Jump to content
MAINOS

Onko kenelläkään kokemusta HYVÄSTÄ yksityisestä hoitokodista?


Korilla

Recommended Posts

Uudellamaalla vain Karjalohjan Apilaniitty on hyvä työpaikka, ainakin näin kiertävän keikkarin näkökulmasta.

Tulin Uudellemaalle hyvien työpaikkojen toivossa ja vain huomatakseni, että miltei kaikissa yksityisissä hoiva- ja ryhmäkodeissa on pelkkä rahastus käynnissä. Työntekijät ovat usein hyviä, mutta esimiestaso ihan ala-arvoista. "Omistajien" mukanaolo ei läheskään aina ole edes hyvästä työilmapiirille, mutta Apilaniitty on poikkeus.

Aseet eivät vaarallisia, mutta aviomiehet, jotka tulevat liian aikaisin kotiin ovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Minulla on kokemuksia hyvästä yksityisestä hoitokodista  ;D Tietysti pieni työyhteisö asettaa haasteita, ja täytyy muistaa että hoitokoti on myös bisnestä. Silti olen kokenut ainakin entisessä työpaikassani, että siellä toteutetaan todella hyvää ja korkealaatuista hoitotyötä. Meillä oli hyvin tarkat ohjeet kaiken suhteen ja työnantaja kävi kyllä ahkerasti valvomassa että hommat sujuu, ja sanomista tuli herkästi.

Sen jälkeen kun tein keikkatyötä pitkän aikaa, aloin kuitenkin kaivata tuota "jämäkkyyttä" ja sitä, että asioista huomauteltiin. Huomasin, että se työnantajan vaatima tarkkuus laittoi potkua työntekijöihin ja asukkaiden sekä talon hoito oli ensiluokkaista.

Palkkauksesta vielä sen verran, että itse olen saanut parhaat liksani yksityiseltä. Tällä hetkellä olen yökkönä yksityisessä hoivakodissa. Molemmista yksityisistä paikoista olen saanut parempaa palkkaa kuin kunnalta.

Yksityisillä voi palkkansa kilpailuttaa, joten en ymmärrä miksi yksityiset maksaisivat huonommin? Itse olen ilmoittanut työhaastattelussa palkkatoiveeni ja tehnyt hienovaraisesti selväksi että se ollaan valmiita maksamaan muuallakin ja etten tule sen alle töihin. Olen saanut mitä olen pyytänyt. Eli nyt saan G21:n mukaan, kun normaali lähärin palkka olisi kai näillä työvuosilla G17?

Tosin on muistettava se, että kun työnantaja on valmis panostamaan minun palkkaani, minun tulee olla valmis panostamaan sen rahan edestä työhöni. Eli olla sen palkkani arvoinen. Palkka on tullut aina ajallaan/etukäteen eikä mitään ongelmia ole maksussa ollut, toisin kuin kunnalla, jossa sai palkkansa perään soitella ahkeraan  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omat kokemukseni ovat positiivisia. Olen viimeiseen asti ollut kuntatyönantajaa suosiva (aiemmin kaupungin palveluksessa 17v) Nyt kuitenkin muuton myötä tuli työpaikanvaihto pakolliseksi ja päätin kokeilla yksityistä.

Olen ollut tyytyväinen valintoihini. Henkilöstö mitoitus on tällä hetkellä suhteessa asukkaiden hoitoisuuteen sopiva ja kaikki on hyvin organisoitua sekä toimivaa. Tilat ovat toimivat. Palkan olen saanut ajallaan ja ihan oikein laskettuna. Erityisen hyvänä pidän joustavuutta ja byrokratian puuttumista työvuorojärjestelyjen tiimoilta. Sijaisia on vielä riittänyt eli tuttu porukka pyörittää lomat ym. Ilmapiiri on hyvä,työtoverit asiansa osaavia ja mukavia, hoidettavista puhumattakaan... eli tällä hetkellä en vaihtaisi  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eipä juuri ole, se yksikin missä olin kesällä 2006 noin kolme viikkoa (se filippiiniläisten suosima), oli ihan painajainen! joka päivä itkua sai vääntää kun meni töihin ja lähti töistä.

ainoa hyvä asia siinä paikassa oli ihanat asukkaat!

johtaminen oli ihan syvältä, sattui pomo olemaan aina lomalla kun mä olin töissä, palkkaa ei maksettu. palkkikseen ei saanut itse soittaa, vaan kun pistin metelin pystyyn, joutuivat soittamaan johtajalle lomalla ja sitten se soitti palkkikseen ja palkkis mulle, että joku vaan ei ole laittanut sun toteutuneita vuoroja tänne...hitto sentään, kuuluu sen peruspalkan silti tulla! ja sitten ne väitti että he eivät muka maksa palkkoja kuin tiettynä päivänä kuukaudessa! vaikka tasan tarkkaan tiedän että jokainen palkkatoimisto voi maksaa vaikka minä päivänä tahansa palkan. varsinkin jos se on myöhässä.

no, eipä suostuneet heti maksamaan, mä sitten otin yhteyttä superiin, kun ei pomokaan vastannut sähköposteihin tai puhelimeen kun olisin halunnut asiasta kysyä.

ja kiitos superin, sain palkkani tilille, tosin 10 päivää myöhässä, mutta kuitenkin. ja hurjan 1.07e viivästyskoron!

lisäksi työkaverit oli jostain ihan syvältä! jättivät mut aina yksin, olis pitäny uutena osata ite tehä kaikki ja heti, olis pitäny yksin hoitaa ne muutamat kahen hoidettavat, olis yksin pitänyt hakea kaikki yli 20 autettavaa asukasta kahville päiväsaliin ja kahvittaa ne, yksin! kun sillä aikaa nää muut istu kansliassa puhumassa peetä, mm. musta.....

siis ihan kauhea paikka, en tasan menisi enää ikinä sinne töihin! vaikka maksettais 4000e kuussa.

on mulla toisaalta pikkusen hyvääkin kokemusta yksityisestä, mutta sairaalasta, jossa tosin sielläkin osastonhoitaja oli täys sanonko mikä...ja luottamusmies harrasti työpaikkakiusaamista. mutta potilaat, työkaverit, ja muut oli kivoja. tietysti noi kaks huonoa asiaa merkkaa aika paljon. mutta muuten tykkäsin olla siellä. opin tosi paljon kaikkea.

ainiin, ja pakko sanoa tästä paikasta vielä yksi erittäin positiivinen asia; työterveyshuolto! siis me saatiin käyttää yleislääkäripalveluita sen tietyn yhtiön lääkäriasemilla ihan milloin vaan, siis minä päivänä vaan, kaikki röntgenit ja labrat yms kuului siihen. ainoat mitkä oli poissuljettu, oli sairaalapalvelut, eli leikkaukset ja magneettikuvaukset. kaikki muu sisältyi siihen. myös erikoislääkäripalvelut, tosin niihin piti saada lähete, mutta sen kyllä aika helposti saikin. tulihan sitä tosiaan näitä palveluita aika lailla käytettyä, mutta miksikäs ei, kun kerran niihin oli oikeus.

hui kun puistattaa ajatellakin enää koko asiaa. nyt omalla kaupungilla terkkarissa töissä, jossa kyllä tosiaan on asiat ainakin hiukan paremmin, vaikkakin uusien toiminnanmuutosten johdosta tilanne sielläkin mennyt huonompaan päin. mutta tilat ja välineet paljon paremmat kuin yksityisellä.

nyt sitten aloitan vajaa parin viikon päästä hus:n palveluksessa, ihan mielenkiintosta nähdä millasta se touhu on. palkanmaksu varmasti ainakin tulee toimimaan. toivottavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaus on kyllä, tosin nuoriso puolta lähinnä. Vuosi takana ja ei minkäämoista valittamista. Hienot työkaverit ja hyvät "luontois edut" ym. Tähän mennessä kaikki toiminut. Tuolta en kyllä lähde kulumallakaan muutamaan vuoteen.

the exception proves the rule

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

8 vuotta ollut yksityisessä, ei päätä eikä häntää koko systeemissä. Lopetin. Siellä kiinnostus oli vain rahassa, ei hoidossa. Ja yksityiset voi pelleillä työntekijöiden kanssa hurjasti, meno on ku villissä lännessä, ja asioihin voidaan puuttua vasta kun mennään ihan törkeästi laittomuuden puolelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin työharjoittelussa tuolla Pohjois-Karjalassa heinäkuussa, yksityisessä hoitokodissa/kotipalvelussa ja voin sanoa että hyvä paikka oli. Työntekijät olivat tyytyväisiä ja ennen kaikkea johtaja teki työtä sydämellä. Kiirettä ei ollut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, asukkaille oli virikkeitä, ja mikä oli tosi upeeta mun mielestä, keittiössä noudatettiin omavaraisuutta mahdollisimman pitkälle.. Emäntä itse kävi metällä/kalassa, potut tuli omasta pellosta jne.. Paikassa todellakin oli panostettu kodinomaisuuten kaikkinensa. Jos pitäis itse etsiä läheiselle hoitopaikkaa niin kyllä mä tämmöseen haluaisin paikan.  Ei ne KAIKKI oo pahoja..

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä on, työskentelen sellaisessa. Koti 16 paikkainen. Henkilökuntaa on sopivasti ja sijaisia on vielä löytynyt.

Vanhuksia hoidetaan sydämellä ja ammattitaidolla, kokonaisvaltaisesti omatoimisuutta tukien.

Välillä on kiire päiviä välillä on rauhallisempaa mutta henkilöstö puhaltaa yhteen hiileen eli tavoite on kaikilla sama, erilaisuutta hyväksytään ja huumori kukoistaa.

Hyvin organisoitu, tiloiltaan toimiva, kehittyvä yhteisö  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

8 vuotta ollut yksityisessä, ei päätä eikä häntää koko systeemissä. Lopetin. Siellä kiinnostus oli vain rahassa, ei hoidossa. Ja yksityiset voi pelleillä työntekijöiden kanssa hurjasti, meno on ku villissä lännessä, ja asioihin voidaan puuttua vasta kun mennään ihan törkeästi laittomuuden puolelle.

Mulla vähän samansuuntaisia kokemuksia, henkilökuntaa minimaalisesti ja sehän johtaa siihen että töitä tehdään hiki hatussa koko työvuoron ajan, ei aikaa eikä mahdollisuutta kunnon taukoihin, palkkaus monesti alin mahdollinen, asiakkaiden kanssa vietettävästä laatuajasta voi vain haaveilla. Nämä siis mun kokemuksia, varmasti parempiakin paikkoja löytyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Moi kaikki,

Tää on kyllä jo aika vanha ketju, mutta nyt on pakko purkaa tunteita. Oon kattellu tätä touhua tässä talossa nyt reilu puoli vuotta ja se on tarpeeksi...

Johtaja on todellinen narsisti, itkettää henkilöstöään vastaavan sairaanhoitajan kanssa minkä ehtivät. Aina löytyy pientä piikiteltävää. Koskaan ei tule kiitosta mistään.

Palaverit on johtajalle alistus-ja nöyryytysfoorumi, jossa henkilökunnan mielipiteillä ei ole mitään väliä. Talossa vallitsee näennäisdemokratia. Johtaja käskyttää ja tarttuu jokaikiseen pikkuriikkseen asiaan. Haukkuu työntekjiöitään toisten työntekijöiden kuullen. Vika on aina hoitajissa, ihmiset pelkää tehdä virheitä jopa niin paljon, että niitä tehdään jo aivan liikaa, koska esimiehen läsnäoloa pelätään ja jännitetään.

Työryhmästämme on irtisanoutumassa 4 äärettömän hyväää ja sydämellä työtä tekevää hoitajaa seuraavan kuukauden aikana. Että on sillä johtamisella on väliä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää jatkaa vielä... no omapahan on ollu vikani, kun tähän lafkaan töihin tulin varoitteluista huolimatta. Aina pyrin ajattelemaan kaikesta ensin hyvää ja muodostamaan omat käsitykset vasta seurailtuani asioita jonkin aikaa.

Oikeesti sillä on valtaan iso merkitys, jos joku firma on vähän väliä rekrytoimassa uutta porukkaa. Ainahan näitä uusia sinisilmäisiä sisasrhentovalkoisia on tulossa ja palkattavissa. 

Tässä talossa on kyllä sen verran tuulista ja pian oikea tornado alkamassa...

...seurailkaapa vaan mol:n sivuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksityisellä olen ei paljon kehuttavaa ole. Potilaiden kohtelu usein ihan epäammatillista.Kestän kyl kun olen saanut oman asemani kohtuullisen hyväksi. Työyhteisö ei hitsaa yhtään yhteen. Duunarit vetää vaan omaa etuaan ja mielistelee omaistajia tai niiden edustajia. Työvuorot menee suosikkijärjestelmän mukaan samoin lomat ym. Omistaja+sisäpiiri voi velttoilla ja käyttäytyä huonosti, mut kukaan ei uskalla arvostella kun pelkää et omat edut kärsii. Lähden heti muualle kun saan hyvän paikan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitkilti kysymys on periaatteesta ja valitettavasti raha ratkaisee. Kehitysvammapuolella oma työnantajani on juuri vetänyt hanat tiukalle ja henkilöstön minimiin. Tuntuu siltä, että laatu kärsii, kun rahat ei riitä. Toisaalta myös henkilökunnan ja asukkaiden hyvinvointi ei ehkä ole enää se tärkein asia. Kunnat eivät suostu maksamaan lisää ja johdon laskuoppi on on alusta lähtien ollut korkeintaan välttävää tasoa. Suosittelen varauksella, mutta ei kannata odottaa ihmeitä, sillä kaikki on viimekädessä kiinni talouden hyvästä hoidosta ja sen tuomasta liikkumavarasta. Opiskelijoille oivallinen tilaisuus tutustua todellisuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luulin pitkään ettei hyviä yksityisiä ole, koska ne tuntuivat olevan vain urbaanilegenda. Nyt olen sellaisessa töissä ja voin käsi sydämellä sanoa, että tuonne voisin viedä omaisenikin hoitoon. Nyt kun hoitajalla on varaa valita työpaikkansa, en huonossa paikassa edes tekisi työtä...

This is my truth, tell me yours...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

EI! Olen ollut sekä yksityisellä että kunnallisella puolella ja kyllä jälkimmäinen vie voiton selvästi!!

Yksityisellä puolella ratkaisee paljon raha ja mitä pienempi paikka, sitä helpommin voidaan siihen vedota. Pienessä paikassa on usein myös kyse siitä, oletko pomon suosiossa vai etkö ja sen mukaan sitten saat kohtelunkin. En myöskään ole saanut yksityiseltä parempaa palkkaa kuin kunnalliselta.

Olen itse tällä hetkellä vakituisena yksityisellä puolella ja hinku pois on kova! Porukka vaihtuu koko ajan ja tyytymättömyys lisääntyy päivä päivältä (poikkeuksena tietysti pomon suosikit)

Kannattaa kriittisesti katsella mol:lin sivuja, kertoo paljon jos paikkaan koko ajan haetaan uutta väkeä.....l ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Pysy kaukana!!!

Tein 2 kk keikan virallisesti 8-paikkaiseen demekotiin, asiakkaita kuitenkin 10. Yksi hoitaja vuorossa, päivällä tosin yksi keittiövuorolainen. Käytännössä hoidetttavia oli 10 joista vuodepotilaana 2. Yövuorossa komen ruuan valmistelu seuraavaan päivään, lääkkeiden kipotus seuraavaan päivään, lääkkeiden jako dosetteihin ja koko talon siivous. Äiti ja tytär omistaa, miehet pyörivät talonmiehinä ja sukulaiset hoitohommissa. Mm. yövuoroissa parturi-kampaaja vailla minkäänlaista hoitoalan koulutusta. Äiti virallisesti sairaslomalla, mutta mutta, tekee kuitenkin työvuoroja kodissa. Palkat eivät tulleet niinkuin oli sovittu ja lisät laskettu väärin, yllätys. Netti suljettiin, punaisia lappuja ilmestyi sinne tänne tekemättömistä töistä jne. Kukaan ei kuitenkaan puhunut mitään. Saattaa olla että Lääni saa tiedon, joutuvat katsomaan resurssit uusiksi, sen verran alkoi suippaamaan talon touhut. Vaikuttaa kokonaisuudessan siltä, että yksityinen puoli on vaikea, money talks!

Life Sucks, get a Fucking Helmet On!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman parin kuukauden yksityisen puolen kokemukseni perusteella en voi suositella. Olen töissä mt-puolella ja aikamoista menoa on jo tähän mennessä saanut nähdä. On ollut värikkäitä palavereita, irtisanoutumisia, mielenkiintoisella tavalla toteutettua lääkehuoltoa, epäammatillisimmat kirjaukset potilastietojärjestelmässä mitä olen eläessäni nähnyt jne.

Palkasta etukäteen tiesinkin, että se on huono, mutta en sitä että sentään NÄIN huono! Aina se tilinauha jaksaa yllättää, nyt päästiin jo alle 1300 euron  ;D No enpä jaksa energiaani kuluttaa palkkaneuvotteluihin, uusi työpaikka kun on kuitenkin haussa.

Vastaus siis ketjun alussa esitettyyn kysymykseen: asukkaille paikka voi olla ihan ok, mutta työntekijän näkökulmasta moni asia mättää pahasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen nyt ollut kesän töissä yksityisessä hoitokodissa, ja olen tykännyt paikasta. Olen tosin opiskellut vasta vuoden, eli tämä on ensimmäinen oikea hoitoalan työpaikka.. En ehkä huomaa kaikkia työpaikan "epäkohtia" ja voi olla, että kuljen vielä vaaleanpunaiset lasit silmillä... ;)

Paikka on pieni, alle 15 asukasta, ja todella kodinomainen. Myös paikan johtaja tekee itse tarvittaessa hoitotyötä ja ilmapiiri työpaikalla on hyvä, eiköhän jokaisessa paikassa niitä pakollisia kahnauksia välillä tule. Tämmöistä vuoden opiskelluttakin on jaksettu opastaa tarvittaessa ja muutama hoitaja on kysellyt, että "mitenkäs siellä koulussa nykyisin opetetaan tämä ja tämä.."

Henkilökuntaa on riittävästi ja asukkaille riittää aikaa. Välillä istutaan yhdessä pihalla tai katsotaan televisiota yhdessä... (Jotkut hoitajat tosin istuvat mielummin kahvilla tms... ;))

Palkasta ei ole valittamista, johtaja maksaa enemmän kuin tarvitsisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen pitkän urani aikana ollut töissä sekä yksityisellä että Helsingin kaupungin sos. ja terveys puolella, seka laitoksissa, että avohoidossa. Kyllä täytyy sanoa että Helsingin kaupunki hakkaa yksityis sektorin mennen tullen. Kokemukseni mukaan yksityisellä puolella pihdataan kaikesta: ruoka on halvinta mahdollista, Kunnolliset työvälineet puuttuu, hanskoja ja käsidesiä säännöstellään, palkanmaksu ei suju, lomarahoja ei makseta jne. listaa voisi jatkaa loputtomiin. Pitäähän omistajille jäädä kunnon voitto! Sama mielestäni koskee myös rekry firmoja. Olen tehnyt keikkaa Seureen vuodesta -93, (silloin nimi tosin ei vielä ollut Seure), joka on siis pääkaupunki seudun kuntien omistama, voittoa tuottamaton yritys . Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, niin työsuhteissa kun palkanmaksussa tai muissakaan asioissa. Omien kokemusteni perusteella, en enää työurani aikana mene yksityis puolelle töihin. Uskon kylläkin, että hyviäkin yksityisiä sos. ja terv. puolen hoitokoteja yms. löytyy, ehkä kylläkin muualta kun pääkaupunki seudulta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemukseni mukaan yksityisellä puolella pihdataan kaikesta: ruoka on halvinta mahdollista

Tuon minäkin olen huomannut kun eri yksityisissä tulee käytyä säännöllisesti myös ruoka-aikoina; eli melko simppeli on ruokapöydän kattaus ja harvoin on muuta kuin keittoruokaa potilaiden nokan edessä..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä kunnallisella puolellakaan aina ole paremmin. Meillä on ruuan teko keskitetty talon ulkopuolelle, samaa ruokaa syödään varmaankin kaupungin kaikissa yksiköissä.

Ruoka koostuu pääasiassa hiilihydraateista ja rasvasta, proteiinia ei juuri ole. Vanhusten tulisi sitä kuitenkin saada luiden säilymisen vuoksi.

Higher protein intake was significantly associated with a favorable 3-y change in total-body BMD in the supplemented group (in a model containing terms for age, sex, weight, total energy intake, and dietary calcium intake) but not in the placebo group. The pattern of change in femoral neck BMD with increasing protein intake in the supplemented group was similar to that for the total body.

Lisäksi lienee yleisesti hyväksyttyä sanoa että arviolta (annoskokojen sekä ruuan laadun perusteella) 15 g proteiinin päivittäisellä saannilla ne lihaksetkin surkastuvat pikkuhiljaa pois ja tulee enemmän näitä sänkyyn hoidettavia. Toki säännöllinen liikkuminen (se vähäinenkin siellä käytävillä) ylläpitää sitä toimintakykyä, mutta voitaisiinko parempilaatuisella ruualla parantaa väliaikaisesti vuodepotilaana olleen asukkaan palaamista entisiin kuvioihin? Ei sekään kivaa ole, että sairastaa vähän pahemman flunssan ja on viikon sängyn pohjalla ja sinne jäi eikä koskaan ylös.

Ruuan ulkonäkö ei houkuttele syömään. Ruoka on useimmiten tasaisen väristä mössöä, oli se sitten mitä tahansa puuroa tai laatikkoa. Toki on poikkeuksiakin, mutta pääsääntöisesti ei mitään gurmeemättöä ole. Lisäksi vielä ruoka on useimmiten sangen mautonta. Kannusta siinä sitten mummua syömään kun itelläkin tekee pahaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä on huonoja kokemuksia yhdellä ja toisella yksityisistä paikoista. Itse en ole ollut kovin hanakka vaihtamaan paikkaa noin yleensä joten kokemukset on aika suppeita.

Tähän astisen perusteella sanoisin että omalle kohdalleni on sattunut "huonoja" kuntatyönantajia ja yksi hyvä yksityinen :D Kuntatyönantaja tietenkin käsittelee isompaa henkilöstö ja asiakas määrää joten se vaikuttaa laatuun.. kaikilla tasoilla.

Yksityisellä varmaan johdon ajatusmaailma ja sitoutuminen laadun tuottamiseen vaihtelee.

Nykyisessä työpaikassani (yksityinen) on hyvä yhteishenki/ilmapiiri. Asukkaat ovat tyytyväisiä ja enimmäkseen onnellisen oloisia. Kauppatilaukset ja ruokalistat suunnittelemme itse,valmistamme myös ruuan (alle 20 asukasta) Ruokalistoilla pyrimme huomioimaan ravitsevuuden, vaihtelevuuden ja pyrimme aina laittamään ruuan tarjolle kauniisti (parantaa ruokahalua ja osoittaa arvostusta).

Työnantaja kuuntelee ehdotukset,ideat ja toiveet. Hyvin on kaikkea toteutettu realiteettien puitteissa. Toimintoja ajanmukaistetaan jatkuvasti (mm. Atk laitteet,apuvälineet, koulutus) Aina koen tulleeni kuulluksi.

Palkat maksetaan ajallaan ja oikein. Joskus sattuu  pikkuvirheitä,joka on inhimillistä :D virheet ovat korjaantuneet poikkeuksetta puhelinsoitolla.

En lähtisi enää kuntatyönantajalle. Olen mielestäni löytänyt oman paikkani kodinomaisessa pienessä yhteisössä jossa eletään arkea yhdessä asukkaiden kanssa heidän voimavaroistaan lähtien.

Asukkaat ovat mukana arkiaskareissa jos pystyvät jos eivät niin sitten katselevat ja osallistuvat siten.

Osallistuminen on lähinnä pyykin viikkaamista yhdessä hoitajan kanssa, perunoiden kuorimista seuraavalle aterialle,tiskien esipesua ennen koneeseen laittoa,pöytien pyyhkimistä,lattioiden lakaisua ym. arkista askaretta. Aina hoitajan tuella tai yhdessä.

Hoitajana tehtäväni on mahdollistaa tämä heille ja tarpeen mukaan myös katkaista liika touhu ja muistuttaa lepohetkestä ja ehkä tarjoilla "ahkeruuskahvit"  ;D

Asiat eivät tietysti ole niin mustavalkoisia. Välillä on kiire ja väsymys saa kyynistymään mutta sen tiedostaminen ja puhuminen työyhteisössä on tähän asti auttanut aina.

Aika myös kuluu ja asiat muuttuvat,asukkaiden kunto huononee ja päivän kulku muuttuu erilaiseksi. Yhä harvempi osallistuu arkiaskareisiin ja tarvitsee enemmän apua päivittäisissä toiminnoissaan. Aikaa on vain opeteltava jakamaan toisin jotta päästään edelleen samaan tavoitteeseen kuin aiemmin, eli vanhuksen hyvään ja turvalliseen sekä mielekkääseen päivään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menee otsikosta pikkuisen sivuun, mutta tuo ravintopuoli laitoksissa ja hoitokodeissa on minusta tosi mielenkiintoinen juttu. Omat kokemukseni ovat kunnalliselta puolelta, ja aika surkeat. Monesti mietin, että onko esim. "italianpadassa" joka sisältää 98% valkoista makaroonia, 1% jauhelihaa ja 1% ketsuppia, todellakin tasapainossa kaikki ikääntyneen sairastavan tarvitsevat ravintoaineet..  Pääsisipä joskus suunnittelemaan ruokalistaa. Uskon vakaasti, että pienilläkin määrärahoilla saisi koottua terveyttä edistävän, TUTTUJA ruokia sisältävän listan. Onhan ravinto ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille aika perustavanlaatuinen seikka, vanhallekin ihmiselle. Kiinalaiset ovat ravinnolla hoitaneet ja ennaltaehkäisseet sairauksia jo muutaman tuhat vuotta. Hoitajakoulutuksiin saisi minusta lisätä roimasti ravintotiedettä, tekisi varmaan terää lääkäreillekin. Ravintoon panostaminen tulisi varmasti takaisin asiakkaiden parempana yleiskuntona (sekä fyysinen, että psyykkinen), ja sitä kautta myös rahana. (vähemmän lääkkeitä, kaatumisia, lääkärikäyntejä jne.) Niin, ja miten tämä liittyy yksityisiin hoivakoteihin on tietenkin se, että niissä keittiö on lähempänä, ja siten sen toimintaan olisi helpompi vaikuttaa kuin kunnallisella tasolla.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...