Jump to content
MAINOS

Ruotsin palkoista


Vieras: marika

Recommended Posts

Hyvät kollegat!

Kun lähdette töihin Ruotsiin ja Tukholman alueelle (jossa on parhammat palkat), älkää suostuko alle 20 000 kr (2200 e) peruspalkkoihin. Kukaan Ruotsalainen ei tee töitä alle sen.

Suuret sairaalat maksavat 20 000 - 24 000 kr, vanhuspaikat 23 000 - 30 000 kr, vuokrafirmat 25 000 - 36 000 kr/kk . Lisät tulevat kaiken päälle. Pyhistä, öistä ja ylityöstä maksetaan erittäin hyvin. Asunto kyllä järjestetään, eikä ole niin kallista kuin luulisi (palkasta 4 tai 5 osa).

Tämä vain tiedoksi kun rekrytoivat porukkaa suomessa.

Terv. Hoitaja Huddingenin sairaalasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Ja minä muistuttaisin ylityöstä. Kun lupaudutte tekemään ekstravuoroja, ilmoita heti että haluat övertid-korvauksen. Muutoin ensin karttuu ns. normaalityö aika eli siihen 100%:sti. Ylityökorvauksen on mahdollista saada vaikka tuntimäärä ei olisikaan siihen vielä oikeuttava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun lukee noista Ruotsin palkoista, tulee väkisinkin mieleen olisikohan sittenkin pitänyt peruskoulussa paneutua ko. kieleen HIEMAN innokkaammin? :'(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olisikohan sittenkin pitänyt peruskoulussa paneutua ko. kieleen HIEMAN innokkaammin? :'(

Ei se vieläkään ole liian myöhäistä. Esim. Lärkkullan opistolla Karjaalla järjestetään aikuisille kielikursseja kesäisin. Joskus on ollut etenkin hoitohenkilökunnalle suunnattuja intensiivikursseja. Rohkeasti vaan opiskelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi voi Marika,

Vastavalmistuneen palkka Huddingen sairaalassa on 17500-19500sek/kk, jos osastolla/klikalla ei ole käytössö poeng-modellia ei lisät ole läheskään samaa luokka kuin Suomessa, vaan n. 20% palkan päälle.

Poeng-modelissa on iltalisä klo 17-22 30% ja viikonloppulisä pe kl 17- su kl 22 75%. Yölisä poeng-modelissa vakio 80%. Joten kannatta valita poeng-modelia käyttävä osasto/klinikka, eikä perinteistä "lisä-" l. OB-tilläggsysteemiä käyttävää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi voi Marika,

Vastavalmistuneen palkka Huddingen sairaalassa on 17500-19500sek/kk, jos osastolla/klikalla ei ole käytössö poeng-modellia ei lisät ole läheskään samaa luokka kuin Suomessa, vaan n. 20% palkan päälle.

Poeng-modelissa on iltalisä klo 17-22 30% ja viikonloppulisä pe kl 17- su kl 22 75%. Yölisä poeng-modelissa vakio 80%. Joten kannatta valita poeng-modelia käyttävä osasto/klinikka, eikä perinteistä "lisä-" l. OB-tilläggsysteemiä käyttävää.

Huddingen tarjosi teholla 26000 SEK/kk+ lisat.Valitysfirma hieman paremmin.Kumpi maksaa paremmat edut?

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi hauska tietää mikä VUB sulla on kun noin hyvin ovat valmiita maksamaan, ja milloin olet valmistunut ? millainen työkokemus?

Pääsääntöisesti Bemannningsbolagetit maksavat paremmin, mutta johtuu usein siitä että laskevat tuntipalkkaan, esim. 170-200sek/tunti myös kesälomakorvaukset mukaan, joten loma oikeutta ei kerry. Joillakin myös käytössä ns. kiinteät lisät eli lisät laskettu tuntipalkkaan. On myös firmoja (esim. Spindek Vårdpool AB, jotka maksavat pimeesti, mutta löydät itsesi pian oikeudesta vähintään todistamasta, jos et syytettynä.

Yritin kysellä onko IVA:lla käytössä kuvailemani poeng-model, mutta kukaan ei oikein täällä tiennyt( on osastokohtainen systeemi).

Ja mikä IVA on kysymyksessä (HIA, ThxIA,IVA, tms??)??

Asuntoja ei Huddinge Universitets Sjukhusetilla tällä hetkellä ole vapaana, joitakin jaettuja asuntoja, missä on käytössä oma huone, mutta ei WC tai keittiö, ehkä on, mutta kehotan välttämään. Jotkin klinikat aikovat nyt vuokrata suoraan itselleen asuntoja, jotka sitten vuokraavat edelleen työntekijöille, mutta ovat vapailta markkinoilta ja vuokra esim. yksiöstä voi olla 4000/kk, mikä on mielestäni aika paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et ole, Pile vielä vastannut kysymykseeni VUB:stäsi, mutta juttelin tuossa juuri yhden Tehon, HIA:n chefsjuksköterskan kanssa, ja ei ainakaan heillä ole kenellekään tarjottu noin paljon kuin Sinulle.

Jos todella nyt tarkoitat peruspalkkaa, ilman lisiä;

26 000 kuulostaa lähes bruttopalkalta norm. lisien kanssa...

Kerro ihmeessä mikä teho oli kysymyksessä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu sorry.THXIVA,VUB int(sain 1994 sellaisen paperin Oslosta,joka muutettiin omasta sis-kir kolutuksesta.Ei toimi enaa sellainen jarjestely).Palkka oli siis kokonaispalkka,joka mielestani oli liian pieni.THXIVA kokemusta noin 7 vuotta.Etta talleen...

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OK, sitten ymmärrän.

Kertomassani poeng-modelissa lisät ovat kuten aiemmin kirjoitin. Ts. jos teet pari vkl/kk ja muutaman illan viikossa ovat lisät helpohkosti 30% eli jos peruspalkka on esim. 23 000 pääsee noin 30 000 kokonaispalkkaan.

Muistettava että poeng modelissa peruspalkka on tärkeä, koska lisät määräytyvät sen mukaan.

Ja tuo 23.000 peruspalkka sun pahveilla ja kokemuksella realistinen.

Toki, muista että jos Norjassa tienaat esim 30 000 käteen on se about sama kuin 32 000 Ruotsalaista.

(Kolmestakympistä jää ehkä 22 000 käteen)

MUTTA, itsekin Norjassa duunissa olleena ja asuneena tiedän että ostovoima on kuitenkin pienempi kuin Ruotsissa. Täällä on kaikki halvempaa, paljon halvempaa kuin Norjassa, ja esim autot halvempia kuin Suomessa.

Itse olen laskeskellut että tänäpäivänä Ruotsissa tienaa paremmin kun laskee ns. elintasoindeksin, eli mitä palkalla saa. Puhumattakaan jos täytyy silloin tällöin käydä Suomessa, on halvempi ja helpompi matkustaa, jos nyt ei matkusta Inariin Kirkenesistä....

Pärjäile, ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjan palkkahan on aika pitkalle henkilokohtainen.Eli ylihoitsun kanssa neuvottelen sen.Teholla meille maksetaan noin 24000 NOK/kk plus lisat about 25%.Joka kolmas viikonloppu on töita.Mutta todellinen palkka tulee ylitöista.Meilla on niin jarkyttava pula henkilokunnasta,etta kukaan ei tee ylitöita,jos siita ei makseta 200% palkkaa.Ja sairaala maksaa sen.Itse tein juuri kolme extra yöta 200% palkalla,joka vastaa kuukauden palkkaa Suomessa.Tosin verottaja muistaa kylla ottaa helposti omansa. :'(

Totta on,etta eihan tama mikaan halpa maa ole,mutta ainakin lampiman ruoan saa paivittain. ;D.Ja siivin sinivalkoisin paasee kotiin nopeasti.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki toki,

Oishan täälläkin ylitöitä, ja monet tekee bemanningsbolageteille keikkaa ja siten nostavat palkkaansa, mutta jos nyt lasketaan vaan ihan n. 160h/kk ja silleen.

Älä Säkään tee liikaa ylitöitä, usko tai älä sitä on elämää työn ulkopuolellakin ja Sultahan jää

vuonotammat kesyttämättä jos vaan duunissa oot...? 8) :)

Ja Romani-Line on halvempi kuin Finnair...

Sitäpaitsi täällä on paremman näkönen Prinsessa (Madelaine)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 4 kuukautta myöhemmin...

Hei

Tulin Ruotsiin töihin viime kesänä ja minulle tarjottiin palkkaa 17500 kr Södersjukhuset:istä kun olin vielä vastavalmistunut. Kolmen kuukauden jälkeen vaihdoin Huddinge kommun:iin töihin ja palkkaa sain jo 21000. Tämän kevään palkkaneuvotteluiden jälkeen peruspalkka nousi 22500 kr. Käytännössä olen saanut n. 26-28000 kr/kk bruttona.

Olen nyt sanonut itseni irti kun vanhustyö alkaa tökkiä ja karttuneen kielitaidon turvin uskaltaudun taas akuuttisairaalaan. Danderyds sjukhuset tarjoaa minulle 18900 kr plus poängmallin mukaisesti lisät (todella tuntuvat lisät tavalliseen OB-systeemiin verrattuna) ja kaiken tämän lisäksi saan vuoden kestävän HIA erikoistumiskoulutuksen (ilmaiseksi työn ohessa). HIA= hjärtintensivavdelning (sydänteho). Erikoistumiskoulutuksen jälkeen minulle tarjoutuu rajattomat työnsaantimahdollisuudet ja palkkaa voin pyytää niin paljon kuin vaan kehtaan:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei

palkkaa voin pyytää niin paljon kuin vaan kehtaan:)

oikea asenne!Hyssyttelylla ei saa kuin mahahaavan ja lautumia.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kielitaitoa on kai aika vaikea arvioida etukäteen, mutta jos peruskouluruotsilla, 3:nnesta luokasta 9:nnelle luettu, aloittaisi sanakirja apuna tuleeko siitä mitään? Kävin Pohjoismaidenhoitajavälityksen mukana tutustumassa Tukholmassa pariin paikkaan ja palkka olisi noin 22 000- 25 000 kr/kk.Siellä oli muutamia suomalaisia hoitajia,jotka väittivät, että ei he osanneet ruotsia juuri mitään ja heidät palkattiin silti.Tulen auttavasti toimeen ruotsinkielellä, mutta uskaltaako lähteä ja jatkaa opiskelua työnohessa ja tehdä töitä sanakirja apuna.Työpaikka on vanhuspuolella ja lähinnä öitä aluksi.On minulla kyllä pari kuukautta aikaa opiskella itsekseni.Mitä mieltä Pohjoismaidenhoitaja välityksestä kuka on sen saatossa työllistynyt?

Asunnoista vielä. Teen töitä viikon kerralla, joten asunnosta ei pitäisi tulla suurta meno erää, olettettko saaneet edullisia sopimuksia sekä palkan ja asunnon suhteen?Työskentelen viikon ja viikko vapaata, joten palaan Suomeen viikoksi,koska on perhe.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei!

Tulin töihin tammikuussa Uppsalaan leikkaushoitajaksi. Alussa palkkani oli 20 000 kr/kk, mutta kolmen kk:n jälkeen se nousi, nyt saan 22 000 kr/kk+lisät perehdytyksen loputtua... Eli paljon paremmin kuin Suomessa. Minua kiinnostaa saako muualla päin Ruotsia enemmän palkkaa leikkaushoitajana?

Alussa asuin solukämpässä, mutta jo tammikuussa sairaala antoi valita otanko yksiön vaiko kaksion huhtikuun alusta. Eli palvelu pelaa! Yksiön otin ja se on halpa ja hyväkuntoinen sekä lähellä keskustaa ja työpaikkaa. Uppsalasta on aika vaikea saada asuntoja, mutta itse vältyin asunnon etsimiseltä... Meillä on huutava pula leikkaushoitajista joka yksikössä eli kiinnostuneet hakemuksia tulemaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli voisko tehdä jokseenkin tällaisen yhteenvedon?

Jos lähden Ruotsiin töihin ja omaan kokemusta useamman vuoden, niin:

1: Neuvottelen ainakin 20000 SEK:n peruspalkan, mieluiten enemmän...

2: Valitsen työpaikkani sen mukaan, että se toteuttaa poeng-mallia. Näin lisät ovat kohdallaan ja rahat ehkä karttuvatkin.

3: Pyrin neuvottelemaan itselleni sopivat työvuorot (itse nauttisin yötöistä, ainakin poeng-mallin 80%:n lisillä mitkä ovat 2x nää Suomen...), kun se ainakin kuulostaisi olevan mahdollista.

4: Ylitöistä vaadin aina "övertid"-korvauksen, koska siihen on mahdollisuus.

5: Nautin saavutetuista eduista ja pyrin parantamaan asemaani aina tilaisuuden tullen.

Niiden mielestä, jotka ovat Ruotsissa parhaillaan - kuulostaako edellämainittu kohtuulliselta ja mahdolliselta? Mikähän mahtaa olla Ruotsin mallin verotus - kumulatiivinen vai saako yhden kiinteän prossan myös ylitöille? Ja onko "Kire" totta, että sun perehdytys jatkuu yhä, kun se mulla oli aikoinaan 3 viikkoa - 4 erikoisalaa/ppkl, tk-päiv.+ päivystysosasto...

Nimi. "Volvosta haaveileva"(?!).... heh...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja onko "Kire" totta, että sun perehdytys jatkuu yhä, kun se mulla oli aikoinaan 3 viikkoa - 4 erikoisalaa/ppkl, tk-päiv.+ päivystysosasto...

Nimi. "Volvosta haaveileva"(?!).... heh...

Ainakin lääkintävaksin näkökulmasta voin sanoa, että leikkurissa on hyvin hyvin paljon opittavaa, anestesia puolella n. 4 kk ja sen jälkeen et tee vielä päivystystä ja instrumentti puolella on kanssa pitkät perehdytykset jopa vuos, siis itse en näitä asioita tee, mutta nään koko ajan vierestä 8)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kire täällä taas!

Olen töissä neurokirurgian leikkausyksikössä. Perehdytys loppui toukokuun lopussa ja siitä lähtien olen tehnyt päivystyksiä yksin. Käytännössä kuitenkin olen ollut ilman perehdyttäjää leikkaussalissa jo maaliskuusta lähtien. Toki välillä pyysin apua ja sitä sai aina tarvittaessa. Käytävän puolella on aina yksi leikkaushoitaja vapaana ja myös kirurgit neuvoivat todella hyvin. Todella hyvin olen pärjännyt kielenkin kanssa, se yllätti itsenikin. Sitä on turha pelätä, puhuu vaan rohkeasti!

Niin, me olemme myös siirtymässä syyskuussa poängmodelliin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipparallaa!

Oon lähdössä Tukholmaan päin syyskuussa,kun määräyskirja vaan loppuu..Olen suuntautunut psykiatriseen hoitotyöhön....Tuli vaan mieleen,että oonko kuullu ihan höpöjä siitä,että ruotsissa psyk.sh:t sais parempaa palkkaa.Tai niillä olis ruotsis erikoissairaanhoitajan palkka?huh.gif?Niin ja sitte kaipaisin hieman infoo noista rekrytointi firmoista!Onko jollakin kokemusta ingria ab:sta tai pohjoismaiden hoitajavälityksestä?Kertokaa ihmeessä kaikki kokemuksenne!!!!!!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipparallaa! Tuossa joku kyseli rekryfirmoista... Itse olen ylihuomenna lähdössä Tukholmaan töihin pohjoismaiden hoitajavälityksen kautta. Apua sain laillistamistodistuksen hankinnassa ja ohjeita missä pitää käydä Tukholmassa ennen kuin aloitan työt. Nyt he ovat lomalla ja oisi muutama kysymys vielä auki näin juuri ennen lähtöä, mutta ne kerkee.... Elikkä on heistä ollut paljon apua, mutta toivoin vähän enemmän. Muistanko väärin että heidän mainoksessa luki että he korvaa niitä kuluja mitä tulee laillistamistodistuksen hankinnasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hej!

Itse tulin ilman rekrytointifirmaa töihin Uppsalaan tammikuussa. Viime syksynä itse etsin työpaikan netistä ja lähettelin sähköpostia. Kävin sit lokakuussa haastattelussa risteilyn yhteydessä. Tammikuussa oli sit soluasunto odottamassa ja toisena työpäivänä jo hommasivat minulle asunnon huhtikuun alusta, sain valita otinko yksiön vai kaksion. Maksoivat muuttokulut eli itselle ei tullut mitään kuluja tänne muutosta. Todella hyvin auttoivat asioiden järjestelyissä, ei mitään negatiivista sanottavaa! 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
Vieras: petronella

Hei!

Oletkohan vielä Ruotsissa töissä?? Olen itse vasta tänne muuttanut ja pitäisi aloitella työt sairaanhoitajana mutta olen ihan vihreä kaikissa käytännön ym. asioissa ja kielitaitokaan ei vielä ole paras mahdollinen. En ole Tukholman alueella vaan pienemmällä paikkakunnalla (asukkaita n. 60 000). Osaatko sanoa minkä verran pitäisi saada palkkaa? Täällä ei käsittääkseni ole hirveästi pulaa hoitajista mut ei kai kovin vaikeakaan ole töihin päästä.

Vastauksetsa etukääteen hurjasti kiittäen, Petra

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...