Jump to content
MAINOS

turkkarista lainattua


mirge

Recommended Posts

itse lainasin toiselta foorumilta (paloforum.net)

Julkaistu 8.12.2007 1:31:33

Huoli turvallisuudesta

Varsinais-Suomessa henkilöstöstä iso osa määräaikaisia. Sairaankuljettajien hoitamia ambulansseja tulossa lisää otsikoi TS 24.11. En malta olla ottamatta kantaa muutamaan epäkohtaan.

Kaarinasta, Raisiosta ja Paraisilta ollaan ottamassa "vara-autot" pois. Ei kuulosta pahalta, mutta todellisuudessa nämä "vara-autot" ovat normaalisti hälytettävissä ensihoito/sairaankuljetustehtäville, pois lukien tilanteet joissa pelastajat ovat paloauton miehistönä. Jokainen kyseisissä kunnissa asuva voi seurata näkyykö sitä "vara-autoa" liikenteessä, vai onko se turha.

Visiona on että paloautot ajavat kiireellisen potilaan luokse ensivasteeksi, eli samat miehet jotka tulivat ennen sillä 192-autolla, kykenivät hoitamaan ja kuljettamaan, tulevat nyt paloautolla, eivätkä enää kuljeta sairasta hoitoon, vaan odottavat mahdollisen hätätilapotilaan ja omaisten kanssa että auto saapuu Turusta hoitamaan ja kuljettamaan potilasta. Tietenkin ensivaste pyrkii tekemään välittömät henkeä pelastavat toimenpiteet, mutta välillä on tilanteita joissa ainut oikea ratkaisu on nopeakuljetus.

Jo tällä hetkellä on Turussa tilanteita joissa pelastuslaitos ei kykene lähettämään välittömästi autoa potilaan luokse, koska kaikki ovat jo muilla tehtävillä, tällöin hätäkeskus joutuu hälyttämään yksityistä palvelun tuottajaa avuksi.

Uusikaupunki on näyttämässä oikeaa suuntaa palveluntuottamisessa, panostetaan sekä laatuun että määrään. Turussa ongelmana on myös henkilöstön käsittely, jolla parhaat hoitajat saadaan varmasti lähtemään muihin töihin. Suorittavaa porrasta ei kuunnella riittävästi.

Mielestäni ainut toimiva ratkaisu on kaikkien ambulanssien miehittäminen ammattitaitoisilla päätoimisilla sairaankuljettajilla, joiden pariksi joihinkin siirtoautoihin ja äkillisiä sairaslomia tms. paikkaamaan voitaisiin ottaa pelastaja. Yhtäkään autoa ei ole turvallisuuden nimissä varaa poistaa, vaan pikemminkin Turkuun pitäisi saada keskusta-alueelle ainakin yksi ambulanssi lisää, samaten itä-Turkuun yksi ambulanssi lisäksi.

Erilaisia päälliköitä ja mestareita on palkkalistoilla paljon. Aikanaan aluepelastuslaitoksen piti keventää virkamieskoneistoa, toisin on käynyt.

Vaikka kirjoitus osoittaa sormella aluepelastuslaitosta, on vika hyvin pitkälti terveyskeskuksissa/kunnilla, jotka ostavat ja sitä kautta määrittelee tarvittavan ambulanssien määrän. Odottelen että toiminta siirtyisi kokonaan sairaanhoitopiirin järjestettäväksi, silloin autojen sijoittelu olisi helpompaa. Ei tarvitsisi miettiä maakunnan sisäisiä kuntarajoja, eli ambulanssit voisi sijoittaa siten, että niillä tavoitettaisiin mahdollisimman tehokkaasti koko alue. Tällä hetkellähän, jos hoidon saantia ajattelee, on selkeä ero asuuko kaupungissa vai maalla.

Kirjoitteleepi kyytimies alueelta

Julkaistu 8.12.2007 1:31:33

http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts...42,1:0:0:0:0:0:

Määrää pirtua, se auttaa aina...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Ja tekstiä Turun Sanomista 3.1 2007...

Jo seitsemän lopettanut työnsä pelastuslaitoksella

Sairaankuljettajat kyllästyneet liikaan kiireeseen ja resurssipulaan

KATRI KANGAS

Seitsemän määräaikaista sairaankuljettajaa Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksesta jätti tehtävänsä vuodenvaihteessa. Työilmapiiri sairaankuljetuksessa on kiristynyt pitkään niin, että työntekijät enteilevät jopa joukkopakoa työpaikalta.

- Jos asioihin ei tule muutosta, pahoin pelkään että väkeä on lähdössä lisää. Useat virassa olevat ovat hakeneet virkavapaata, yksi tilannetta nimettömänä kommentoivista sairaankuljettajista sanoo.

Työntekijät eivät halua nimiään esiin sanktioiden pelossa.

Sairaankuljetuksen henkilöstön mielestä sekä sairaankuljettajien että ambulanssien puute aluepelastuslaitoksella on akuutti. Sairaankuljettajien mukaan jopa kiireellisiä sairaankuljetuksia on jouduttu viime aikoina jonouttamaan hätäkeskuksessa, koska kuljettavia yksiköitä ei ole ollut lähettää paikalle.

- Toiminta on menossa sellaiseksi, ettei se enää varmasti ole sairaanhoitopiirin ohjeiden mukaista, eräs sairaankuljettajista sanoo.

Ajojen määrä kaksinkertaistunut

Pelastuslaitoksen hoitamien sairaankuljetusten määrä on kymmenessä vuodessa kasvanut noin 38 000 tehtävään. Koko maakunnassa sairaankuljetusten määrä lisääntyi pelkästään vuoden 2007 alkupuoliskolla 13 prosenttia. Tästä huolimatta Varsinais-Suomessa on väläytelty jopa neljän auton poistamista ajosta. Kaksi ajoneuvoa on poistettu jo aiemmin.

Turussa autojen määrä on pysynyt samana 1980-luvulta lähtien. Sitäkin pahemmaksi sairaankuljettajat arvioivat tilanteen kehittyvän Kaarinan, Raision ja Paraisten alueilla. Jo nyt esimerkiksi kiireelliseen kuljetukseen Piikkiöön on ehtinyt ensimmäisenä Salon yksikkö.

Turun sairaankuljetusvahvuuden ainoa kuljettava hoitoyksikkö muuttui vuodenvaihteessa perustason yksiköksi.

Vaativampaa hoitoa tarjoavia autoja on koko pelastuslaitoksen hoitamalla alueella Varsinais-Suomessa vain kaksi Uudessakaupungissa.

- Auto lähetetään jatkossakin vain kiireellisiin tehtäviin, mutta ainoa hoitotason työtä tekevä yksikkö Uudenkaupungin ulkopuolella on jatkossa lääkintäesimies. Yhdelle henkilölle jää jatkossa koko hoitotason työ, sairaankuljettajat ihmettelevät.

Uusi vuorojärjestelmä ei tyydytä

Sairaankuljetuksen vuorokauden mittaisten työvuorojen aktiiviseksi tarkoitettu 12 tunnin työaika on ylittynyt vuoroissa jatkuvasti. Vuoden alusta sairaankuljetuksessa siirryttiin 9 tunnin päivä- ja 15 tunnin yövuoroihin. Tämä ei kuitenkaan tyydytä työntekijöitä.

- Kuulemma 15 tunnin yövuoroissa ei tule mikään laki vastaan lepoajan osalta. Työaikaa siis tehostetaan, nämä tulkitsevat.

- Vuorokauden mittaisista työvuoroista kertyneet lisät ovat pitäneet sairaanhoitajaksi kouluttautuneet pelastuslaitoksella. Tämäkään ei enää pidä.

Jatkuvan kiireen lisäksi tyytymättömyyttä aiheuttaa työntekijöiden palkkataso.

Kaikille sairaankuljettajille on maksettu 1 587 euron kuukausipalkkaa perustason työstä, vaikka ambulansseissa on tehty jatkuvasti myös hoitotason työtä.

Tympääntyminen tilanteeseen on saanut työntekijät keskustelemaan hoitotason työstä kieltäytymisestä. Tämä karsisi sairaankuljetuksen antamaa hoitoa huomattavasti.

Jos sairaanhoitopiirin ohjeistusta luetaan kirjaimellisesti, akuuttilääkkeet esimerkiksi hengitysoireisiin ja sydänoireisiin jäävät jatkossa antamatta. Ambulanssit hoitaisivat vain elvyttämisen ja verensokerin korjaamisen. Perustason hoitoon ei kuulu esimerkiksi sydänfilmin ottaminen.

- Tämä ruuhkauttaa terveyskeskusten päivystykset entisestään. Käytännössä kaikki potilaat joudutaan kuljettamaan, kun tähän asti kohteeseen on jätetty heistä tutkimusten jälkeen noin neljäsosa.

Henkilöstö kokee jäävänsä sivuun

Sairaankuljetuksen henkilöstöä ihmetyttää, että perustason ja hoitotason sairaankuljetusta myydään alueen terveyskeskuksille saman hintaisina. Yksikön hinta on heidän mielestään laskettu niin korkeaksi, että terveyskeskukset säästävät kuljetussopimuksia tehtäessä autojen määrässä.

Myöskään perustason ja hoitotason eroja ei sairaankuljettajien mielestä terveyskeskuksissa ymmärretä.

- Uusikaupunki osasi ainoana vaatia kahta hoitotason yksikköä, työntekijät hämmästelevät.

Henkilöstö on pettynyttä siihen, ettei työntekijöitä ja lääkintäesimiehiä ole otettu mukaan miettimään sairaankuljetuksen järjestämistä.

- Kuntien pitäisi ajatella toimintaa enemmän yhteisenä. Pelastuslaitoksella taas tuntuu siltä, että sairaankuljetus on välttämätön paha.

Julkaistu 3.1.2008 1:30:44

Tällainen valtakunnallinen suunnannäyttäjä...

Määrää pirtua, se auttaa aina...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs minä sanoin.... Uumoilin tätä tapahtuvaksi jo vuosi sitten. Oli vain ajan kysymys milloin pakka räjähtää käsiin. Turku ei vain opi virheistään. Sama hajoita ja hallitse johtamispolitiikka jatkuu yhä vain. Samankaltainen episodihan nähtiin vuosi sitten Turun terveystoimen päivystyksessä. Hoitajia lähti useita virkavapaille, sairauslomille tai muuten vain pos Turun kaupungin palveluksesta. Siinä sitä sitten palkattiin kesäksi lähihoitajaopiskelijaluokkaan korvaamaan sairaanhoitaja vajetta. Aika heikoilla mentiin kesällä 2007 päivystyksessä. Ja historia ei kun toistaa itseään

Ja takaisin kivikaudelle. Ennustaisin seuraavaksi pitkien sairaslomien lisääntyvän pelastuslaitoksella. Virkavapaita ei myönnetä, uusia kyytijulleja palkattu roppakaupalla, paljon perehdytystä yms. Rupeaa selkä kolottamaan vanhoilla virkamiehillä kun ei virkavapaallekaan pääse. Aika heikoilla jäillä sitä Turussa parhaillaan luistellaan.

Nim. Onnellisesti sairaanhoitopiiriä vaihtanut.... Palkka ja työolot kohdillaan....  *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaankuljetuksen henkilöstön mielestä sekä sairaankuljettajien että ambulanssien puute aluepelastuslaitoksella on akuutti. Sairaankuljettajien mukaan jopa kiireellisiä sairaankuljetuksia on jouduttu viime aikoina jonouttamaan hätäkeskuksessa, koska kuljettavia yksiköitä ei ole ollut lähettää paikalle.

Mitkähän ovat tilastot; monta kyytiä/auto? Tuo kiiruskyytien odotuttaminen ei vielä kerro kauheasti sillä sitä tapahtuu joka kunnassa, toki myös tehdään sitä että laitetaan berttatehtävä celsiukseksi niin ei näytä/kuullosta niin pahalta... :-

Jos sairaanhoitopiirin ohjeistusta luetaan kirjaimellisesti, akuuttilääkkeet esimerkiksi hengitysoireisiin ja sydänoireisiin jäävät jatkossa antamatta. Ambulanssit hoitaisivat vain elvyttämisen ja verensokerin korjaamisen. Perustason hoitoon ei kuulu esimerkiksi sydänfilmin ottaminen.

Se on kyllä tiedossa että lääkkeet on perustason lansseista häviämässä, mutta tämä on uutta tietoa että EKG:nkin ottaminen on pelkästään hoitotason hommia. Aina oppii uutta...

milläs hakevat VIRKAvapaata, kun ei noita virkoja taida oikein olla.

Opintovapaata ainakin saa aina opintovapaalain mukaisesti, oli toimi tai virka kyseessä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulis ainakin vastuuläälärin ottavan kantaa, sillä semmoinenkin kun kerran saatu.  Ainakin lukee ilma nimeä Turun terveystoimen lautakunnannan pöytäkirjassa.

'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman tausta tietoa: Alueella jolla VS-ALPe hoitaa sairaankuljetusta asuu noin 270 000 ihmistä, viimevuonna alpen autot ajoi reilut 38 000 tehtävää, autoja oli vuonna 2007 Lääkintäesimies ja 12 sakua + ns. vara-autot 4 kpl (käytännössä täydessä ajossa lähes kaikki koko ajan). Auto määrä on siis koko VS-Alpen alueelta (sis. Turku, Raisio, Naantali, Kaarina & Uusikaupunki). Varsinais-Suomen alueella ei kyllä B tehtäviä ole muutettu C:ksi, tilanne on kyllä täysin päinvastainen. Jos tehtävä vanhan Häken aikaan oli B, nyt se on A, D tehtävät ovat käytännössä kaikki C:tä, lukuunottamatta laitossiirtoja (niistäkin osa saadaan C:ksi tai B:ksi).

Niin, EKG:n otto taitaakin olla jokapuolelle muualla perustason homma mutta ei Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella, jos lukee mitä sairaanhoitopiiri asiasta ohjeistaa. (www.vshhp.fi/ensihoito)

Virkavapaista sen verran että talossa on kyllä virassa olevia sairaankuljettajia n 20 kpl, virkavapaita ei myönnetä kun on pienoinen rekrytointi ongelma, liekö ihme. Tosin eräs pelastuspäällikköistä väittää aivan muuta ihan televisiossa asti (Turku television 2.1.). Opintovapaista sen verran että työnantaja voi lykätä opintovapaan myöntämistä periaatteessa samoilla perusteilla kuin virkavapaankin. Löytyy opintovapaalaista ja asetuksesta.

Toki sen voin luvata että asiaa ei ihan tällä lehti jutulla ole vielä taputeltu selväksi, aika näyttää minkäläiseen pyöritykseen VS-Alpe joutuu varsin heikon henkilöstöpolitiikkansa takia. Ja miten TK:t reagoivat kun tajuavat että ovat ostaneet säkin ilman sikaa, vai miten se menikään... :)

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 04.01.08 - klo:11:47


Vielä sen Turku TV:n videon linkki: http://videot.turunsanomat.fi/?video=744cfddb
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman tausta tietoa: Alueella jolla VS-ALPe hoitaa sairaankuljetusta asuu noin 270 000 ihmistä, viimevuonna alpen autot ajoi reilut 38 000 tehtävää, autoja oli vuonna 2007 Lääkintäesimies ja 12 sakua + ns. vara-autot 4 kpl (käytännössä täydessä ajossa lähes kaikki koko ajan).

Tuo alle 6,5 kyytiä/auto/vrk ei kuulosta järkyttävän pahalta, mutta esimerkiksi kuljetusetäisyydet ja lanssien sijoittelu saattaa tietysti olla sellainen että kiirusta pitää..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo alle 6,5 kyytiä/auto/vrk ei kuulosta järkyttävän pahalta, mutta esimerkiksi kuljetusetäisyydet ja lanssien sijoittelu saattaa tietysti olla sellainen että kiirusta pitää..

Ihan just näin loistavalla matematiikalla sitä ajatellaan varmasti Alpessakin. Toi 6,5 kyytiä per auto onkin ihan tarkka luku per vrk. Esim ykkösasemalla ajetaan just se 6,5 ja paraisilla ja ja ja. Eihän se yksinkertaisesti voi olla niin, että esim paraisilla saattaa olla yhteensä yks kyyti per vrk ja ykkösasemalla 23 per vrk per auto. Joko kuulostaa saatanan hauskalta???

Muokkaus:Lainaus korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkkaan en pysty sanomaan mikä on keikkojen jakautumisen suhde VS-alpen Sakujen suhteen, mutta muistaisin jostakin alpen tilastosta lukeneeni että Turun keskusaseman ja Turun 2. aseman lanssit ajais noista keikoista jotain 70 %:a (tää on kyllä vain muistikuva). Mutta sen tiedän kokemuksesta että keskusaseman T191-T194:ssä voi 24 tunnin aikana olla helposti yli 15 keikkaa per auto. Pahimmillaan ne paljon puhutut vuorokausi aktiivit on olleet yli 20 tuntia. Että helvetin kivaa on ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo alle 6,5 kyytiä/auto/vrk ei kuulosta järkyttävän pahalta, mutta esimerkiksi kuljetusetäisyydet ja lanssien sijoittelu saattaa tietysti olla sellainen että kiirusta pitää..

Ihan just näin loistavalla matematiikalla sitä ajatellaan varmasti Alpessakin. Toi 6,5 kyytiä per auto onkin ihan tarkka luku per vrk. Esim ykkösasemalla ajetaan just se 6,5 ja paraisilla ja ja ja. Eihän se yksinkertaisesti voi olla niin, että esim paraisilla saattaa olla yhteensä yks kyyti per vrk ja ykkösasemalla 23 per vrk per auto. Joko kuulostaa saatanan hauskalta???

23 kyytiä ei voine olla keskiarvo vaan poikkeusvuorokausi..?

Joo, ei ne yli 20 kyydin vuorokaudet mukavia ole, aamulla on kieltämättä mehut pois miehistä/naisista.

Mutta itse koen ainakin niin että huono johtaminen syö enemmän miestä kuin kovat kyytimäärät. Eli mieluummin tietysti molemmat puolet kunnossa, mutta jos valita pitää niin ennemmin hyvä johtamiskulttuuri ja paljon duunia kuin päinvastoin. Pahintahan se on silloin jos molemmat ovat perseellään niin kuin turkkusessa(kin) nyt taitaa olla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...