku onkin keronut tämän suusta suuhun eli joku opettaja tai opiskelija. Kuulemma mitä tulee tekijänoikeusrikkomuksiin ja sananvapauteen niin savonian juristi ottaa yhteyttä mikäli se katsotaan tarpeelliseksi.

Opettaja päättää viestin kertomalla miten hän on huolissaan minun ammatillisesta kasvustani  ja siitä,että ongelma hoidetaan kasvotusten sen syntpaikalla. Opiskelussa on kuulemma pääpaino oppimisessa ja hyväksi sairaanhoitajaksi kehittymisestä. Näin se homma etenee.

Opettajilta on tainnut unohtua, että myös kriittisyys on osa ammatillista kasvua. Aivan käsittämätöntä tuollainen toiminta. Jos vaativat asian käsittelyä koululla, ota tilaisuuteen joku toinen henkilö todistajaksi ja nauhoita keskustelu vaikka mp3-soittimella, niin eivät voi perua puheita ja selittää tilaisuudessa sovitun jotain mitä ei oikeasti olla sovittu. Muista myös mainita ettei koululla ole mitään oikeutta puuttua sun tekemisiin siviilissä ja että koulu toimii väärin jos yrittää rajoittaa opiskelijoiden toimintaa vapaa-ajalla. Savonia toiminnasta saa todella mielenkiintoisen kuvan netin välityksellä. Ei nykyisin hoitajaksi opiskelevat ole niitä kauniisti kaiken hymyileviä ja niiavia Elovena tyttöjä. Koulut voisi herätä muuttuneeseen todellisuuteen. Jos koulu toimii niiden lakien, säädösten ja velvoitteiden mukaisesti, jotka niille on asetettu niin koululla ei pitäisi olla mitään salattavaa tai mitään syytä pyrkiä rajoittamaan oppilaittensa puheita vapaa-ajalla. Suomessa on edelleenkin sananvapaus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulemma mitä tulee tekijänoikeusrikkomuksiin ja sananvapauteen niin savonian juristi ottaa yhteyttä mikäli se katsotaan tarpeelliseksi.

Siis Savonian oma juristi päättää onko Savonian henkilökunta syyllistynyt sananvapauden rajoittamiseen. Eihän tossa ole mitään järkeä. Sama kun pankkiryöstäjän asianajaja päättäs onko ryöstäjä syyllinen vai ei. Kannattasko sun ihan oikeasti lähteä viemään tota asiaa eteenpäin? Alkaa olla kohtuullisen törkeää touhua.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan törkeää touhua oppilaitokselta. Nyt yritetään vaientaa kritiikin antajaa ilman, että keskityttäisiin itse ongelmiin. Yhteys SAMOKiin ja jatkossa kaikkiin keskusteluihin todistaja tai nauhoitusvälineet mukaan(varmaan kohta tällä alalla, niin opiskelijoiden kuin työntekijöidenkin kannattaa kantaa jatkuvasti mp3-soitinta mukana nauhoittamista varten). Ja jatkossa kaikki koulun esittämät vaatimukset voi pyytää kirjallisena.

Koululla ei ole mahdollisuutta erottaa ketään, vaikka hän huutelisi epäkohdista kaupungin torilla megafonin kanssa.

Oppilaitosta taasen voisi syyttää laittomasta uhkauksesta ja sananvapauden rajoittamisesta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa vaan et salaa nauhoitettu ei kelpaa todisteeksi, muistaakseni.

Mutta siis ei muuta kun lisää vettä myllyyn. Ja ota tosiaan yhteyttä Samokiin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa vaan et salaa nauhoitettu ei kelpaa todisteeksi, muistaakseni.

Lisäys: Siis ILMOITTAA keskustelun alussa, että nauhoittaa sen. Jos tämä ei käy niin voi pyytää asiat kirjallisena.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tämä ei käy niin voi pyytää asiat kirjallisena.

Kyllähän tuon pitää käydä, kaikki keskustelut missä on itse osallisena saa nauhoittaa.

http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2006/08/omien-puheluiden-tallentaminen.html

http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2007/12/keskustelun-tallentaminen.html

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^Helpoin tapa on lähettää opelle mailia jossa kysyy suoraan tästä nettissä tapahtuvan kritisoinnin rajoittamisesta, saa ope sitten vastata ihan niin kuin itse haluaa asian muotoilla... Ja voilá, mustaa valkoisella.

Voiko tämä olla todellista 2000 luvun Suomessa? Julkisin varoin pyöritettävissä oppilaitoksissa henkilökunta vajoaa näin alas. Tälläiset ihmisetkö kouluttavat terveydenhuoltoalan tulevia ammattialsia? Pelottavaa.

Pelottavinta tässä on että kyseisten opettajien tulisi osata ja pystyä myös opettamaan tuleville sairaanhoitajille ihmisoikeudet sekä rajankäynnin niissä tapauksissa jolloin tulevan sairaanhoitajan on velvollinen työssään tätä oikeutta potilaalta sairauden takia rajaamaan. Tulevat sairaanhoitajat tulevat käyttämään työssään suurta valtaa potilasta kohtaan jolloin sen vallankäytön oikeutus ja sitä kautta potilaan ihmisoikeuksien rajaaminen pitää pystyä myöskin hyvin perustelemaan. Jos lähtökohdat ovat tälläiset että opettajatkaan eivät tätä näemmä hallitse omassa työssään, niin hyvä kysymys on ovatko he tällöin päteviä tätä opettamaan? Se perustelu että täällä tapahtuvan kritisoinnin takia ope saattaa pahoittaa mielensä tai koulun maine kärsii eivät ole opiskelijan sananvapauden rajoittamista puoltavia argumentteja, perustelut eivät yksinkertaisesti riitä ja tämän pitäisi ihan sillä perussh:n tutkinnolla osata ja tietää, niiden maisterinpapereiden jälkeenkin. Hävetkää! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää aina muistaa, että kun tänne joku huolistaan  ja ym. kirjoittaa se on hänen tarinansa ja kertomuksensa. Toista osapuolta ei voi eikä saa senperusteella asettaa siihen asemaan, että hän olisi se joka on väärässä.

Aina pitää antaa mahdollisuus ja oikeus puolustautua. 

Muutoin syyllistytään lain rikkomiseen.  Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, Mutta samoin jokaisella on oikeus puollustautua.

Tällä keskustelupalstalla ei saa olla oikeutta tuomita ketään  kun ei ole olemassa toisen osapuolen lausuntoa.

Ja tuomio valta ei koske meitä tänne kirjoittavia. Kukaan tänne kirjoittava ei ole oikeutettu jonkun yksittäisen kirjoituksen perusteella leimaamaan mitään tai ketään pahaklsi tai ammattitaidottomaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää aina muistaa, että kun tänne joku huolistaan  ja ym. kirjoittaa se on hänen tarinansa ja kertomuksensa. Toista osapuolta ei voi eikä saa senperusteella asettaa siihen asemaan, että hän olisi se joka on väärässä.

Aina pitää antaa mahdollisuus ja oikeus puolustautua. 

Muutoin syyllistytään lain rikkomiseen.  Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, Mutta samoin jokaisella on oikeus puollustautua.

Tällä keskustelupalstalla ei saa olla oikeutta tuomita ketään  kun ei ole olemassa toisen osapuolen lausuntoa.

Ja tuomio valta ei koske meitä tänne kirjoittavia. Kukaan tänne kirjoittava ei ole oikeutettu jonkun yksittäisen kirjoituksen perusteella leimaamaan mitään tai ketään pahaklsi tai ammattitaidottomaksi.

Ai,että jos kertoo mielipiteensä ja toinen osapuoli ei siihen vastaa niin rikotaan lakia? Ei kukaan ole kieltänyt oppilatostani vai opettajaani tulla tänne puolustamaan itseään. Minusta alkaa tuntua ja huom. tämä on vain minun tuntuni että nimimerkkisi takana piilee jonkin amk:n koulutuspäällikkö tai joku muu vastaava.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina pitää antaa mahdollisuus ja oikeus puolustautua. 

Muutoin syyllistytään lain rikkomiseen.  Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, Mutta samoin jokaisella on oikeus puollustautua.

Tällä keskustelupalstalla ei saa olla oikeutta tuomita ketään  kun ei ole olemassa toisen osapuolen lausuntoa.

Mitenkä tällä keskustelupalstalla, ja erityisesti tässä ko. aiheessa, on rajoitettu oikeutta puolustautua?

En minä ainakaan ole nähnyt tai lukenut yhtään Savoniaa (erit. Iisalmen yksikköä) puolustelevaa kirjoitusta - se kertonee jo jotain käsillä olevasta asiasta. Luulisi koulun puolustautuvan julkisesti tällä foorumilla, kun kerran asiasta ovat tietoisia sen sijaan että hyökkäävät yksittäistä opiskelijaa vastaan.

Tämäkö on koulun puolesta suoraselkäistä, ammattitaitoista ja eettistä toimintaa?

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää aina muistaa, että kun tänne joku huolistaan  ja ym. kirjoittaa se on hänen tarinansa ja kertomuksensa. Toista osapuolta ei voi eikä saa senperusteella asettaa siihen asemaan, että hän olisi se joka on väärässä.

Aina pitää antaa mahdollisuus ja oikeus puolustautua. 

Muutoin syyllistytään lain rikkomiseen. 

Jos jäsen haluaa arvostella jotakin instanssia, järjestöä, työnantajaa tms. hänellä on siihen täysi oikeus suomen lain mukaan. Vastapuolella on vastavuoroisesti oikeus kirjoittaa/toimittaa asiallinen vastine foorumille joko jäsenenä tai poikkeustapauksessa se voidaan muullakin tavalla toimittaa viestiketjuun.

Lähtökohta tietenkin on siinä että totta puhutaan puolin ja toisin, eikä perusteettomiin syytöksiin syyllistytä. Muistettava on myös se että hoitajat.net on keskustelupalsta eikä tuomioistuin, eli foorumi ei mitään tuomiota langeta vaan enintään voidaan puhua yleisestä mielipiteestä. Ja hyvin usein tuossa mielipiteessä itää totuuden siemen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua alko kiinnostaan et mikä on se keskustelu tai ketju johon tässä viitataan?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua alko kiinnostaan et mikä on se keskustelu tai ketju johon tässä viitataan?

Samaa olen minäkin pohtinut. Siinä mielessä tuttua touhua, että olen työpaikallani kokenut samaa, työnantaja kieltänyt työntekijöitään osallistumasta Hoitajat.net:in keskusteluihin, koska foorumilta löytyy hyvin negatiivisia kirjoituksia työnantajasta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nonni nyt tuli sitten puhelu koulutuspäälliköltä.Koska kuulemma en lopeta kirjoitteluani netissä niin hän on tehnyt tutkintapyynnön korkeampaan portaaseen. Eli meikä vissiin saa niitä sanktioita sitten. Puhui siitä,että kun on tapahtunut niitä insuliinisurmia ja vaikka mitä.( vetoaa vissiin kuvaan joka minulla oli galleriassa missä luki ; turpa kiinni tai pistän insuliinia") Koulu ei tainnu ymmärtää mustaa huumoria.Parasta on,etten ole uhannut tehdä mitään kenellekkään tai edelleenkään rikkonut mitään lakeja. Menipä loma kyllä totaalisen pilalle.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 18.12.07 - klo:09:37


Mä murrun kohta tän paineen alla..  cry.png

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä murrun kohta tän paineen alla..  cry.png

Höpsis. Sulla on lait ja asetukset sun puolella. Syytökset pitäis pistää lähinnä naurattamaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nonni nyt tuli sitten puhelu koulutuspäälliköltä.Koska kuulemma en lopeta kirjoitteluani netissä niin hän on tehnyt tutkintapyynnön korkeampaan portaaseen. Eli meikä vissiin saa niitä sanktioita sitten. Puhui siitä,että kun on tapahtunut niitä insuliinisurmia ja vaikka mitä.( vetoaa vissiin kuvaan joka minulla oli galleriassa missä luki ; turpa kiinni tai pistän insuliinia") Koulu ei tainnu ymmärtää mustaa huumoria.Parasta on,etten ole uhannut tehdä mitään kenellekkään tai edelleenkään rikkonut mitään lakeja. Menipä loma kyllä totaalisen pilalle.

Voi kiesus sentään! Ei vahvasti mene siellä koulun suunnalla. Muista pitää puolesi ja oikeuksistasi kiinni. Tällä foorumille ei ole tullut esiin mitään sellaista, jonka perusteella sinua voitaisiin syyttää kunnianloukkauksesta tms. Sinua kohtaan taas on esitetty vaatimuksia, jotka eivät noudata Suomen lain henkeä sananvapauden suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nonni nyt tuli sitten puhelu koulutuspäälliköltä.Koska kuulemma en lopeta kirjoitteluani netissä niin hän on tehnyt tutkintapyynnön korkeampaan portaaseen. Eli meikä vissiin saa niitä sanktioita sitten.

angry.png

Eli hän haluaa "korkeamman portaan" tutkivan sitä, että kerroit heidän yrittäneen hiljentää sinut.... Et olis näköjään saanut kirjoittaa siitä, että oppilaitos painostaa opiskelioita ja yrittää uhkailulla rajoittaa sananvapautta.

Nyt kyllä olis aika ottaa yhteyttä SAMOKiin tai muuhun opisk.järjestöön(jos siis et ole vielä tehnyt niin). Ja voithan tehdä poliisille rikosilmoituksen laittomasta uhkauksesta.

Oppilaitoksella ei ole valtaa esim. erottaa opiskelijaa, edes määräajaksi, siitä että kritisoi oppilaitoksen tasoa(ja kertoo uhkailusta). Oppilaitos ei voi erottaa edes silloin, jos opiskelija on syyllistynyt johonkin lain rikkomiseen(siis poislukien vakavat rikokset) ja saanut siitä tuomion(vrt. esim lääk.kandin reseptiväärennökset ja sairaalan uhkailut..). Koulun valta erottaa opiskelija rajoittuu melkeimpä siihen, jos opiskelija on merkittävästi rikkonut koulun sääntöjä(esim opinnäytteen tms. merkittävä plagiointi) tai esim. fyysisesti käynyt kiinni johonkin oppilaitoksen henkilökuntaan kuuluvaan jne. Laissa opiskeluoikeus menee aika korkealla perusoikeuksissa.

Nyt vaan kova kovaa vastaan. Jos oppilaitos yrittää antaa jonkin sanktion (esim. määräaikainen erotus) viet sen heti oppilaitoksen hallintoon ja teet valituksen hallinto-oikeudelle. Hallinto-oikeus voi lähettää päätöksen uuteen käsittelyyn tai kumota sen.

PS. Hallinto-oikeus on maksuton "palvelu" silloin kun valitetaan julkisyhteisön toiminnasta(esim oppilaitokset, kunnat jne.) eli sieltä ei tule esim. oikeudenkäyntikuluja.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt pyydä kirjallisesti (sähköpostitse tms) jossa kysyt mitä lakia olet rikkonut. Haluan todella nähdän pykälän johon vetoavat. Kunhan pelottelevat. Nyt on tärkeintä että et murru vaan toimit itse. Pitäskö tosta ilmoittaa medialle, nekin vois kiinnostua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt pyydä kirjallisesti (sähköpostitse tms) jossa kysyt mitä lakia olet rikkonut. Haluan todella nähdän pykälän johon vetoavat. Kunhan pelottelevat. Nyt on tärkeintä että et murru vaan toimit itse. Pitäskö tosta ilmoittaa medialle, nekin vois kiinnostua.

Nonni nyt laitoin pyynnöön tällä koulutuspäällikölle. Näillä opettajilla kun on mielestäni tapana lähetellä nämä mailit monelle ihmiselle sitten eteenpäin.Lähetin opetajalle joka oli osallisena tässä asiassa,viesti päätyi -> koulutuspäällikkö-> tulosalueenjohtaja. Vaikka viesti ei sisältänyt mitään loukkaa vaa tai uhkailua.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos olet opiskelijajäsen ammattiyhdistyksessä, niin pyydät apua sieltäkin suunnasta![br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 18.12.07 - klo:10:39


Pitäskö tosta ilmoittaa medialle, nekin vois kiinnostua.

Kyllä.

Kuten sanottu, niin otat myös sinne SAMOK:n yhteyttä.

Sitten itsellesi asenne; "tehän ette mua kyykytä, mä olen JO aikuinen ja tiedän mitä mä teen"

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua ketuttaa ku menin irc-galleriasta poistamaan sen päiväkirjan ja sen kuvan missä oli opettajan hiukset ja se "insuliinikuva". Olin sen päivän niin shokissa,että huomasin vasta myöhemmin ettei mulla ole kopioita niistä omalla koneella.Vaikka ei niissä mitään laitonta siis ollutkaan. Nyt tuntuu,että tämä juttu on siirtynyt tuolta irc-galleriasta tänne hoitajat.netin puolelle ja joku seuraa täällä mun jokaista liikettä tuntuu vähän hurjalle tosiaan,että joku valvoo mun jokaista liikettä netissä mun vapaa-ajalla joka ei kuulu koululle. Vieläkin se koulutuspäälikkö mainisti puhelimessa MINUN AMMATTILLISEN KASVUNI,että sen varjolla tätä kuulemma sitten tehdään.Se on hyvä se.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...