Jump to content
MAINOS

Lääkevirheet


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Kun nyt julkisuudessa on ollut keskustelua lääkevirheistä ja hoitajien lääkehoitotaidoista, niin polkaistaanpas pystyyn tämmönen aloitus:

Minkälaisia lääkevirheitä teille on sattunut? Tai jos ei ole sattunut, mitä on sattunut osastollanne/ yksikössänne? Mitä niistä on seurannut potilaalle? Entä kuinka työpaikalla on asiaan reagoitu, mihin toimiin ryhdytty (en tarkoita oikeustoimia)?

Entäs onko jollain näppituntumaa, onko amk-sairaanhoitajien taidot lääkehoidon suhteen todella puuttellisemmat kuin ennen? Itse lueskelin tämänkeväistä Aamulehden artikkelia, ja siinä sanottiin, että kaikki TEO:n asti menneet virheet on tulleet vanhoille ja kokeneille hoitajille. Meillä taas väki sanoo, että opiskelijoilla on huolestuttavan rennot asenteet lääkelaskuihin. Lapsilla tietysti vaaditaan vielä enemmän tarkkuutta, jos kohta tietysti klinikkakohtaiset luvatkin, mutta ei millään erikoisalalla ole varaa tehdä vaan sinne päin.

Mielipiteitä, kokemuksia, kiitos!

(ja valvoja poistakoon tämän aloituksen alkuunsa, jos asiaa on juuri käsitelty palstalla, olen niin tuore tapaus vielä, ettei ainakaan mun silmiin ole osunut)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: sairaanhyvä

[Minkälaisia lääkevirheitä teille on sattunut? Tai jos ei ole sattunut, mitä on

Entäs onko jollain näppituntumaa, onko amk-sairaanhoitajien taidot lääkehoidon suhteen todella puuttellisemmat kuin ennen? Itse lueskelin tämänkeväistä Aamulehden artikkelia, ja siinä sanottiin, että kaikki TEO:n asti menneet virheet on tulleet vanhoille ja kokeneille hoitajille. Meillä taas väki sanoo, että opiskelijoilla on huolestuttavan rennot asenteet lääkelaskuihin. Lapsilla tietysti vaaditaan vielä enemmän tarkkuutta, jos kohta tietysti klinikkakohtaiset luvatkin, mutta ei millään erikoisalalla ole varaa tehdä vaan sinne päin.

angry.pngangry.pngangry.png Kuinka me AMK sh:t olemme huonompia lääkeasioissa kun meitä opettivat vanhat opettajat  jotka ovat olleet myös opistoasteen opettajia ja opiskelleet sitten maistereiksi AMK- vaatimusten myötä.  KYAMK:SSA on ainakin neljä puoli-eläkkellä olevaa jotka ovat todella kokeneita opettajia ...

Kysynpä vaan enkä ymmärrä miten se maisteri-titteli huonostaa opettajia ja maisterien opetus meitä AMK.ssa? Oliskos kateutta joltain levittää tuota AMK. lhuonommuutta?

Opistosairaanhoitajissa löytyy myös monenlaisia...jopa niitäkin jotka ovat ihan väärällä alalla....KUTEN opiskelijana kuultua: olette kusessa kaulaanne myöten, kymmenen hengen huoneessa jossa oli uteliaita kuulevia korvia, eihän näin sano AMK-hoitajat? -eihän?

Ihmisestä se lääkeosaaminen ym.. on kiinni, huolellisuudesta ja perehtyneisyydestä asioihin sekä kiinnostuksesta!!!

Eikä aloiteta mollaamaan puolin ja toisin AMK-tai muu sh, ei sillä ole merkitystä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dear lord, olen itekin amk-sh, että samassa kusessa ollaan! Tarkoitin sitä kun lehdissä niin näkyvästi juurikin amk-hoitajua mollattiin lääketaitojen puutteista.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opistosairaanhoitajissa löytyy myös monenlaisia...jopa niitäkin jotka ovat ihan väärällä alalla....KUTEN opiskelijana kuultua: olette kusessa kaulaanne myöten,

Hahaa, 90% hoitajista on siis väärällä alalla ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aavistelen, että koko lääkevirhejupakka on taas työnantajapuolen masinoima juttu. Virheitähän on sattunut ja varmaan sattuu edelleen, hoitajathan niiden lääkkeiden kanssa pulaa.

On hyvä antaa nyt kuva, että emme hallitse hommiamme. Syksyn palkkaneuvotteluissa voi sitten lyödä otsikoita neuvottelupöytään. Tehyn taliaivot eivät varmaan pysty edes änkyttämään kun ei vieläkään ole näkynyt näyttäviä kirjoituksia hoitajien puolesta. Emmehän me ilmeisesti osaa edes peruselvyttääkään - tämäkin uutinen ylitti Helsingin Sanomien kynnyksen.

Onko kukaan huomannut eroa Pharmacan koossa 80-,90- ja 2000-luvuilla? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

En kyllä pätkääkään usko siihen, että asia kiinnostaisi työnantajaa- vastuuhan on siellä puolella esim täydennyskoulutuksen suhteen. Eeetinen vastuu osaamisesta on kuitenkin ammattihenkilöillä itselläänkin.

Kun tulin alalle, oli Pharmacan edeltäjä tuommoisen isotekstisen virsikirjan kokoinen. RR-lääkeitä taisi olla 3-4, NSAIDeja 2-3. Tuntemattomia olivat inhaloitavat steroidit, ACE-estäjät, suurin osa antibiooteista. Potilaat olivat paljon sairaampia, kuolivat astmaan tai card.insuffisienssiin tuosta vaan melkein päiv.polin ovelle. Olihan se lääkeiden jakelu helpompaa, kun ei paljon mitään ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tämä halvempien rinnakkaislääkkeiden tulo markkinoille on ollut omiaan sekoittamaan lääkehoitoa. Ei voi olla pelkästään hyvä asia jos lääkekaapin kipulääkkeet, antasidit, antihistamiinit yms. vaihtuvat vähintään kerran vuodessa halvempaan erinimiseen rinnakkaisvalmisteeseen.

Monesti tuntuu että jos käytettäisiin ainoastaan vaikuttavan aineen nimeä lääkehoidossa, niin homma olisi paljon selkeämpää. Eikös näin tehdä suuressa maailmassa - ainakin elokuvissa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti tuntuu että jos käytettäisiin ainoastaan vaikuttavan aineen nimeä lääkehoidossa, niin homma olisi paljon selkeämpää. Eikös näin tehdä suuressa maailmassa - ainakin elokuvissa..

käsittääkseni  tähän ollaan menossa ja on mentykin tämän geneerisen substituution myötä, vaikka nimet tuntuvat nyk. niin pitkiltä ja kamalilta, niin mieletäni siinä on juuri se hyvä puoli, että siinä ensimmäiseksi näkyy vaikuttava aine ja sitten firma joka sitä myy esim. ratiopharm.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

tietysti pitää pysyä kärryllä, mitä lääkekaapissa on, mutta itse ainakin toivoisin , että lääkkeet olisivat erikseen omissa terapeuttisissa järjestyksissä. Ei siten, että kaikki aasta ööhön sekaisin vaan antibiootit,kipu,sydän ym. Ehkä virheet tällöin vähenisi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, elikkästä mitä virheitä minulle on sattunut.

No, hyvä tovi sitten eräässä harjoittelussa sattui sellainen moka että kun jaoin tarjottimelta lääkkeitä huoneeseen potilaille, niin kaksi henkilöä sai toistensa lääkkeet ! Oma ohjaajani huomasi virheen kun jakoi lääkkeitä suuhun. Onni onnettomuudessa että heillä oli suurin piirtein samanlaiset lääkkeet, eli mitään vakavaa ei oikeastaan sattunut.

No tapaus oli minun kannalta hyvä asia (jos sitä nyt tällä tavalla ajatellaan), koska sen jälkeen olen hieman eri tavalla suhtautunut lääkehoitoon ja lääkkeiden jakamiseen. Virheitä ei vielä toistaiseksi ole sattunut, koputan kuitenkin puuta.

Jos nyt sitten vielä vastuu asioista puhutaan, niin eikös vastuu ole viimekädessä sillä suuhun jakajalla (kun ei puhuta harjoittelu/opiskelu hommista) huh.gif

No, ihmisiä me kaikki olemme...

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lapsoset setä kertoo niksin:opetelkaa vaikuttavat aineet,älkääkä tavaramerkkiä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lapsoset setä kertoo niksin:opetelkaa vaikuttavat aineet,älkääkä tavaramerkkiä.

Tätä olen kovasti yrittänyt päntätä. Ja jopa ihan hyvällä menestyksellä !!

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiat olisi liian yksinkertaisia jos puhuisimme lääkkeistä AINOASTAAN niiden vaikuttavienaineiden avulla....

Mutta siis miksi näin ei ole? En voi olla ainut joka näin on ajatellut.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...