Jump to content
MAINOS

Pahin moka jonka olet tehnyt hoitoalan työssä


Hennamaria

Recommended Posts

MAINOS

Väärää lääkettä potilaalle (väsymys ja kiire ja huomion herpaantuminen kaikesta tarkistamisesta huolimatta). Nimenomaan kahdesta vaihtoehdosta sitä joka esitietojen perusteella kontraindisoitu ko. potilaalla. Ei tapahtunut mitään erityistä. Lääke auttoi ja ei toteutunutta haittaa. Haiprot yms tehtiin tietty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ihminen erehtyväinen

Arvioin asiakkaan voimavarat täydellisen yläkanttiin ja yritin siirtää yksin hemiplegistä turnerilla sillä seurauksella että asiakas valui hallitusti lattialle. Asiakas ei siis koskaan ollut apuvälinettä kokeillut ja oli jo valmiiksi skeptinen. Kyllä oikeasti nolotti kutsua apuvoimia kun olin mukamas niin noheva. Järjellä ajatellen olisi pitänyt pyytää joku kaveriksi varmistamaan, mutta oli just vuoronvaihto menossa ja väki vähissä. Kaverin tullessa olin vaan chillisti että no, tulipahan testattua oisko tässä sopiva vehje siirtoihin. Mitään pahempaa ei siis sattunut, mutta itsetunnolle tuli kolaus :D

 

Kerran on mennyt lääkkeet väärään suuhun (ei tullut onneksi mitään seurauksia lääkkeen saajalle) ja ihan inhimillisiä mokia on käynyt esim. kotiutettaessa että jotain on jäänyt hoksaamatta. Onneksi mokista oppii, niin omista kuin muidenkin. Siksi niitä HaiProja on tärkeää tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritin auttaa yksin painavaa petipotilasta alusastialle ja onnistuinkin..mutta astian poisotto ei onnistunutkaan niin vaan. Astia oli hikiytynyt takapuoleen niin kiinni, että kun koitin hivuttaa sitä pois, (toisella kädellä auttaa potilasta jaksamaan pitää itseään vähän kyljelleen) se irtos vauhdilla ja lätkäs kaikki tuotokset käsivarsille, kaulalle, paidalle ja kengille. Onni onnettomuudessa ettei tullut kasvoille ja ns puhdas potilas kyseessä 😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ykslähärivaan

Pahin moka on varmaan jo alunperin alalle hakeutuminen. Muualla olisi ehkä päässyt helpommalla ja tienannut enemmän. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Virheitä sattuu

Ainakin kerran on mennyt zinasef väärälle porukalle. Ei onneksi tullut mitään haittavaikutuksia. Kerran sekoitin mpr kuiva-aineen influenssarokotteen kanssa ja tökkäsin asiakkaaseen. Sitä sitten selviteltiin THL.n ihanan auttavaisen ylilääkärin kanssa että mitä sitä sit tehtäis.  Asiakkaalle olisi pitänyt antaa uusi influenssarokote, mutta hän ei sitä koskaan tullut hakemaan.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähäri77

Lääkemokien lisäksi olen aivan liian usein sanonut asiakkaalle, kun oon saatellut hänet petiin, että ”lepää rauhassa.” Jotenkin mulle tulee siitä aina sellanen viba, että olisi kuolemassa tms. Nyt oon koittanut iskostaa itelle et sanoo aina nuku hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran asukas sai väärän annoksen inskaa ja pari kertaa mennyt aamulla tarjottimelta kahden asukkaan lääkkeet sekaisin. Luojan kiitos molemmilla meni suunnilleen samanlaiset setit (tai toisella kertaa ainakin  huomasin siinä vaiheessa, kun olin juuri antamassa sille toiselle).

 

Sit tosta rokotejutust tuli mieleen, kun kerran opiskelijana unohdin sekottaa mpr:n sen kuivajauheen. Olin aika paljon rokotteita jo antanu siinä harkan aikana, niin ohjaaja luotti muhun sen verta et sain itekseni hakea jääkaapista ja valmistella sen. Mpr-rokotteita tuli kuitenkin sen verta vähän vastaan, et unohdin ottaa sen kuivajauheen myös. Tajuttiin vasta sitten iltapäivällä, kun rokotejääkaappia tarkastanut hoitaja tuli kysymään et tiedetäänkö miksi siellä on yksi yksinäinen kuivajauhe. No ei siinä mitään, ohjaaja pisti viestiä tän lapsen vanhemmille (ulkomaalaisia, niin helpompi ymmärtää kirjoitettua kieltä) ja he tuli sit myöhemmin uudestaan piikille. Hävetti kyllä, kun tää poika vieläpä pelkäs sitä pistämistä tietysti tosi paljon (en kylläkään ollut itse paikalla, kun he tuli uusintakäynnille).

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Yksiniistävain

Kerran annoin väärät lääkkeet väärälle henkilölle ( useampi ihminen huusi taustalla), onneksi hätää ei ollutkaan. 

Etsin kenkiä ihmiselle jolla on molemmat jalat amputoitu,..😅

Puhuttelin potilasta toisen asukkaan nimellä😅

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikenlaista pientä on tapahtunu, mutta päällimmäisenä epäonnistumisena pidän opiskeluaikaista mokaa synnärillä;

Meillä oli raskaana oleva potilas joka oli ollut raskausmyrkytyksen vuoksi vuodelevossa osastolla melkein 2vkoa. Piti sitten tehdä vuorokausivirtsasta prot-määritys ja sen perusteella mamma ois voinu päästä kotiin. No minäpä nohevana opiskelijana sitten menin aamutoimille ja heitin sen pissan vessanpyttyyn ennen näytteenottoa 🙈🙈 Vähän hävetti minua ja ohjaajaani, kun lääkäri oli vieläpä tosi vihainen asiasta, sekä potilas alkoi itkemään kun ei päässytkään kotiin.

Mutta pääasia että opin tästäkin mokasta tosi paljon, ainakin pahoittelua! 🙊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
  • The title was changed to Pahin moka jonka olet tehnyt hoitoalan työssä
  • 1 vuosi myöhemmin...

Terveyskeskus-harjoittelussa minut ja toinen opiskelija jätettiin ihan kahdestaan vastaamaan osaston hoitajakutsuihin kun kaikki työntekijät istuivat kahvihuoneessa osastokokouksessa! (Melko väärin minusta toimittu näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta ei nyt mennä siihen...) 

Onneksi muuta ei sattunut, kuin että alusastia meni potilaan alle väärin päin (siis se kahvapuoli selän alle, matalampi puoli pyllyn alle...) En tajua, miten sitä on voinut olla niin hölmö että on millään logiikalla voinut kuvitella sen tulevan niin päin. :D

Potilas vaati kyllä heti ottamaan astian pois, kun jostakin syystä painoi niin kovasti... Hävettää vieläkin, vaikka ihan vasta-alkaja olinkin.

Joskus harjoittelussa myös pakkasin kotiutuvan potilaan tavaroihin sen radiokuulokkeen mukaan... en tiennyt mikä se on, luulin sen olevan potilaan omaisuutta. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus laimensin Zinacefin NaCl-konsentraatilla (en vieläkään ymmärrä miksi) ja injisoin sitä velliä potilaaseen millilitran verran kun tämä alkoi valittaa polttelua kädessä. Keskeytin toimenpiteen ja totesin ruiskua katsoessani ettei tämän kyllä kuulu olla näin sameaa. Hävitin loput ja aloin penkoa käyttämiäni välineitä kun jutun juju selvisi. Konsultteerasin sitten päivystävää tohtoria joka sanoi ettei siihen nyt kuole mutta potilas vois käydä arkena labrassa katsomassa lyytit. Hirveetä myrkkyähän se konsentraatti on.

 

Pyörätuolissa istuvalta kysyin kerran että "Mites herralla jalat kantaa?" Kun tämä otti vastauksena viltin pois amputoitujen jalkojensa päältä.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...