Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajalle sakkoja ohjauksen laiminlyönnistä


Reportteri

Recommended Posts

Oulun käräjäoikeus tuomitsi sairaanhoitajan sakkoihin tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Sairaanhoitaja vastaanotti ambulanssilla tuodun rintakipupotilaan ja kehotti lähihoitajaopiskelijaa ottamaan potilaalta sydänfilmin. Hoitaja ei kuitenkaan ohjeiden mukaisesti kehoittanut opiskelijaa viemään sydänfilmiä heti lääkärin nähtäväksi, joten opiskelija toimitti ekg:n kanslian lokeroon. Käräjäoikeus katsoikin, että sairaanhoitajan laiminlyönti johti siihen, että opiskelija toimi sydänfilmin kanssa virheellisesti. Sairaanhoitaja ei myöskään huolehtinut potilaan riittävästä seurannasta sydänfilmin ottamisen jälkeen. Annettuaan ohjeet opiskelijalle, sairaanhoitaja lähti itse ruokatauolle. Uutislehti Kalevan mukaan potilas joutui odottamaan hoitoa ilman valvontaa noin 40 minuuttia, jolloin hänen tilansa heikkeni. Potilaalle kehittyi sydäninfarkti ja kammiovärinä ja tilanne johti lopulta elvytykseen. http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=697686

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No niin, hyvä että syyllinen löytyi  :nauraa:

Mitä onkaan tapahtunut perusopinnoille ja maalaisjärjelle? Mielestäni lh:n olisi tässä tilanteessa tietää, ettei riki potilaan EKG kuulu kanslian lokeroon, vaan lääkärille nähtäväksi. Ja kyllä ne potilaat melko yksin on siellä tk:ien "tarkkailuissa" ihan päivittäin (omilla silmillä tehty tutkimus). Tässä tapauksessa on aktiiviset omaiset/potilas saaneet "hyvän" mielen, kun syyttävä sormi on saatu osoittamaan yhtä ihmistä, syy on saanut kasvot. Toivottavasti kyseisessä hoitolaitoksessa käydään tilanne asiallisesti läpi, ohjeistusta tarkistetaan/on tarkistettu yms, jotta tälläistä ei tapahdu muidenkaan potilasryhmien kanssa.

Muoks. Meni ohi tuo opiskelijajuttu.. Vastuu on ohjaajan. Mutta todellisuudessa työparina on usein lh/sh ja vastaavanlaisia tilanteita voi kehitttyä, vaikka kyseessä ei ole opiskelijanohjaus tilanne. Toivon mukaan täsätä ei kehkeydy sitä tilannetta, etei opiskelijalle anneta enää mahdollisuutta oppia tekemisen ja vastuun ottamisen kautta.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka opiskelijan se olisikin pitänyt tietää, loppukädessä vastuu on valitettavasti kuitenki ohjaajalla.. Toivottavasti tällaiset tapaukset ja tämäntyyppinen uutisointi ei ns. pissi nilkoille jatkossa..

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Todella ikävää, että jonkun piti kuolla, mutta tarpeellinen muistutus työelämään siitä, mitä opiskelijan ohjaaminen tarkoittaa. Se ei ole sitä, että annetaan opiskelijalle nakkeja tehtäväksi ja itse poistutaan osastolta.

Vastareaktiona tälle aivan varmasti joillakin harjoittelupaikoilla käy sitten niin, että jotkut ohjaajat heittäytyvät täysin toiseen laitaan ja opiskelija ei saa tehdä heidän vastuuvuorollaan yhtään mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka opiskelijan se olisikin pitänyt tietää, loppukädessä vastuu on valitettavasti kuitenki ohjaajalla..

Todella ikävää, että jonkun piti kuolla, mutta tarpeellinen muistutus työelämään siitä, mitä opiskelijan ohjaaminen tarkoittaa. Se ei ole sitä, että annetaan opiskelijalle nakkeja tehtäväksi ja itse poistutaan osastolta.

Näinhän se juuri on.

Eikä tuo ohjaajan ruokatauolla olo juuri sinä aikana ainakaan asiaa ole tutkinnassa ja päätöksessä parantanut. Olisi ollut vaikka muissa hommissa, niin ei näyttäisi niin pahalta lehdessäkään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle itelle käyny joskus hiukan vastaavanlaisesti, mutta tokikaan ei ollut noin rankat seuraukset. Potilaalle oli tarkoitus tehdä kardioversio, tulofilmissä oli selvä flimmeri. Sisätautilääkäri halus vielä yhden filmin, jonka opiskelija tarjoutui ottamaan. Tiesin että homma hoituu, joten hoidin itse sitten jotain muuta potilasta. Filmi tuli otettua ja opiskelija laittoi sen potilaan papereihin. Potilas vietiin toiseen hoitohuoneeseen valmisteltavaksi, ja hetken kuluttua sieltä tuli kohtalaisen tuohtunut sisätautilääkäri sanomaan, että ei meillä ennenkään ole sinusrytmejä käännetty. Ei käynyt meikäläisellä mielessäkään tarkistaa sitä opiskelijan ottamaa filmiä, eikä opiskelija ollut sillä tavalla selvillä potilaan kokonaistilanteesta, että olisi osannut ottaa rytmin kääntymistä huomioon.

Sitä mä vaan tossa alkuperäisessä jutussa mietin, että miks se opiskelija vei sen ekg:n johonkin kanslian pöytälaatikkoon, eikä potilaan papereihin? Ja miksei lääkäri kysellyt filmin perään? Vai eikö lääkäri edes tiennyt potilaan tulosta? Miksi ohjaaja lähti syömään kesken potilaan vastaanottamisen?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitääkö kaikki tehdä ite ?

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta se ei ole kiveen hakattua, että potials olisi selvinnyt ilman kammiovärinää ja sydäninfarktia vaikka hoito olisi aloitettu saman tien.

Mutta eihän tuo tilanne kuitenkaan mennyt ihan niin kuin piti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No juu, vaik opiskelijankin ois pitäny tietää niin itse vastaavassa tilanteessa oisin sitten ainankin ruokatunnilta palattuani varmistanut, että veithän filmin lääkärille. Noh, näistä oppii. Ollaan tarkkana  :nauraa:

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Pitääkö kaikki tehdä ite ?

Kyse ei nyt ollutkaan siitä, että ko. sh:n olisi itse pitänyt ottaa filmi jne. vaan siitä, että hänellä tapahtui vastuullaan olevan potilaan hoidon kanssa arviointivirhe. Joko sh luotti liikaa opiskelijan valmiuteen hoitaa päivystytapauksena tuleva rikipotilas tai sitten hän ohjeisti opiskelijan huonosti. Oikeuden mukaan kyse oli puutteellisesta ohjeistuksesta ja valvontavelvollisuuden laiminlyömisestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkin hankalaa arvioida oikeasti mitä opiskelija osaa, kun harjoittelujaksolle tullessa ei koululta saa mitän yhteenvetoa siitä mitä opiskelija osaa, tai pitäisi osata.

Missä vaiheessa opiskelu oli, olisiko pitänyt osata yleisesti ottaen ?

Onko tuolla muuten oikeasti virat käytössä, vai pelkästään lehden ja oikeuden kuvitelmissa ?

Jos oikein muistan niin silloin ovat virkoja, mutta en ole varma.

Jos olisi työsuhde, niin tuollaista tuomiota ei voi lain mukaan antaa.

Virkavirheestä voidaan tuomita vain virassa oleva.

Syyttäjät kyllä siitä syyttää, mutta kannattaa itse muistaa että työsopimussuhteessa ei ole virkavelvollisuutta.

Toisessa oikeudenkäynissä tänä vuonna syyttäjä syytti myös virkavirheestä, mutta hoitaja oli työsopimussuhteessa.

Käräjäoikeus saattaa tuomitakin, mutta silloin kannattaa valittaa jos ei ole virassa.

Hoitovirhettä se ei poissulje. Potilaan hoito kun on ohjaajan vastuulla.

Aikaa tarvittaisiin myös enemmän, kun ohjaaminen ja opiskelijan, usein, hitaampi suoritus sitä vaatii.

Mutta ei ole huomioitu ainakaan usein tuota tarvetta.

Enemmän tehdään sitä että lasketaan opiskelijat vahvuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on hyvin valitettava juttu ja toivon tosiaan, ettei se aiheuta nyt mitään hysteriaa kuten ne insuliinisurmat, vaikka niissä nyt ei ollutkaan kyse opiskelijoista.

On tosiaan vaikea tietää mikä on opiskelijan tietopohja kun hän tulee harjoitteluun. Olisi jollain lailla kiva tietää onko hän saanut hyvät arvosanat tenteistä vai päässyt niistä läpi rimaa hipoen. Minulla on tällä hetkellä opiskelija, joka vaan hymyilee nätisti ja sanoo "joo joo" kun selitän asioita ja olenkin alkanut epäilemään, ettei hänellä ole mitään käsitystä mistä puhun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkin hankalaa arvioida oikeasti mitä opiskelija osaa, kun harjoittelujaksolle tullessa ei koululta saa mitän yhteenvetoa siitä mitä opiskelija osaa, tai pitäisi osata.

Missä vaiheessa opiskelu oli, olisiko pitänyt osata yleisesti ottaen ?

Näitä asioitahan voi opiskelijaltakin kysyä ihan suoraan. Kyllä ainakin meiltä koulu laittaa kirjeen harjoittelupaikkoihin ja siitä löytyy tietoa missä opiskelijat ovat olleet jo ja millaisia taitoja heillä pitäisi olla...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkin hankalaa arvioida oikeasti mitä opiskelija osaa, kun harjoittelujaksolle tullessa ei koululta saa mitän yhteenvetoa siitä mitä opiskelija osaa, tai pitäisi osata.

Missä vaiheessa opiskelu oli, olisiko pitänyt osata yleisesti ottaen ?

Näitä asioitahan voi opiskelijaltakin kysyä ihan suoraan. Kyllä ainakin meiltä koulu laittaa kirjeen harjoittelupaikkoihin ja siitä löytyy tietoa missä opiskelijat ovat olleet jo ja millaisia taitoja heillä pitäisi olla...

Ja opiskelijalla pitää aina olla pokkaa kysyä miten ja missä, jos ei ole täyttä tietoa asioista. Ainakin minä olen näiden "tyhmien" kysymysten jälkeen saanut seikkaperäisen selvityksen ohjaavilta hoitajiltani. Siitä heille suuri kiitos.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkin hankalaa arvioida oikeasti mitä opiskelija osaa, kun harjoittelujaksolle tullessa ei koululta saa mitän yhteenvetoa siitä mitä opiskelija osaa, tai pitäisi osata.

Missä vaiheessa opiskelu oli, olisiko pitänyt osata yleisesti ottaen ?

Näitä asioitahan voi opiskelijaltakin kysyä ihan suoraan. Kyllä ainakin meiltä koulu laittaa kirjeen harjoittelupaikkoihin ja siitä löytyy tietoa missä opiskelijat ovat olleet jo ja millaisia taitoja heillä pitäisi olla...

Ja opiskelijalla pitää aina olla pokkaa kysyä miten ja missä, jos ei ole täyttä tietoa asioista. Ainakin minä olen näiden "tyhmien" kysymysten jälkeen saanut seikkaperäisen selvityksen ohjaavilta hoitajiltani. Siitä heille suuri kiitos.

Nimenomaan... Ei opiskelijanakaan voi toimia täysin "mekanisesti" vaan on oltava tietoa siitä mitä teen ja miksi.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä tapaus, mutta hoitajankin pitää joskus syödä... Ja luultavasti kyseinen hoitaja on arvioinut potilaan tilan sellaiseksi, että voi lähteä syömään. Mutta kysymyksiä herää: 1) Kytkettiinkö potilas monitoriseurantaan? Lehtiuutisen mukaan potilas oli ilman valvontaa 40 min?? Ja tulosynä rintakipu- eikö se ole jo syy kytkeä seurantaan?

2) Missä olivat toiset hoitajat? Meillä on tapana sopia toisten hoitajien kanssa syömään lähtiessä, attä he katsovat potilasta sen aikaa, kun "omahoitaja" on tauolla.

Olisiko tässä syytä tutkia myös työnjohdon roolia tapahtuneeseen? Itse pelkään sitä päivää, kun jotain vastaavaa tapahtuu meillekkin... Henkilökuntaa on liian vähän ja läheltä piti tilanteita sattuu omallakin henkilökunnalla- saati keikkalaisten kanssa. Kenellä silloin on vastuu? :-

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liian vähän taas tietoa, jotta kauheesti uskaltaa kommentoida asiaa suuntaan tai toiseen... Mutta tiedänpä paikan missä noin vois käydä helpostikin. Tätä se teettää kun ei oo tarpeeks hoitajia ja liian vähän kiinnitetään huomiota tiettyihin asioihin. "Näin on tähänkin asti pärjätty".

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2) Missä olivat toiset hoitajat? Meillä on tapana sopia toisten hoitajien kanssa syömään lähtiessä, attä he katsovat potilasta sen aikaa, kun "omahoitaja" on tauolla.

Edellisessä duunipaikassani sellaisia ei aina ollut (tk-päivystys). Iltavuorossa kökittiin yksin. Luukulla oli vastaanottoavustaja, mutta potilaiden kanssa ei ollut muita. Siinä oli mukava lähteä tauolle jos potilaita oli seurannassa. Sitten ruokailun jälkeen sun piti tauottaa tietenkin se avustaja. Eli potilaat olivat lähes tunnin oman onnen nojassa jos pidimme lakisääteiset. Ja työnaantaja oli täysin tietoinen tästä. Mutta eihän hoitajan tarvitse syödä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2) Missä olivat toiset hoitajat? Meillä on tapana sopia toisten hoitajien kanssa syömään lähtiessä, attä he katsovat potilasta sen aikaa, kun "omahoitaja" on tauolla.

Edellisessä duunipaikassani sellaisia ei aina ollut (tk-päivystys). Iltavuorossa kökittiin yksin. Luukulla oli vastaanottoavustaja, mutta potilaiden kanssa ei ollut muita.

Tai sitten aivan yksin yövuorossa; poliklinikkaa pyöritettiin, labrat ja röntgenkuvat otettiin omatoimisesti ja vain kipeimpien potilaiden takia heräteltiin lääkäri. Seurattavana parhaimmillaan 5-8 potilasta, useimmat kännissä. Ne oli aikoja ne..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi mun esimerkki on ihan nykypäivää.

Joo, hoitaja + avustaja + lääkäri on ihan yleinen malli terveyskeskuksien päivystyksissä edelleen. Ja kyllähän sitä vielä törmää tähän hoitaja + lääkäri malliinkin; pahimmassa tapauksessa hoitaja on vuodeosastolta jolloin potilaan tullessa potilaat osastolla jää yksin/vähemmile resursseille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pahimmassa tapauksessa hoitaja on vuodeosastolta jolloin potilaan tullessa potilaat osastolla jää yksin/vähemmile resursseille.

Se oli tuolla käytäntö tähän syksyyn saakka. Nyt yöpäivystys on sieltäkin siirretty yhteispäivystykseen KSKS.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon tehny keikkaa oman kunnan tk:ssa, jossa ollaan lekurin kans kaksistaan klo 16-22 (lanssin pitäs olla paikalla JOS ei oo keikalla eli saattavat muutamaan kertaan kävästä jolloin äkkiä vessaan, eväät syödään vauhdissa). Kyllä siinä aika härdellin saa aikaan, kun tulee useempi rintakipunen tms..

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä siinä aika härdellin saa aikaan, kun tulee useempi rintakipunen tms..

Näinpä ja sitten niitä aiemmin tulleitakin pitäs seurata. Potilasturvallisuus huipussaan. Ja jos jotain sattuu kun et kerkee seuraamaan ja hoitamaan ihmisiä kunnolla, tuloksen voi lukea tämän ketjun alusta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...