Jump to content
MAINOS

Uusia kriisipalvelunumeroita käyttöön


Reportteri

Recommended Posts

Suomessa otetaan käyttöön 116-alkuisia puhelinnumeroita kriisiavun tarjoamiseksi. Ensimmäiset ilmaiset 116-numerot otetaan käyttöön viimeistään vuoden sisällä. Numerot ovat ensisijaisesti henkisen tuen palvelunumeroita. 116-numerot on varattu kriisipalvelunumeroiksi koko EU-alueella. Niihin on tarkoitus ohjata sellaisia puheluita, jotka eivät kuulu 112-hätänumeroon. http://www.hs.fi/tulosta/1135232554520

Link to comment
Share on other sites

Mahtaako tämä liittyä jotenkin tähän valmisteilla olevaan Terveydenhoitolakiin, missä taustalla on kriisiavun järjestämisvastuusta hajatelmia psykososiaalisissa tapauksissa. Kovalla tohinalla ainakin sitä lakia koittavat saada aikaseen.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Link to comment
Share on other sites

Helsingissä SOS-auto on ollut sellainen, johon voi soittaa henkisen tuen saamiseksi. En tiedä onko sitä enää olemassa. Käsittäkseni tulivat tarpeen vaatiessa kotikäynnillekin.

Link to comment
Share on other sites

Helsingissä SOS-auto on ollut sellainen, johon voi soittaa henkisen tuen saamiseksi. En tiedä onko sitä enää olemassa. Käsittäkseni tulivat tarpeen vaatiessa kotikäynnillekin.

On olemassa. Käyvät tosiaan kotonakin. Meilläkin töissä joskus pahasti kriisissä oleville omaisille annetaan numero ja kehotus soittamaan.

Link to comment
Share on other sites

Pk seudula yleensäkin on mallikkaasti hoidettu nämä kriisiytymispalvelut. Vantaalla on nykyään kriisi- ja sosiaalipäivystys (sillä oli ennen toinen nimi). Osaamista löytyy yksilöstä massoihin. Just pari päivää kuunnellu stm:n luentotilaisuudessa näitä asioita.

Edelleenkin kriisityö on normaalia toimintaa, epänormaalin tilanteen vuoksi. Siinä ole (välttämättä) mitään kiireellistä ja hässäkkää. Tuo kriisi -teema on tullut tässä näiden luonononnettomuuksien siivittämänä. Tosin olen kyllä itse sitä mieltä, että äkillisiin yksittäisiä ja monia ihmisiä koskettaviin tapahtumiin tulisi olla terveydenhuollon pisteilä tiedossa MIHIN otetaan yhteyttä MIHIN ohjataan ja MITÄ tehdään. Valitettavasti töissäni (useita) joudun tämän tästä ohjaamaan ihmisiä terkkariin. Terkkareiden valmius hoitaa kotinsa ja omaisensa menettäneitä voi olla varsin rajallinen, myös siinä hoitoon ohjaamisessa. Kaikki kunnia vanhoille kunnanlääkäreille, jotka nyt reppulääkärit ovat korvanneet. Meni vähän OT, mutta liittyy näihin.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Link to comment
Share on other sites

Tosin olen kyllä itse sitä mieltä, että äkillisiin yksittäisiä ja monia ihmisiä koskettaviin tapahtumiin tulisi olla terveydenhuollon pisteilä tiedossa MIHIN otetaan yhteyttä MIHIN ohjataan ja MITÄ tehdään. Valitettavasti töissäni (useita) joudun tämän tästä ohjaamaan ihmisiä terkkariin. Terkkareiden valmius hoitaa kotinsa ja omaisensa menettäneitä voi olla varsin rajallinen, myös siinä hoitoon ohjaamisessa. Kaikki kunnia vanhoille kunnanlääkäreille, jotka nyt reppulääkärit ovat korvanneet. Meni vähän OT, mutta liittyy näihin.

Olen samaa mieltä. Kynnys asioihin puuttumiseen ja "mukaan menemiseen" on myös suuri. Asiat on niin helppo ohittaa.

Käytännön toimivuuden kannalta mielestäni olisi tärkeää, että kaikilla terveydenhoitajilla olisi samanlaiset tiedot hoitoon ohjaamisessa, nykyisin tuntuu, että jotkut ovat  aktiivisia tässä ja jotkut ohittavat olankohautuksella. Koulutusta tarvittaisiin ehdottomasti lisää tähänkin asiaan liittyen, sekä varsinaisessa koulutuksessa, mutta myös työpaikkakoulutuksena sekä täydennys- ja kertauskoulutuksena.

Mielestäni on todella hyvä, että tällaisia kriisinumeroita avataan, koska silloin ammattitaito ja asiantuntijuus on saavutettavissa puhelimitse. Toivottavasti linjat myös löytyvät apua tarvitsevalle.

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Link to comment
Share on other sites

...Toivottavasti linjat myös löytyvät apua tarvitsevalle.

Myös siellä terkkarissa töissä olevalle. Tästä pitänee työmaalla pitää puheita..

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Link to comment
Share on other sites

Hienoa että tähän panostetaan. Vuosien ajan tottunut että kaikki mielenterveyttä tukevat tai hoitavat palvelut yritetään ajaa minimiin. Kuitenkin tehokkaalla kriisiavulla voidaan ennalta ehkäistä vaikeampien ongelmien syntymistä.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...