Jump to content
MAINOS

vanhus patjalle lattialle..?


amilo

Recommended Posts

Heipä hei taas!

Muistisairaiden vanhusten parissa työskentelen ja jatkuva huolenaihe etenkin öisin huoneessaan kompuroivat vanhukset. Fyysinen kunto siis siinä vaiheessa, että sängyn laidan yli tultaisiin, mutta heikosti pystyssä pysytään. Esimerkkitapauksessa pappa ei itse pääse kaaduttuaan ylös, mutta sängyn reunalta istullaan pääsee kävelyyn tai syöksyyn... Lonkkahousut on, mutta täysin muistamaton pää jo tikattuna ja muita ruhjeita saaneena olisin utelias tietämään, miten teillä on nämä tilanteet ratkaistu? Mä suunnittelen patjaa lattialle  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mitenkähän Japanissa lienee... Futonit kaikilla lattialla? Vähän menee hoitajan hommelit epäergonomiseksi konttaamiseksi,

muttei muutoin mahdoton idea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipä hei taas!

Muistisairaiden vanhusten parissa työskentelen ja jatkuva huolenaihe etenkin öisin huoneessaan kompuroivat vanhukset. Fyysinen kunto siis siinä vaiheessa, että sängyn laidan yli tultaisiin, mutta heikosti pystyssä pysytään. Esimerkkitapauksessa pappa ei itse pääse kaaduttuaan ylös, mutta sängyn reunalta istullaan pääsee kävelyyn tai syöksyyn... Lonkkahousut on, mutta täysin muistamaton pää jo tikattuna ja muita ruhjeita saaneena olisin utelias tietämään, miten teillä on nämä tilanteet ratkaistu? Mä suunnittelen patjaa lattialle  huh.gif

Meillä on muutama öinen kulkija, joilla ei siis jalat enää kuitenkaan kanna, vaan tuloksena on aina kaatuminen yms.. Heillä on käytössä segufix-vyö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävin maakunnan tk.ssa ja siellä ainakin yhtä mummoo (sekava, tippunut sängystä useasti) piettiin yöt patjalla lattialla. Jotenkin karulta kuulostaa mut kai toi on inhimillisempää kun möyriä sängyssä lepareissa?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävin maakunnan tk.ssa ja siellä ainakin yhtä mummoo (sekava, tippunut sängystä useasti) piettiin yöt patjalla lattialla. Jotenkin akrulta kuulostaa mut kai toi on inhimillisempää kun möyriä sängyssä lepareissa?!

Niin, paljon on keskustelua lepareista, mutta mä koen näiden meidän asukkien yöt turvallisemmiksi lepareissa. Patja ei paljoa auta heitä. Vyössä kuitenkin muori mahtuu kääntymään kyljelleen jne, eikä koe niitä ahdistaviksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilä oli vuosia sitten pappa, joka kieltäytyi nukkumasta rautasängyssä. Sairaalasängyt ovat rautaa. Pulma ratkaistiin siten , että hän sai nukkua lattialla patjan päällä.

Siinä ei ole mitään alentavaa, jos potilas itse sitä haluaa tai suostuu siihen. Paikka vedoton, poissa kulkureiteiltä ja on turvattava, ettei kukaan(=mies)käy lirauttamassa pissejä päälle yön pimeinä tunteina .

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitää miettiä, mikä on kulloisessakin tilanteessa se pienin paha.

Olemme joutuneet magneettivöitäkin käyttämään, kun vanhus muutoin ei pysy yöllä vuoteessa ollenkaan. Tulee laidan yli, kaatuilee ja yrittää toisten asukkaiden sänkyihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ergonomia oli ihan hyvä pointti, mutta samalla tavalla yököt lattian rajassa työskentelee nytkin, kun ukki on useasti yössä siellä lattiassa verkkoja kokemassa. Sieltä sitten hilataan sänkyyn, joten patjalle oisi epäergonomisesti lyhempi matka.  ;D

Minkälainen käsitys teillä on noiden lepareiden käytön sallimisesta? Eri asiayhteyksesissä mä oon viestin ymmärtänyt olevan, että liikkumista ei saa rajoittaa kaatumisenkaan uhalla. Mä pidän sitä kummallisena, koska dementoituneiden kohdalla huolehditaan kaikista perustarpeista voimakkaastikin rajoittamalla. Perushoito ja turvallisuus toteutetaan tuhansia kikkoja (välillä puoliväkisin) käyttämällä, mutta sitten liikkuminen tod.näköisellä itsensä särkemisellä olisikin ok. Toisaalta on puhuttu myös dementoituneen itsemäärämisoikeudesta jos hän sylkäisee lääkkeen pois...?!? :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Laidat alhaalla ja sänky tietenkin, jos on säädettävää mallia. Lonkkahousut ja jarrusukat jälkaan. Sängyn eteen pyörätuoli tai rollo lukittuna; on jotain kiinteää mistä ottaa kiinni ylösnousu vaiheessa. Riski peliähän se on. Yhdessä paikassa kiinnitit sellaisen "lehmäkellon" rollaattoriin, joten kuulin heti, kun nousu touhut edistyivät...

Paras oli mamma, joka oli tullut yöllä laitojen yli. Siirtänyt laitaa vasten pönkällään olleet tuolit seinän vierustalle. käynyt vessassa ja kiivennyt laitojen yli takaisin omaan sänkyyn. Silloin päätin, että turvallisempaa on olla ilman niitä laitoja.

Mutta miksei patjaa lattialle, EX-työpaikassani sai nosturilla ihan hyvin lattiata ylös, jos muista syistä siellä makaili.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on magneettivyöt käytössä ja mikäli potilas harrastaa kanyylin irti repimistä, niin sidotaan kädet ainakin joksikin aikaa. Jos potilas pääsee pois magneettivyöstä ja on vaarassa kaatua/pudota sängystä, niin lääkäri keskustelee omaisten kanssa asiasta nimeltä: tainnutetaanko yöksi lääkkeillä vai otetaanko kaatumisriski ja annetaan liikkua vapaasti. Näitä keskusteluja sitten käydään lähes viikottain ja päätökset kirjataan koneelle, josta ne voi tarkistaa.

Päivisin lähes aina ja joskus myös öisin voidaan potilas sitoa tuoliin kiinni. Yöllä kannattaa sitoa g-tuoliin, jossa on miellyttävämpi nukkua kuin esim. pyörätuolissa.

Sitomistapa valitaan aina potilaan mukaan ja kun muutaman päivän rällästämistä katselee, niin oppii tunnistamaan nopeasti eri potilaille sopivat tavat.

Luulen, ettei meillä saisi laittaa patjaa lattialle hygieenisyyssyistä, vaikka idea kuulostaakin hyvältä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipä hei taas!

Muistisairaiden vanhusten parissa työskentelen ja jatkuva huolenaihe etenkin öisin huoneessaan kompuroivat vanhukset. Fyysinen kunto siis siinä vaiheessa, että sängyn laidan yli tultaisiin, mutta heikosti pystyssä pysytään. Esimerkkitapauksessa pappa ei itse pääse kaaduttuaan ylös, mutta sängyn reunalta istullaan pääsee kävelyyn tai syöksyyn... Lonkkahousut on, mutta täysin muistamaton pää jo tikattuna ja muita ruhjeita saaneena olisin utelias tietämään, miten teillä on nämä tilanteet ratkaistu? Mä suunnittelen patjaa lattialle  huh.gif

Mä en tuossa tilanteessa suosittelisi patjaa lattialle, kun vielä vanhuksen liikunnallisia kykyjä voidaan päivällä tukea. Miten aattelitte vanhuksen saada ylös lattialta? Se ei ole kuntouttavaa työotetta, että hänet sitten nosturilla nostettaisiin tai kahden hoitajan avuin ylös lattialta.  Suosittelisin jotain hälytyskelloa ja vuoteen laidat kannattaa tuossa tapauksessa jättää alas + käskykapula piiloon ja vuode alas.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu mä en aloituksessa varmaan aivan selvästi nykyistä tilannetta saanut kuvattua. kyselit siis, kuinka vanhus saadaan lattialta nostettua jos hän patjalla nukkuisi. tilanne on tällä hetkellä se, että yököt nostaa hänet keskimäärin 3-5 kertaa yössä paljaalta lattialta sängylle. kyseessä reilu 50 kg painava pappa, joten ei sen puolesta mahdoton tilanne. (muistanpa kerran sairaalan os:lla töissä ollessani kun kahdestaan yökkökaverin kanssa ährättiin eritt. tukevaa mummua takaisin petiin) ..sen sijaan en ihan saanut kiinni ajatusta, ettei pitäisi laittaa patjalle kun liikunnallisesti on vielä mahdollisuus päivällä tukea..? pappa hoipertelee lonkkahousuissa meidän haukankatseiden alla päivisin ja huonompana päivänä kävelytetään useita lenkkejä juuri sen kävelykyvyn vuoksi. tuossa yössä huolehdin lähinnä, että kun hän kerran kunnolla itsensä särkee niin kävelykyky loppuu siihen. lonkkahousut on, mutta pää kehdesti jo ommeltu. patjalta hän ei pääsisi kävelyyn ja se kuntouttavan ajattelun painottaisin mielummin päiviin. kyseessä siis vielä asumismuoto, jossa jokaisella vanhuksella oma huone.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pappa hoipertelee lonkkahousuissa meidän haukankatseiden alla päivisin ja huonompana päivänä kävelytetään useita lenkkejä juuri sen kävelykyvyn vuoksi. tuossa yössä huolehdin lähinnä, että kun hän kerran kunnolla itsensä särkee niin kävelykyky loppuu siihen. lonkkahousut on, mutta pää kehdesti jo ommeltu.

Samanlainen pappa heitti meillä sairaalassa henkensä kun kaatui huoneessaan ja löi päänsä patterin kulmaan. Itse olisin mieluummin hoitajana ollut vastaamassa kysymykseen "miksi pappa on liiveissä sängyssä kiinni?" kuin nyt esitettyyn kysymykseen että "miksi ette tehneet mitään vaikka tiesitte potilaan taipumuksen kaatuiluun?" Onneksi hoitajat olivat esittäneet liivejä papalle mutta lääkäri oli ne evännyt tiedossa olevin seurauksin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytetään kyllä lepovyötä ja muita samanlaisia apuvälineitä karkaileville. Lattialla meillä ei ole kukaan nukkunut. Vaikkakin on ollut tiedossa potilaasta joka on Tk:sta lähetteellä tullut että siellä on hoidettu lattiatasolla.

Itsekin olen kerran löytänyt erään potilaan lattialta, niin että kukaan ei tiedä kuoliko hän siihen että happi loppui, kun hengitys oli vähän huonoa vai siihen että oli löynyt päänsä kun tuli sängystä laitojen yli..

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu mä en aloituksessa varmaan aivan selvästi nykyistä tilannetta saanut kuvattua. kyselit siis, kuinka vanhus saadaan lattialta nostettua jos hän patjalla nukkuisi. tilanne on tällä hetkellä se, että yököt nostaa hänet keskimäärin 3-5 kertaa yössä paljaalta lattialta sängylle. kyseessä reilu 50 kg painava pappa, joten ei sen puolesta mahdoton tilanne. (muistanpa kerran sairaalan os:lla töissä ollessani kun kahdestaan yökkökaverin kanssa ährättiin eritt. tukevaa mummua takaisin petiin) ..sen sijaan en ihan saanut kiinni ajatusta, ettei pitäisi laittaa patjalle kun liikunnallisesti on vielä mahdollisuus päivällä tukea..? pappa hoipertelee lonkkahousuissa meidän haukankatseiden alla päivisin ja huonompana päivänä kävelytetään useita lenkkejä juuri sen kävelykyvyn vuoksi. tuossa yössä huolehdin lähinnä, että kun hän kerran kunnolla itsensä särkee niin kävelykyky loppuu siihen. lonkkahousut on, mutta pää kehdesti jo ommeltu. patjalta hän ei pääsisi kävelyyn ja se kuntouttavan ajattelun painottaisin mielummin päiviin. kyseessä siis vielä asumismuoto, jossa jokaisella vanhuksella oma huone.

Lähinnä ajattelin sitä, että jää kuvioista pois se liikunnallinen vaihe, kun vanhus nousee vuoteelta ylös. Minkä vuoksi vanhus lähtee öisin vuoteesta ylös? Käytetäänkö häntä yöllä wc:ssä? Itse tiedän yhden tapauksen, että lonkkaleikattu pääsi oletuksista huolimatta lattialla olevalta patjalta ylös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...